Nový standard odkládacích míst pro kola a koloběžky bude od prosince platit v Brně. Dokument, který slouží třeba projektantům, má zlepšit podmínky pro cyklistiku a zároveň přispět ke kultivaci veřejných prostranství. Vypracovala jej Kancelář architekta města Brna ve spolupráci s odborem dopravy magistrátu.
Odbor se zabývá také požadavkem městské části Brno-střed, který se týká zákazu vjezdu koloběžek a elektrických jednokolek do pěší zóny. Nyní prověřuje různé varianty řešení a jejich dopady, řekl ČTK mluvčí magistrátu Filip Poňuchálek.
Dokument zavádí jednotné požadavky na mobiliář, což jsou nerezové stojany umožňující zaparkování a zamčení kol či koloběžek. Stojany jsou navrženy tak, aby zajistily stabilitu, přístupnost a odolnost proti vandalismu a korozi. „Reagujeme na stále rostoucí zájem o cyklistickou dopravu a potřebu odpovídající infrastruktury. Dokument přináší jasné a srozumitelné pokyny, které zajišťují, že cyklisté a cyklistky najdou kvalitní a bezpečná místa k zaparkování svých kol po celém městě, jak si přáli i v nedávné cykloanketě,“ uvedl radní pro dopravu Petr Kratochvíl (ODS).
Součástí je doporučené vymezení a označování míst s ohledem na lokalitu. V městské památkové rezervaci doporučuje označit odkládací místa kamennou dlaždicí se siluetou kola, v jiných částech bude možné použít i betonovou hladkou dlažbu nebo dlažbu vsakovací. Standard se stane od 1. prosince podkladem závazným pro útvary magistrátu a jeho příspěvkové organizace a doporučením pro městské části a městské obchodní společnosti.
Před nedávnem také magistrát obdržel požadavek městské části Brno-střed na přípravu a zavedení zákazu vjezdu elektrokoloběžek a elektrických jednokolek do pěší zóny v centru města. Důvodem jsou opakované stížnosti chodců, kteří se obávají o svou bezpečnost, řekl dříve místostarosta Zdeněk Machů (ANO). Uvedl tehdy, že by zákaz mohl vstoupit v platnost do konce roku. Poňuchálek dnes sdělil, že se odbor žádostí zabývá. Nelze ale říct, kdy bude jasno.
Obdobnými doporučeními disponuje i hlavní město. Od roku 2006 byl po diskuzi v Pracovní skupině pro cyklistickou dopravu hl. m. Prahy vybrán jako nejvhodnější typ stojan opěrný (původně typu P), po dalších diskusích byl upřednostněn jednodušší a elegantnější typ tvaru ∩ („převráceného U“). Od let 2007-2008 tak Praha instaluje jednotně skrze Technickou správu komunikací (TSK) především tyto nerezové stojany.
Od roku 2017 pak na základě soutěže Institutu plánování a rozvoje (IPR) Praha disponuje jednotným pražským mobiliářem dle návrhu skupiny Olgoj Chorchoj, jehož součástí je i nový cyklostojan, taktéž umožňující uzamknutí o rám. Tyto stojany je v plánu umisťovat především na významnější místa v centru města.
Praha kromě toho disponuje i metodikou značení vodorovných parkovacích stání pro kola a motorky (od roku 2019), nyní experimentuje s možností doplnění cyklostojanů do těchto vyznačených parkovacích stání. Dále pak má Praha program doplňování parkování kol do škol.
Na obecné rovině pak pokyny pro zřizování parkování kol řeší Manuál tvorby veřejných prostranství hl. m. Prahy a Standardy aktivní mobility v Praze.
Naopak v rámci stavebních předpisů hlavní město zatím minima na parkování kol v novostavbách nepožaduje, pražské stavební předpisy obsahují pouze nezávazná doporučení. Brno naproti tomu od letošního července má přesně dané požadavky na zřizování odkládání jízdních kol v novostavbách.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
komentář