Od komunálních voleb uběhlo více než půl roku a my se ptáme pražských radních pro dopravu Prahy 1 až Prahy 22, jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Pokračujeme s městskou částí Praha 15, která má 35 tisíc obyvatel. Zahrnuje Horní Měcholupy a Hostivař. Odpovídá Michal Frauenterka, místostarosta s gescí dopravy za ODS.
1. Plánujete v nadcházejících letech ve Vaší městské části výstavbu nové cyklostezky, značení cyklopruhů nebo legalizace průjezdů na kole? Kde?
Naše priority na „Cyklostezky mimo silnice a z města ven“ (viz obrázek) jsou u nás řešeny na dvou úrovních:
Máte k těmto stezkám časový harmonogram?
Celistvé propojení je jako skládačka – úseky cyklostezek jsou často řešeny s různými vlastníky a je to vždy běh na dlouhou trať, nicméně nejblíže k realizaci je propojení Švehlova – ZŠ Hostivař (územní rozhodnutí) v Hostivaři a cyklotrasy R.Měcholupy -východ (před vydáním ÚR) a cyklostezka při ul. Radiová (probíhá změna územního plánu).
2. Naše čtenáře zajímalo, zda plánujete cyklostezku nebo cyklopruhy na Hornoměcholupské ulici
Nepodporujeme cyklopruhy na ul. Hornoměcholupské, která ale patří hl. m. Praze včetně odpovědnosti za značení. Podporujeme na této ulici technické prvky pro bezpečnost včetně osvětlených přechodů pro chodce a lokální značení pro BUS pruhy.
3. Chystáte se zlepšit prostupnost Vaší městské části pro průjezd kol? Například pomocí zavádění cykloobousměrek – třeba v rámci zón 30?
Cykloobousměrky nejsou naší prioritou, řeší hl. m. Praha. Řešíme legalitu parkování, průjezdnost ulic pro IZS na sídlištích i bezpečnost v kontextu stávající praxe umístění kontejnerů tříděného a směsného odpadu v silničních pruzích a řešení pro dobíjení elektromobilů u trafostanic.
3. Je v plánu doplňovat v ulicích stojany na kola? Kde?
Prioritou v této věci je umístění cykloboxů u železničních zastávek a na konečné tramvaje.
A jaký je časový harmonogram?
V Hostivaři je to časově blíže (2023-2024 podle financí), než u nádraží v Horních Měcholupech (zatím jen studie přestavby zastávky na nádraží).
4. Co vy a bikesharing? Usilujete o hustší síť parkování pro sdílená kola či jejich rozšíření?
Počkáme, jak věc vyřeší v centru a pak uvidíme.
5. Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?
Jak jsem uvedl v první otázce – koncept „Cyklostezky mimo silnice a z města ven“ jsou též konceptem pro cyklostezky přes území Prahy 15 tak, aby pohyb cyklistů byl téměř bez kolize se silniční dopravou.
6. Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?
Dokončení sítě cyklo/pěších propojení v lokalitě Na Groši a v lokalitě Horní Měcholupy-východ.
7. Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací?
Vídeň, Vancouver a Seattle
8. Pohybujete se někdy městem na kole?
Po Hostivařském lesoparku.
9. Sledujete náš magazín?
Asi začnu.
Děkujeme za rozhovor
Články týkající se Prahy 15 najdete na Městem na kole zde. Ze začátku minulého volebního období (2018–2022) bohužel rozhovor nemáme.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Timur 22. 5. 2023, 10:13
14
Omlouvám se, ale podle odpovědí je to až neuvěřitelně nesympatický pan. Málokdy se stane, že to jde cítit přes textový rozhovor, ale zrovna tady to jeho pohrdání cyklistickou dopravou je dobře znát. Každopádně velice děkuji za rozhovor, aspoň víme, že od Prahy 15 nic moc čekat nebudeme :)
David 22. 5. 2023, 15:40
7
Naopak, Praha 15 je země cyklistům zaslíbená. Stačí mít dost velké auto, aby se vám pohodlně vešlo kolo do kufru. A když už náhodou auto nemáte, postaví cyklostezky ven z města. Ideálně jednosměrné. Tomu se říká servis...
Pobavila mě otevřená snaha o deratizaci cyklistů ze silnic + konstatování, že cykloobousměrky má řešit magistrát, i když silničním správním úřadem jsou oni (a jedná se zejména o lokální vazby a nepřímo i tu deratizaci cyklistů ze silnic).
Ale ke cti MČ musím nechat, že už od roku 2018 mají před radnicí pár drátolamů. Kdo ví, proč je tam dali místo dřívějšího "U". I stojany "A", které tam bylo před "U" byly sice hnusné, ale sloužily lépe (pravda - to je ale subjektivní.
Ondra 22. 5. 2023, 16:01
9
Koncept "a také z města ven" dost vystihuje celkovou naladěnost této MČ na cyklistickou dopravu :-)
Kuba 22. 5. 2023, 21:32
9
Na tom je nejhorší, že takovýto radní je možná sám přesvědčen, že je k lidem na kolech vstřícný. Jen prostě přemýšlí o kole jen a pouze jako o volnočasovém sportovním náčiní a nikdy ho nenapadlo uvažovat o tom, že kolo jako dopravní prostředek, i když má některé vlastnosti společné, potřebuje v některých infrastrukturních záležitostech jiný přístup...
mirek 22. 5. 2023, 22:06
3
Na části Hornoměcholupské pruhy jsou, ale úzké a mezi jedoucími a parkujícími auty, přitom místa tam bylo dost. V části je ale jen parkování, takže cyklista musí po chodníku, pokud nechce být do pár vteřin vytroubený prvním autobusem nebo kamionem.
Jinak "obchvat Hornoměcholupské" je opravdu bizár. Sama Hornoměcholupská totiž byla stavěná jako obchvat sídliště, ale prodeveloperská radnice tam nechala nekontrolovaně rozbujet výstavbu a teď chtějí další obchvat.
Ta lávka u Mantovské je taky totální nesmysl, vždyť je to rovina, tam jim nikdo po žádné lávce jezdit nebude.
mirek 22. 5. 2023, 22:14
5
Ještě jedna zajímavost - Praha 15 si před lety vytvořila vlastní podivnou cyklotrasu "P15", značenou turistickou značkou. Třeba vedení ulicí Plk. Mráze bez jakýchkoli pruhů/stezky je naprosto nevhodné a pro nezkušené jezdce nebezpečné. Ale naštěstí je trasa tak špatně značená, že asi nehrozí, že by ji nějaký cykloturista skutečně použil. Tolik asi k přístupu MČ k cyklistům...
https://mapy.cz/turisticka?source=base&id=2142466&ds=1&x=14.5357932&y=50.0465857&z=15
komentář