Cyklisto, sesedni na cyklostezce v Podolí. Opět.

Publikováno: 09. dubna. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: O. Kraus
Publikováno: 09. dubna. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: O. Kraus

V rámci stavby Dvoreckého mostu v pražském Podolí opět došlo k přerušení nadřazené cyklotrasy A2. Lidé na kole mají dle značení na 120 metrů dlouhém úseku objížďky sesednout z kola. A to přesto, že její šířka odpovídá normové šířce cyklostezky.

Uzavírka na jedné z nejvýznamnějších pražských cyklotras probíhá z důvodu výstavby Dvoreckého mostu. Více než tři metry široká stezka je uzavřena. Lidé jsou svedeni do vozovky, kde byl pro pohyb vyhrazen celý parkovací a cyklistický pruh. Ten byl oddělen od motorové dopravy plastovými svodidly.

Objízdný koridor tak má šířku přes 2,5 metry, což je dle Technických podmínek Ministerstva dopravy (TP 179) dostatečná šířka pro povolení obousměrné stezky pro pěší a cyklisty.

Silniční správní úřad přesto zvolil cestu represe, tedy značku „Cyklisto, sesedni z kola“. Jak sdělila Bára Soukupová (Piráti), předsedkyně pražské cyklokomise, rozhodnutí silničního správního úřadu se pokusili zvrátit volení zástupci samosprávy i zástupci cyklokomise. Zástupce investora ale dle sdělení zainteresovaných osob reagoval tak, že podobná uzavírka byla v Podolí vyznačena vloni a žádné oficiální stížnosti nedorazily, tudíž není dle úřadu problém objízdnou trasu takto vyznačit i letos.

V průběhu roku se uzavírka promění a cyklodoprava má být údajně vedena Podolskou ulicí. U této uzavírky také zatím není jasné, zda bude pro jízdu na kole pohodlná a nebude vyžadovat mnohé sesedání z kola.

Příklady dobré praxe

Příklady z praxe ukazují, že i v Česku umíme objížďky pro cyklistickou dopravu vyznačovat lépe. A dokonce i na užších koridorech:

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Ondra 9. 4. 2024, 14:32
19
1

Ať mi nikdo netvrdí, že tam tu značku nedává někdo schválně. Prostě ten někdo nemá rád cyklisty.

Hafan 9. 4. 2024, 14:59
14
1

To je minimálně lajdáctví. U spousty příkazů na sesednutí bych neřekl ani fň, ale tohle je prostě naprosto zbytečné a elegantně řešitelné mnoha jinými způsoby.

Kuba 9. 4. 2024, 15:12

Investor je v tomto případě buď město samotné nebo DPP, takže nechť si to ti volení zástupci vyřídí se svými podřízenými...

Zdenek X 9. 4. 2024, 15:29
3
3

Ty priklady "dobre praxe" jsou obousmerne pro kola i chodce (bruslare) s podobnou mirou provozu, ktera je v hezkych dnech v Podoli? Kdybychom se ridili odkazovanym TP 179, kde se odstavci 4.9.6.3 o spolecne stezce pise:

** Světlá šířka stezky ≥ 4,0 m – základní (komfortní):
- intenzita provozu přesahující 300 chodců a bruslařů za hodinu v obou směrech (dohromady);
- především významné rekreační a rekreačně-dopravní trasy

** Světlá šířka stezky ≥ 3,0 m – základní (běžná):
- intenzita provozu nemá přesáhnout cca 300 chodců a bruslařů za hodinu v obou směrech;
- šířka umožňující běžný společný pěší, cyklistický i bruslařský provoz

** Světlá šířka stezky ≥ 2,0 m – minimální (výjimečná):
- intenzita provozu nemá přesáhnout cca 120 cyklistů/h a 150 chodců/h v obou směrech;
- řešení přípustné pouze v odůvodněných případech, nenahrazuje jízdu ve vozovce v dané vazbě a umožňuje pouze velmi omezený doplňkový pohyb bruslařů;

potom si to silnici spravni urad asi obhaji.

Milan 9. 4. 2024, 22:25

Nechapu, pro je to oddelene od silnice. Na kole je normalni jezdit po silnici - cyklostezky jsou pomale a pro cyklisty nebezpecne!

Vratislav Filler 10. 4. 2024, 10:11

Kuba: Zástupce investora prohlásil, že minule stížnosti nebyly a nazdar. Formálně nejde nic vytknout, žádné závazné smlouvy nebo vyhlášky to neporušilo. Ani samospráva s tím nic nebyla schopná udělat, a že kolem toho měsíc předem bylo docela rušno.

Když si nebude stěžovat veřejnost, nebude mít samospráva oporu to po státní správě chtít.

Kuba 10. 4. 2024, 11:05

Vratislav Filler: Státní správa tady podle mě zafungovala jak má, tj. investor předložil něco, co je podle norem možný, tak to schválili. Průšvih vidím v tom, že tu kravinu předložil investor (DPP, TSK, město samotný?), kterej by měl ale být řízenej samosprávou, nespadá pod státní správu...

MartinV 10. 4. 2024, 12:42

Zdeněk X: ano. Například hned o pár set metrů zpět, kde je "legalizovaný chodník" veden vyšehradským tunelem. Jestli tuhle uzavírku nejde vyřešit bezpečnou cyklostezkou, pak legalizovaným chodníkem jistě ano, ten zjevně moc místa nepotřebuje.

Martin Vágner 10. 4. 2024, 13:18

Update středa 10.4. cca 9:00: značky "cyklisto, sesedni z kola" oboustranně odstraněny. Jestli jde o partyzánskou akci nebo akci investora, není jasný... Cestou z práce opět zkontroluji!

Ondra 10. 4. 2024, 13:26

@Martin - nejsou odstraněné, jen je někdo partyzánsky otočil :-)

Neo Moucha 10. 4. 2024, 16:51

No nic, začal jsem zase jezdit do centra po silnici, než aby mne tady ráno někdo nachytával, že nesesedám... beztak to líp navazuje bez čekání na přechody na severní chodník z Barr. mostu --\:

Martin Vágner 10. 4. 2024, 21:30

@Ondra - máš pravdu, na cestě zpátky v podvečer (ven z Prahy) už značka byla na svém místě, ta v protisměru ještě po zásahu partyzánů byla otočená. Očekávám, že situace přitáhne hlídku Městské policie (snadné splnění kvóty udělených pokut). Přesouvám se na silnici...

Jenda 10. 4. 2024, 22:46

Neo Moucha: Na mě v sobotu na Modřanské v cyklopruhu(!) cca. naproti benzínce směrem do centra řval spolujezdec z okýnka auta, že tam nemám co dělat, že je vedle cyklostezka. Lidem totálně šlehlo.

Martin Vágner: "snadné splnění kvóty udělených pokut" Tohle jsem nikdy nechápal. Kdyby byla pravda, že jim jde o pokuty na počet, tak můžou triviálně sklízet hromady aut při parkování, nebo třeba chodce na stezce/části pro cyklisty na Budějovické nebo Sliačské, nebo nesvítící cyklisty asi tak kdekoli. Přesto to nedělají, proč?

David 10. 4. 2024, 22:57

Tohle je skoro stejně milé, jako zákaz jízdy cyklistů ve vozovce Barrandovského mostu. Od té doby co je uzavírka chodníku, tak z Barrandova raději jedu těch 300 metrů zákazem, než o kilometry delší objížďkou...

tik 11. 4. 2024, 02:53

a ilustracni fotky, jak cyklisti kaslou na dopravni znacky.

David Klement 11. 4. 2024, 06:25
9
2

Mě by zajímalo, jesli by řidiči aut akceptovali podobné řešení. To jest, že by někdo bez řádné objízdné trasy takhle někde fláknul značku "Řidiči výstup z vozu a tlač jej". Vím, že to neexistuje, ale zkuste si to jej představit. Spousta autíčkářů není schopna dojít pěšky ani za roh na nákup.

Martin Vágner 11. 4. 2024, 07:51

@Honza: poslední pokutu (symbolickou) jsem dostal na podzim, kdy jsem projížděl zadem kolem ledáren v Braníku (cyklostezka vede oklikou předem). Městský policajt uznával, že je to prkotina, ale argumentoval tím, že mají akci na cyklisty a musí vykázat činnost. Než jsme to vyřídili, ve frontě čekali dva další jezdci.

Zdenek X 11. 4. 2024, 08:37

MartinV: nepochybuji o tom, ze to mohlo byt udelano stejne, jako v tunelu. Pouze upozornuji, ze tvrzeni clanku o sirce (a obecne stavu) v predmetnem miste versus TP179 neni tak jednoznacne, jak se muze zdat. Krome toho pripoustim, ze (opakovane) vykriky o "represi cyklistu" me jiz trochu otravuji, osobne se s represi pri me cyklisticke praxi nesetkavam, nevim, jake poteseni by mel mit nejaky urednik, zastupitel, predstavitel investora ci dodavatele ze svevolne represe cyklistu.
Stezovat si na tuto upravu nebudu, nejezdim tam ("nehas, co te nepali"), a kdyz (coz je do 10 pripadu za rok), jedu po silnici. Za dobu 30 let jsem pravdepodobne po te chodnikove smisene stezce nejel. Navic si na zaklade znalosti toho, jake stiznosti chodi na zastupitelstvo nasi obce, dokazi predstavit, jake protichudne stiznosti muze tato stezka (i v normalnim stavu) generovat. Nakonec se znam, kdyby se to stalo na "me" trase, asi bych na ten zakaz kaslal a normalne to pomalu projel. Coz nakonec delam i ted, kdyz je uz mesic (mozna dva) rozkopana Cistovicka na Bile Hore a cykliste vcetne me tam projizdi kolem zakazu vjezdu a stridame chodnik, silnici, pravou a levou stranu ... podle aktualniho stavu rozkopanosti a polohy stavebnich stroju. Stezovat si nebudu, proste stavba (spis nechapu dobu te stavby, ale je fakt, ze kazde rano, kdyz tam v 7:10 projizdim, tak chlapi uz pracuji -- neveril bych, ze vymena plynoveho potrubi a domovnich pripojek muze trvat tak dlouho. Asi nejsou lidi a dela jich tam prilis malo).

David Klement: tlaceni auta je samozrejme zcela absurdni. Ale zdrzeni provozu napr. svetelenou signalizaci umoznujici pouze kyvadlovy provoz je zcela bezne i na tazich I.tridy. A casto mi take pripada, ze bychom se tim mistem ve dvou protismernych pruzich omezenou rychlosti protahli a kyvadlovy provoz je zbytecny. Blbe je, ze tu omezenou rychlost by obcas nedodrzel nejaky "strelec" a nestesti by se vrsila. Zcela konkretne: posledni vikend, kyvadlovy provoz na silnici I/4 pred Cimelicemi na moste pres ricku Skalici, dle meho subjektivniho pocitu mista spousta, presto kyvadlovy provoz. Cyklus semaforu zatracene dlouhy.

Petr 11. 4. 2024, 13:46

Zdeněk X, David Klement: Už jsem kolikrát viděl, jak zablokované místo v ulici v Holešovicích auta objedou po chodníku. Pravděpodobně v právním režimu "krajní nouze". Mentální rozpoložení "já vím, že by se to nemělo, ale co mám jako dělat jiného". "Je to jen jeden blok; sjel jsem zpátky hned jak to šlo." Stejně tak jsem na Vinohradech viděl auta projíždějící jednosměrkou v protisměru, když byla navazující ulice zablokovaná.

Ostatně, auta na dálnici objíždějící bouračku v levém pruhu odstavným pruhem; to je přesně totéž, ne?

Nebudu tvrdit, že se tak chová většina aut. Ona se tak nechová ani většina cyklistů...

David 11. 4. 2024, 14:15

Když už jsme u těch objížděk - jak je to teď na Budějovické ve směru z centra? Já jen že řidičům se normálně nelíbí, když jezdím na kole po magistrále (a často rychleji než oni)...

Martin P. 11. 4. 2024, 22:42

Ona je s tím úsekem kolem vyústění Dvoreckého mostu dlouhodobě potíž. Už mnohem delší dobu, ani nedokážu spočítat kolik měsíců, je tam doprava směrem k Braníku vedena jedním pruhem a zmizel tak bez náhrady cyklopruh. Cyklisto poraď si. Takže alternativa sjet z cyklostezky na silnici je v tomto případě málo lákavá a kontraproduktivní.

Ve špičce to asi bude problematické, ale ve slabém provozu se to projet dá a to omezení se dá s čistým svědomím ignorovat. Zásadní otázka je, jak dlouho to má trvat. Pokud by šlo o dny, celkem není o čem mluvit. Pokud to má být řešení na týdny až měsíce, pak je na místě se ozvat. I když reakce bude asi jako vždycky.

tik 12. 4. 2024, 22:50
1
6

mestemnakole: (nejen) zla brm brm, porusuji predpisy
https://twitter.com/mestemnakole/status/1778839953599820202

taky mestemnakole: cyklisti porusujici predpisy uplne ok

Mickey 15. 4. 2024, 08:36

K tomuto tématu byla napříč městskými společnostmi vedena rozsáhlá diskuze, své zastánce měly obě strany - osazovat neosazovat. Nakonec se zvolila defenzivní varianta s tím, že to není na dlouho, nikdo to kontrolovat nebude a cyklisté stejně sesadat nebudou. Investor i SSÚ chtěli mít čisté ruce, kdyby se tam něco stalo, že opatření je navržené dobře.

David 15. 4. 2024, 09:00

Přesně. Všichni počítají s tím, že tam cyklisté budou jezdit a nikdo to kontrolovat nebude. Pro sichr to zakážeme. Když se něco stane, bude mít cyklista jisté zavinění ať to bude, jak to bude, protože nesesedl.

Zdenek X 15. 4. 2024, 10:15

Ano, takze je to tak, jak jsem psal: nejde o "cestu represe" (jak uvadi clanek), ale o preopatrne opatreni, kde je v souladu s preopatrnym TP179 (a nebo velmi komfortnim pro cyklisty a chodce). To je totiz jadro pudla: vsichni jsme silene narocni, chodniky musi byt zcela cyklistu-proste, cyklostezky siroke, nikde se nesmi krizit s cimkoliv, abychom nemuseli pribrzdovat, nedejboze, kdyz tam zastavi zasobovani, v zime zametene nejpozdeji 12 hodin po snezeni, po silnici nepojedeme ani nahodou, protoze po tydnu budu statisticky mrtev a nebo budu mit minimalne hnede trenky ... . A neni potom divu, ze se tak chovaji i urady (a konkretni lide za nimi ukryti), i ti chteji mit lehci zivot a neresit stiznosti. A jakou ma vlastne urednik volbu? Bud jit "na hranu TP179" a prujezd povolit (a treba potom schyta pojeb kvuli zlamane noze chodce, ktereho sejme cyklista / a nebo naopak, a o cem se bude psat v novinach, na coz je jeho voleny nadrizeny/zastupitel zatracene citlivy), a nebo nejak vyjednat/vybudovat/zafinancovat luxusnejsi docasny prostor pro chodce a cyklisty (ja tam nebyl, neridim stavbu, nedokazu rici, zdali je to mozne)

Po Amsterodamu jsem nikdy nejel. Se zajmem je mnohokrat shledl dlouha cyklo-videa z tamnich ulic. Pres existenci cykloopatreni mi z toho tuhne casto krev v zilach, napriklad chodnikove cyklostezky vedouci metr od kavarenskych predzahradek na chodniku (= stolky + zidle na chodniku podel pruceli budovy), a do toho metru se musi vejit jak chodci, tak treba obsluha te kavarny (jako obsluha bych mel strach, ze mi cyklisti urazi prdel, jako zakaznik bytch se bal, ze mi cyklista skonci na kline). Musel bych si na tohle zvykat, jak na kole, tak jako chodec. V Praze realne jezdi na kole pet a pul cloveka a zvykli nejsme, nejme zvykli ani na vzajemny respekt chodec/cyklista. V Amsterodamu by temi 2.5 metry u Podoli docasne poslali cyklisty a chodce zcela bez uvazovani a nic by se nestalo (s otaznikem, realne maji cyklohavarii hromady).

Deti ne (ale ty zase mohou klidne sestoupit a tech 120 metru na vikendove projizdce projit), ale kazdodenni dojizdec do prace klidne tohle podolske zuzeni docasne zvladne v silnici. A mozna u toho potom i zustane, je to rychlejsi a tohle je zrovna uplne luxusni trasa. Ridici budou mit prilezitost se setkat s vetsim provozem cyklistu na silnici a uvedomit si, ze to je zcela normalni (moje zkusenost je, ze uvedomeni jiz nastalo, mam naproste minimum neprijemnych interakci).

Jenda 15. 4. 2024, 21:50

Zdenek X: Jet po silnici je pro mě v pohodě, ale mělo by tam být přiměřeně předem napsáno, že bude následovat uzavírka a že mám sjet. Ne že dojedu ke značce a do silnice je jenom trávník a obrubník. (nevím jestli to tam takto je, nejel jsem tam)

Zdenek X 17. 4. 2024, 12:02

@Jenda: ano. Ale je chybejici predbezna upozorneni tak vazny problem? Jeden den rano dojedu az k pitome ceduli, a bud slezu z kola a projdu pesky, a nebo to "na pirata" projedu, vecer a dalsi dny uz budu vedet a prizpusobim se. Prkotina. OK, tak priste zaplatime umisteni znacek. Jak daleko? Ve smeru po proudu uz od Barrandaku, abych na silnici (musim najet az za koleje) prejel na vhodne miste? Nevim, tohle fakt na kole neresim a vyuzivam toho, ze kolo se vejde vsude, ze preskocim obrubnik apod., a proto ani takovy "perfekcionismus" od mesta nevyzaduji.

Namitka (ktera se casto objevuje), ze podobna znaceni delaji pro auta a nedelaji pro kola, je falesna, za prve je aut nasobne vic a za druhe otacejici/couvajici/vracejici se auta (nakladaky, kamiony, ...) je realny a velmi neprijemny problem.

Neo Moucha 23. 4. 2024, 10:40

Jestli se nemýlím, tak ta bariéra zmizela...

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat