Komentář: Program budoucí vlády zmiňuje mikromobilitu jedním písmenem

Publikováno: 05. prosince. 2021, 5 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 05. prosince. 2021, 5 min. čtení
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Š.

Ten kdo chce plynulejší, bezpečnější a ekologičtější dopravu, musí investovat do aktivních způsobů pohybu. Rozvoj pěší a cyklistické dopravy řeší nejen dopravní zácpy, nedostatek místa ve městech, znečištění ovzduší, hluk nebo emise. Mikromobilita zlepšuje kvalitu života a společnosti šetří peníze, ať už ve zdravotnictví, nebo při budování silnic. Program budoucí vlády ji však ignoruje.

Celá kapitola týkající se dopravy neobsahuje ani zmínku o podpoře nejpřirozenějších způsobů dopravy jako pěší chůze či jízda na kole. Bez nich přitom ke snížení emisí z dopravy ani k často skloňované západní Evropě nedospějeme.

Česko v kvalitní infrastruktuře pro pěší a cyklisty zaostává snad za všemi sousedy i velkou částí kontinentu. Spíše než ve městech oddělené cyklostezky vznikají v polích. Na cyklistickou a pěší dopravu se při velkých silničních i železničních infrastrukturních projektech běžně zapomíná.

Slovo bezpečnost v programu rezonuje pouze jednou. A to u tématu zvýšení povolené rychlosti na dálnicích na 150 km/h, která bezpečnost naopak zhoršuje. O skutečné bezpečnosti na silnicích, v ulicích měst a celkovému snižování počtu obětí dopravních nehod i ochraně nejslabších účastníků provozu se nemluví vůbec. A to i přesto, že počet mrtvých chodců či cyklistů se dlouhodobě nedaří příliš snižovat.

Cyklodoprava se v dokumentu zmiňuje doslova jediným písmenem, a to písmenem B ve zkratce B+R, tedy Bike & Ride. Je dobře, že budoucí vláda u přestupních uzlů počítá kromě parkovišť pro auta také s jízdními koly. Nejde však o žádnou revoluci – parkoviště B+R se při železničních či autobusových terminálech staví již léta. Častějším problémem bývá se vůbec na přestupní uzel na kole či pěšky důstojně, bezpečně a pohodlně dostat.

A jak je na tom často skloňovaná západní Evropa? Ta do bezmotorové dopravy investuje ve velkém. Paříž do rozvoje cyklodopravy na následující čtyři roky dala 250 milionů eur, tedy více než 6 miliard korun. V plánu je přeměnit více než 50 kilometrů dočasných „korona-stezek” na stálé a zároveň vybudovat 130 kilometrů cyklostezek nových, včetně 100 tisíc parkovacích míst pro klasická i nákladní kola.

Spojené království do rozvoje cyklistické a pěší dopravy na následujících 5 let loni napumpovalo 2 miliardy liber, v přepočtu 60 miliard korun. Vláda si od toho slibuje ekonomický růst, podporu podnikání a hlavně zlepšení každodenního dojíždění všech obyvatel.

Budujme prostředí, kde auta nejsou nepostra-       datelná

Pro srovnání, Česko investuje prostřednictvím evropských peněz do cykloinfrastruktury přibližně půl miliardy ročně. Toto číslo se nyní zvyšuje, ale zdaleka ne tolik, jak by bylo pro vybudování a konkurenceschopné a bezpečné sítě pro dojíždění na kole potřeba. A nastupující vláda to zřejmě nechystá změnit.

Koalice Pirátů a STAN přitom na rozdíl od koalice SPOLU v programu propracovaný plán na transformaci dopravní infrastruktury měla. Vize počítala s podporou budování měst krátkých vzdáleností, veřejnou dopravou lidských rozměrů, osvětou i odstraňování legislativních bariér cyklistické a sdílené mobility. Sloganem bylo: „nezakazujme auta, budujme prostředí, kde nejsou nepostradatelná”.

Program budoucí vlády si z promyšlených plánů o aktivní dopravě z dílny PirStan téměř nic nevzal. Objevila se v něm pouze krátká zmínka o městech krátkých vzdáleností. Jen skutečné činy ukážou, zda se stát v dopravním myšlení někam posune. Pokud ne, propast mezi západem a Českem se bude v národní podpoře udržitelné dopravy nadále zvětšovat – na úkor naší kvality života, zdraví, životního prostředí ale i státní kasy.

Text originálně vyšel na internetovém Deníku Referendum

Martin Šnobr

Student architektury se zájmem o urbanismus, udržitelnou dopravu a fungování měst. Členem redakce je od roku 2018.

Komentáře k článku3

Pavel Mašek 05. 12. 2021, 13:27
1
1

@článek
- v Praze se na B+R při železnici spíš zapomíná, nezapomeňme na to ;-)
- Co je to za divný font? Ty tečko čárky nad i (í) - je to obojetné, háček nad C (Č) - háček je skrz písmeno, háčky a čárky strašně vysoko nad písmeny... strašně divně se to čte. To bylo vždy nebo jsem si toho všiml až teď?

Tomáš 05. 12. 2021, 19:19

Pavel Mašek: To bych viděl na problém na přijímací stranici, já to i v článku i v komentári nemám problém rozpoznat, vše je jak má být.

Pavel Mašek 05. 12. 2021, 21:45

@Tomáš
- jj, už mě kontaktovali, bohužel to není poprvé, co mi na webech něco někde nejde, ne vždy je ale právě chyba u mne..., důvod už vím, odstranění je náročnější :D

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat