Skončil 13. ročník Květnové výzvy Do práce na kole

Publikováno: 09. června. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 10. června. 2023
Publikováno: 09. června. 2023, 5 min. čtení
Aktualizováno: 10. června. 2023

Do práce na kole, pěšky nebo poklusem. Tak zní motto Květnové výzvy, kterou spolek AutoMat již 13 let motivuje obyvatele a obyvatelky měst, aby se po dobu jednoho měsíce přepravovali na vlastní pohon. Do letošní akce se zapojilo přes 25 600 lidí z 2 500 firem a 52 pořadatelských měst. Všichni společně ušetřili emise i místo na silnicích.

V rámci Květnové výzvy se letos udržitelně přepravovalo (nejen) z práce a do práce 25 625 lidí. Ti společně urazili téměř více než 5 700 000 km a ušetřili tak 739 tun CO2 (ve srovnání se stejnou vzdáleností překonanou autem). Poměr cyklocest a pěších cest byl letos vyrovnanější než v minulosti, do systému účastníci a účastnice zaznamenali 388 tisíc cest na kole a přes 308 tisíc cest pěšky. Kromě Prahy se do akce zapojilo i 51 dalších měst napříč republikou. V některých z nich (např. Praha, Třebíč, Ústí nad Labem) tvořili pěší většinu, v jiných výrazně dominovali ti, kteří k dopravě zvolili kolo (Pardubice, České Budějovice, Otrokovice).

„Účastníci prospívají své fyzické a psychické kondici a přitahují pozornost k problematice potřeby infrastruktury pro pěší a cyklisty. Anonymizovaná data o jejich trasách pak mohou městům pomáhat s jejich budováním,” říká vedoucí kampaně Dominika Lenthárová z AutoMatu.

Změna pro lepší budoucnost

Pořádající spolek AutoMat letos otevřel také výzvu Do školy na kole, kterou přijalo 29 základních a středních škol a univerzit. Jednou z nich je i pražská škola Vela: „Dnes, když jsem přišla do školy, byly cyklostojany úplně plné. A to jsme kvůli výzvě ještě jeden přidali. My jsme malá škola, chodí k nám 100 dětí. A do výzvy se jich přihlásilo asi dvacet, takže každý pátý napříč celou školou. Od prvňáků až po druhý stupeň,” hlásila začátkem května učitelka Barbora Kverková. Lenka Ocásková z Masarykova gymnázia Příbor dodává: „Zorganizovali jsme i společnou snídani. Nejčastěji zaznívala věta: Takhle by mohl začínat každý školní den.” Právě na změně dopravních návyků žactva bude záležet, jak bude vypadat budoucnost našich měst.

Nejen v květnu, ale celý rok

Jedinou soutěžní kategorií Květnové výzvy, je pravidelnost týmů, které sestávají z 2 až 5 členů. „Ve výzvě nejde o počet kilometrů, ale o změnu našich každodenních stereotypů. Do závěrečného losování o ceny od našich partnerů proto zařazujeme všechny týmy, které dosáhnou pravidelnosti 66 % a více bez ohledu na překonanou vzdálenost,” vysvětluje Dominika Lenthárová. Drtivá většina účastnic a účastníků u udržitelného cestování po městě zůstává i po skončení výzvy, a to minimálně po zbytek sezony. Na Květnovou pak navazuje dva týdny trvající Zářijová výzva (pořádaná v rámci Evropského týdne mobility) a týdenní Lednová.

Udělat něco pro sebe i pro okolí

Ke Květnové výzvě se hrdě hlásí také 2 506 firem, kterým záleží na udržitelné budoucnosti. Květnovou výzvu přijaly letos malé i velké organizace včetně např. Komerční banky. „Letos se zapojilo neuvěřitelných 392 zaměstnanců z celé republiky, což je rekordní číslo. Naší ambicí je společně pokořit milník 100 000 ujetých km. Osobně se také zapojuji a snažím se každý týden několikrát na kole do práce vyrazit a navzájem se s kolegy povzbuzovat,” hecoval během května generální ředitel Komerční banky Jan Juchelka.

Dalšími hojně zastoupenými organizacemi byly např. Všeobecná fakultní nemocnice v Praze (278), Continental Barum (273), Československá obchodní banka (416), Avast (127), Akademie věd ČR, Česká televize, Thermo Fisher Scientific, Česká národní banky, ŘSD, Ministerstvo dopravy, ROPID a ÚJV Řež. Úhradu účastnického poplatku za startovní balíček považují české firmy stále běžněji za jeden z firemních benefitů – téměř ¾ účastníků a účastnic hradí startovné jejich zaměstnavatelé.

„Skvěle motivační akce, která si nás opět získala. Každý den v kanceláři probíhala diskuze, kolik kdo najel/nachodil kilometrů a souboj dvou interních týmů vrcholil poslední 3 dny. Musím uznat, že změnit způsob dopravy do kanceláře a udělat něco pro sebe a okolní prostředí je opravdu osvěžující!” říká Michal Holzknecht, ze společnosti Welcome to the Jungle CZ/SK.

spolek AutoMat
Spolek AutoMat prosazuje lepší prostředí pro kvalitní život ve městě. Podporuje veřejnou, pěší a cyklistickou dopravu i rozumné používání aut.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat