Podpora cargokol zrušena: MPO přesune dotace na obnovu po povodních

Publikováno: 05. listopadu. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Cargo Bike Daddy
Publikováno: 05. listopadu. 2024, 2 min. čtení
Úvodní foto: Cargo Bike Daddy

Ministerstvo průmyslu a obchodu (MPO) chce 50 milionů původně určených na podporu cargokol přesunout na financování obnovy po zářijových povodních. Tyto peníze pocházely z Národního plánu obnovy, jehož cílem je podpořit ekologickou transformaci po pandemii covidu-19. Dle MPO nyní probíhají jednání s Evropskou komisí o schválení tohoto přesunu.

„Vzhledem k neočekávaným událostem způsobeným povodněmi a nutnosti najít dodatečné finanční prostředky byly alokované finance na cargokola přesunuty na řešení následků povodní,“ uvádí MPO. Podpora nákupu nákladních elektrokol tak zřejmě nebude dostupná.

Zatímco milionové dotace na e-auta z tohoto fondu byly již plně vyčerpány, rozvoj cyklodopravy v podobě podpory cargokol zůstává bez finanční podpory. Stát tyto peníze nejdříve nedokázal utratit. Nepodařilo se to ani skrz hlavní město, jehož obyvatelé zájem o nákladní kola projevili. Náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti) sice potvrzoval zájem Prahy a jejích obyvatel o tuto podporu, MPO se ale nakonec rozhodlo odlišně a peníze budou směřovat jinam.

Česká republika tak velmi kontrastuje s mnoha státy EU, které peníze z Národního plánu obnovy k podpoře cyklodopravy využily mnohem efektivněji. Přitom dle předchozí situace se nejedná primárně o reakci na proběhlé povodně.

Již v srpnu Deník N zjistil, že MPO dotační titul na nákladní kola vypsat nechce a raději by podpořilo nákup elektroaut. Deníku N to tehdy potvrdil vrchní ředitel sekce fondů EU na ministerstvu průmyslu Marian Piecha. „Děláme si analýzy, co je přínosnější pro ekonomiku. Já bych se v rámci dekarbonizace klonil k autům, která jsou funkční a je o ně zájem,“ řekl tehdy pro Deník N Piecha.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018.

Komentáře k článku

Ondra 5. 11. 2024, 09:24
11
3

Auta která jsou funční...lol a elektrokola nefungujou nebo co ? Zase nějaký inteligent

David 5. 11. 2024, 14:24
10
2

Alespoň je jasné, jaké jsou priority.
Ještě by mohli rozdávat nové a úspornější boilery, ledničky, mrazáky a žárovky. Vše je funkční a přispívá k dekarbonizaci. Dokonce více, než elektrická auta, protože se jedná o "čisté úspory". Ona elektřina do aut je sice částečně vyráběna z jaderných a obnovitelných zdrojů. Ale když k tomu připočtete těch 9 TWh co se ročně vyveze, tak uhlí pořád dělá dost. Nějaké ztráty u aut také jsou...
A že je to čistý populismus? No je, no. A tak si tu žijeme.

Ale chraň Bůh aby jim někdo řekl, že jediné auto které nesmrdí je to, které nevyjede. Aby třeba nezačali skutečně podporovat vlaky a hromadnou dopravu, když už zjistili, že kola nejsou funkční a na kajaku se člověk všude nedostane, ani kdyby se to za mrzký peníz postavilo (Dunaj - Odra - Labe).

Pavel Mašek 15. 11. 2024, 21:53

Další střípek toho, co se opravdu podporuje. A důkaz, jak vláda mít tvořit rezervní fondy na podobné situace (což nařizuje mimo jiné zákon).

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat