Jihomoravský kraj chce více cyklostezek pro každodenní dojíždění na kole

Publikováno: 19. května. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Robert Vystrčil, Prygl.net
Publikováno: 19. května. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: Robert Vystrčil, Prygl.net

Jihomoravský kraj se chce v příštích šesti letech více zaměřit na rozvoj cyklistické infrastruktury, která umožní lidem bezpečně dojíždět na kole do práce či do škol. Vyplývá to z nové koncepce rozvoje cyklistiky, jejíž podobu na konci dubna schválili krajští zastupitelé.

Koncepci pro kraj zpracoval autorský tým pod hlavičkou poradenské společnosti KPMG. Mapová část koncepce obsahuje návrh dopravních a turistických cyklokoridorů, které tvoří vhodnou cyklistickou síť propojující všechny obce s rozšířenou působností v celkové délce 1700 kilometrů. Kraj je chce při výstavbě podporovat přednostně.

Kraj si koncepci nechal vypracovat s ohledem na končící platnost starého dokumentu a potřebu akcentovat bezpečnou bezemisní dopravu i nové trendy. „Koncepce nám ukáže, jaké cyklostezky obce postavily, i to, jakým směrem máme infrastrukturu dál podporovat prostřednictvím našeho dotačního titulu,“ řekl ČTK náměstek hejtmana Jan Zámečník (KDU-ČSL). Více než stezky pro turisty je podle něj nyní žádoucí podpořit vybudování cest pro každodenní využívání.

„Prioritní je bezpečná doprava do škol, zaměstnání a za službami. Narůstající ochota lidí dojíždět i na delší vzdálenosti na kole je realitou, reagujeme i na masivní rozšíření elektrokol. Také chceme podpořit budování různých propojek mezi obcemi, aby třeba maminky s dětmi měly kam na odrážedlo, kolo nebo brusle. Často jsou to úseky, které lze vytvořit za relativně málo peněz. Dále se chceme domluvit se Státním pozemkovým úřadem na využití cest pro zemědělskou techniku i k cyklodopravě. Všechno se bude odvíjet od aktivit krajského a regionálních cyklokoordinátorů, kteří budou mít na starost jednotlivá ORP (obce s rozšířenou působností),“ uvedl Zámečník.

Konkrétní projekty a zejména výstavbu vyplývající z nové koncepce plánuje kraj financovat z krajských, státních i evropských peněz. Roční náklady odhaduje na 50 milionů korun, většina peněz na rozvoj sítě však nadále půjde ze státních a evropských zdrojů. „Kdybychom každý rok vybudovali přibližně 25 kilometrů cyklostezek, tak by v kraji za šest let přibylo na 150 kilometrů bezpečných úseků,“ doplnil Zámečník. Na tvorbě dokumentu se podílely obce i spolky, s nimiž kraj návrh cyklokoridorů předjednal.

Koncepce ke stažení

Koncepci rozvoje cyklisticky v Jihomoravském kraji si lze stáhnout zde.

Komentáře k článku

Kuba 19. 5. 2024, 16:10

Super posun od těch cyklostezek s kamenitými brody sjízdnými jen na terénním speciálu.

Doufám, že to uvedou do praxe nějakou znatelnou rychlostí.

Mirka 20. 5. 2024, 06:26
1
10

Cyklostezky nebudu komentovat chování cyklistů už vůbec ne( jsem cyklista i řidič).Moje poznámka je jen zdá se cyklisté budou moci po příjezdu do práce kde osprchovat protože kdo to má kolikrát čuchat.Jinak to napsat nešlo

Tonda 21. 5. 2024, 00:48

To mi připomnělo jeden vtip

Pepíček přinesl poznámku: "Smrdí. Umýt!"
Tatínek si ji přečetl a odepsal: "Nečuchat! Učit!!"

V tomto případě tedy

"Nečuchat! Pracovat!!"

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat