Na podzim loňského roku přibyl nový odbočovací cyklopruh na rušné křižovatce ulic Gymnasijní, Velvarské, Glinkovy, Pevnostní a Generála Píky na Praze 6. Bylo tak výrazně bezpečněji vyřešeno levé odbočení do cykloobousměrky Velvarská.
Cykloobousměrka ve Velvarské je letitá, k jejímu proznačení došlo již v polovině devadesátých let minulého století a jedná se tak o skutečně pionýrský kus pražské cyklistické infrastruktury. Dnes cykloobousměrka ve Velvarské zajišťuje jak místní vazbu podél Evropské, tak se jedná o klidovou spojku do areálu vysokých škol v Dejvicích.
Již od jejího vyznačení představovalo ale velkou výzvu levé odbočení do cykloobousměrky při jízdě od ze Střešovic po trase Pevnostní – Gymnasijní – Velvarská. Levé odbočení do Velvarské sice bylo povoleno svislým dopravním značením, vodorovné značení ale nejen že neposkytovalo odbočujícím cyklistům bezpečný vyčkávací prostor, ale ani ostatní účastníky provozu na možné levé odbočení cyklistů tímto směrem více neupozorňovalo.
Člověk odbočující z Gymnasijní do Velvarské se tak při silnějším automobilovém provozu mohl lehko se svým kolem ocitnout v riskantní pozici na středové čáře mezi dvěma proudy vozidel, ve snaze nezdržovat ostatní řidiče za sebou a zároveň příliš nezasahovat do protisměru. To je však již minulostí. „Cyklodopravě na šestce fandíme. Nové cyklopruhy pro bezpečnější odbočení z Gymnazijní ulice ještě více zlepšili používání cykloobousměrky ve Velvarské ulici,“ okomentoval změny pro web Dopravní 6 Ondřej Matěj Hrubeš (ODS), radní pro dopravu Prahy 6.
Nový úprava se skládá z krátkého odbočovacího cyklopruhu doplněného o dvě zvýrazňující balisety. Nový cyklopruh zabral úzký cíp odbočovacího pruhu do ulice Generála Píky, reálně nedošlo u odbočovacího pruhu k žádnému výraznějšímu zkrácení.
Jak již bylo řečeno, cykloobousměrka ve Velvarské je součástí historické cyklotrasy číslo 201, která byla zbudována někdy mezi lety 1995 – 1996. Jedná se tak o jeden z nejstarších stále sloužících prvků pražské cyklistické infrastruktury.
Cykloobousměrku vyprojektoval v roce 1995 Ústav dopravního inženýrství hl. m. Prahy (ÚDI) jako součást projektu „Cyklistické stezky Císařský mlýn – Vypich“. Zajímavostí je, že se nejednalo o samotnou součást tehdy plánovaného celoměstského systému cyklotras (tj. Návrh základního systému cyklistických tras v Praze, zpracovaný komisí pro rozvoj cyklistiky při MHMP v roce 1992; navazující na starší cyklogenerely z 80. let 20. století), nýbrž o lokální cyklistické spojení objednané v roce 1994 Prahou 6 na základě usnesení zastupitelstva Prahy 6 č. 151, ze dne 20. 9. 1994. K samotné realizaci pak došlo v následujících letech. Cena realizace celé cyklotrasy Císařský mlýn – Vypich byla v době vzniku odhadována na 266 tisíc korun. Investorem byla městská část Praha 6.
I přes svůj lokální původ se ale cyklotrasa následně stala součástí městského systému cyklotras, o čem hovoří generel cyklotras z roku 2003, který ji již zobrazuje jako pevnou součást systému cyklotras v Praze.
V městském cyklogenerelelu se ale cyklotrasa číslo 201 „neohřála“ příliš dlouho. Následující koncepce „áčkového“ systému cyklotras, poprvé představená v roce 2006, již s touto trasou jako s celkem v žádné ze svých aktualizací nepočítá. Nový systém klade mnohem vyšší důraz na rychlost průjezdu a pokrytí celého sítí cyklotras, nikoliv pouze na realizaci „klidnějších“ úseků za cenu četných zajížděk nebo zbytných převýšení.
Ačkoliv je tak trasa číslo 201 již nějakých 17 let v „cyklotrasovém důchodu“, není bez zajímavosti, že na ní nadále dochází ke zlepšením (o čemž svědčí i aktuální realizace) a dle heatmap průjezdů si její četné úseky zachovávají popularitu mezi lidmi dopravujícími se na kole.
Již od roku 2013 existoval podnět na zlepšení odbočení z Gymnasijní do Velvarské na platformě Cyklisté sobě. Ten byl následně v roce 2016 předán městské části (autor článku je jedním ze spoluautorů podnětu, pozn. red.). V roce 2022 se pak dočkal oficiální realizace.
S postupnou realizací současného systému cyklotras je význam cyklotrasy číslo 201 postupně umenšován. Například nové cyklopruhy a legalizace chodníků podél Evropské význam cykloobousměrky Velvarská výrazně snížily.
Přesto je na nedávných realizacích vidět, že se Praha existující a fungující infrastruktury nevzdává jen proto, že koncepce z doby vzniku této infrastruktury byla ideově překonána.
Město a jeho městské části dokonce tuto starší infrastrukturu postupně vylepšují. O tom svědčí nejen nyní realizované chráněné odbočení do cykloobousměrky Velvarská, ale i dříve realizovaný cyklopřejezd přes Evropskou, nebo vyznačení cykloobousměrek Salabova a Slunná, či doplnění legalizací stezek mezi Evropskou a Velvarskou. Řada z těchto realizací byla poptávána a podpořena i podněty z řad cyklistické veřejnosti.
To vše přináší především postupné zlepšování prostupnosti města pro cyklistickou dopravu. A možnost volby z více možných tras, jejichž bezpečnost pro lidi na kolech je postupně zlepšována. Bohužel cesta těchto realizací a doba potřebná ke zlepšení je často velmi dlouhá a trnitá.
Zároveň slouží městu, jeho organizacím, i městským částem ke cti, že ani ideově starší investice nenechává zcela napospas zubu času a dále je udržuje.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Zdenek X 17. 7. 2023, 11:10
3
1
Jezdim tudy kazdy pracovni den, ale obracenym smerem - z Velvarske do Gymnazijni do kopce. Toho cyklopruhu jsem si ani nevsiml, protoze v ramci tehle upravy (aha! proto ta zmena) zmenili najezd na hlavni v mem smeru - tam, kde jsem pekne rozjety pripojil z obdocovaciho/pripojovaci pruhu jsou ted pricne prahy (pruh byl zrusen), casteji musim zastavit a davat mnohem vic bacha, nez drive. I proto, ze v miste pripojeni silnic, tam kde vede prirozena stopa cyklisty, je nekolik der v asfaltu. Nestezoval jsem si, nestezuji si, ale kdyz ctu pochvalny clanek, musim zminit vlastni negativni zkusenost. Mimochodem: potkam v tomhle kratkem useku s protismernym cyklopruhem tak 2 cyklisty za mesic ( urcite mene nez 1 tydne), ale v mem smeru, v protismeru (pro ktery je uprava) si nikoho nepamatuji, obcas dite na te pidikolobezce, ale to je na chodniku.
Jiří Kadlec 17. 7. 2023, 13:57
4
Já tímto odbočovacím cyklopruhem párkrát do měsíce jezdím, když jedu např. ze Strahova do Stromovky. Ve směru "dolů" z Gymnazijní do Velvarské je to pro mě užitečné, možná jsem jedním z těch 2 cyklistů za měsíc :-) Jinak souhlas s "Zdenek X", obráceným směrem z Velvarské do Gymnazijní je třeba dát bacha. Ještě náročnější je pak pro mě jako cyklistu jízda z Velvarské do Generála Píky a Kafkovy - tam spíš sesednu z kola a převedu kolo přes přechod.
Tomek 18. 7. 2023, 14:17
3
Ten radní pro dopravu P6 je fakt z ODS? Njn, není to o straně, ale o lidech...
Jiří Motýl 18. 7. 2023, 21:31
2
Zdenek X: Já tento směr znám jen z roviny pěšího. Tam byl ten chodník vždy za trest (https://goo.gl/maps/6yARdWtzVQih7JPV9). Z této roviny mi to odřezání zábradlí a alespoň provizorní rozšíření skrze to šrafování s prahy nepřijde jako nejhorší výsledek.
Tomas 19. 7. 2023, 08:13
1
2
A nešla by ta změna udělat bez těch odporných balisetů. To je něco tak hnusného v městě. Za mě je to vrchol nevkusu. To by ty balisety nešly aspoň udělat aby nevypadaly jak z čínské tržnice?
Tomek 19. 7. 2023, 08:35
3
2
@Tomas Balisety jsou fakt nejmenší problém českého městského vizuálu. Domluvme se třeba, že až pořešíme auta a vizuální smog, budeme řešit balisety ju? :)
Zdenek X 19. 7. 2023, 10:08
1
@J.Motyl: ja tam zase nikdy nesel jako chodec (resp. chodim tam pravidelne, ale zrovna nikoli tim obloukem s odstranenym zabradlim), takze nevim, souhlasim, ze chodnik je velmi uzky. Ale to je fuk, z hlediska cyklisty se asi jeden smer upravou zlepsil (jak jsem psal, nikdy jsem tim smerem ktreremu uprava ma pomoci, nejel), druhy (ktery znam) se zhorsil. Pritom v te krizovatce podle nehody.cdv.cz se od roku 2006 zadna nehoda s ucasti cyklisty nestala. Tudiz je to vlastne prkotina (jestli se tedy tato pekna statistika upravou nezhorsi).
Zdenek X 19. 7. 2023, 10:46
3
9
@J.Motyl: vim, ze to schytam, ale nemohu si odpusit poznamku k fotografii odbocujiciho cyklisty: bez prilby, v sandalech (ktere se mohou ruzne zachytit a pripade padu neochrani) a bosy, v kapsacich (ktere se opet mohou zachytit o nejakou prekazku a zpusobit pad) -- tohle mi pripada jako reklama na postupy, jak zvysit pravdepodobnost nejakeho padu, zraneni, havarie. Nudne se opakuji: clovek by mel zacit v ramci zvysovani bezpecnosti u sebe.
Caidel 19. 7. 2023, 11:24
7
1
@Zdenek X: Jasně. Protože když nejste navlečený ve spandexové kombinéze a nemáte cyklotretry, tak jste prostě špatný cyklista a na kolo nepatříte. Eeeech.
Zdenek X 19. 7. 2023, 11:30
1
7
@Caidel: a to jsem psal kde? Paneboze! Eeeech.
David 19. 7. 2023, 15:00
6
2
Zdeněk X: No, vidíte, i takový cyklisté jsou mezi námi. Navíc zrovna Vašek toho na kole (v podobném a ještě "lepším outfitu" najezdí bezpečně víc, než mnozí z nás tady dohromady.
Osobně také po městě jezdím raději bez přilby, kterou si beru jen na cesty domů po výpadovkách. A sandály jsou rozhodně lepší, než žabky :)
Zdenek X 19. 7. 2023, 16:16
2
@David: ale to tady diskutujeme dokola, ja uz ani nevolam po nejakem zakazu. At si tak jezdi. Ale rika se tomu statistika: jsem ochoten se vsadit, ze ve skupine "Vasku" bude umrtnost (neberte me za slovo, rekneme "nehodovost s nasledky") statisticky vyssi, nez ve skupine cyklistu, kteri na bezpecnost dbaji. A je otazka, zdali ten pomer treba neni napriklad 1.3 (a vyssi), coz bylo zde uvedene snizeni nehodovosti diky piktogramum.
Napriklad vybava jineho znameho cyklisty na tomto obrazku https://shorturl.at/jmux0 je z tohoto hlediska ukazkova (o zene na temze snimku to jiz neplati). Ne, nemluvim o spandexu, mluvim o normalnim obleceni a zdravem rozumu. Ze stejneho duvodu neridim auto v sandalech: take se taci borci najdou, dokonce najezdi miliony kilometru, az prejedou male dite: https://shorturl.at/aBHX5 .
David 19. 7. 2023, 17:13
2
1
ZdenekX: Nechcete se nejdřív podívat do statistik? A zjistit, že u nehod zaviněných cyklisty se u závažných následků dost často vyskytuje alkohol (a to řádově více, než u všech ostatních skupin řidičů), a že u nehod nezaviněných cyklisty pak hraje největší roli nepozornost/nedání přednosti na straně řidiče motorového vozidla? U toho ostatního - že si Vašek ukopne malíček o obrubník je mi celkem jedno (statisticky je prokázáno, že pod auto kvůli tomu zpravidla nespadne) a každý soudný řidič ho v tomto outfitu objede veeeelkým obloukem. Rozhodně větším, než mamila v sexi dresíku a s kokosem na hlavě. Osobně bych do toho tuhle dojmologii netahal, a budoval bezpečnější infrastrukturu. I pro Vaška. Jemu ten odbočovací pruh bude rozhodně slušet.
Zdenek X 20. 7. 2023, 07:46
2
3
@David: zacneme od nejdulezitejsiho:
- at se infra buduje a Vasek i my ostatni si ji uzijeme. Presto mohu upozornit na to, ze diskutovana, v dobre vire vybudovana, infra zlepsila jeden smer, ale zhorsila druhy.
- do statistik se divam a nehody.cdv.cz je muj oblibeny web. Nicmene hovorim o "nehode s NASLEDKY", nehody bez nasledku jsou naprosto nezajimave. A na nasledky ma vybaveni, predevsim prilba, vliv zasadni. Statistiky si najdete sam, je jich plno. A ma vliv i tehdy, kdy cyklista jede nality a nebo jej srazi nepozorny nebo neohledulny ridic (nijak nerozporuji, ze to jsou nejcastejsi priciny nehod).
- jestli neco povazuji za dojmologii, tak potom tvrzeni, ze cyklistu v outfitu typu "Vasek" ridici objizdi velkym obloukem. Statistiky nemam, za svoji osobu mohu rici "urcite nikoli", at jedu v aute nebo slapu na kole. Myslim, ze se vetsim obloukem vyhybam mamine v sexy dresiku s kokosem na hlave u nas na Sumave, protoze jasne z dalky podle stylu jizdy vidim, ze kolo vytahla po roce na dovolene (= absence prilby/prezence sandalu nebo sexy dres nejsou sami o sobe spravnym indikatorem).
- ja rozumim tomu, ze cilem je vybudovat prijemne infra, kdy kokos a dalsi vybaveni nebude potreba. Utopie. I v Nizozemi v soucastnosti bezi diskuze o tom, ze priba by se mela nosit (neni divu, kdyz v Amsterodamu je prumerne 6 mrtvych cyklistu rocne). Pripada mi proto divne, ze mestemnakole propaguje opacny smer (trvale) -- to je cele, at si kazdy nosi, co chce, zarazi me vic chovani tohoto webu, nez chovani techto Vasku. To je hlavni duvod meho provniho prispevku na toto tema.
Jiří Motýl 20. 7. 2023, 14:08
4
1
Nechci do detailů diskuze jakkoliv zasahovat. Jen bych chtěl upřesnit, že se nedomnívám, že redakce Městem na kole (trvale) propaguje, že se přilby nemají nosit.
Když se podívám do historie článků (https://mestemnakole.cz/tag/helma/) tak naleznu nějaké v tomto směru kontroverznější ucelené texty k přilbám v počtu asi 4 kusů, vydaných ještě někdy v letech 2015-2017. To bych neoznačil jako "trvale".
Dále bych si i troufl tvrdit, že žádný z těch textů netvrdí, že se "přilby nemají nosit". Pouze diskutují nějaké společenské předpoklady kolem tématu bezpečnosti a přileb.
Je pravda, že v redakci k propagaci přileb zaujímáme neutrální postoj, což neznamená negativní! Pokud vím, tak všichni hlavní členové redakce přilbu pravidelně používají, takže by mi to ani nedávalo jakýkoliv smysl, kdyby pak někoho nabádali k nenošení přilby.
Redakce se pouze domnívá, že diskuze o bezpečnosti cyklistické dopravy je v Česku až příliš rámována právě diskuzí o přilbách, snažíme se tak soustředit primárně na další témata dotýkající se bezpečnosti, která mají třeba vliv i na prevenci možné nehody, což považujeme za zásadní diskuzi, která je často v médiích upozaďovaná. Aneb u lecjaké zprávy o nehodě si přečteme, zda měl nebo neměl cyklista přilbu, ale již není jakkoliv diskutováno, zda dané místo nemělo být z hlediska infrastruktury vyřešeno jinak. To se snažíme vyvažovat.
Co se příslušného ilustračního fota týče, tak se zkrátka nabízelo jako ilustrační foto předchozího stavu. Žádnou jinou fotografii dané dopravní situace před současnou úpravou nemáme, takže jsme nečelili otázce, zda pro ilustraci vybrat raději cyklistu s přilbou nebo bez přilby.
David 20. 7. 2023, 14:45
5
1
Já v tomto zastávám názor, že s přilbou na kole je to jako přilbou při lyžování. Na sjezdovku ano (stejně jako páteřák), na běžky ne, a je na každém, ať posoudí kudy a na čem pojede a jaké má pojištění a touhu přežít.
Když jedu na kole u nás po vesnici (třeba v kárce za kolem zrovna vezu posekanou trávu do kontajneru), tak si přilbu fakt brát nebudu. Stejně tak nechápu, proč by si děti na kole u nás v obytné zóně měly na své hraní brát na hlavu helmu. Což je obecný problém, který je spojený s přílišnou regulací čehokoliv. Ale sám přilbu používám tam, kde je intenzivní provoz aut a rozhodně od toho nikoho neodrazuji.
Mimochodem - nedávno byl hezký článek o tom, jak většina rodičů už nepouští své děti samostatně dál než 200 metrů od domu, když ještě oni sami chodili v jejich věku bez dozoru běžně přes 1 km. A důvodem není kriminalita, ale auta. Budou mít tedy i děti - chodci povinnou helmu a žlutý praporek?
BTW, pocházím z míst, kde (alespoň za mého mládí) pár dní v roce prostě v zimě autobus neprojel (a tedy ani nic jiného) a tak se na běžkách jezdilo i do školy...a s přilbou se tam kupodivu na běžkách nejezdí ani dnes.
Tomek 20. 7. 2023, 15:33
2
2
@David A zrovna v provozu v případu střetu s autem je prý přilba dost k ničemu, na to ta skořápka fakt není dělaná - tak na samopády apod. Ale ano, taky ji po silnicích nosím kvůli pocitu :-)
David 20. 7. 2023, 15:51
3
1
Tomek: Souhlasím, že přilba nespasí všechno. Rozhodně mi od nehody víc pomůže cyklopruh, než polystyren na hlavě. Cyklostezky by byly fajn, ale zatím v Praze neznám takovou, abych nemusel každou chvíli dávat přednost autům odbočujícím z hlavní, nebo nebyla plná chodců (a byla delší, než stovky metrů).
Tomek 20. 7. 2023, 16:39
1
2
@David O tom žádná, já jezdím po silnici Belárie - Braník - Podolí - Vyšehrad, s tou stezkou s tím výškovým profilem, vjezdy, povrchem, množstvím lidi mi můžou... :-D Jo teď trochu spravili Podolí, pos*rme se že :)
LukášMěkota 21. 7. 2023, 16:01
JJ četl jsem ho zde https://www.seznamzpravy.cz/clanek/fakta-cesti-rodice-se-dnes-o-deti-boji-tak-az-jim-vzali-svobodu-231552#utm_content=ribbonnews&utm_term=d%C4%9Bti%20chod%C3%AD%20%C4%8D%C3%ADm%20d%C3%A1l%20m%C3%A9n%C4%9B%20od%20domova&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz
Zdenek X 24. 7. 2023, 09:15
1
2
@J.Motyl: diky za reakci, kratce, protoze jsem jiz vse rekl. Asi nejste proti prilbam, ale vyzneni clanku (mozna nikoli clenu redakce) je casto takrka opacne. Nebudu to hledat, mam na mysli takove perly jako "zdravotni benefit jizdy na kole (bez priby) je 20x vyssi nez uzakoneni povinnosti prilby vedouci k mensi oblibe dopravy na kole" (necituji presne). K tomu potom clanky o bezpecnosti jizdy na kole (volajici po upravach zvystujicich bezpecnost, volajici po zmene chovani dalsich ucastniku silnicniho provozu), ale o prilbe opet ani slovo. V serii clanku "Na kole ve meste" take o prilbe nic. Atakdale ... .
David dava priklad slezdovych lyzi (tam statisticky urazy hlavy vznikaji, sam znam osobne jednoho) (bezky bych sem natahal, ac se pouzivaji lyze, je to jina disciplina, asi jako jizda na kole po meste a kolova), zkuste najit magazin o sjezdovem lyzovani, kde jsou zakladni navody "Jak lyzovat" a prilba tam nebude zminena. Pochybuji, ze takovy najdete. A pritom stale lyzari bez prilby existuji.
Mimochodem: stejna fotka pana Krize je v jednom Vasem navodu " Na kole ve městě (5): První šlápnutí v provozu". Zduraznuji: fotografie je "v navodu"!