Pražská městská policie minulý týden od čtvrtka do neděle rozjela akci „Koloběžka“. Strážníci v rámci této bezpečnostní akce více dohlíželi na nesprávný způsob jízdy cyklistů a uživatelů koloběžek na území hlavního města Prahy.
Městská policie přinesla výsledky celé akce. Strážníci a strážnice odhalili 1 336 přestupků, za které uložili 402 pokut v celkové výši 191 800 korun. Dále bylo 63 přestupků oznámeno správnímu orgánu a ostatní byly řešeny domluvou. Je tak zřejmé, že akce výrazně zahýbá se statistikou výše pokut, protože jen během této čtyřdenní akce bylo lidem jedoucím na koloběžce nebo kole uloženo městskou policií podobné množství pokut jako za celou první polovinu letošního roku.
Nejvíce přestupků zjistili strážníci a strážnice v Praze 1, konkrétně 288 a v Praze 2, kde odhalili 126 přestupků. Nejčastějším přestupkem byla jízda po chodníku a nedodržování dopravního značení. Na každém obvodním ředitelství městské policie byly na akci vyčleněny 2 dvojčlenné hlídky, v centrální městské části, kde jsou největší problémy, pak 4 hlídky strážníků. Kontroly se uskutečňovaly nahodile v různých časových intervalech.
„Touto akcí jsme dali jasně najevo, že problémy spojené s půjčovanými koloběžkami vnímáme a jsme připraveni řešit. Další kroky budou následovat, což se týká především neukázněného parkování koloběžek uprostřed chodníků. Pro mě jako primátora je bezpečnost v pražských ulicích prioritou,“ zdůraznil v tiskové zprávě k akci Bohuslav Svoboda (ODS), pražský primátor.
Hlavní město dle svého vyjádření dlouhodobě hledá způsob, jak problémy s uživateli sdílených koloběžek a kol řešit. „Před několika dny jsme obdrželi metodické doporučení k možné regulaci elektrokoloběžek, které zpracovala ministerstva vnitra, průmyslu a obchodu a dopravy, se kterým se nyní seznamujeme. Následně by měla proběhnout schůzka za účasti primátora a městské policie, kde zmiňovaná doporučení a legislativní výklad vzájemně projednáme. Řešení problematiky sdílených koloběžek totiž vyžaduje spolupráci všech dotčených organizací. V podstatě by měla být vyznačena oficiální místa, kde budou koloběžky odkládány tak, aby byla nalezena zdravá míra vzájemné koexistence pěších, koloběžek, MHD i řidičů ve městě,” vysvětlil náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti). „K tomu by měl být využit tzv. institut zvláštního užívání pozemní komunikace, který se jinak využívá například pro stavební práce, pořádání akcí či provozování stánků. Povolení vydává místní silniční úřad a jsou za poplatek. Řešení samostatným zákonem by nicméně bylo systémovější,“ dodal ještě Zdeněk Hřib.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Kuba 10. 9. 2023, 08:20
17
Danove zkoumali pocet prestupku lidi na kolech (je to par let, e-kolobezky jeste nebyly tak caste) a zjistili, ze v mistech s dobrou infrastrukturou jich delaji tretinu oproti mistum se spatnou. A i v tech mistech se spatnou infra jich delaji porad nasobne min nez ridici aut.
Osobne bych si tipnul, ze to bude v Praze podobne - ano, nekteri lide, zejmena turisti, jezdi na kolobezkach a kolech jako prasata. Ale rada prestupku je v podstate vynucena mizernou nebo neexistujici infrastrukturou. A ridici aut s pocitem, ze jich se pravidla netykaji, jsou vyrazne vetsi problem.
David 10. 9. 2023, 08:42
4
2 lidé za 4 dny vybrali tolik, co celé obvodní oddělení za půl roku. Na Praze 1 za 1/4 roku? A přitom podle počtu přestupků obešli pár bloků a zkontrolovali jízdu a parkování na chodníku. To je dobrý obraz o ne-vymahatelnosti práva.
A to si nemyslím, že by koloběžkáři a cyklisté byli původci největšího množství přestupků. Jen parkování (zejména mimo zóny placeného stání, které jsou alespoň nějak monitorovány), na tom bude násobně hůře. Stačí se podívat na průměrné sídliště, třeba Stodůlky. A ano, i tam je infrastruktura nedostatečná. Ale přestupky tam prostě nikdo nekontroluje, protože parkovat se musí. Pokud tam někdo zavolá strážníky, tak z pohledu parkování přijedou pánové Nevidím a Zapomněl.
A naposled - pokud by se zlepšilo vymáhání práva, zlepšila by se i infrastruktura? Ukázalo by se, jak zbytečná buzerace to je? Např. kdyby všichni cyklisté co projíždí u zavírkou pod Barrandovským mostem skutečně měli seskočit z kola a tlačit ho, nebo by směli na ulici zaparkovat jen u stojanů na kola, majících leckde stále ještě docházkovou vzdálenost přes 500 metrů?
Jakub 10. 9. 2023, 09:46
10
Pozoroval jsem z kanceláře jak tyto přestupky Městská policie vybírala. Jak píše Kuba, je to o infrastruktuře. Cyklotrasa A25 z Vítkova se plynule napojuje na chodník v ulici Seifertova. Městská policie si postavila auto s blikačkami na přechod a vesele hodinu brala všechny cyklisty co vyjeli z oné cyklotrasy.
David 10. 9. 2023, 13:00
8
Jakub: A25 od Tachovského náměstí dolů do centra je pro cyklisty slepá. Najet se dá legálně nejníž z Husitské na Tachovském náměstí, ale jednosměrky Příběnická a Řehořova vás vrátí zpátky nahoru na Husitskou. Ujedete skoro přesně 2 km, aby jste se dostali na stejnou ulici, jako jste začínali, ale jen o 500 m níž. Jako bonus si dáte z vedlejší levé odbočení do Husitské. A nebo cyklisto tlač. Ráčejí si vybrat...
tik 11. 9. 2023, 00:09
9
cekal jsem, kdo prijde "prestupky jsou vina systemu a brm brm jsou jeste horsi..."
No, Kuba to zvladnul v prvim komentari. " Ale rada prestupku je v podstate vynucena mizernou nebo neexistujici infrastrukturou. A ridici aut s pocitem, ze jich se pravidla netykaji, jsou vyrazne vetsi problem."
Gratulki
Zdenek X 11. 9. 2023, 10:03
3
David, Kuba: tak ja dobrovolne priznavam, ze na kole delam prestupku vice, dokonce denne. Rekl bych, ze vydam-li se autem do prace, neudelam zadny (ok, mozna mirne prekrocim rychlost), na kole je delam denne a vim o tom (samozrejme nedelam ty, ktere by objektivne snizovali moji bezpecnost, ackoliv mozna nekdo by to videl jinak, takze subjektivne). Neverim, ze plati veta (cituji): "... i v tech mistech se spatnou infra jich delaji porad nasobne min nez ridici aut." Se zavaznosti poruseni to muze byt jine, ale s poctem jednoznacne. Kolo nema RZ, auto ano, i z toho plyne volnejsi chovani cyklistu.
Nejsem pravnik a necitim se silny v kramflecich, ale rekl by ze vymahatelnost prava neni nikdy absolutni a je zcela bezne, ze odchylky jsou tolerovany. Nedokazi si predstavit, ze pravo popise kazdy "prd". Napriklad predni odrazka a odrazka ve vypletu o plose 2000 mm2. Mate? Ja tedy ne (dalsi kazdodenni poruseni pravidel, v aute mam vsechno, co zakon vyzaduje, mozna i vic). A chcete to ustanoveni zrusit? Nebo prepsat? A kolik podobnych ustanoveni je? Statisice? Ja jsem rad, ze plati status quo a nikdo me nebuzeruje, protoze nikoho na silnici neseru a na chodniku nejezdim (pouze zcela vyjimecne).
Cyklostezka koncici u podjezdu v Seifertove je nemila. Je to dokonce naprd. Ale co s tim? Prestavet podjezd z desitky/stovky milionu, aby se tam vesla cyklostezka a byl tam nejaky pozvolny sjezd nebo separatni tunel? Nebo udelat cykloobousmerku v tom rameni Seiferovy smer Pribenicka? Ja bych tedy volil "cyklisto, tech par metru kolo tlac, nebo to i projed, jestlize tam nikoho nemijis", i kdyby tam ta obousmerka byla. Jo, Praha nema geomorfologii Amsterodamu, trat vedla ve svahu, na vysokem moste, na uboci kopce ... (v existujici zastavbe) a udelat sjezd nejde kdekoliv.
Václav Řehák 11. 9. 2023, 10:11
8
Pro srovnání FB diskuse k parkování na zákazech zastavení v jedné okrajové čtvrti:
"By mě fakt zajímalo, kdo má zapotřebí neustále podávat udání na parkování...Prosím vás, běžte se raději projít nebo nějak jinak ze sebe vyplavit endorfiny. Policisté sem jezdit fakt nechtějí, jsou naštvaní a co vy z toho máte? A ano, jsou tu vyznačené zóny na parkování, ale to na sebe mezi sousedy budeme jen bonzovat?"
Chaos s koloběžkami (spíš teda jejich odkládání všude než jízda po chodníku) mě vadí, ale proč strážníci neudělají také akci Parkování? Kdyby prošli pár ulic a důkladně kontrolovali každé zaparkované auto, tak těch přestupků za hodinu napočítají řádově víc.
Jenže u aut se nějak vžilo, že "nemám kam to dát jinam" je dostatečná omluva. Jsem velmi pro vymahatelnost práva, ale ne selektivně proti jedné skupině na základě politického zadání.
David 11. 9. 2023, 10:58
3
ZdeněkX:
Odrazky na kole mám. Vpředu a vzadu nalepovací. Plochu splňují, svítí krásně, přední bílá i trochu do stran, jak je na vidlici. A ano, mám i ve výpletu a na pedálech. Sice s sebou vozím světla i náhradní světla, ale už se mi stalo že mi došla baterka a než na člověka někdo blikne nebo zatroubí a on si to uvědomí a vymění je za záložní (protože pod zadek na zadní světlo si nevidíte), tak jste pak za odrazku rádi.
Přestupky na kole páchám zejména proto, že v Jinočanech nesmím odbočit ze silnice na souběžnou stezku pro chodce a cyklisty (zakazuje mi to dopravní značení - dodatkova povoluje odbočit jen do garážím ne na stezku, takže na cyklisty se prostě "zapomnělo", byť když respektuji značení a zůstanu na silnici, tak se to řidičům velice často nelíbí https://mapy.cz/s/jeloheluha), pak před křižovatkou se zaslepenou vedlejší nesesednu z kola, jak mi přikazuje dopravní značení zde https://mapy.cz/s/fofevahero) a projedu po chodníku (protože ani kolům není průjezd umožněn) do vedlejší, abych nejel na křižovatku Hornická - Karlštejnská. Ta je rozhlehlá, a už jsem zde párkrát nedostal přednost, protože auta to prostě chtějí před cyklistou "stihnout". Navíc mě pak v tom stoupání ke kruháči zkouší předjíždějí dost natěsno, protože je tu zpravidla provoz, ale táhnout se za cyklistou se jim nechce. No a pak projíždím, stejně jako desítky cyklistů denně, ul. U Školy v Chrášťanech nelegálně jednosměrku v protisměru. Když tam člověk zůstane na hlavní (nejdřív devadesátka a pak stovky aut od kruháče), to z něj řidiči zpravidla "tečou", protože je zdržuje. Ale to se stává jen v zimě, když je v ul. U Školy takové náledí, že se tam nedá bezpečně projet a hlavní je naopak posolená a sjízdná.
Ale to je všechno Středočeský kraj. V Praze ještě nelegálně stojím v křižovatce Plzeňská x Jeremášova x Slánská mimo cyklobox (mám povinnost ho dle zákona použít, ale v ul. Na Plzeňská ve směru do centra je jen pro odbočení vpravo a vlevo, a já jedu rovně https://mapy.cz/s/bubagaremu ). Tam nevím jak to vyřešit lépe. Kdybych byl v tom levém, tak pak zase křižuji zpět do pravého, kde se mě už všechna auta snaží podjíždět zprava - a to je dost na pytel. A pak jsem dřív ještě nelegálně projížděl po Plzeňské rovně na Anděl - ale to už je dnes dopravním značením pro kola povolené. Dnes už na Anděl nesmí cyklisté jen ze Stroupežnického, protože mají přikázaný směr vlevo, stejně jako ostatní vozidla https://mapy.cz/s/lojeguhahu , i když značení za křižovatkou jim jízdu vpravo zase dovoluje https://mapy.cz/s/jazohojace . V zastávce samozřejmě čekám za tramvají a zleva ji neobjíždím.
V autě přestupky nepáchám. Nic mě k tomu nenutí (aniž bych se pak bál o svou bezpečnost, nebo najížděl kilometry navíc.
Kuba 11. 9. 2023, 11:06
Zdenek X:
v té dánské studii to bylo 5 / 15 % lidí na kolech (v místech s dobrou / špatnou infra) versus 60 % lidí v autech (ano, nejčastější byla myslím rychlost a dost možná to řada z nich taky ani nevnímala jako přestupek).
Vaše pocity versus studie, kde někdo strávil mnoho hodin analýzou videozáznamů provozu.
Boční odrazky i bílou přední, stejně jako oranžové na pedálech lze podle předpisů (jo, od doby, kdy jste se to naučil, nejspíš novelizovaných v souladu s vývojem techniky) nahradit reflexními prvky na pneumatikách (řada městských kol má) nebo vhodnými reflexními prvky na oděvu (taky řada lidí vozí).
Zdenek X 11. 9. 2023, 11:55
2
@David: je mi to uplne sumak, pouze vas upozornuji, ze Vase predni (ve smeru dopredu) odrazky pravdepodobne vyhlasku nesplnuji, nebot maji byt "nad predni pneumatikou" nebo na "odevu ci obuvi". O vidlici (tj. pod urovni pneumatiky predniho kola) tam neni asi slovo.
(Ja samozrejme jezdim jak svitici stromecek, jak barvou dresu/bundy/obalu na batoh, tak zdvojenymi (nezavislymi) svetly vpredu i vzadu. Necekam, ze infra bude tak bezpecna, ze nejaky ridic neudela chybu z nepozornosti.)
Ja ani nevim, kde co prekracuji. Naprosto jiste vim, ze jsem se dnes rano vykaslal na zakaz vjezdu (rozkopana silnice) a kazdy den jezdim 30m jednosmerkou. Asi taky neukazuju vzdy odboceni. A mam-li na sebe prasknout i vic, potom kdyz uz nedokazu treba v Ankarske pred prechodem pro chodce (neni to krizovatka) dal vybalancovat kolo a "nevycvaknout" dokud neskoci zelena, rozjedu se a projedu uz na cervenou (a asi bych nasel i dalsi "prasarny", mezi pruhy, apod. -- ani nevim, co vsechno plati, vzhledem k tomu, ze nemam havarie s auty a jezdim skoro celorocne, predpokladam, ze jezdim predvidatelne a realne to takove prasarny nejsou). Ano, podobne jako vy, tohle bych v auite nikdy neudelal, protoze jednoduse ridit dvoutunovy kram je vetsi zodpovednost. A to je, co rozporuji: nespatruji, ze ridici aut by byli horsi nez cykliste.
Mimochodem: nepocitate zeny na kole? Ja jsem zacal predminuly tyden pote, co jsem v devet vecer po tme "zavodil" s pani jedouci z prace na elektrokole do kopce smer Petriny (nepocitam nijak systematicky) a zatim je to skoro 50:50 (mysleno v Praze, za hranici mesta vedou trenujici muzi). My tady kecame o bezpecnosti a zeny jezdi.
David 11. 9. 2023, 12:05
1
Zdeněk X: Vidlice začíná čepem v místě napojení na rám. Tam je nejsilnější, a tam mám nalepenou odrazku. Takže splňuji jak plochu, tak umístění nad pneumatikou.
VV 11. 9. 2023, 13:30
2
No rozštípl mne kurýr na kole od rozvozu žrádla ve stoupání v Bělehradské ulici, jak fakoval za sebou jedoucí tramvaj.
František 11. 9. 2023, 13:55
2
Je trochu ostuda že se musí dělat akce a nedělají to policisté pravidelně. Ovšem stejně tak jsem neviděl, že by například pokutovali zastavení vozidla uprostřed křižovatky (zde je možná problém s tím, že auto z té křižovatky může odjet více směry a nemají prostředky je chytat). Čili asi na pravidelné vymáhání nejsou policisté, netuším.
Nightrider 11. 9. 2023, 16:39
6
VV: zrovna ta Bělehradská je dobrý příklad špatné infrastruktury. Cyklista si tam může vybrat, jestli bude zcela legálně zpomalovat tramvaj, nebo nelegálně uhne na chodník a v rámci akce Koloběžka dostane pokutu.
David 11. 9. 2023, 17:03
3
Od té doby co Bělehradskou takto "zrekonstruovali" trnu, kdy tam dají zákaz vjezdu cyklistů, protože zdržují tramvaje. Obávám se, že je to jen otázka času. Čím víc bude cyklistů, tím větší bude problém. Že by Praha 2 pustila cyklisty na chodník se asi nestane, ta diskuse tu už byla.
komentář