Ten kdo chce plynulejší, bezpečnější a ekologičtější dopravu, musí investovat do aktivních způsobů pohybu. Rozvoj pěší a cyklistické dopravy řeší nejen dopravní zácpy, nedostatek místa ve městech, znečištění ovzduší, hluk nebo emise. Mikromobilita zlepšuje kvalitu života a společnosti šetří peníze, ať už ve zdravotnictví, nebo při budování silnic. Program budoucí vlády ji však ignoruje.
Celá kapitola týkající se dopravy neobsahuje ani zmínku o podpoře nejpřirozenějších způsobů dopravy jako pěší chůze či jízda na kole. Bez nich přitom ke snížení emisí z dopravy ani k často skloňované západní Evropě nedospějeme.
Česko v kvalitní infrastruktuře pro pěší a cyklisty zaostává snad za všemi sousedy i velkou částí kontinentu. Spíše než ve městech oddělené cyklostezky vznikají v polích. Na cyklistickou a pěší dopravu se při velkých silničních i železničních infrastrukturních projektech běžně zapomíná.
Slovo bezpečnost v programu rezonuje pouze jednou. A to u tématu zvýšení povolené rychlosti na dálnicích na 150 km/h, která bezpečnost naopak zhoršuje. O skutečné bezpečnosti na silnicích, v ulicích měst a celkovému snižování počtu obětí dopravních nehod i ochraně nejslabších účastníků provozu se nemluví vůbec. A to i přesto, že počet mrtvých chodců či cyklistů se dlouhodobě nedaří příliš snižovat.
Cyklodoprava se v dokumentu zmiňuje doslova jediným písmenem, a to písmenem B ve zkratce B+R, tedy Bike & Ride. Je dobře, že budoucí vláda u přestupních uzlů počítá kromě parkovišť pro auta také s jízdními koly. Nejde však o žádnou revoluci – parkoviště B+R se při železničních či autobusových terminálech staví již léta. Častějším problémem bývá se vůbec na přestupní uzel na kole či pěšky důstojně, bezpečně a pohodlně dostat.
A jak je na tom často skloňovaná západní Evropa? Ta do bezmotorové dopravy investuje ve velkém. Paříž do rozvoje cyklodopravy na následující čtyři roky dala 250 milionů eur, tedy více než 6 miliard korun. V plánu je přeměnit více než 50 kilometrů dočasných „korona-stezek” na stálé a zároveň vybudovat 130 kilometrů cyklostezek nových, včetně 100 tisíc parkovacích míst pro klasická i nákladní kola.
Spojené království do rozvoje cyklistické a pěší dopravy na následujících 5 let loni napumpovalo 2 miliardy liber, v přepočtu 60 miliard korun. Vláda si od toho slibuje ekonomický růst, podporu podnikání a hlavně zlepšení každodenního dojíždění všech obyvatel.
Pro srovnání, Česko investuje prostřednictvím evropských peněz do cykloinfrastruktury přibližně půl miliardy ročně. Toto číslo se nyní zvyšuje, ale zdaleka ne tolik, jak by bylo pro vybudování a konkurenceschopné a bezpečné sítě pro dojíždění na kole potřeba. A nastupující vláda to zřejmě nechystá změnit.
Koalice Pirátů a STAN přitom na rozdíl od koalice SPOLU v programu propracovaný plán na transformaci dopravní infrastruktury měla. Vize počítala s podporou budování měst krátkých vzdáleností, veřejnou dopravou lidských rozměrů, osvětou i odstraňování legislativních bariér cyklistické a sdílené mobility. Sloganem bylo: „nezakazujme auta, budujme prostředí, kde nejsou nepostradatelná”.
Program budoucí vlády si z promyšlených plánů o aktivní dopravě z dílny PirStan téměř nic nevzal. Objevila se v něm pouze krátká zmínka o městech krátkých vzdáleností. Jen skutečné činy ukážou, zda se stát v dopravním myšlení někam posune. Pokud ne, propast mezi západem a Českem se bude v národní podpoře udržitelné dopravy nadále zvětšovat – na úkor naší kvality života, zdraví, životního prostředí ale i státní kasy.
Text originálně vyšel na internetovém Deníku Referendum
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 20 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Pavel Mašek 5. 12. 2021, 12:27
1
1
@článek
- v Praze se na B+R při železnici spíš zapomíná, nezapomeňme na to ;-)
- Co je to za divný font? Ty tečko čárky nad i (í) - je to obojetné, háček nad C (Č) - háček je skrz písmeno, háčky a čárky strašně vysoko nad písmeny... strašně divně se to čte. To bylo vždy nebo jsem si toho všiml až teď?
Tomáš 5. 12. 2021, 18:19
5
Pavel Mašek: To bych viděl na problém na přijímací stranici, já to i v článku i v komentári nemám problém rozpoznat, vše je jak má být.
Pavel Mašek 5. 12. 2021, 20:45
@Tomáš
- jj, už mě kontaktovali, bohužel to není poprvé, co mi na webech něco někde nejde, ne vždy je ale právě chyba u mne..., důvod už vím, odstranění je náročnější :D