Překoná Hřib v cyklodopravě Scheinherra?

Publikováno: 27. února. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 25. února. 2023
Úvodní foto: Martin Šnobr, foto Jana Trávníčková
Publikováno: 27. února. 2023, 6 min. čtení
Aktualizováno: 25. února. 2023
Úvodní foto: Martin Šnobr, foto Jana Trávníčková

Pokud jde o cyklodopravu, byl Adam Scheinherr (Praha sobě) za posledních deset let nejúspěšnějším pražským radním. Jaké podmínky měli jeho předchůdci? A je možné, aby ho překonal nový radní Zdeněk Hřib (Piráti)? Na čem to závisí, hodnotíme v tomto komentáři.

Končí zatím nejúspěšnější éra

V analýze nárůstu cyklistické infrastruktury vyšlo z posledních tří volebních období nejlépe to poslední. Vznikl skoro dvojnásobek chráněných cykloopatření než v každém předchozím období, nepočítaje obrovský rozmach integračních řešení v provozu. Jak tedy celkem očividné zjištění, že Adam Scheihnerr dopadl nejlépe, vlastně hodnotit? A co to znamená pro nového náměstka pro dopravu, bývalého primátora, Zdeňka Hřiba? K porozumění celému srovnání je také třeba vzít v potaz předchozí politickou situaci.

Trocha historie

Rokem 2011 skončilo druhé volební období primátora Pavla Béma (ODS), ve kterém byla cyklistická doprava poměrně značně podporována. Od roku 2008 se k postupnému budování páteřní cyklotrasy A2 a cyklotras na ní navazujících, objevují v Praze také první integrační opatření, zatím v podobě vyhrazených cyklopruhů a piktokoridorů. Symbolem konce tohoto prvního období byla cyklostezka Rokytka, otevřená v roce 2010. Její vysoké stavební náklady byly v době, kdy veškeré volné prostředky města polykal bezedný tunel Blanka, skvělou záminkou pro značné omezení stavby cyklostezek.

Ve volebním období 2011-2014 se vystřídaly tři rady, pokaždé s jiným radním pro dopravu, kterými tak byli postupně Karel Březina (ČSSD), Josef Nosek (ODS) a Jiří Pařízek (TOP09). Rok 2012 se nesl ve znamení značného zhoršení podpory cyklodopravy. To se projevilo zejména drastickým snížením rozpočtu na cyklodopravu a následné odmítnutí realizace některých cyklostezek, dokonce i s platným stavebním povolením.  Realizace jiných záměrů (třeba prostup pod Mánesovým mostem) se protáhla o řadu let. Symbolem tohoto období byl demonstrativní odchod části externích odborníků z řady let fungující cyklokomise.

Radní Petr Dolínek (ČSSD), který nastoupil na pozici radního v roce 2015, deklaroval cyklistické dopravě obnovu podpory, musel ale začít s přípravou cykloakcí téměř od nuly. V roce 2019, kdy nastupoval poslední hodnocený radní Adam Scheinherr (Praha sobě), tak bylo na co navázat: stav přípravy investičních akcí v oblasti cyklistické infrastruktury i nastavení procesů uvnitř magistrátu byly v mnohem lepší kondici než o čtyři roky dříve.

Nárůst cyklistické infrastruktury v jednotlivých volebních obdobích tuto skutečnost do značné míry reflektuje. Současně je ale třeba vnímat, že příprava většího počtu investičních i integračních akcí v období 2019-2022 musela být v Scheinherrově týmu podložena ještě větším důrazem na cyklistickou dopravu. To se projevilo již velmi organickým začleňováním cykloopatření do většiny městských dopravních záměrů, byť je připravoval například dopravní podnik (Bubenské nábřeží).

Startovní pozice nového radního

A jak si tedy může vést za čtyři roky nový radní Zdeněk Hřib? Podporu cyklistické dopravě již deklaroval. A končící radní Scheinherr předává svému nástupci opravdu mnoho. Objem cyklistických investičních akcí, které má rozpracované TSK, samospráva i městské části, je oproti roku 2019 několikanásobný. Na připravovaných nadřazených trasách jsou na řadě míst domluvené koordinace s významnými developery i veřejnými investory, jako je Správa železnic.

Koncepční zakotvení cyklodopravy se v posledních letech výrazně posunulo kupředu zpracováním Strategie aktivní mobility a Standardů aktivní mobility. Pro ně je podkladem systém celoměstských cyklotras, který po posledním zahuštění dovoluje čerpat městským částem magistrátní prostředky i na méně zásadní propojení, a současně formuluje pro magistrát prioritní nadřazené trasy A1-A9. Městské části pak byly poslední roky podporovány ve vlastní projektové přípravě a jsou v následujících letech připraveny žádat o magistrátní dotace na desítky vlastních záměrů.

To vše vytváří pro nového náměstka pro dopravu velmi příznivou startovní pozici.

Podpora, setrvačnost nebo útlum?

Zdeněk Hřib by tedy mohl Scheinherrův dobrý výkon snadno překonat, zejména v tolik potřebné chráněné infrastruktuře. Ovšem jen teoreticky. Není totiž zdaleka jisté, kolik prostoru dostane cyklistická doprava v nové radě, u které lze předpovídat spíše snahu její podporu – pod záminkou úspor či racionalizace – korigovat. Rozsah investic bude záležet zejména na přidělených financích, požadavky budou přitom – vzhledem k pokročilosti přípravy velkého počtu záměrů – vysoké.

V rozpočtu na rok 2023, který byl schválen v době povolebního „bezvládí,“ není drtivá většina investic – dvacet miliard – vůbec přidělena. Pevně bylo schválené jen metro D. Jedná se tedy zatím o jakousi volnou schránku, ve které nyní menší položky rozpracovává nová rada. Údajně už ale půjdou dolů prostředky na akce BESIP, které mají být někde na polovině loňského čerpání a na čtvrtině požadavků od městských částí. To není pro cyklodopravu dobrým signálem.

Pokud by se podpora cyklodopravy výrazně zhoršila, zpočátku to nebude navenek příliš poznat. Je rozjetého tolik, že rozvoj cyklistické infrastruktury bude ještě několik let pokračovat, byť by to bylo setrvačností. O to horší situaci by měl ale radní v příštím volebním období, počínajícím rokem 2027.

Sledujme proto pečlivě jak první kroky bývalého primátora, tak kroky rady jako celku. Tedy například kroky typu korekcí rozpočtu, návrhů na osekávání cyklistické infrastruktury u dopravních investičních záměrů, snahy o výběrové šetření v bezmotorových sekcích dopravy, nebo třeba koaliční přístup k dodržování Plánu udržitelné mobility a Koncepce aktivní mobility.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Kuba 27. 2. 2023, 10:26

Bude to asi zajímavé. Na jednu stranu o dost horší pozice pro cykloinfrastrukturu v nové radě, na druhou stranu by Zdeněk Hřib nemusel trpět tím, co Adam Scheinherr, tedy silným podceňováním významu a přínosů chráněné infrastruktury oproti té integrované (tím spíš integrované pouze barvou, ve světě se i pruhy ve vozovce oddělují aspoň nízkými obrubníky, flexisloupky nebo "pásovci", což v podstatě zadarmo silně zvyšuje jejich respekt u řidičů aut).

Kuba 27. 2. 2023, 11:04
10
2

PS. Škoda, že to, co by podle mě za nynější situace mohlo pomoci úplně nejvíc, tedy důsledné cykloobousměrky umožňující snadný (a plošný) průjezd klidnými částmi, nemá většinou na starosti magistrát, ale spíš jednotlivé městské části. A ještě častěji než jejich vedení (i když to taky v některých případech nestojí za moc) tam jsou jak žába na prameni úředníci, kteří navíc často nespadají pod samosprávu, ale pod přenesenou působnost státní správy, a u těch není ani naděje dostat je pryč po volbách.

Jiří Kadlec 27. 2. 2023, 14:08

Budu považovat za dílčí úspěch, když se za Hřiba podaří zprovoznit 4km cyklostezky "drážní promenáda" Vršovice - Strašnice - Zahradní město".
Loni o tom vyšel článek, že to bude v provozu v roce 2024: https://www.seznamzpravy.cz/clanek/podivejte-se-drazni-promenada-a-parky-spoji-vrsovice-a-strasnice-131308
Věděl by někdo, jaký je tam vývoj, jestli se už začalo stavět?

Vratislav Filler 27. 2. 2023, 14:22

Jiří Kadlec: V rozpočtu 2023 je na drážní promenádu projektová příprava. Stavět se letos ještě určitě nebude.

Michal 28. 2. 2023, 13:24
2
13

Mam trochu strach právě z toho, ze by mel pan Hřib jeste prekonat sveho předchůdce. Jsem aktivni sportovec od malicka, rad a pomerne hodne jezdim i na kole, ale také zároveň pracuji jako ridic a to i po Praze. Vetsina cyklopruhu neni vyuzivana téměř vubec, naproti tomu ale znacne komplikuji provoz aut a znatelně jsou na ukor bezpečnosti cyklistů, krom vymahatelnosti v jejich prospech pri pripadnych kolizich. To je účel, ktereho se snazite dosahnout? Nebo vidite jiny, znacny, prospěch techto snah a opatření? Dekuji za odpověď. Michal

Martin Šnobr 1. 3. 2023, 00:20
10
1

Michal – tvrzení že většina cyklopruhů téměř není využívána můžete potvrdit jak? Data říkají něco jiného, lidí na kole jezdí víc a víc a cykloopatření prospívají. Na úkor bezpečnosti také nejsou, viz zde nedávno publikovaná analýza, která prokázala, že zavedení cyklopruhů nehodovost nezvýšilo. A za zdržení aut v Praze v 95 % případech může nadbytek jiných aut, lidi na kole za tím nehledejte.

Cílem je dosáhnout stavu, kdy bude jízda po městě na kole na tolik bezpečná a pohodlná, že mnoho lidí třeba z toho auta přesedne. A na silnici tak bude více místa pro Vás, kteří autem skutečně potřebují. Země, které jsou hodnoceny jako nejlepší země pro řidiče, jsou zároveň i země s nejvíc rozvinou cyklodopravou. = WIN WIN pro všechny.

Jan Fiala 2. 3. 2023, 13:37
4
1

Michal - Jako řidič auta jezdím po Praze 49 let. Cyklopruhy dle vás "značně komplikují provoz aut". To je ale nesmysl, zkušenému řiciči naopak namalování jízdních pruhů pomáhá, stejně jako například středová čára. Nezkušenému značně komplikuje jízdu i vlastní volant.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5