Budapešť na kole

Publikováno: 06. března. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr
Publikováno: 06. března. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Martin Šnobr

Maďarská metropole toho má s Prahou mnoho společného. I přesto Budapešť Prahu mnoho let předhání v podpoře dopravy na kole. Původně rekreační aktivitu se podařilo přetavit do jednoho z důstojných způsobů pohybu po městě.

V Budapešti roste počet lidí dopravujících se na kole, jejich celkový podíl na přepravě je asi 5 procent. Přitom ještě v roce 2011 to bylo 1 procento jako v Praze. Kromě příjemného reliéfu a horší kvality veřejné dopravy za zlepšení může neustálé budování cyklistické infrastruktury.

Podél obou břehů Dunaje se na rozdíl od Prahy podařila vybudovat a vyznačit souvislá cyklostezka. Ačkoliv je velmi úzká, díky oddělení od pěších i automobilů funguje vesměs dobře a je na hraně své kapacity.

Parkování

Budapešť se na rozdíl od Prahy nebojí zaparkovat kola i se stojany přímo ve vozovce. Nebojí se do vozovky umístit také předzahrádky restaurací – místo zaparkovaných aut. Veřejné budovy i stanice metra disponují kvalitními a často zastřešenými stojany na kola. Místní sdílená kola fungují na bázi dokovacích stanic, nehrozí tak kola povalená na ulici.

Cyklopruhy

Ačkoliv cyklopruhy mnohdy působí levným dojmem, fungují. Místní radnice se nebojí je oddělovat stavebními i nestavební úpravami – tedy bumlíky. Níže je zajímavé řešení cyklopruhu na kruhovém objezdu, dále cyklopruh v ulici oddělen dvojitou čarou a protisměrný cyklopruh oddělený dopravním ostrůvkem. V historickém centru není problém protisměrný cyklopruh před semaforem zdůraznit vypouklou dlažbou.

Nové čtvrti

V rekonstruovaných ulicích a budovaných čtvrtích je u hlavních ulic vidět jasná snaha o budování segregované infrastruktury. Oddělené cyklostezky vedou po vlastním pásu v úrovni chodníku.

Jaká je cyklistická infrastruktura v Budapešti? Mnohdy nízkonákladová, kompaktní, úzká. Přesto ale funguje a tvoří celek, po kterém se dá bezpečně dopravit z bodu A do bodu B. Místní to zřejmě vědí a proto stále více volí pro své cesty jízdní kolo. Maďarská metropole jasně ukazuje, že pro zlepšení cyklodopravy není třeba disponovat velkým rozpočtem ani provádět radikální změny v systému dopravy. Malé krůčky kupředu také fungují.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Zdenek X 6. 3. 2024, 09:23
4
5

Tahle srovnani jsou takova ... vachrlata. Prvni a druha fotka (cyklistka na cyklostezce na brehu Dunaje): to je primo naproti Országház. Muzeme to trochu prirovnat Smetanove nabrezi proti Prazskemu Hradu. Sirka nabrezi v Budapesti je v tomto miste 50 metru (breh - domy) a naprostou vetsinu zabira necyklisticka infrastruktura, v miste fotografie jsou to celkem 4 pruhy pro auta (dva kazdym smerem), k tomu dva pruhy parkovani na naplavce (vcetne sikmeho parkovani) a auta stoji i na chodnicich u domu. Nakonec tramvajove teleso, chodnik a cyklopruh. Na druhem brehu pred parlamentem komfortni silnice pro auta, po cyklouprave ani pamatky. Smetanovo nabrezi v Praze ma misty sirku pod 25 metru (dale na Rasinove nabrezi mezi Palackeho mostem a Vytoni sirka dosahuje maxima 40 m, ale vyrazne vyssi vyskovy rozdil), na druhem brehu se auta kodrcaji po kostkach Ujezdem a nevejde se tam uz skoro ani vlas. Totez plati i dal o brehu Dunaje/Vltavy, kapacity ulicni site jsou velmi rozdilne (predevsim na levem brehu neni zadny problem objet/projet centrum Budapesti, porovnej se Starym Mestem). Podminky pro umisteni cykloinfra na nabrezi jsou zcela jine!

Ja jsem samozrejme pro omezeni dopravy a rozvoj jinych typu dopravy v Praze (v centru jsem nebyl autem nejmene rok, nevim, proc bych mel po Praze autem jezdit -- mluvim o sobe, jiny to muze mit jinak), ale nebudu kvuli tomu porovnavat hrusky a jablka.

Jiří Kadlec 6. 3. 2024, 11:38

No jo ale zrovna naproti Smetanovu nábřeží je na levém břehu Vltavy Kampa, která nabízí relativně klidný cyklistický průjezd bez rychlých aut. Bohužel jsou tam ale úseky s velmi drncavými "kočičími hlavami" a v samotném parku Kampa se často musí davy pěších objet po vyježděném singletracku v trávě. Hodně by pomohlo mít z Kampy průchozí podjezd pod mostem Legií něco podobného jako se podařilo pod Mánesovým mostem, který by se napojoval na chodník podél Janáčkova nábřeží. Tam by mohla být místo části chodníku a vozovky obousměrná cyklostezka až k Jiráskovu mostu. Klidný průjezd by mohl vést zhruba tudy: https://mapy.cz/s/kalohokufo
Znamenalo by to upravit kočičí hlavy na Kampě, přidat nebo rozšířit oddělenou cyklostezku parkem Kampa a pak postavit nájezd u zdymadla aby šlo vyjet z podjezdu pod mostem Legií na nábřeží. Bylo by to úzké ale prostor by tam podle mě byl tak jako se našel i na nábřeží v Budapešti :-)

újezďák 6. 3. 2024, 12:54

Mě tam před pár lety ( 2019) zaujalo značné procento lidí na žiletkách, včetně jejich vysokého zastoupení v řadách žen . Bylo to ovšem v novější části v Pešti , Buda mi tehdy přišla pro cyklisty podstatně méně příznivá .

Zdenek X 6. 3. 2024, 14:04

J.Kadlec: nazvat kostky v okoli Kampy (mam na mysli ulici U Luzickeho seminare) "velmi drncave" je tezky eufemismus :-). Na old-school silnicnim kole s pneu 25 mm skoro neprujezdne, vyhybam se tomu jako cert krizi. Nicmene kdyby se Kampou udelala stezka, kdyby se treba zvysil pocet cyklistu, kdyby tam byl treba provoz "na hrane kapacity" (jak autor uvadi o te na brehu Dunaje), potom by se situace pod Karlovym mostes u Kampy stala neunosnou. Ja tam misto nevidim. Dle meho nazoru je skoda, ze Karmelitska nema lepsi moderni povrch, jo, udrzujeme historicky skanzen, mnoho lidi to hrozne vita a je ochotno za prazsky skanzen skoro polozit zivot (viz napr. zeleznicni most na Vytoni), ale zit se v tom neda.

Mimochodem: dotaz na autora: jak je presne definovan podil jednotlivych dopravnich prostredku na preprave (v clanku uvedenych 5% pro Budapest)? Typicky: na Hajich sednu na metro, dojedu do Dejvic, kde si pujcim zdarma kolo a dojedu kousek treba k Fakulte stavebni. Zpatky domu totez. Je osobni podil cyklodopravy u takove osoby 50%?

Martin Šnobr 6. 3. 2024, 14:19

Zdenek X: posouzení „modal share" se liší, ale čísla většinou vychází z „hlavního" dopravního prostředku na cestě. Tzn. u Vás by bylo hlavní MHD, cyklo spíš doplňkové. Záleželo by asi hodně na tom, jak by se ten výzkum prováděl.

https://en.wikipedia.org/wiki/Modal_share

Jan Fiala 6. 3. 2024, 20:46
10
1

Je zajímavé, že těžko sjízdné kočičí hlavy v historickém centru být musí, lepší povrch by narušil starobylý vzhled. Přitom daleko nepříjemnější narušení vzhledu množstvím zaparkovaných barevných aut jaksi nevadí.
Vyfotit starou Prahu, aby fotka nevypadala jak z lunaparku je nesnadné.

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat