Aplikace Lítačka testuje vyhledávání mezi více dopravními módy

Publikováno: 31. října. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 29. října. 2023
Úvodní foto: PID Lítačka
Publikováno: 31. října. 2023, 4 min. čtení
Aktualizováno: 29. října. 2023
Úvodní foto: PID Lítačka

Oficiální mobilní aplikace PID Lítačka pro vyhledávání spojení veřejnou dopravou v Praze a Středočeském kraji testuje nové funkce. Uživatelé se tak v budoucnu mohou těšit na vyhledávání trasy mezi více dopravními prostředky. Kromě jiného aplikace nabídne i možnost využití sdíleného či vlastního kola.

Nové funkce jsou zatím v testovacím režimu, zpřístupněny jsou tak jen části uživatelů používajících beta verze aplikace pro testování. Aplikace zatím nabízí k testování možnost kombinace vyhledávání spojení MHD dohromady s vlastním automobilem nebo kolem, případně s kolem či autem sdíleným, případně v kombinaci s taxíkem. Do budoucna patrně přibydou i sdílené koloběžky nebo skútry.

Samozřejmostí je možnost zvolit pouze klasické vyhledávání s pomocí spojů MHD.

Lepší integrace chůze

Zatímco zobrazení cest v kombinaci s jiným dopravním prostředkem využije patrně spíše menší část uživatelů, případně to lze chápat i jako určitý způsob propagace alternativních dopravních módů, patrně nejvíce uživatelů využije novou funkci pro jednoduché zakomponování chůze do vyhledávání spojení.

Dosavadní verze aplikace v případě hledání spojení z konkrétní pozice nabízely v podstatě jen nejbližší zastávku bez ohledu na to, v jaké frekvenci z ní spoje odjížděly. Nová verze se nebojí navrhnout popojití na vzdálenější zastávku, pokud to znamená dřívější doražení do cíle. Samozřejmostí je pak možnost individuálního nastavení rychlosti chůze i vzdálenosti, kterou je uživatel maximálně ochotný ujít. Již se tak nestane, že vám aplikace zapomene říct, že za rohem by vás do cíle spoj odvezl mnohem dříve než při čekání na vámi vybrané zastávce.

Možnost volby jízdního kola

Obdobně lze individuálně nastavovat i další dopravní módy. Kromě rychlosti a vzdálenosti jízdy lze u sdílených kol nastavit i zda chcete vyhledávat pouze elektrokola (nyní využitelné na Berounsku), případně i limitovat provozovatele, které aplikace nabídne. Samozřejmostí je pak možnost zadat, že se má aplikace při plánování cesty vyhýbat prudším stoupáním.

U vlastního kola pak aplikace v nastavení nabídne i možnost najít cyklostojan v cíli cesty a dodatečná nastavení pro kombinaci kola a MHD. Buďto můžete zvolit, aby aplikace nabízela vlastní kolo jen pro první úsek cesty, nebo můžete zvolit možnost přepravy vlastního kola MHD. Aplikace pak sama při doporučení trasy vyhodnocuje, které spoje umožňují přepravu kola. To funguje i na vybraných úsecích pražských tramvají, kde je přeprava kola umožněna.

Zhodnocení

Jelikož se jedná o testovací verzi aplikace, podrobnější recenzi všech funkcí zatím přinášet nebudeme. Do budoucna bude zajímavé sledovat, jak si která z nových funkcí najde své uživatele.

Kombinace sdílených kol při plánování cest je – při jejich integraci do MHD – logickou volbou pro zahrnutí do multimodálního vyhledávání. Zajímavá je i možnost, kdy aplikace umí uživatele přenést přímo do aplikace provozovatele kola, kde může uživatel konkrétní doporučené kolo pro svou cestu následně zarezervovat.

Naopak funkce hledání cesty na vlastním kole se jeví být spíše zajímavou informací pro ty, kteří s cestami na kole po městě nemají tolik zkušeností. Aplikace je tak může upozornit, že na některé trasy může být vlastní kolo časově výhodnější. V tomto ohledu může fungovat i jako drobný propagační nástroj alternativních způsobů dopravy.

A jak již bylo řečeno, přesnější zahrnutí možnosti pěších přesunů v rámci cest MHD pak asi potěší nejširší spektrum uživatelů.

Kdy bude nová verze aplikace dostupná oficiálně? Zatím nevíme, Operátor ICT na zaslané dotazy k aplikaci neodpověděl.

Testování nových funkcí aplikace PID Lítačka

Operátor ICT vybízí ochotné uživatele a uživatelky k otestování a zpětné vazbě na novou aplikaci.

iOS: Stačí si pouze stáhnout aplikaci Apple Test Flight a můžete jít na to! bit.ly/testujIOS

Android: Registrace pro uživatele Android zde: bit.ly/testujANDROID

Své postřehy a hodnocení můžete dát vývojářům vědět zde: bit.ly/ohodnotto

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Ondra 31. 10. 2023, 12:10

Díky za tip, jdu testovat

Ondra 31. 10. 2023, 12:14

Hned první test, zajet na kole do P+R v Braníku a uzamknout kolo ke stojanu. Bohužel tam stojan už dávno není :-)

Vratislav Filler 1. 11. 2023, 10:19

@Ondra: Tak je otázka, odkud je info o stojanech vzaté. Město si neudržuje vlastní geodatabázi všech veřejných stojanů na svém území, apka se tak musí spoléhat na externí zdroje. V tomhle případě asi na OpenStreetMap, kde to ale zase trpí tím, že pokud odněkud stojan zmizí, ne vždy se to v mapě projeví.

Vratislav Filler 1. 11. 2023, 10:21

@Ondra: ještě prosím o info, které přesně místo to je? A je neexistující stojan zobrazený v ofikl městské cyklo mapě? https://app.iprpraha.cz/apl/services/short_links/_0mp1gorv85.html

Ondra 2. 11. 2023, 19:35

Ano to je on, u P+R v Braníku (Pikovická). Ono to pak kazí vyhledávání, protože všechny cesty vlastním kolem mě s kombinací MHD posílá k tomu stojanu

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 1 vyznačila další stání pro kola
Praha,

Praha 1 vyznačila další stání pro kola

26. listopadu. 2023, 1min. čtení3