Brňané vyčerpali rozpočet na sdílená kola, zájem stále stoupá

Publikováno: 23. září. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: MMB
Publikováno: 23. září. 2024, 3 min. čtení
Úvodní foto: MMB

Dvakrát denně třicetiminutová jízda zdarma. Tak vypadá brněnská podpora bikesharingu neboli sdílených kol, kterou lidé využívají už druhým rokem. Letos tato akce skončí k 30. září, Brňané svým častějším ježděním vyčerpali i navýšený rozpočet.

Brno uzavřelo čtyřletou smlouvu s poskytovateli sdílených kol Rekola a Nextbike, podle které si mohou uživatelé a uživatelky půjčit kolo dvakrát denně zdarma na 30 minut. Místo nich platí bikesharingovým společnostem město. Na cyklistickou sezonu od jara do podzimu je vyčleněno 2,4 milionu korun, které lze po vyčerpání navýšit až do hodnoty 4 milionů korun. Letos už ale ani tyto navýšené prostředky nejsou dostatečné.

„Zatímco loni peníze stačily na pokrytí všech jízd od března do října, letos lidé využívají kola mnohem více a podporované období tak skončí kvůli vyčerpání financí už na konci září. V exponovaném období od května do srpna se počet jízd zvedl o téměř 20 %. Bohužel s ohledem na zákon o veřejných zakázkách nemůžeme jednoduše a flexibilně navýšit limit zakázky a dál jízdy proplácet. Pro rok následující ale chceme podporu bikesharingu optimalizovat a rozpočet pro tento projekt navýšit,“ uvedl radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl (ODS).

Jízdy na sdílených kolech město pilotně podpořilo v roce 2022. Protože se nabídka setkala u lidí s úspěchem a přivedla ke službě skoro 10 tisíc nových uživatelů, uzavřelo město s poskytovateli pro roky 2023–2026 Rámcovou dohodu o poskytování služby sdílených kol – bikesharing. Možností vypůjčit si kolo zdarma chce k cyklodopravě motivovat i ty, kteří vlastní kolo nemají, nebo kdo si nejdřív chtějí cyklojízdu ve městě vyzkoušet. Pro město navíc tento projekt přináší cenná data. Má přehled o tom, kam lidé na kole často jezdí a na která místa v Brně se má při plánování cykloopatření prioritně zaměřit. Díky tomu lze lépe zacílit budoucí zlepšování infrastruktury a díky tomu zajistit v budoucnu cyklistům bezpečnější a pohodlnější průjezd městem.

Statistiky letošního bikesharingu v Brně

Další statistiky, které přinesl letošní ročník:

  • Stabilní růst nových uživatelů (8 tisíc za letošní sezónu).
  • Nejvíce jízd bylo v červnu (27 tisíc jízd = 900 jízd denně).
  • Do srpna podpořeno 140 tisíc jízd.
  • Při srovnání sledovaného období (květen–srpen) s loňským rokem jízdy narostly o 20 %, s pilotním rokem 2022 je to dokonce o 40 % více.

Zpráva je založena na tiskové zprávě magistrátu města Brna.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Přidej komentář

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat