Bikesharing bude součástí Lítačky natrvalo. Za čtvrt roku proběhlo 72 tisíc výpůjček

Publikováno: 15. ledna. 2022, 3 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2022
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Š.
Publikováno: 15. ledna. 2022, 3 min. čtení
Aktualizováno: 16. ledna. 2022
Autor: Martin Šnobr
Úvodní foto: Martin Š.

Koncept spojení MHD se sdílením kol se české metropoli osvědčil. Více než 7200 lidí na sdílených kolech za první tři měsíce zkušebního provozu absolvovalo 72 tisíc jízd. Lidé propojením Lítačky s aplikací Rekola či Nextbike získají 4x denně 15 minut jízdy zdarma. Noví uživatelé nadále přibývají i v zimních měsících a Praha se tak rozhodla překlopit projekt do trvalého provozu.

„Čtvrt roku fungování pilotního projektu i přes zimní období ukazuje, že kombinace sdílených kol a MHD dává smysl a lidem využívajícím veřejnou dopravu přinášíme další benefit v podobě snadnějšího a zároveň zdravého pohybu po Praze. Proto jsme se rozhodli trvale zapojit sdílená kola do systému Pražské integrované dopravy. Chceme lidem nadále usnadňovat „první a poslední míli“ jejich cesty Prahou a ještě více zatraktivnit dlouhodobé kupony MHD.“ uvedl radní pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Ke stanicím metra a tramvajovým přestupním uzlům by se podle něj v letošním roce měly ve velkém doplňovat cyklostojany.

Čísla za období 11. 11. 2021 – 10. 1. 2022

  • Počet unikátních uživatelů: 13 331
  • Počet uživatelů, kteří cykloMHD využili: 7200
  • Celkový počet výpůjček: 71 777
  • Kolik lidí využilo tuto službu vícekrát: 76,5 %
  • Průměrný počet jízd na jednoho uživatele: 1,45
  • Průměrná doba jízdy: 5 minut
  • Výpujčky v noci: cca 40 denně
  • Nejčastější doba výpujček: kolem 7:00 a mezi 14 až 17:00

Ředitel ROPID Petr Tomčík dodává: „Zájem o využití sdílených kol s Lítačkou trvá i přes zimní období – každý den nyní přibývá cca 30 nových uživatelů a třeba 3. ledna si kolo půjčilo téměř 900 lidí. Pokles zájmu o jízdu na kole je tak v zimě oproti srovnání s loňským rokem, kdy tato možnost pro Pražany nebyla, výrazně mírnější.“

Chybí pokrytí periferie

3000 kol od firem Nextbike či Rekola jsou k dispozici především v širším centru Prahy a podél Vltavy. Někteří lidé si stěžují na absenci kol na okrajových částech města jako Jižní Město, Uhříněves, Horní Počernice a velká část čtvrtí jako Praha 4 nebo Praha 10. Například Nextbike nad rozšířením na Jižní Město uvažuje, bude zde ale prý třeba zajistit lepší síť stojanů.

Už jste si do aplikací Nextbike či Rekola zadali svou Lítačku?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...

Pro detaily a návod, jak Lítačku se sdílenými koly propojit, doporučujeme praktické informace na stránkách PID. Více o fungování i financování projektu jsme psali zde.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Jiří 15. 1. 2022, 14:19
5
14

Takže jestli to správně chápu, tak až město za své postaví nové stojany a pošle jim další dotace, tak si ty firmy možná rozmyslí, že možná dají pár kol i tam, kde by to bylo potřeba? Slušnej byznys z našich daní🤮

Jenda 15. 1. 2022, 15:06

Ta mapa pokrytí Rekol v článku je mírně oříznutá, ve skutečnosti je tam ještě navíc pár „hotspotů“ okolo. Ale ano, celkově je to bohužel bída a jsou tam ohromné části Prahy naprosto nepokryté. Přemýšlel jsem, že alternativa by byla pořídit si skládací koloběžku, ale zatím jsem to vždycky nějak vyřešil jinak.

Ondra 15. 1. 2022, 16:10
8
2

@Jenda - musíte to brát, že je sdílení kol v Praze ještě na začátku, když poroste obliba a podpora od Magistrátu, určitě se zóny rozšíří. A s tím i tlak uživatelů na lepší infrastrukturu. A to je posun dobrým směrem!

Jan 15. 1. 2022, 16:36
12

Je fakt, že by město (magistrát) mělo ve smluvních podmínkách s provozovateli min. uvažovat nad stanovením nějakých podmínek týkající se pokrytí, když už půjde o trvalou finanční podporu. Jinak je to fajn záměr a fandím tomu.

Tonda 15. 1. 2022, 18:16

Nic proti sdíleným kolům, ale úvodní obrázek ilustruje co mi vadí, proč ta kola, která se zamykají sama o sobě (a ne ke stojanu) a mají vlastní stojánek cpou do stojanů ve kterých pak chybí prostor pro soukromá kola.

Rozšířit množství stojanů kam lze zamknout kolo je určitě potřeba nejen na periferii, ale i v centru, ale rozhodně je nazacpat sdílenými koly, když ta se ke stojanům nezamykají.

DJ 15. 1. 2022, 21:58

Tonda: no v části Prahy to už je vyřešený problém y tak to zbývá jen převzít ve zbytku.

Zdeněk 16. 1. 2022, 13:14
4
7

@Jiří: raději miliarda na dotacích pro sdílená kola než byt jen korunu za parkovací dům

Pavel Mašek 16. 1. 2022, 16:30
3
2

@Jiří
- chápete to špatně, firmy to tam chtějí, ale narážejí na úřad a právě často je výmluva absence infrastruktury, za kterou ale nese odpovědnost MČ či Praha

@Jan
- bohužel minucipální dělení Prahy a dalších měst to neumožňuje. Umožňovalo by to tehdy, pokud by MČ byly vstřícné s politikou magistrátu, což ale u některých MČ jde dlouhodobě proti sobě z různých důvodů

@Tonda
- pro společnosti toto parkování nařizuje při stanicových systémech (nevím, jestli ve všech případech) městská část. Často je překážkou známý fakt, že určitá část obyvatel někdy i oprávněně si stěžuje, že kola se "válí" všude možně a překáží. Také to předchází parkování kol na soukromém pozemku/u soukromého majetku. Není to ale špatně, stojany mají sloužit lidem, ne kolům, takže je jedno, jaké kolo u nich parkuje, hlavně když člověk to kolo může použít. V některých MČ se snažíme přesvědčit, právě z důvodu, který zmiňujete, že kola nemusí být parkována přímo u stojanu, ale v jeho blízkosti.

Pavel Mašek 16. 1. 2022, 16:31

oprava, municipální, lol :D

Kubajsu 17. 1. 2022, 01:06

Celkově fajn. Ale vadí mi (používám Rekola):
- nejbližší oblast od domu mám asi 2,5 km. To je k ničemu. Chtělo by to nějakou síť; u každé zastávky metra/vlak/tramvaje zónu a pak síť zón vzdálenou alespoň tak 0,5 km od sebe v zastavěných oblastech.
- od listopadu funguje aplikace naprosto tragicky
- kola se hromadí pod kopcem; byl by dobrý nějaký bonusový systém, který by motivoval uživatele vyvážet kola na kopec (jízdy zdarma za nastoupané metry nebo něco podobného)

Jenda 17. 1. 2022, 01:32
1
1

Kubajsu: Furt lepší 2.5km než 11 km :) (například moje poslední využití rekol bylo, že jsem kupoval nové kolo - na Červeném vrchu - a jak se tam mám dostat když pak těžko vezmu současné kolo na ramena. Tak jsem tam z Pankráce jel na rekole, i když jsem k němu musel dojít kilometr - furt lepší než jít celou cestu, že).

Bonusový systém už existuje tak půl roku, na mapě se to zobrazuje jako místa s dárkem, a když tam dojedeš, tak neplatíš poslední třicetiminutovku.

Zdenek X 17. 1. 2022, 08:58
2
6

Podle cisel byl dopravni vykon sdilenych kol v porovnani s ostatnimi druhy dopravy skoro nula. Podle mist pujceni naprosta nula byl zrejme vliv na snizeni automobilove dopravy (napr. u "nas" v Dejvicich nejvetsi dopravni vykon byl na trase metro Dejvicka - stojan pred architekturou, coz se dalo asi ocekavat, a kde jinak uzivatele kol chodi pesky). Neodvazuji se nic vyvozovat o tom, jaky potencial cyklodoprava ma, kdyz takova cisla vidime u kol, ktere jsou (skoro) zdarma, bez starosti o udrzbu, ... .

Jestli to ma mesto podporovat? Pri tomto dopravnim vykonu (a dokud to bude stat par milionu) je to skutecne jenom o rozhodnuti, zdali chceme platit neco, co nam zivot obcas ulehci (ano, nastanou situace, kdy se sdilene kolo hodi), ale jinak to ma na zivot obyvatel v Praze nicotny vliv. A ted sedi na magistratu nekdo, komu se to libi, a tak podpora existuje. Kdyz tam bude priste nekdo s opacnym nazorem, podpora skonci a na kvalitu zivota naproste vetsiny obyval bude vliv teto zmeny zanedbatelny.

Myslim, ze umozeni pujcovani kol v Praze vsude (jak se ozyva ve starsich diskuznich prispevcich), by cele pujcovani zatracene podrazilo.

Ondra 17. 1. 2022, 10:40

Ještě jeden tip: pokud máte účet Ikea Family (vytvořit si ho můžete zadarmo a nic to pak nestojí), získáváte měsíční předplatné u Nextbike za zvýhodněnou cenu 99 Kč nebo roční předplatné pouze za 499 Kč. Takže k těm 15minutám na lítačku máte ještě dalších 30 minut. Takto používám já při cestě do práce, moje cesta trvá totiž cca 25 minut, do lítačky se nevejdu.

Tomas 17. 1. 2022, 16:51

Já bych to i využíval. Mám krásnou trasu Ohrada/Krejcárek - Novovysočanská ale bohužel jak Rekola tak Nextbike nemají parkovací místa nikde v okolí. Rekola mají teda jedno dost vzdálené a navíc úplně pitomě umístěné místo pod schody a člověk si musí zajet aby se tam dostal (jak se lidé od těch baráků dostávají třeba s kočárky mi hlava nebere).

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Podzimní cyklokomise
Praha,

Podzimní cyklokomise

05. ledna. 2025, 23min. čtení