Pardubičtí zastupitelé odmítli cyklopruh na třídě 17. listopadu

Publikováno: 27. prosince. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 28. prosince. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Pardubice
Publikováno: 27. prosince. 2021, 4 min. čtení
Aktualizováno: 28. prosince. 2021
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Pardubice

Pardubičtí zastupitelé měli na prosincovém zastupitelstvu možnost odstranit nejslabší místo cyklistické i pěší infrastruktury ve městě, kudy na kole denně projíždí více než 1200 lidí. Na třídě 17. listopadu měly na jaře vzniknout cyklopruhy i bezpečnější přechody pro chodce. Pro plán zvýšit bezpečnost i plynulost dopravy hlasovalo jen 12 zastupitelů z 39, konkrétně Piráti, ODS a Zelení. Nejrizikovější ulice Pardubic, kde se zraní více než pět lidí ročně, se tak zatím nezmění.

O nutnosti zřídit cyklopruhy na 400 metrech třídy 17. listopadu, jedné z hlavních severojižních spojnic skrz centrum města, byla v Pardubicích řeč už v minulosti. Město tento záměr prezentovalo již v roce 2012 v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí vozovky. Při rekonstrukci ale nakonec cyklopruhy nevznikly, i když tudy na kole denně jezdí více než 1200 lidí.

Diskuze se na zastupitelské úrovni opět probudila letos v září, a to po schválení povinného bočního odstupu při předjíždění cyklistů 1,5 metru. Předjíždění lidí na kole může totiž komplikovat automobilovou dopravu včetně MHD. Cyklopruh by přinesl plynulejší provoz, jelikož při míjení cyklistů v cyklopruhu se nejedná o předjíždění a bezpečný boční odstup je tak snazší dodržet.

Petice pro i proti

Odpor ke zřízení cyklopruhů a ostrůvků pro chodce vzešel od místních podnikatelů, kteří se báli úbytku zákazníků z důvodu rušení parkovacích míst. Petice proti cyklopruhům získala 46 podpisů. Sociologický výzkum přitom ukázal, že autem na této ulici parkuje jen 10 procent zákazníků. Místa na zásobování navíc návrh v ulici zachoval.

jen 10 % zákazníků přijíždí autem

188 lidí podpořilo petici, která se plánu na zvýšení bezpečnosti a vzniku cyklopruhů zastávala. Iniciátor petice, Pardubické ekologické fórum, uvedlo: „Nemyslíme si, že navrhovaná redukce počtu parkovacích míst povede k umrtvení ulice. Naopak, zvýšení kvality prostoru a atraktivity pro chodce, lidi v MHD a cyklisty, kteří tvoří drtivou většinu dnešních uživatelů ulice, může vést k jejímu dalšímu oživení.“

Praxe všude po světě i v Česku ukazuje, že ulice přívětivější pro pěší a cyklisty přitahují více zákazníků a přináší větší tržby.

Nečekané hlasování proti

Pro projekt, který navrhoval vyváženě podmínky pro chodce, auta, MHD a cyklisty, hlasovalo jen 12 zastupitelů, konkrétně zastupitelé za ODS, Piráty a Zelené. Proti stáli zastupitelé za ANO v čele s Janem Procházkou, kteří přitom na radě města i na komisi dopravy plány na vznik cyklopruhů podporovali.

KSČM a ANO chtělo problematický přechod odstranit

Členové ANO navíc podpořili návrh Komunistické strany, která navrhla vyřešení nebezpečnosti jednoho z přechodů u průchodu k základní škole tím, že bude bez náhrady zrušen. Piráti Pardubice k tomu dodali: „Děti zcela jistě neochráníme tím, že jim dáme pryč přechod, se kterým si nevíme rady.“

Projekt se rozdělí na dvě části

Naopak prošel plán o rozdělení projektu na dvě části a o prověření osazení semaforů na přechodech pro chodce – včetně varianty bez ostrůvků. Podle zastupitele Vojtěcha Jirsy (Piráti), a velkého propagátora vzniku cyklopruhů v ulici, jde ale jen o tah, jak celý plán na zvýšení bezpečnosti odvést do ztracena a řešení problému zcela odložit.

„Bude to zcela na rozhodnutí zastupitelstva, zda dají přednost chodcům, bezpečnosti cyklistů, preferenci dynamické dopravy nebo zachování 40 parkovacích míst,“ řekl před jednáním zastupitelstva náměstek primátora Petr Kvaš (ODS).

Zastupitelé tak dali zatím přednost zachování parkovacích míst. Odmítli tak řešení, které slibovalo zvýšení bezpečnosti pěších a cyklistů, zlepšení výjezdů ze zastávek MHD, zvýšení plynulosti MHD a zlepšení rozhledových poměrů vjezdů. O dalším vývoji kauzy budeme nadále informovat.

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku3

Tomáš 28. 12. 2021, 04:47

Co to tam maji za ODS?

Pavel Mašek 28. 12. 2021, 20:27

No není se čemu divit, ANO na nejvyšší úrovni je v opozici, tak teď i komunálně mají za úkol dělat cokoliv, aby se nic neposunulo a ukázali, že oni mají být u kormidla... ODS si určitě spletlo čísla a mysleli, že hlasují pro výstavbu benzinové stanice v místním parku nebo nějakou jinou pytlovinu :D

Timur Kireev 29. 12. 2021, 13:21
10
1

Nic smutnějšího jsem dlouho nečetl :(

Obrovská a nepředstavitelně nehorázná ostuda pro jedno z nejkrásnějších měst v Česku. Chtělo by to městskou občanskou iniciativu, která by nadále udržovala tento problém v diskurzu.

Nesmírná škoda.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat