Tramvaj na Dědinu: Cyklistická infrastruktura

Publikováno: 04. prosince. 2023, 4 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 04. prosince. 2023, 4 min. čtení
Úvodní foto: Jiří Motýl

Již před více než měsícem byla otevřena nová tramvajová trať vedoucí převážně Vlastinou ulicí z Divoké Šárky na novou konečnou Dědina. Spolu s výstavbou tramvajové trati prošla přestavbou celá ulice i dvě významné křižovatky na obou jejích koncích. Oblasti chodníků a cyklistické infrastruktury se s otevřením ještě dodělávaly, přesto již lze odtušit, co vše zde pro cyklistickou dopravu vzniklo.

Vlastinou ulicí má procházet dle celoměstských plánů hlavní cyklotrasa A160 pokračující z Evropské směrem na Hostivice. Do oblasti zasahuje ještě plánovaná cyklotrasa A340, jejíž vedení je plánováno podél Drnovské. Oproti minulosti plánovaný význam Vlastiny pro cyklistickou dopravu o něco poklesl, protože v mezidobí byly představeny plány na stavbu nadřazené cyklotrasy A6 o něco jižněji podél železniční trati na Kladno.

Zajímavostí je, že projekt tramvajové trati ve Vlastině se stal v roce 2016 jedním z pilotních participativních pokusů města. Tehdejší návrh a připomínky z hlediska cyklistické dopravy jsme na Městem na kole komentovali dopodrobna zde. Vývoj projektu stran cyklistické infrastruktury tak snadno můžeme porovnávat v čase. (Autor textu v rámci zmiňované participace projekt připomínkoval, pozn. red.)

Průjezd ulicí je ve finále z velké části řešen pomocí ochranných cyklopruhů. V některých částech ulice je pak cyklistický provoz převeden na chodníky legalizované pro jízdu na kole. Podrobnou fotoreportáž z místa přineseme, až budou všechna návazná opatření hotova.

Pokud bychom srovnávali výsledný stav s projektem, který prošel participací v roce 2016, uvidíme řadu změn. Původní projekt nenavrhoval žádný kontinuální cyklistický koridor, na základě participace měly být doplněny piktokoridory. Ve výsledku je v ulici ochranný cyklopruh kombinovaný s povolenou jízdou na chodníku.

Stejně tak nad rámec původních plánů byl ve výsledném projektu doplněn cyklopřejezd přes Evropskou na západním rameni křižovatky Evropské s Vlastinou. Napojení na Evropskou dříve nebylo plánováno žádné. Bohužel ale nový cyklopřejezd zatím nevede nikam, končí v podstatě v krajnici.

Co se téměř nezměnilo je západní napojení Vlastiny na Drnovskou. Zde je vedení cyklistické dopravy ponecháno tak, jak bylo plánováno i v průvodním projektu. Při jízdě směrem z centra je tak třeba křižovatkou projíždět směrem do Středočeského kraje v provozu. Plánovaná stavba parkovacího domu pak pravděpodobně nijak nezohlední možné vedení cyklotrasy A340.

Jak je tedy patrné, projekt tramvajové trati je letitý a prošel značným vývojem. Původní návrh neobsahující téměř nic pro cyklistickou dopravu prošel v roce 2016 po veřejné participaci drobným předěláním, kdy byly doplněny piktokoridory. Oproti tomu výsledný stav přinesl ochranné cyklopruhy a legalizované chodníky. Je to pro dané místo dost, uvážíme-li, že byla celá ulice přestavěna? Jaká další problémová místa přetrvávají? Tomu se zajisté budou věnovat názorové texty, které postupně na Městem na kole uveřejníme.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Suzanne Verhaar 5. 12. 2023, 15:02
2
1

I'm happy to read that between 2016 and the final realization in 2023 more cycling infrastructure was added to the plan than was foreseen during the public participation project in 2016. Somebody did some thinking, had some vision and managed to create it. However, it is rather silly that this should come as a bit of a surprise in 2023. Surely the public was kept informed during all to years of developing the plan?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat