Od komunálních voleb uběhl téměř rok a my se ptáme pražských radních pro dopravu Prahy 1 až Prahy 22. Jaké jsou jejich plány s cyklistickou dopravou? Pokračujeme s městskou částí Praha 10, která má 114 tisíc obyvatel. Zahrnuje Strašnice, Malešice, Záběhlice, Michle, Vinohrady a Hrdlořezy. Na naše písemné dotazy odpovídá Mikuláš Pobuda, radní pro dopravu za ODS.
Plánujete v nadcházejících letech ve Vaší městské části výstavbu nové cyklostezky, značení cyklopruhů nebo legalizace průjezdů na kole? Kde?
Ano, samozřejmě plánujeme výstavby nových cyklostezek. Nejenže jejich význam pro občany rok od roku stoupá, ale také dokáží odlehčit přetížené infrastruktuře celého města. Pro nás je primární cyklostezka Drážní promenáda, která bude středobodem pro cyklisty na Praze 10, protože propojí Prahu 15 přes Prahu 10 s centrem. Povede z “Trianglu” a vyústí za Vršovickým nádražím. Samotná promenáda bude čtyřmetrová oddělená cyklodálnice a tři a půl metru široká stezka pro chodce, podél ní povedou i běžecké trasy. Bude tak vybudován liniový park, který bude plný míst i pro zastavení a odpočinek. V současnosti také s TSK a.s. připravujeme cyklostezku „U záběhlického zámku“ a „K Vodě“. Obě stezky částečně leží na katastru MČ Praha 10. Předpoklad realizace u obou akcí je rok 2024.
V Praze 10 vznikne Vršovická drážní promenáda. Jak probíhá příprava a kdy dojde k realizaci?
Příprava probíhá v gesci TSK a.s. Dne 8. 3. 2023 bylo vydáno stavebním úřadem rozhodnutí o umístění stavby. Dne 13. 4 . toto rozhodnutí nabylo právní moci a aktuálně je v přípravě navazující projektová dokumentace. Další příprava (v návaznosti na přidělení fin. prostředků z MHMP) by měla jít cestou Žluté knihy FIDIC – formou Design and Build. Přesný harmonogram nyní není znám.
Promenáda vytvoří v Praze 10 zcela novou cyklistickou páteř, nepochybně se zvýší cyklo i pěší provoz na navazujících trasách. Připravuje MČ potřebné návaznosti tak, aby po jejím zprovoznění nebyla na výjezdech z promenády kritická místa, například v ulici U Seřadiště, nebo v návaznostech směrem k sídlišti Skalka, případně do trianglu Rybníčky?
Ano, kromě samotné Drážní promenády se řeší i dílčí napojení na stávající infrastrukturu, např. rekonstrukce přilehlých komunikací, realizace nových přechodů, chodníků atd. Jedná se o samostatné investiční projekty, které se projednávají paralelně s Drážní promenádou.
V analýze problémových míst pro cyklisty na Praze 10 byla jako významné problémové místo označena ulice Pod Táborem. Bude městská část jednat s magistrátem nebo Prahou 9 o zřízení bezpečné cyklostezky do Hrdlořez, případně je už v přípravě nějaká úprava?
Situaci si uvědomujeme a její řešení máme v plánu, leč to pro nás není prioritou, soustředíme se hlavně na projekty, které jsou v přípravě. V dané lokalitě se navíc připravujou dopravní stavby k výstavbě tunelu a Jarovské třídy.
Jaký je vývoj u revitalizace Trojmezí? Nebude alespoň v předstihu zřízena sjízdná cesta z ulice U Záběhlického zámku směrem k Toulcovu dvoru?
Revitalizaci Trojmezí věnujeme plnou pozornost a víme, jak je pro naše občany důležitá. Celý projekt je nyní ve fázi přípravy.
Městská část v minulých letech zřídila poměrně velký počet cykloobousměrek. Máte v plánu další?
To je pravda, výstavbou cyklistických obousměrek jsme věnovali hodně úsilí, snažili jsme se je vystavět v lokalitách, které dávají největší smysl. V současné době připravujeme cykloobousměrku v ulici Šrobárova.
Je v plánu doplňovat v ulicích stojany na kola? Kde?
Ano, stojanů na kola bude v naší městské části i nadále přibývat. Ve spolupráci s TSK a.s. a mimo jiné také s poskytovateli sdílených kol se snažíme vytipovat vhodná místa, která pro ně budou nejvhodnější. V současnosti je vytipováno několik lokalit, které brzy sdělíme. Bude se jednat o klasické nerezové stojany typu obráceného „U“.
Chystáte před přechody a na dopravních stínech zřizovat stání pro kola, podobně jako v Praze 1, 2, 3, 6 nebo 8?
Vzhledem k charakteru naší městské části nejsou tato stání pro nás primární, prozatím o tom neuvažujeme, je to v procesu projednávání.
Co vy a bikesharing? Usilujete o hustší síť parkování pro sdílená kola / jejich rozšíření?
Sdílení bicyklů je samozřejmě chválihodné, stejně jako jakákoliv myšlenka v rámci sdílené ekonomiky, tu určitě podporuji. Jenom záleží na způsobu, jakým jsou dodržována pravidla, která musí být jasně nastavená a cyklisté je musí dodržovat tak, aby nebyli obtěžování obyvatelé naší městské části, zejména pak chodci.
Rozšíří se cyklodepo na Prahu 10?
Ano, rozšíření cyklodepa připravujeme, konkrétně v ulici Švehlova.
Jak jinak hodláte zlepšovat na vaší městské části podmínky pro jízdu na kole?
Podmínky pro jízdu na kole v naší městské části zlepší hlavně plánovaná Drážní promenáda, ta skutečně změní vzhled cyklotras v Praze výrazně zkvalitní život cyklistů na Praze 10
Která stavba či změna v aktuálním volebním období nejvíc pozitivně ovlivní pěší a cyklistickou dopravu ve vaší městské části?
Největší stavbou bude výše zmíněná Drážní promenáda.
Jaké zahraniční město je pro Vás v oblasti dopravy inspirací?
Inspirací je samozřejmě Amsterdam, to je město, které patří cyklistům. Je ale důležité také dodat, že tamní mentalita lidí se trochu liší od té naší. Řidiči automobilů, ale i cyklisté jsou tam k sobě trochu ohleduplnější, než je to v jiných evropských zemích. Přesto beru Amsterdam jako vzor cyklistické dopravy po městě. Druhý vzor je Paříž, kde cyklistům vycházejí vstříc stejně jako řidičům automobilů.
Pohybujete se někdy městem na kole? Proč ano, proč ne?
V rámci úspory času využívám MHD a pokud se musím přesunout na větší vzdálenost, tak využívám automobil.
Sledujete náš magazín Městem na kole?
Bohužel se ke mě ještě nedostal. Slyšel jsem o něm a až budu mít příležitost, tak se rád začtu.
Děkujeme.
Články týkající se Prahy 10 najdete na Městem na kole zde. Rozhovor ze začátku minulého volebního období (2018–2022) bohužel k dispozici nemáme.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
MaT 24. 9. 2023, 21:12
11
1
No jo, tak proto, že by se v okolí ulice Pod Táborem někdy výhledově (tzn. za kolik let?) mohlo něco stavět, nebo tam kutat nějaký tunel, tak proto není možné tam cyklisty pustit ani na jeden z chodníků, to je jasné... Byla by to jistě příliš vysoká investice, která by po tak krátké době byla úplně zmařená...
VB 25. 9. 2023, 15:01
6
0
Dobrý den. Příspěvek mě nesmírně pobavil. Pokud si dobře pamatuji, tak jezdit se už mělo cca před dvěma lety. Takže vyjádření o - v současné době -přípravě navazující projektové dokumentace a to, že přesný harmonogram nyní není znám jsou neuvěřitelné. Přitom je neustále zdůrazňována důležitost celého projektu. Kdyby se nešťastníci v Amsterodamu dozvěděli, že jsou vzorem radním na Praze 10...
Mlezitom 26. 9. 2023, 10:56
5
Pod Táborem není prioritou.. výborně. Ve stoupání vyjeté koleje, kanály a autobus za zadkem, ještě to pár let zvládneme..
Máte někdo lepší tip, jak se dostat z Vysočan do Strašnic nebo na Žižkov, ideálně po asfaltu? Přijde mi, že od Hrdlořez až po Karlínský tunel žádná rozumná spojnice neexistuje, hledám ji už pár let... Přitom by stačilo dotáhnout legalizovaný chodník od nádr. Libeň k Sazce/Modré vopici a dál na Jarov.