Cyklostezka pod Mánesovým mostem byla plně otevřena

Publikováno: 02. března. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. března. 2023
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 02. března. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. března. 2023
Úvodní foto: Martin Šnobr

Hlavní město se po dlouhé době dočkalo otevření oddělené stezky pro pěší a cyklisty pod Mánesovým mostem. Toto významné propojení přináší 250 metrů nové oddělené cyklostezky na páteřní cyklotrase A1 přímo v centru Prahy.

Díky novému spojení se pěší i lidé jedoucí na kole vyhnou složité a dopravně vytížené křižovatce Klárov. Ta tvořila jedno z nejslabších míst na cyklotrase A1 v této části města. Páteřní cyklotrasa A1 jinak podél levého břehu Vltavy prochází celou Prahou. V centru ale na většině úseků (na rozdíl od trasy A2 na druhém břehu) není oddělena od automobilové dopravy.

Stezka pro pěší a cyklisty prochází revitalizovaným parkem Cihelná, dále podjíždí nejzápadnější oblouk Mánesova mostu a ústí do ulice U Plovárny naproti parku Klárov. Celá trasa je osvětlená, stezka pro cyklisty je pokryta asfaltem, pěší část je dlážděná. Zajímavým prvkem je kyklopské zdivo, které pokrývá opěrné zdi podél trasy.

Dlouhá historie

Záměr vybudovat mimoúrovňový průjezd spojující ulici Cihelná a U Plovárny pochází z roku 2008, kdy pražská komise pro cyklistickou dopravu zadala záměr ke zpracování pražské Technické správě komunikací (TSK). Následně byla vypracována studie a dokumentace pro územní rozhodnutí. Ta narazila na nesouhlasná stanoviska úřadu Prahy 1. Od té doby se v záměru několik let nepokračovalo.

Ve volebním období 2018–2022 se radnímu pro dopravu Adamu Scheinherrovi (Praha sobě) podařilo zkoordinovat akci Prahy 1 zahrnující rekonstrukci parku Cihelná a samotné budování podjezdu. Ten realizoval pražský magistrát prostřednictvím Technické správy komunikací (TSK), Praha 1 měla na starosti rekonstrukci samotného parku.

Návaznosti

Na cyklostezku navazuje na Kosárkově nábřeží ulice U Plovárny před budovou vládní Strakovy akademie. Ta funguje jako cykloobousměrka. Průjezd cyklistů zde ale mohou komplikovat její občasné uzavírky. Ty provádí Policie ČR na základě posouzení bezpečnostní situace v okolí úřadu vlády, zpravidla v době konání jednání vlády nebo při demonstracích v blízkém okolí. Ani po vybudování cyklostezky se tento režim nemění.

Nedostatky

Jde o turisticky velmi frekventované místo v centru Prahy s výhledem na Karlův most. Bohužel tak lze předpokládat, že stezka i přes své oddělení pěší a cyklistické dopravy bude v létě překypovat chodci, mezi kterými bude třeba jet s opatrností. Šířka asfaltové cyklostezky má v úseku parku Cihelná šířku 3 metry a chodník v některých místech ani ne 1,5 metru.

Proto je škoda, že na to projektanti nepamatovali a nedimenzovali pěší stezku v parkovém úseku tak, aby se sem pohodlně vešli lidé, kteří jdou po svých i jedou na kole. Je otázkou, zda stezka v úseku parku neměla být vedena tak, aby se vyhla turisticky vytíženému oblouku s výhledem na Karlův most, což by cyklodopravě dokonce zkrátilo cestu.

V podjezdu, který projektoval pražský magistrát, už je chodník podstatně širší a oddělení chodců a cyklistů v tomto úseku tak problém nebude.

Druhým nedostatkem je špatná návaznost v ulici Cihelná, kde stezka končí na hrubé dlažbě. Zde se „hladké“ řešení zatím nepřipravuje.

Poslední výtkou je špatně zvolená značka stezky u vjezdu na cyklostezku od parku Klárov. Prostorové uspořádání pěších a cyklistů je prohozeno. Informaci předal člen redakce na město.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

Příspěvek sdílený Městem na kole (@mestemnakole)

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Jenda 2. 3. 2023, 20:53

> V podjezdu, který projektoval pražský magistrát, už je chodník podstatně širší a oddělení chodců a cyklistů v tomto úseku tak problém nebude.

Ha ha ha. Zkušenosti například z Budějovické ukazují opak. Chodci na značení kašlou, možná pokud by tam jezdil jeden cyklista za druhým tak si toho všimnou, ale jinak ne.

Martin Šnobr 2. 3. 2023, 21:14

@Jenda tak alespoň v tom podjezdu budou mít chodci kam uhnout. Uvidíme, jestli v tom podjezdu bude chodit tolik lidí jako na Budějovické. I kdyby, výhodou děleného řešení je alespoň to, že po zazvonění ví, kam uhnout :-)

prt 2. 3. 2023, 21:51

Kdyby jen otočená C10a.
Ono použití cyklopiktogramu V20 a navíc ve velikostně silničním provedení je na cyklostezce (diplomaticky řečeno) také nestandardní.... Viděl autor nebo/a SSÚ TP 179?

Ale jinak skvělá věc, už jsem nevěřil, že se jí dočkáme.

Jan Fiala 3. 3. 2023, 12:35

Svislá dopravní značka má přednost před vodorovnou, tedy namalovanou na vozovce. Musím dodržovat zákon, i když usoudím, že je tu chyba ve značení? Mám takovou pravomoc? Co v případě kolize?

Zdenek X 3. 3. 2023, 17:31
3
6

Zbytecne rypani. Znacka existuje v jedne podobe a rika "tady je stezka pro chodce a cyklisty". Neexistuje stranove opacna varianta jako je to tomu u "prikazany smer" apod. Tedy znacna nerika cyklistum, ktere strane jet, ani chodcum, po ktere strane jit. Na to, po ktere strane jet/jit, musite pouzit hlavu, krome toho jsou tam maluvky na silnici. Jestli jsou velke nevim, ale kde je v SSÚ TP 179 stanoveno, jak velke maji byt? A tenhle predpis (zrejme nezavazny) je porusovan ve velkem, napriklad sirka cyklopruhu podel stojicich vozidel. Take si rypnu: jezdite na kole, nebo se misto toho hrabete v predpisech? No nic, sedam na kolo a jedu domu.

Jan Fiala 3. 3. 2023, 19:36

ZdenekX. Pochopitelně existuje stranově opačná varianta značky, například je k vidění zde: https://mapy.cz/s/hufezesore

Jenda 3. 3. 2023, 20:34

Značka přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru části vyznačené pro chodce nebo cyklisty *a označuje jejich situování*.

Zdenek X 3. 3. 2023, 21:30
1
3

Vyhlaska modifikaci prikazovych znacek neumoznuje, jsou mozne pouze varianty z prilohy vyhlasky. Klidne at si to nejaky urednik otoci, kde neni zalobce, neni soudce, ale stezovat si, kdyz pouzije znacku podle vyhlasky?! To je fuk, pod kazdym clankem stiznost, ze neco je spatne, kdybych nejezdil, skoro bych rekl, ze to nejde.

Kuba 3. 3. 2023, 21:51

Projel jsem tam a zpět desetkrát a neoctnul jsem se ani na Újezdě, ani u Právnické fakulty, takže to nefunguje.

Vážně, některé zmíněné (byť samozřejmě reálné) mouchy stranou, tohle je na Prahu skoro nevídaný počin a super věc (docela vypovídající pro město, že takových pár set metrů působí jako zjevení a game-changer). Hlavní problém jsou IMO návaznosti na obou stranách (pokud teda člověk na straně u Strakovky nevrátí kolo na parkoviště a nepokračuje tramvají). Při aktuální uzavírce Malé Strany je to na Újezd bezkonkurenční varianta a umím si představit, že bude vzhledem k tomu, jak průjezd tramvají přes Malou Stranu často vypadá, lákavá i po ukončení uzavírky.

Pro delší cesty asi užitečnější proti proudu (přijet k Rudolfinu po druhém břehu, přes Mánesák, do podjezdu a přes Kampu to může ušetřit hodně stresu od Rudolfina k mostu Legií). Při cestě po proudu už asi využitelnost dost klesá pro kohokoli, koho děsí nábřeží Edvarda Beneše. Tam kdyby se podařilo vyřešit aspoň ten kousek od Strakovky k Čechovu mostu nějak rozumně, bylo by to super i pro cestu nahoru na Letnou / shora z oblasti Špejcharu/Hradčanské/Letné. A kdyby se podařilo slušné řešení až k Dukelských hrdinů... (no, to jsou v Praze zatím fakt jen sny).

Jiří Kadlec 3. 3. 2023, 23:01

Velmi dobrý počin, teď ještě vylepšit návaznosti - hodilo by se trochu vylepšit průjezd Kampou (rozšíření cesty parkem, nebo nejlépe samostatná cyklostezka) a také trasu podél nábřeží Edvarda Beneše. Tam se to ve směru z centra celkem dá, pod mosty jezdívám v podjezdu pod Čechovým mostem v pravém vydlážděném pásu (když tam zrovna neparkuje autobus - jinak jedu levým pruhem pro auta uprostřed, abych byl vidět), ale bylo by hezké ten parkovací pás nahradit cyklostezkou nebo aspoň cyklopruhem. A nebo postavit cyklostezku třeba i zavěšenou u nábřežní zdi.

Jenda 3. 3. 2023, 23:52

> Vyhlaska modifikaci prikazovych znacek neumoznuje, jsou mozne pouze varianty z prilohy vyhlasky.

Protipříklady: Nejnižší dovolená rychlost (libovolné číslo, ne jen 30 z obrázku), Přikázaný jízdní pruh (libovolné vozidlo, ne jen náklaďák z obrázku), Jiný příkaz (doslova libovolný text).

Nicméně souhlasím že tohle problém nebude, protože jsou tam ty obrázky na povrchu (důležitější, protože chodci se na značky nedívají) a úpravou povrchu je zjevné kdo má kde být (bohužel tak, že se chodcům daly místo hezkého asfaltu kostky). Problém bude obecné kašlání na ostatní, jako všude jinde :-)

Jiří Motýl 4. 3. 2023, 00:22

Zdenek X: Úplně nejsem velký fanoušek té vyhlášky, najde se v ní lecjaká nejasnost/nesrovnalost, ale zrovna u té značky C10a vyhláška v textu uvádí:

"Stezka pro chodce a cyklisty dělená
Značka přikazuje chodcům a cyklistům užít v daném směru části vyznačené pro chodce nebo cyklisty a označuje jejich situování. Stezku pro chodce a cyklisty smí užít také osoba jedoucí na osobním přepravníku. Ostatním účastníkům provozu na pozemních komunikacích je její užívání zakázáno, pokud není stanoveno jinak.
Chodci a cyklisté smějí sousedního pruhu užít jen při obcházení, objíždění překážky nebo vzájemném vyhýbání.

Z toho, že tam někdo psal o "označuje jejich situování", bych řekl, že záměrem skutečně bylo označovat jejich situování. Dokonce z příkladu výše z Podolí vidíme i reálné užití v praxi.
Jistě můžeme namítat, že by bylo lepší obě varianty vyobrazit. V tom máte pravdu, že obrazově ta vyhláška má pouze tu jednu variantu.

David 8. 3. 2023, 10:21

Značka skutečně svým vyobrazením určuje, kdo má používat kterou část stezky a skutečně je nadřazena (ať již sebevíce zprasenému) vodorovnému dopravnímu značení. Tím je vyřešen i problém s šíří části stezky určené chodcům a cyklistům. Ve stávajícím stavu mají chodci široký a hladký asfalt (byť s nevzhlednými a za vlhka jistě lehce klouzajícími piktogramy), a cyklistům zbývá ta užší a kostkovaná část. Takže dle světonázoru nejmenované dotčené MČ bude jistě vše v pořádku, řekl bych. Chodců je tam přece více, a kolo patří do lesa...

Mlezitom 8. 3. 2023, 15:06

Je to super, jen by to ještě chtělo dořešit povrchově ten poslední úsek na Kampu (U Lužického semináře) - ty kostky jsou tam fakt nepříjemné, na silničce bych skoro řekl neprůjezdné. Pak už půjde konečně projet od Karlína až na Smíchov, ale bude to dost možná peklo protlačit přes památkáře.. Nevíte někdo, jestli se to už taky neřeší?

Jenda 22. 3. 2023, 02:40

A už to tam lidi natočili a nafotili, a samozřejmě to dopadlo podle očekávání: https://twitter.com/joskokolobezka/status/1637443083771027457

(mně je to fuk, budu dál jezdit přes Klárov, ale nechápu proč kolem toho byl takový hype, jako by to byla málem událost roku)

Zdeněk Novák 7 9. 4. 2023, 21:19

Tak jsem si to byl projet, ikdyž tamtudy běžně nejezdím. Podjezd fajn, oproti předchozímu stavu zlepšení o milion procent. Ale kdo naprojektoval, že ta cyklostezka povede po kraji a budou na ní lavičky s výhledem na staré město, je, s prominutím, debil. Až se trochu oteplí, tak celá cyklostezka bude plná turistů. Zvlášť když tam nevede jiná cesta k těm lavičkám. Takže to vidím tak, že cyklisti to budou stejně brát po té hliněné cestě okolo toho středověkého baráku.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat