Pardubice předají část ulice 17. listopadu kraji, aby udělal změny v dopravě

Publikováno: 29. června. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 28. června. 2022
Úvodní foto: Město na kole
Publikováno: 29. června. 2022, 5 min. čtení
Aktualizováno: 28. června. 2022
Úvodní foto: Město na kole

Rozhodnutí o změnách v dopravě v části ulice 17. listopadu v Pardubicích nechá radnice na hejtmanství, které je vlastníkem komunikace. Návrh minulý týden schválili zastupitelé města. Frekventovaná ulice je úzká, jezdí po ní cyklisté, městská hromadná i osobní doprava. Variantou je například zřízení cyklopruhů a zrušení některých parkovacích míst.

Od 1. ledna musí vozidla objíždět cyklisty ve vzdálenost 1,5 metru. Ukládá jim to novela silničního zákona. Na komunikaci v centru Pardubic to při hustotě dopravy možné není. Městské zastupitelstvo o ulici 17. listopadu jednalo potřetí, předtím ke shodě jak tam dopravu vyřešit nedospělo (psali jsme zde).

Frekventovaný úsek v centru města zastupitelé rozdělili na dva úseky, o každém hlasovali zvlášť. Kraji město předá úsek od křižovatky se Smilovou ulicí ke křižovatce na Masarykově náměstí. S tím nesouhlasili koaliční zastupitelé ANO, podle nichž nebude mít město kontrolu na tím, jak budou dopravní změny vypadat. Zastupitelé ANO nechtějí v lokalitě rušit parkovací místa, cyklopruhy by jich část zabraly. V minulosti proti cyklopruhům sepsali petici majitelé domů a provozovatelů obchodů v ulici, je jich přes 40.

Podle ředitele krajských silničářů Miroslava Němce musí kraj vše zhodnotit, tedy bezpečnost cyklistů a možnosti, aby je mohly vozy MHD předjíždět. K tomu je potřeba zajistit bezpečnost chodců, v místě také musí být dobře vidět, což by nejspíš znamenalo zásah do parkovacích míst, řekl ČTK bez bližších podrobností Němec.

Pokud budou na komunikaci pruhy pro cyklisty, budou dražší, než se původně očekávalo. Musí se obnovit živičný kryt s tichým povrchem, což bude stát o 2,2 milionu korun víc. Město předává kraji část silnice i kvůli tomu, že organizace BESIP úsek označila jako velmi nebezpečný. Majitel silnice má závady odstranit a na to může žádat o dotace Státní fond dopravní infrastruktury.

Naopak v části od podjezdu, nad kterým vede železniční trať, po Smilovu ulici cyklopruhy po obou stranách vzniknou. Počet parkovacích míst se tam nezmění, návrh dopravních opatření měl dostatečnou podporu.

Zastupitelé jednali také o dopravních opatřeních u přechodu pro pěší, který vede z ulice 17. listopadu do ulice Malá. Od září bude osazený semafory. Využívá ho mnoho chodců a ráno tam hlídkuje městská policie, protože tudy chodí děti do základní školy. Semafor také nepustí směrem k nízkému podjezdu kamiony vyšší než 3,3 metru.

„Bude tam kamera, která když tam pojede vysoký kamion, hodí na semafor červenou,“ řekl náměstek primátora Petr Kvaš (ODS). Policie pak může být na místě poměrně rychle a kamion vyvést jinudy. Kamion zablokovaný v podjezdu by způsobil dlouhodobější dopravní problémy, dodal.

Semafor na přechodu ulice 17. listopadu by neměl dopravu zdržovat, bude synchronizovaný s velkou křižovatkou na Masarykově náměstí. Fungovat bude od 5:00 do 21:30.

Historie diskuzí nad ulicí 17. listopadu

O kauze jsme již psali dříve zde, petici proti zřízení cyklopruhů jsme představili zde. O nutnosti zřídit cyklopruhy na třídě 17. listopadu, jedné z hlavních severojižních spojnic skrz centrum města, již v Pardubicích byla řeč v minulosti. Samotné město tento záměr prezentovalo již v roce 2012 v souvislosti s připravovanou rekonstrukcí vozovky. Při rekonstrukci ale nakonec cyklopruhy zřízeny nebyly. Dlouhodobě je však ulice 17. listopadu vnímána jako jeden ze zásadních problémů v celistvosti pardubické cyklistické infrastruktury. Situaci se již v roce 2011 věnoval pardubický cyklospolek Město na kole.

Plány na zřízení cyklistické infrastruktury v ulici 17. listopadu lze ale datovat ještě hlouběji, první reálné návrhy se objevily již v raných 90. letech v rámci tehdejšího cyklistického generelu Pardubic. Ten zařadil infrastrukturu na třídě 17. listopadu mezi priority pro 1. fázi výstavby cyklistických opatření.

Zbyněk 30. 6. 2022, 07:07

Zatímco se v tutéž chvíli staví ctyrpruhovy průtah přes fablovku, paralelní s vloni otevřenou D35...

David 30. 6. 2022, 13:39

Už aby boční odstup 1,5 metru zrušili.
Pak tam budou moci auta cyklisty zase prasit a svět bude zase v pořádku...

Filip 1. 7. 2022, 18:25

Aneb vlk se nažral, koza zůstala celá.. což se před komunálními volbami zastupitelstvu náramně hodí.. Bohužel s takovýmto přístupem se zde nikdy žádné kvalitní a konkurenceschopné cyklistické infrastruktury nedočkáme..

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat