Cyklopluh AutoMatu vyjel do ulic Prahy poprvé naostro

Publikováno: 18. prosince. 2022, 3 min. čtení
Aktualizováno: 17. prosince. 2022
Úvodní foto: Vratislav Filler
Publikováno: 18. prosince. 2022, 3 min. čtení
Aktualizováno: 17. prosince. 2022
Úvodní foto: Vratislav Filler

Cyklopluh spolku AutoMat (MNK je nezávislý projekt spolku, pozn. red.) vyjel při nové sněhové nadílce v uplynulém týdnu poprvé naostro do ulic Prahy. Vratislav Filler s ním 12. prosince protáhl cyklotrasy na jihu Prahy.

Cyklopluh pořídil spolek na základě fundraisingové kampaně. Na pořízení pluhu a kartáčového nástavce vybral spolek vloni celkem 45 tisíc korun. Pluh byl vytvořen ve spolupráci s firmou Cargobikes.cz na základě dřívějšího prototypu, který byl v provozu v Hradci Králové. Cargobikes.cz zároveň provozují v Praze ještě jeden pluh, celkově tak lze v Praze narazit již na dva exempláře.

12. prosince ráno se Vratislavu Fillerovi povedlo pluhem projet cyklotrasu A22 a A2 z oblasti Chodova směrem do centra (trasa zde), odpoledne pak cyklotrasy A23, A222, A225 mezi Hamerským rybníkem a ulicí Mírového hnutí (trasa zde). Další dny byl pro nemoc pluh odstaven.

Pluh zvládne vyčistit stopu o šíři zhruba 80 centimetrů. Jak Vratislav Filler pro Městem na kole referoval, pluh nejlépe čistí čerstvě zasněžené stezky, zašlapaný sníh odklidit nezvládne. Zároveň pro milovníky bílé stopy dodává, že stezky čistil tak, aby pro případný průjezd běžkařů zbylo přiměřené místo.

Cyklopluh spolek AutoMat pořizoval především pro zvýraznění tématu zimní údržby cyklostezek a cyklotras. Jejich velká část, zvláště těch nově zbudovaných, není do pravidelné zimní údržby zahrnuta. Zimní údržbu v Praze realizuje Technická správa komunikací (TSK) a jednotlivé městské části. Často je tak kvalita zimní údržby přímo závislá na části města, kterou člověk na kole projíždí, a nelze se spolehnout na obdobnou kvalitu zimní údržby v rámci celého úseku konkrétní cyklotrasy. Mapa zimní údržby TSK je dostupná zde (v době přípravy článku byla mapa nefunkční, pozn. red.).

Přitom například finské Oulu, které je svými podmínkami pro zimní pohyb cyklistů proslavené, právě srovnatelnou kvalitu údržby v rámci delších souvislých úseků považuje za jeden ze zásadních faktorů úspěchu svého systému podpory cyklistické dopravy v zimě.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, 2015-2025 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Neo Moucha 18. 12. 2022, 18:20

Hned 12.12. jsem to ráno kvitoval ;) Jsme rád, že jsem přispěl.

David 19. 12. 2022, 00:28

Fotka na rampě Barrandovského mostu vypadá dobře. Když si uvědomím, jaké boule předtím musel přejet, tak být mimo provoz pro nemoc je mnohem lepší varianta, než být po úrazu...

tik 19. 12. 2022, 12:22

je nekde video z realneho provozu totohle stroje?

Vratislav Filler 20. 12. 2022, 12:22

@tik: Cílem ranní cesty bylo pluhovat, ne natáčet. S filmováním se počítalo později. Chtěli jsme něco natočit v pondělí, ale v dost širokém okolí dolní Slezské neuklizenou cyklostezku nenajdete - čistě proto, že tam cyklostezky prostě vůbec nejsou. Takže máme akorát nějaké ilustrační závěry z Reigeráčů, ale tam už to bylo v pondělí odpoledne rozšlapané, že to nemělo nějaký velký efekt.

Samozřejmě, vhodné použití je na stezkách, kde je málo chodců a neušlape se to, případně je potřeba odjezdit toho co nejvíc na čerstvém sněhu, aby to ten záběr mělo. Má to ale nějaká nastavení a v případě trochu rozšlapaných cest jde zúžit radlice a pak to bere i částečně rozšlapaný sníh, nebo vyšší nálož (kolem 10 cm). Vyzkoušeno.

Tik 25. 12. 2022, 15:32

Pane Fillere, rozhodne ocenuji schopnost zminit bolistky cyklostezek "zadne tam nejsou" i v odpovedi, ktera by sla zredukovat na proste "ne".

Neo Moucha 26. 12. 2022, 12:22

Tohle na mne vypadlo ze sítě a je to myslím dost zajímavé, možná lepší verze(?): https://www.youtube.com/watch?v=Qutf9SSf55E

Vratislav Filler 26. 12. 2022, 23:51

@Neo Moucha: Provozně se to chová podobně, ty zahnuté radlice jsou zjevně o něco lepší, sviští mu to tipuju kolem 15 km/h, to je vyšší provozní rychlost, já bych na podobném sněhu (byl to pondělní ráno v Krčáku) jel cca 10-12 km/h.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat