Třída Nicholase Wintona: Nové přelomové spojení napříč Prahou 7

Publikováno: 03. září. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. září. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl
Publikováno: 03. září. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 04. září. 2024
Úvodní foto: Jiří Motýl

Dnes odpoledne bude slavnostně otevřena nová třída Nicholase Wintona. Tento základ nové budoucí ulice propojující, skrze rozvojovou oblast Bubny – Zátory, Veletržní třídu s Dělnickou má zatím jen podobu provizorní asfaltové stezky, i tak nabízí řadu zcela nových spojení a ulehčí pohyb napříč Prahou 7.

Propojení bylo umožněno díky převedení jak kladenské, tak kralupské železniční trati na nový viadukt, díky čemuž je oblast nově pod mostními objekty volně prostupná. V oblasti do budoucna vznikne zcela nová čtvrť a uliční síť.

Samotná nová stezka je v režimu stezky pro pěší s povolenou jízdou kol, je tak třeba dodržovat maximální povolenou rychlost 20 km/h a být zvýšeně ohleduplný vůči pěším. Zároveň ale je celá stezka šířkově poměrně velkoryse dimenzovaná.

Nová západovýchodní spojnice

Díky nové stezce se lze pří průjezdu mezi Letnou a Holešovicemi vyhnout jak komplikované oblasti Vltavské, tak ne příliš komfortnímu průjezdu ulicemi Železničářů či U Výstaviště. Na stezku zároveň na obou koncích navazuje další cyklistická infrastruktura. V obou oblastech je také poměrně hustá síť stanic bikesharingu, který tak může výrazně usnadnit pohyb napříč Prahou 7.

Co se navazující infrastruktury týče, na západě se jedná především o cyklopruhy, na východě lze využít kromě cyklopruhů i navazující legalizované chodníky podél celé Argentinské. V Holešovicích navíc byla téměř plošně povolena jízda kol obousměrně v jednosměrných ulicích.

Příjezd z Letné

Na západě stezka začíná v podstatě na úrovni ústí Veletržní ulice do Bubenské. Je ale od Bubenské mírně uskočená, naleznete ji až u budovy bývalého bubenského nádraží. Pro příjezd k samotné stezce je tak třeba překonat krátký úsek s již velmi letitým povrchem před bubenským nádražím.

Pokud přijíždíte od Veletržní či Výstaviště, k odbočení na stezku z Bubenské lze využít bezpečný prostor pro nepřímé odbočení vlevo, doplněný o světelnou signalizaci.

Pro příjezd od Strossmayerova náměstí pak lze doporučit například trasu skrze Heřmanovu a Bubenskou (nyní mírně komplikováno rekonstrukcí ulice Dukelských hrdinů).

Příjezd od Holešovic

Na holešovické straně stezka přímo navazuje na pro jízdu na kole legalizované chodníky podél Argentinské. Vjezd na stezku je na úrovni Dělnické ulice. Zároveň v místě jsou i nájezdy z provozu. Lze tak přijet Dělnickou v provozu a ke stezce najet až za křižovatkou po překřížení Argentinské.

Další úseky budou následovat

Celé území bude do budoucna procházet dalším vývojem. Připravována je řada projektů, které mají potenciál vzhled a fungování celé oblasti výrazně proměnit. V nejbližší době se dočkáme například nových průjezdů v oblasti mezi Výstavištěm a Bubenskou, v návaznosti na rekonstruovanou železniční trať. V plném proudu je i rekonstrukce významné třídy Dukelských hrdinů.

Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Komentáře k článku

Pavel H. 3. 9. 2024, 07:10
22
1

Opet chodnik s povolenym vjezdem kol. To je mor, s touto vychytavkou se realny rozvoj cykloinfrastruktury zastavil a uz se jen toleruji cykliste tam, kde by stejne jezdili, i kdyby to byl obycejny chodnik... proc tahle novostavba nemuze byt udelana poradne, v rezimu spolecne stezky, s VDZ, ktere by na pritomnost cyklistu upozornovalo? Tady snad nehrozi, ze by sem lidi chodili pesky korzovat a bylo by treba jim vuci cyklistum zajistovat nejaky nadrazeny komfort.

Tomas 3. 9. 2024, 08:41

Takhle by to mohlo vypadat v nové výstavbě, i když by to tam mělo být vyhrazené pro cyklisty a oddělené od chodců (šířka na to tam je).

Kdo proboha vymyslel ten sebevražedný ostrůvek na to odbočení z a do Bubenské. Tam vyhrála snaha zákazu odbočení vlevo automobilům nad bezpečností. Proč tam vlastně auta nemohou odbočit vlevo je k tomu nějaký rozumný důvod? Proč jsou v tom samém místě dva cyklopruhy? To je je nějaké staré řešení? Nebo je to parkoviště pro kola? Ale pak nechápu proč je tam načmáraná ta značka dej přednost v jízdě? Jako, že by si někdo myslel, že tam má přednost zprava?

Kuba 3. 9. 2024, 08:48

Vyborne, at to vypada jakkoli, tohle bude velka pomoc. Trochu jako nedaleka Stvanicka lavka. Taky obri prinos i pres furu nedostatku.

Zajimavy bude to tlacitko na neprimym odboceni. Na cargu bude asi potreba Saxanina natahovaci ruka. Kdyztak holt upevnime svepomoci nejakej drzak na klacek na ten sloupek...

Zdenek X 3. 9. 2024, 09:41
3
1

Tomasi, koukam, ze navazujete na vase komentare k Argentinske. Jestli se zrakvite o ten ostruvek, radeji na kolo nesedejte. Navic je z lega, tak kdyz se ukaze, ze tam bude jezdit takove mnozstvi cyklistu, ze temi mezerani neprojedou, neni problem to zmenit (asi ted projektant mel pocit, ze vetsi nebezpeci hrozi z krizneho prujezdu protismernych cyklistu, se zabranenim odboceni aut vlevo to ma pravdepodobne pramalo spolecneho). Ten trojuhelnik v prostoru pro neprime odboceni nejak vadi, bude se vam tam jezdit razem hure? Nakonec upozornuji na vetu z perexu "Tento základ nové budoucí ulice [...] má zatím jen podobu PROVIZORNÍ asfaltové stezky ..."

Ondra 3. 9. 2024, 09:42
3
1

Jediné štěstí je, že je to jen dočasné řešení. Jinak bych kolem toho legalizovaného chodníku zase nadával.

Tomas 3. 9. 2024, 10:13
2
1

Zdenek X:
Mě ale vůbec nejde o to se tam trefit nebo ne, ale že při odbočení vlevo a dávání přednosti protijedoucím autům to kolo tam čumí do toho pruhu a to samé pokud na tu ulici najíždím. Místo toho tam mohl být odbočující pruh. Ale pro koloběžky to je dostatečné. Prostě mi to řešení přijde nedomyšlené. Ta signalizace mi taky hlava moc nebere. Prostě bych chtěl vidět video, jak by se tohle mělo, podle toho kdo to navrhnul, používat, jak to odbočení tak ta signalizace. Ale asi je to dočasné (tj. napořád) a pak to bude vypadat jinak a bude to dávat smysl. Ví někdo jaký má být finální stav téhle křižovatky?

A ten trojúhelník mi vadí, protože to je tam prostě zbytečné a je to jenom vizuální smog nic víc. Můžu použít stejný argument, pomáhá ten trojúhelník něčemu, bude se tam někomu jezdit lépe s ním?

Zdenek X 3. 9. 2024, 10:33

Tomas: predpokladam, ze odboceni primo z prubezneho pruhu nebude povoleno a bude povinnost vyuzit toho pruhu pro neprime odboceni a odbocovat (prevazne?) "na zelenou" (reseni vyuzivane i ve vyspelych cyklozemich pro leve odboceni na tak frekventovanych komunikacich). Proto je tam nakonec i onen trojuhelnik.

Ano, vzdy existuje moznost delat veci jeste lepe (jo, tlacitko je nevhodne, i pro bezne kolo). Ale abych skalal tri metry vysoko, kdyz jsem tam jeste ani nejel a cargo kolo nemam (rekl bych, ze jsem za mych letosnich 6800km po Praze jeste zadne nepotkal, pravda, centrum jezdim malo) .

Jiří Motýl 3. 9. 2024, 10:37

Ten ostrůvek má na šířku 2,5 metru. Tolik nemá délku ani moje cargokolo. Nepřijde mi, že by běžné kolo mělo přečuhovat.

Přímému odbočení z průběžného pruhu nic nebrání. Já jsem osobně rád vzhledem k provozu za nepřímou možnost.

Tomas 3. 9. 2024, 10:53

Jiří Motýl:
Tak jestli to má fakt 2,5, tak beru zpět a je to ok. Z těch fotek to vypadá že to má max 1,5m.

Ploki 3. 9. 2024, 16:19
3
2

Jaký smysl má ten useknutý semafor o zelenou? Přijde mi, že jeho smysl absolutně nikdo nechápe a, co je podstatné, nikdo podle toho pořádně neumí řídit.
Vím o jediném podobném. Ve Kbelích při výjezdu z Krnské na Mladoboleslavskou. Už párkrát jsem zažil situaci, kdy mi protijedoucí řidič (z Krynské) auta nebo cyklista nedal přednost, když já jsem odbočoval z Vrchlabské vlevo.

Tomas 4. 9. 2024, 15:20

Ten useknutý semafor je tam z toho důvodu, že je na té hlavní semafor jenom v jednom směru v druhém chybí, tak asi aby si někdo nemyslel, že má přednost.

Jan Fiala 4. 9. 2024, 15:25

Podobně přelomové spojení by poskytla lávka přes nádraží Čakovice mezi ulicemi Urubova - Otavská. Ušetřila by cca 800 m, usnadnila propojení Letňan a Čakovic. Z Letňan by se zpřístupnilo nádraží, autobusová zastávka, kostel, ZUŠ (základní umělecká škola) a další.

Ploki 4. 9. 2024, 22:23

Zde se plánuje nová vlaková zastávka Havraňák. Neznám však přesnou lokaci, pouze účel obsloužit nové sídliště od CG. Je možné, že bude spíše poblíž současného frekventovaného přechodu přes železnici. Nová zastávka je navázána na elektrifikaci a zdvoukolejnění trati.

Jan Fiala 4. 9. 2024, 23:07

Ploki: Zastávka Havraňák je plánovaná u sídliště U Lesoparku až za současným přechodem a s lávkou nijak nesouvisí. Přes tento přechod je cesta o zmiňovaných cca 800 m delší.

Kuba 6. 9. 2024, 21:23

Tak jsem si to dneska reálně projel. Tankodrom se závorou na začátku je drsnej, dál je kus s nepříjemným sklonem, ale na dočasný řešení asi v rámci možností OK. Bohužel už otevřeli (aspoň částečně) křižovatku Veletržní x Dukelských Hrdinů pro auta, takže konec klidu ve spodní části Veletržní.
Ostrůvky budou skutečně mít cca 2,5 metru, s běžným kolem asi cajk, s delším cargem to bude o centimetry, aby nevyčnívalo ani na jednu stranu (otázka je, jak často je bude třeba využívat a neprojede se to najednou).

Co se skutečně nepovedlo je to nepřímé odbočení vlevo a flexisloupky u něj. Jsou tam tak blbě, že jeden blokuje výjezd (aby člověk dosáhl na tlačítko, musí zajet za něj a po zmáčknutí couvat) a další silně omezuje vjezd do toho prostoru. A že bych měl pocit, že mě nějak moc chráněj, když jsem tam čekal na zelenou a od nádraží vyrazil kamion (jen tahač bez návěsu) a kolem ostrůvků se cpal do Bubenské doleva směrem k Hlávkovu mostu, tak to mi nepřišlo. Nakonec nic netrefil, rohem nárazníku byl od nejbližšího sloupku tak 5-10 cm, ale že by to byl příjemnej pocit, stát metr a půl před chladičem kamionu a čekat, co to hovado za volantem (nehovado by tam odbočovat doleva nezkoušelo) provede dál, to nemohu říct...

Jakub M 8. 9. 2024, 19:56

Projel jsem si to (od Dělnické) a na konci mě nedetekoval ten rádoby-semafor (Ani neni vidět, jestli mě detekoval nebo ne?), stál jsem tam 3 cykly, i se trošku zkusil posunout dozadu za čáru i před čáru, ale stejně nic, nakonec jsem vyjel když měli chodci zelenou, ale nevíte co dělám špatně?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat