Pražská cyklokomise, poradní sbor Rady hlavního města, se 17. června sešla na svém posledním předprázdninovém setkání. Přinášíme redakčně krácený a komentovaný zápis z jejího zasedání.
Poslední cyklokomise před prázdninami probrala především řešení prostoru před Výstavištěm na Praze 7, který brzy promění zprovoznění železniční estakády. Opět byly diskutovány připravované změny při rekonstrukci tramvaje v Seifertově. Diskuze se stočila i hlavnímu nádraží, kde by se plánovaná zástavba dotkla nadřazené cyklotrasy A5. Probírána byla ale i další témata.
Na začátek se cyklokomise vrátila k bodu, který byl započat na předchozím jednání, ale nebyl dokončen. Jedná se o diskuzi nad podobou prostoru po výstavbě nové železniční trati na estakádě v předprostoru Výstaviště na Praze 7. S tímto tématem se ostatně veřejnost měla šanci seznámit již na veřejné prezentaci koncepční studie prostoru letos v únoru.
Křižovatkou má dle pražského cyklogenerelu procházet nadřazená cyklotrasa A6, která se v místě navíc kříží s cyklotrasami vedoucími do Stromovky a ke Strossmayerovu náměstí. Tématu se komise věnovala již v listopadu 2023 a nyní potvrdila, že na svém tehdejším stanovisku trvá. Řešenou otázkou je, jakým způsobem bude v místě cyklotrasa provedena, jak bude materiálově řešena, jak budou řešeny vztahy s pěšími.
„Komise důrazně doporučuje, aby byla celoměstská nadřazená cyklotrasa A6 (Kladenská drážní cesta) vedena v úseku mezi Bubenskou a předprostorem Stromovky a Výstaviště v rámci ulice Strojnická v prostoru mezi vozovkou (v režimu zóny 30) a železniční estakádou (plánovanými vestavbami), a to plně v souladu se systémem celoměstských cyklotras, standardy aktivní mobility a vyhledávací studií Kladenské drážní cesty. Vlastní základní podoba liniového úseku trasy má být ideálně ve standardu vozové cesty ve Stromovce (např. jako v úseku mezi Výstavištěm a Oveneckou s asfaltovým pásem šířky 5,5 m, včetně 1-2 souvislých stromořadí v celkové šířce koridoru min. 12,50 m), minimálně však v provedení 4,0 m asfaltový pás s bočními bezpečnostními odstupy min. 0,5 m a dostatečně širokými navazujícími dlážděnými plochami určenými především pro chůzi a pobytové aktivity (v minimálním provedení jako např. u cyklotrasy A2 na Rohanském ostrově u Rezidence Vltava, kde je od fasády aktivního parteru budov po vnější hranu trasy A2 prostor min. 11,50 m).“
Usnesení cyklokomise z listopadu 2023
Jaká nová usnesení tedy přineslo jednání na toto téma před prázdninami?
Návrh usnesení č. 13.2: KCD uznává hodnotu studie pro veřejný prostor a současně zdůrazňuje budoucí význam nadřazené cyklotrasy A6 pro cyklistickou dopravu.
Hlasování (8-0-1), Usnesení bylo přijato.
Návrh usnesení č. 13.3: KCD nadále trvá na požadavcích k řešení ul. Strojnické ze svého usnesení ze dne 5. 11. 2023.
Hlasování (8-0-1), Usnesení bylo přijato.
Návrh usnesení č. 13.4: Podél ulice Strojnické KCD doporučuje zřetelné oddělení prostoru pro cyklistickou dopravu podél zeleného pásu.
Hlasování (8-0-1), Usnesení bylo přijato.
Návrh usnesení č. 13.5: U předprostoru Výstaviště komise nesouhlasí s řešením plochy ze štípané dlažby a důrazně doporučuje takové materiálové řešení prostoru, které umožní bezpečný a komfortní průjezd po rovném hladkém povrchu.
Hlasování (7-0-2), Usnesení bylo přijato.
V tomto bodě komise řešila především řadu opatření, která by za pomoci především změn dopravního značení umožnily zprůjezdnění řady úseků na navržených celoměstských cyklotrasách. Seznam je úctyhodný a je dohledatelný v oficiálním zápisu z jednání.
Návrh usnesení č. 13.6: KCD žádá ODO MHMP (odbor dopravy pražského magistrátu, pozn. red.), aby zadal projekty odstraňující jedno či oboustrannou neprůjezdnost tras systému celoměstských cyklotras v místech, kde je to možné bez velkých stavebních zásahů. KCD žádá odstranění vad zejména, avšak ne výlučně, v úsecích uvedených v příloze č. 1. KCD žádá ODO MHMP o informování KCD o stavu plnění tohoto úkolu každé 3 měsíce.
Hlasování (10-0-0), Usnesení bylo přijato
Komise diskutovala i připravovanou parkovací reformu a systém parkování v momentech, kdy se dotýká možného vedení cyklotras. Hlasováno bylo o dvou usneseních, jedno bylo přijata a jedno nikoliv.
Návrh usnesení č. 13.7: KCD konstatuje, že jednou z nejvýznamnějších bariér pro budování bezpečných úseků systému celoměstských cyklotras je nedostatek místa v uličním prostoru, mimo jiné v důsledku uličního parkování. Část problémů vzniká z toho, že vlastníci vozidel, kteří si nezajistili parkování sami mimo veřejný prostor, jsou výrazně zvýhodnění oproti těm, kteří si parkování s vědomím odpovědnosti zajistili sami. KCD proto doporučuje Radě reformovat parkovací politiku města tak, aby:
Hlasování (10-0-0), Usnesení bylo přijato.
Návrh usnesení č. 13.8:
Hlasování (6-0-4), Usnesení nebylo přijato.
Na komisi byl představen aktuální stav prací na rekonstrukci tramvajové trati Seifertova a souvisejících projektů.
Návrh usnesení č. 13.9: KCD konstatuje nedostatečné řešení cyklotras v předloženém podkladu a žádá TSK (Technická správa komunikací, pozn. red.) a IPR (Institut plánování a rozvoje, pozn. red.) o představení a projednání na nejbližších jednáních komise. Komise doporučuje dodržet standardy aktivní mobility s prioritou nadřazených tras a důrazem na logické napojení vítkovské drážní stezky včetně vstupu u pochodu hlavního nádraží.
Hlasování (10-0-0), Usnesení bylo přijato.
V reakci na kontroverze vzbuzující návrh a projednání změn územního plánu dotýkajícího se případné zástavby nad kolejišti hlavního nádraží, proběhla na cyklokomisi diskuze i na toto téma. Cyklokomise především řešila, že v místě uvažované výstavby město také plánuje vedení nadřazených cyklotras, které mají propojit Vršovice, Hlavní nádraží, Žižkov a Libeň. Existuje tak riziko, že by tak plánovaná zástavba nemusela vzít vedení cyklotrasy A5 v potaz.
Ta by dle plánů měla být napojena na vítkovskou drážní stezku a za hlavním nádražím provedena do tunelu, který by podél železničních tunelů cyklotrasu propojil s vršovickou drážní promenádou. Jedná se nicméně pouze o výhledový záměr bez konkrétních kroků k blízké realizaci.
Návrh usnesení č. 13.10: KCD konstatuje, že z veřejně dostupných informací a kroků zástupců soukromého investora a MČ Praha 2 dochází k zahájení kroků, které mohou vést k intenzivní urbanizaci prostoru nad částí kolejiště hlavního nádraží a jeho bezprostředního okolí. Komise v této souvislosti připomíná, že dané území je křižovatkou klíčových celoměstských tras (zejména A4 v koridoru SJM [Severojižní magistrála, pozn. red.] a A5 mezi Vítkovskou drážní stezkou a Vršovicemi, resp. s napojením na A24 – Vinohradskou ulici a Muzejní oázu). KCD požaduje zajištění transparentní diskuse nad rozvojem celého území v oblasti Hlavního nádraží a zajištění plnohodnotného řešení celoměstsky významných tras a vazeb i plošné postupnosti území jako nedílné součásti jakéhokoliv dopravního či urbanistického záměru již od prvotních prověřovacích studií.
Hlasování (10-0-0), Usnesení bylo přijato.
Návrh usnesení č. 13.11: Dále komise připomíná příklad nedaleké transformační lokality severněji („Florenc 21“), kde byl odpovídající standard řešení tří celoměstských cyklotras do budoucna znemožněn jinou výstavbou a prostorovou regulací území.
Hlasování (8-0-2), Usnesení bylo přijato
V závěru pak byla cyklokomise informována o tom, že magistrát analyzuje možnosti realizace konkrétních opatření podpory cargokol při poskytnutí dotace ze strany Ministerstva průmyslu a obchodu. Psali jsme zde.
Dále byla představena „kauza“ ulice Pod Kaštany, kde Praha 6 plánuje dopravní změny v této ulici. Mělo by být doplněno především parkování, a s tím i cyklopruhy. Ale třeba celkové řešení pro kola budí spíše rozpaky, zvláště v kontextu dříve uvažované promenády do Stromovky. Magistrát s navrženým řešením není spokojen a rád by, aby byl projekt ještě změněn.
Oficiální zápisy z jednání cyklokomise jsou k dispozici na webu pražského magistrátu.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
tik 5. 7. 2024, 19:11
5
16
cyklokomise hlasuje o tridnim boji a privatizaci verejneho prostoru brm brm auticky.
Tak jo.
Privatizace toho sameho prostoru Rekoly/nextbajky ok?
Jiří Motýl 6. 7. 2024, 20:52
2
tik: cyklolomise o placení za parkování bikesharingu jednala v květnu, viz usnesení 11.3:
https://mestemnakole.cz/2024/06/zpravy-z-prazske-cyklokomise-duben-az-cerven/
Petbrab 7. 7. 2024, 12:17
8
Pirátská soudružská cyklokomise složená z lidí, co v životě nesportovali a kolo si vezmou jen na fotku pro PR umí sice geniálně pobavit, ale cyklu v Praze nepomáhá.
Petbrab 7. 7. 2024, 12:20
5
Pirátská soudružská cyklokomise složená z lidí, co nikdy nesportovali a kolo vezmou jen kvůli fotce pro PR, sice geniálně pobaví, ale cyklu v Praze nepomáhá.
Jiří Motýl 7. 7. 2024, 17:08
4
Petbrab: Rad bych vas poprosil o vecnou diskuzi bez zbytecnych nepodlozenych tvrzeni a urazek.
Martin P. 8. 7. 2024, 07:00
3
Petbrab: Cyklo v Praze není především o sportování, mělo by jít v první řadě o dopravu, ke sportu to tlačí ti, co tím argumentují, že sportovat je možné lépe jinde, Na tom nic nemění to, že i já s výhodou pro dopravu využívám "sportovní" prvky jako oblečení nebo typ kola.
Standa 13. 7. 2024, 21:02
1
KCD žádá odstranění vad zejména, avšak ne výlučně.
Hihihi to je velmi vtipné, lehce mi to přijde že z KCD se stalo takové korejtko, a členové nerušeně sosají osobní benefity a moc do všeho kecat.
Kamse poděli páteřní a místní cyklotrasy ? To už si někdo vymyslel nadřazené cyklotrasy a to co bylo - neexistuje?
Wow
komentář