Před časem jsme informovali, jak policie v Nizozemsku nasadila po celé zemi 247 nových mobilních válcových dynamometrů určených pro odhalení nelegálního chip tuningu elektrokol, a dalších obdobných přestupků. Zajímalo nás, jaké má policie v Nizozemsku s kontrolami zkušenosti. Není snadné kontrolu obejít?
Na otázky Městem na kole odpovídá Dylan Romeo, tiskový mluvčí nizozemské policie. Nizozemsko společně s kontrolami připravuje i obecný zákaz přečipování elektrokol, vysvětluje pro Městem na kole.
Jaké jsou první výsledky s válcovými dynamometry pro testování nelegálního tuningu elektrokol a zkušenosti nizozemské policie? Není náhodou snadné upravit fungování kola pro případ kontroly tak, aby vykazovalo správnou maximální rychlost nebo výpomoc motoru jen při šlapání?
V tuto chvíli ještě nemáme konkrétní výsledky týkající se kontrol elektrokol. V současnosti soustřeďujeme naše kapacity na přeškolení obsluhy. To je zásadní pro zajištění toho, aby všichni naši kolegové a kolegyně byli plně schopní zvládat obsluhu dynamometru.
A jak se díváte na možnost, že půjde kontrolu jednoduše obejít jednoduchým vypnutím nelegálního nastavení v případě kontroly?
Aktivace a deaktivace tuningového čipu samozřejmě může být snadná. Proti tomu bude zaveden komplexní zákaz ladících systémů, jak hardwarových, tak softwarových. Až bude tento zákaz v platnosti, tak můžeme pečlivě prozkoumat každé vozidlo, abychom zkontrolovali, zda nebyly provedeny žádné úpravy umožňující nepovolené zvýšení rychlosti. Často se jedná o vozidla, která nesplňují normy pro schválení typu vozidla, kde je dokonce možné nastavit vyšší rychlost již v rámci továrního nastavení. V Nizozemsku je takové použití vozidla pokutováno, protože vozidlo nesplňuje schválené normy pro použití na veřejných komunikacích.
Je tento komplexní zákaz ladících systémů již v platnosti, nebo se stále pracuje na jeho zavedení?
V této otázce zatím čekáme na oznámení ministerstva spravedlnosti a bezpečnosti. Ale kdy se tak stane, zatím není jasné.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Jenda 27. 5. 2024, 00:19
4
Aha, takže tam jsou nelegální přestavby? (např. že si koupím kit motor a baterka z AliExpressu a namontuju si ho sám) To je zajímavá informace o zemi "cyklistice zaslíbené".
Kuba 28. 5. 2024, 12:13
5
Jenda: nic takovýho v tom nevidím, jen to, že pak logicky odpovídáš za to, že to výsledný kolo bude odpovídat předpisům. A že na něm nepůjde snadno nastavit režim, kterej by s nima byl v rozporu.
Prostě když člověk staví elektrickej moped se šlapkama a ne kolo, musí splnit podmínky, který se vztahujou na elektrický mopedy a nemůže se vymlouvat, že je to přece kolo, že stačí něco jednoduše přepnout a splní to podmínky pro kolo a že to stačí...
Kuba 28. 5. 2024, 12:19
6
Jenda: a druhá věc, NL podle mě nemá "zaslíbenost cyklistice" jako jedinej cíl dopravní politiky. Cíl je pro ně fungující doprava s co nejmenšími negativními dopady na okolí. Že jsou kola a kvalitní cykloinfrastruktura velmi účinné nástroje na cestě k tomuto cíli? Tak účinné, že je velmi hloupý je vynechávat nebo podceňovat? Pravda. Ale není to primární cíl, je to daleko víc prostředek (+jo, shodou okolností jsou v tomto prostředku tak daleko, že jim sekundárně funguje i jako cíl, protože láká turisty, atd. je fakt, kterej to trochu zamlžuje. Ale za zrodem tý jejich infra nebylo přání dostat lidi zpět na kola. Byla za tím větší bezpečnost na ulicích a silnicích. Kolo se jen ukázalo jako velmi účinnej prostředek k tomuto cíli.
Jak opakovaně píše Brent Toderian (parafrázuju, není to přesná citace), nezkoušejte mě prohlásit za cykloaktivistu. Já nejsem aktivista, já jsem odborník na fungování měst. A kola hrajou ve funkčních městech nezastupitelnou roli...
Jenda 29. 5. 2024, 00:30
Kuba: "Prostě když člověk staví elektrickej moped se šlapkama a ne kolo" Klidně se můžeme bavit o slabých ekolech co poskytují jen přípomoc.
Ten kit na kterém nepůjde "snadno nastavit režim" bych rád viděl (by default musí být kit nastavitelný protože výrobce neví na jaké kolo ho budete montovat). Předpokládám že očekávané řešení je řídící jednotka s obfuskací a DRM, která třeba znemožní udělat nějakou takovou funkci, změnit rychlost častěji než jednou denně atd… (což v praxi, mimo ideologické problémy, přestavbu především prodraží, protože to kdejaký kit mít nebude)
Kuba 29. 5. 2024, 06:40
1
Jenda: myšleno tak, že s kitem, který ve všech uživatelem nastavitelných režimech vyhovuje podmínkám na e-kolo, by neměl být problém. Otázkou je, co s kity, které jde použít na to i to. Tam to bude možná chtít takový, že aktivace vyšších rychlostí, výkonů, atd. bude vyžadovat instalaci nějaké součástky ("čipu"). Když v kole tato součástka fyzicky nebude, kolo vyhoví, když bude, nevyhoví...
Jo, dost možná to domácí bastlení omezí. Nedivil bych se, kdyby to pro ně byl řádově menší problém, než výskyt příliš rychlých strojů tam, kde nemají být. Ale to je vlastně jediná rozumná cesta - pokud má cyklodoprava fungovat, musí být lákavá a použitelná pro dostatek lidí. "Hacknutí" systému pár jednotlivci je z pohledu celku podružné, protože to nikdy nebudou počty, které by mohly zahýbat s přemnožením aut, atd.
Jenda 29. 5. 2024, 13:47
Podle mě na kitu musí jít nastavit obvod kola, a tím se efektivně překoná to omezení rychlosti, leda že by kit byl omezen na max. rychlost při max. obvodu a lidi s menšími koly by měli rychlost jen nižší. ("nesplňují normy pro schválení typu vozidla, kde je dokonce možné nastavit vyšší rychlost již v rámci továrního nastavení")
Kuba 29. 5. 2024, 16:57
1
Jenda: to je fakt, to je určitě jeden z řady detailů, který budou muset vyřešit. IMO jim jde hlavně o to, aby to nebylo nastavitelný tak rychle a snadno, že si to člověk přenastaví během brzdění, když ho zastavujou na kontrolu. Umím si představit, že tohle se bude nastavovat přímo v tom motoru pod nějakým krytem, kterej nejde snadno otevřít bez nářadí. To reálně vadit nebude, kdyby člověk ten kit dával na jiný kolo s jinou velikostí kol, bude to muset stejně přeplést a ten kryt otevřít.
Jo, umím si představit, že to omezí sortiment čínskejch kitů, který budou v NL (Evropě, pokud další země půjdou stejnou cestou) legálně použitelný. Nepřijde mi to jako velkej problém. Co mi přijde jako důležitý je, aby zůstala možnost postavit si něco sám. Ale myslím, že to je a vždycky bude velmi okrajovej segment pro pár nadšenců a vzhledem k tomu mi přijde v pořádku omezit riziko, že se tak budou ve velkém stavět a prodávat "kola" naprosto neodpovídající legislativě. Bohužel se ukazuje, že tyhle možnosti pro bastlíře velmi rádi zneužívaj prodejci nebezpečnýho šuntu z velkovýroby.
Stejně jako se lidi živěj tím, že hromadně "individuálně dovážej" americký pick-upy, který by v Evropě nikdy nedostaly homologaci pro normální prodej (a je to problém, kterej bychom měli sakra řešit), bohužel není problém najít e-shop s e-kolama nebo e-koloběžkama, kterej se přímo chlubí tím, že jeho sortiment nesplňuje požadavky legislativy pro provoz na veřejných komunikacích. Pokud nechceme rovnou zakázat jejich dovoz a vlastnictví i pro ty, kdo by na tom chtěli jezdit jen na svých nebo pronajatých pozemcích, kde to majitelům nevadí, budem holt muset najít způsob, jak to odhalit při kontrole, když s tím někdo vyjede do provozu (nedělejme si iluze, že to není běžná záležitost),
Jan Fiala 20. 10. 2024, 23:07
A proč by tam nemohl být vypínač? Sjedu z cyklostezky na silnici a vypnu omezení rychlosti. Však i pro auta platí na různých komunikacích různá maximální rychlost.
komentář