Vídeň do rozvoje cyklostezek investuje 1,4 miliardy. Přispěje i vláda

Publikováno: 26. srpna. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 27. srpna. 2023
Úvodní foto: Vídeň
Publikováno: 26. srpna. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 27. srpna. 2023
Úvodní foto: Vídeň

Vídeň obdrží od Spolkového ministerstva pro ochranu klimatu dosud největší finance na rozvoj své cyklistické sítě. V následujících dvou letech bude město realizovat 50 nových cykloprojektů v hodnotě 57 milionů Eur, ministerstvo zaplatí 50 % nákladů. Jízda na kole se stává stále populárnější, sčítače letos zaznamenaly dosud nejvyšší čísla.

Vídeň získala rekordní finanční prostředky z programu Spolkového ministerstva pro ochranu klimatu a mobility na další rozsáhlé investice do cyklistické infrastruktury. Ministerstvo ocenilo soustavné úsilí Vídně o rozšiřování cyklostezek a její dlouhodobou podporu ekologicky šetrné dopravy. Na 50 cykloprojektů v celkové hodnotě 57 milionů eur, které mají být realizovány v následujících dvou letech, získá město finanční dotaci ve výši 28 milionů eur.

Město tak může navázat na svůj projekt „ofenzivy cyklostezek“ z loňského roku, který přinesl zajímavé výsledky. Minulý rok postavila vídeňská radnice 17 kilometrů nové či vylepšené cykloinfrastruktury, realizovala 55 projektů a v porovnání s rokem 2020 pětinásobně navýšila investice v této oblasti na 26 milionů eur. I v příštích letech bude vídeňský magistrát pokračovat ve svých ambiciózních plánech na rozvoj cyklistické dopravy, které zahrnují například výstavbu cyklostezky směrem na jih od okružní třídy Ring přes 4. a 10. městský obvod až k hranicím města s Dolním Rakouskem nebo přeměnu ulice Argentinierstraße na cykloulici.

Aktuálně město pracuje na více než 50 projektech na zlepšení cyklodopravy, díky nimž vnikne v hlavní cyklistické síti 20 km zcela nové infrastruktury. Vídeňská radnice ale neinvestuje finance pouze do samotné infrastruktury pro cyklisty, včetně parkovacích stanovišť. Část rozpočtu je vyhrazena také na územní plánování, městské osvětlení nebo propagaci nových cyklistických opatření i nákladních kol. Město aktivně podporuje i různé vzdělávací programy, například poskytuje bezplatné cyklistické kurzy pro děti ve školním věku, které organizuje městská Agentura pro mobilitu.

Díky systematickým investicím do cyklistické dopravy se jízda na kole ve Vídni stává čím dál bezpečnější, pohodlnější a i atraktivnější. Na kolo zde přesedá čím dál více lidí, kteří tak podporují ekologickou dopravu. Po rekordním období během pandemie v letech 2020 a 2021 se počet cyklistů ve Vídni udržel i v roce 2022 na vysoké úrovni, a dokonce stoupl z 9 na více než 11 milionů.

Aktuální data ze sčítacích míst opět ukazují na nové rekordy. Jen za první polovinu tohoto roku sčítače naměřily celkem 5,62 milionu průjezdů cyklistů, což je více než kdykoli předtím. Nejúspěšnějším měsícem letošního roku byl u cyklistů červen, kdy kolem sčítacích míst projelo na kole 1,58 milionu Vídeňanů. Výzkumy ukazují, že cyklisté se nenechávají odradit ani horším počasím s častějším deštěm.

Praha peníze od státu nedostává

Na rozdíl od Vídně českého hlavní město od státu peníze na rozvoj cyklistické infrastruktury zpravidla nedostává. Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) financuje pouze mimopražské cyklo-projekty. Praha je totiž jako jediná z Česka Evropskou unií (která peníze posílá) považována za rozvinutý region. EU zde tak na projekty doplácí maximálně 40 % nebo neposkytuje žádné finance.

Větší část textu založena na tiskové zprávě města Vídně.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat