Praha 2 instaluje první cyklostojany ve vozovce

Publikováno: 18. listopadu. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 19. listopadu. 2024
Publikováno: 18. listopadu. 2024, 4 min. čtení
Aktualizováno: 19. listopadu. 2024

Na křižovatce ulic Legerova a Wenzigova při pražské magistrále se objevila první dvojice cyklostojanů umístěných přímo do vozovky. Jde o první krok Prahy 2, která plánuje vybudovat celkem 15 takových míst pro parkování jízdních kol. Tato novinka, kterou instaluje Technická správa komunikací (TSK Praha), je v hlavním městě unikátem a navazuje na praxi především ze zahraničí.

Stojany, které byly nyní instalovány, jsou stříbrné kovové konstrukce a pojmou až šest kol. Nachází se na místech, kde už bylo dříve vyznačeno vodorovné stání pro kola a koloběžky. Doplněním stojanů vzniká možnost bezpečně odkládat i soukromá kola, což podporuje využívání jízdních kol jako běžného dopravního prostředku.

Městská část Praha 2 dlouhodobě volala po umisťování cyklostojanů do vozovky a odmítala jejich instalaci na chodníky právě z důvodu, aby stojany neubíraly místo pěším a nepodporovaly svým umístěním jízdu cyklistů po chodnících. Podle radního pro dopravu Prahy 2 Tomáše Halvy (TOP 09) mělo být osazení cyklostojanů hotové už dříve, ale došlo ke zpoždění kvůli problémům s dodáním.

V mnoha evropských metropolích jsou cyklostojany ve vozovce běžnou součástí uličního prostoru. Jejich výhodou je, že nabízejí pohodlné a dostupné parkování kol blízko přechodů pro chodce, což zároveň zvyšuje bezpečnost na silnicích, protože brání automobilům parkovat v rozhledových místech křižovatky. Dává navíc lidem jedoucím na kole jasný signál, že mají jezdit ve vozovce.

Stojany ve vozovce se v Praze 2 budou nacházet v ulicích: Wenzigova, Vratislavova, Vnislavova, Slovenská, Římská, Neklanova, Moravská, Jana Masaryka, Slavojova, Budečská a Bruselská.

Průlomové řešení

V Praze, potažmo v celém Česku, jde o průlomové řešení, protože v takovém množství zatím nikde stojany ve vozovce instalovány nebyly. Dvě taková místa vznikla v rámci testovacího provozu v roce 2019 v Praze 7–Holešovicích, stojanové hnízdo ve vozovce vzniklo také na Staroměstském náměstí a v Platnéřské ulici při pražském magistrátu. Stojany v úrovni vozovky se nachází také na novém Václavském náměstí a na Andělu. Zde se ale nachází v pěší zóně, která má jiná pravidla provozu.

Proč se to dosud nedařilo?

Ačkoliv se může jednat o na první pohled jednoduché řešení prověřené v mnoha zahraničních městech, v Praze se instalace stojanů ve vozovce dlouhodobě nedaří. Důvodů je několik: Nejde o běžné řešení, tudíž je byrokraticky složitější a úředníci pro něj nejsou nakloněni. Dále se uvádí také obavy, že umístění cyklostojanů může omezit alternativní využití vozovky při změně dopravního režimu, objízdných trasách nebo při čištění. Nakonec, pevných překážek ve vozovce se obávala i policie.

Výsledkem obav je, že v Praze 2 i 7 jsou stojany ve vozovce demontovatelné. Kotvení je (jen) do konstrukce vozovky, stojany tak lze v případě potřeby odmontovat bez nutného stavebního zásahu.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Ondra 18. 11. 2024, 10:32
16
1

Skvělé alespoň něco se na té dvojce povedlo. V Jana Masaryka jsem doteď parkoval o zábradlí, tak stojan se bude hodit.

MaT 18. 11. 2024, 16:24

Zrovna v sobotu jsem si takového stojanu všiml v Budečské. No, jak moc snadno jsou ty stojany demontovatelné? Stačí na to klíč? Já jen aby to pak nebylo moc jednoduché stojan odmontovat i pro případné zloděje kol...

Martin Šnobr 18. 11. 2024, 17:58

MaT – super, budeme rádi, když nám pošlete fotky z dalších lokací. Snadnost demontovatelnosti nám není jasná, můžeme se zeptat na Praze 2.

tik 18. 11. 2024, 19:50
7
18

U aut se rika, ze se pro jejich parkovani privatizuje verejny prostor a ze kdyz chci parkovat, mam si koupit garaz.

V cem je to jine od privatizace verejneho prostoru pro parkovani neceho jineho, nez jsou auta?

Ondra 18. 11. 2024, 20:06
15
7

Tik - to je jednoduché, je to jiné v tom, že kolo je ve městě milionkrát přínosnější než auto: nesmrdí, není hlučné, pomáhá se zdravím obyvatel, zabírá daleko méně místa. Nějaké další otázky ?

Zvol 18. 11. 2024, 21:01
15

Prej "aby stojany neubíraly místo pěším", a půlku chodníku ve Wenzigově zaberou automobily.

Marcel 19. 11. 2024, 06:54

Stojany na kola ? Jak symbolicke. Na fotkach neni ani jedno kolo !

Karel B 19. 11. 2024, 08:37

Líbí se mi, jak se autor ohání evropskými městy a na fotce z Paříže, kterou to dokládá, jaksi ty stojany chybí.

Martin Šnobr 19. 11. 2024, 08:47
6
0

Karle, doporučuji detailní pohled, za sdíleným koly ty stojany skutečně jsou. :) černé, ale ano.

Martin Šnobr 19. 11. 2024, 10:45
12

Marceli, jak nečekané, když tam stojany byly umístěny pár hodin před pořízením fotografie. Bude přirozeně trvat, než si je lidé najdou – zvlášť v prostředí Prahy 2, která jakoukoliv vstřícnost k lidem na kole doposud postrádala.

Petr 19. 11. 2024, 14:54

tik: Pokud na ulici stejně parkují auta i kola, je to fér. Pokud na ulici stejně neparkuje ani jedno z toho, je to fér. Pokud na ulici může parkovat auto a ne kolo, fér to není; vývoj libovolným z těch dvou fér směrů je pozitivní.

Ale soudím, že to víte také a že jen tak pro zábavu trollíte.

Petr Karásek 20. 11. 2024, 22:10

Dobrý den, můžete vysvětlit, jak podporují stojany na chodnících jízdu cyklistů po chodníku? Řidič kola má jezdit dle předpisů, nikoliv dle stojanů! Znamená to, že budete bojovat za odstranění všech stojanů na kola z chdníkú? A jak uzamknout kolo u fota s koloběžka mezi stojany na fotu?

Martin P. 21. 11. 2024, 00:07

To nestavební spojení s vozovkou mne zpočátku taky zarazilo, ale v praxi to snad vadit nebude. Krást celý stojan, byť s jedním kolem, nebude tak snadné, to neodnesete pod paží, to už je na dodávku, i na přívěsu by to bylo nápadné. Asi si tam stejně nikdo nebude zamykat kolo za vyšší desetitisíce a pro levnější by se taková složitá krádež vyplatit neměla.

Je potěšující, že stojany přibývají, ale bude brzy nutné vymezit parkování sdílených kol a koloběžek jinde. Ta se ke stojanům zamykat nepotřebují, jenže zatím běžně vytěžují stejný prostor, možná ani jiný vymezený nemají. Kázeň při jejich odkládání taky není kdoví jak velká, bývají nastavěná bez ladu a skladu. .Například na Mariánském náměstí je běžně problém se k podkovám vůbec probojovat, natož si k nim kolo zamknout.

Stojany budou mít smysl, až budou na každé křižovatce, u každého přechodu a na všech exponovaných místech, kde byste si potřebovali kolo odložit. Jinak stejně zůstaneme odkázáni na zábradlí, sloupky značek a další pevné části městského mobiliáře rozeseté dostatečně hustě. Nedává smysl nechávat kolo dál, než pár kroků od cíle, zvlášť, pokud na něm něco vezete.

Tuším, že by se tomu správce osvětlení asi bránil, ale vzhledem k hustotě lamp by asi dávalo největší smysl legalizovat jejich druhotné využití jako stojanů pro kola a podpořit to i systematicky nějakým technickým opatřením, třeba vhodným ouškem pro zámek. Tím taky nasměrovat případné zamčené kolo do žádoucího místa. Smůla je, že umístění lamp bývá už samo o sobě často problematické a přivázat k nim ještě kolo, by v mnoha případech vadilo. To dopravní značky jsou vesměs téměř na obrubníku a postavit k nim kolo směrem k silnici, je menší zlo.

Možná někdo bude mít výhrady k propagaci nelegálních způsobů parkování, ale uvažte jejich škodlivost a dopad v porovnání s nešvary jako je parkování dodávek na chodnících a na blikačky v druhé řadě kvůli neřešeným rychloobrátkovým parkovacím místům a nebo kvůli potřebě řidiče odbavit vykládku co nejpohodlněji a nejrychleji. O více, či méně bezohledném zabírání chodníku osobáky ani nemluvě.

Chápu, že to je nevhodný precedens z pohledu rozdělení prostoru pro chodce a ostatní dopravu. Že legalizace parkování na chodníku by možná ještě posílila dojem, že se o něj chodci musí s cyklisty rozdělit a tím je vyřešen/odstraněn problém cyklistů v hlavním dopravním prostoru mezi auty. Výhodu ale vidím v tom, že by bez dalších nákladů vznikla infrastruktura pro cyklisty jen vícenásobným využitím stávajících objektů.

Má to svoje pro i proti, jak ostatně skoro všechny nápady.

Mikulik 22. 11. 2024, 10:25

Takže otázka za mě ,to jezdíte na neskutečných herkach,ze se nebojíte tam nechat kolo ?

Martin Šnobr 24. 11. 2024, 16:07

Mikulik – je pravda, že na herkách se dá jezdit hlavně v městech s dobrou infrastrukturou pro cyklisty (není třeba se bát manévrů v provozu, na kolejích, kostkách) a ta na v Praze 2 jaksi chybí. :/ Tak třeba časem se to zlepší. Každopádně si myslím že i pro dražší kolo jsou tyto stojany na krátkodobý parking s dobrým zámkem v pohodě. :)

Ondra 25. 11. 2024, 09:44

Mikulik - jezdím a krátkodobě parkuju kolo které stálo 70 tisíc. Ale mám dobrý zámek, gps tracker a pojištění proti krádeži. Přes noc bych ho tam ale teda nenechal (navíc od 22:00 do 6:00 to nepokrývá pojištění pro parkování venku)

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat