Pardubice vyznačily cyklopruh na části ulice 17. listopadu

Publikováno: 19. září. 2023, 3 min. čtení
Úvodní foto: F. Moučka
Publikováno: 19. září. 2023, 3 min. čtení
Úvodní foto: F. Moučka

Pardubice po letech váhání vyznačily cyklopruh alespoň na části ulice 17. listopadu v centru města. Šlo o jednu z mála frekventovaných ulic, kde doposud nebyla řešena cyklistická doprava.

Nové opatření zahrnuje vyhrazený cyklopruh a ostrůvek na úrovni přechodu v křížení ulic 17. listopadu a Smilova. Nový cyklopruh vede od konce cyklostezky, která podjíždí železniční trať a končí na úrovni ulice Smilova. Směrem do centra částečně červeně podbarvený cyklopruh přibyl na 70 metrech ulice, směrem z centra na 200 metrech.

A co chybějící úsek?

Ve zbylých 200 metrech severní části ulice 17. listopadu cyklopruh nadále chybí. Lidé na kole zde tak jezdí ve společném pruhu s auty i autobusy. Proč? Přidání cyklopruhu by znamenalo odstranění jednoho pruhu pro parkování aut.

Možný úbytek parkovací míst vyvolal nevoli některých obchodníků v ulici, kteří se obávají úbytku zákazníků. Město se plánu zaleklo a na zastupitelstvu odhlasovalo, že tento úsek ulice vrátí do správy Pardubickému kraji. Ten má bezpečné řešení cyklodopravy vyřešit.

Historie diskuzí nad ulicí 17. listopadu

O kauze jsme již psali dříve zde, petici proti zřízení cyklopruhů jsme představili zde. O nutnosti zřídit cyklopruhy na třídě 17. listopadu, jedné z hlavních severojižních spojnic skrz centrum města, již v Pardubicích byla řeč v minulosti. Samotné město tento záměr prezentovalo již v roce 2012 v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí vozovky. Při rekonstrukci ale nakonec cyklopruhy zřízeny nebyly. Dlouhodobě je však ulice 17. listopadu vnímána jako jeden ze zásadních problémů v celistvosti pardubické cyklistické infrastruktury. Situaci se již v roce 2011 věnoval pardubický cyklospolek Město na kole.

Plány na zřízení cyklistické infrastruktury v ulici 17. listopadu lze ale datovat ještě hlouběji, první reálné návrhy se objevily již v raných 90. letech v rámci tehdejšího cyklistického generelu Pardubic. Ten zařadil infrastrukturu na třídě 17. listopadu mezi priority pro 1. fázi výstavby cyklistických opatření.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat