Bavorsko má plán na výstavbu 200 kilometrů nových expresních cyklostezek. Celkem 15 nových úseků o délce 200 kilometrů má sloužit především pro dojíždějící. Loni byl otevřen první úsek mezi Mnichovem a městem Garching.
Celým Německem vedou dálnice se čtyřmi, šesti nebo dokonce osmi pruhy pro motorovou dopravu, zatímco lidem jedoucím na kole zůstávají v nejlepším případě úzké stezky podél silnice. Spolková země Bavorsko se toto nyní snaží změnit.
Výstavba první bavorské cyklodálnice, tzv. Radschnellverbindung (RSV) (rychlé cyklické spojení) trvala téměř rok. Diskuze o ní probíhaly zhruba 10 let. Podle plánů tudy má projet až 5000 cyklistů denně, počítá se především s dojíždějícími do práce a studenty. Cílem je propojit důležité body na delší vzdálenosti. Jízda po ní má být rychlá, bezpečná, pohodlná a bez překážek jako jsou křižovatky nebo semafory.
První otevřený úsek „Sekce 4.1 Jih“ má délku 2,7 kilometrů. Dvouproudá cyklostezka má šířku 4 metry a je oddělená od pěších, kteří mají 2,5 metru široký oddělený chodník. Cyklodálnici odlišuje od ostatních cyklostezek symbol dálnice a podélné bílo-zelené vodorovné značení. Stezka je osvětlena dynamickým osvětlením, které se zapíná s průjezdem cyklistů. Počítá se zde s rychlostí až 30 kilometrů za hodinu.
V následujících letech bude mít cyklodálnice mezi Garchingem a Mnichovem celkem 20 kilometrů
V plánu je šest cyklistických dálnic hvězdnicovitě vybíhajících z z Mnichova a další trasy v metropolitních oblastech Norimberk, Aschaffenburg, Ulm a Freilassing. Ty jsou buď ve fázi studie proveditelnosti, nebo se plánují či staví.
Kromě 200 kilometrů rychlostních cyklostezek má být v Bavorsku do roku 2030 vybudováno také celkem 1 500 kilometrů nových cyklostezek. Počítá s tím bavorský zákon o cyklistice, který loni přijal bavorský zemský sněm.
„Konečně pocit Holandska i ve Svobodném státě!“ dodala Bernadette Felschová, předsedkyně cyklistického klubu ADFC Bayern. Ten opakovaně kritizuje pomalé tempo zemské vlády při rozšiřování cyklostezek. Uvedl, že je dostupných více peněz i lidské síly na výstavbu dalších těchto staveb.
Strana Zelených dodala, že výstavba nových cyklodálnic je jen chlubením cizím peřím. Plány na tyto cyklostezky obce prý měly již velmi dlouho, ale z finančních důvodů si je nemohly dovolit.
Po celém Německu funguje necelých 100 kilometrů cyklodálnic. Zatím funguje jen zlomek plánovaných tras, například cyklodálnice Mainz – Bingen, Wuppertal, Mülheim an der Ruhr – Essen, Hannover – Anderten a Frankfurt – Darmstadt. Pro srovnání, dálnic v Německu funguje 13 tisíc kilometrů.
Bavorsko plánuje nové cyklo-dálnice po vzoru Nizozemska, které tyto vysoko-rychlostní cyklostezky propojující města staví již několik let. Označení „cyklo-dálnice“ spočívá v tom, že cyklostezka má minimum křížení se silnicemi, hladký povrch, návaznost na městské cyklotrasy i doplňky jako osvětlení a odpočívadla. Tyto trasy mají také prioritní údržbu.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Felix 18. 1. 2025, 14:38
10
1
Tohle je super! Snad se v Česku také jednoho dne dočkáme.
Tik 18. 1. 2025, 21:15
1
17
Ta asfaltova jizva krajinou vypada prudce ekologicky.
újezďák 18. 1. 2025, 22:12
17
2
TIK: váš příspěvek vypadá prudce účelově. Předpokládám, že při pohledu na dálnici, či silnici první třídy musíte vypadat prudce inteligentně...
Tik 19. 1. 2025, 12:52
1
18
ujezdak: vis, ze mluvim o asfaltu jen a pouze pro kola, kam auta nesmi, na rozdil od silnic pro auta, kam naopak kola muzou?
A ze tim padem to cyklo je z velke casti duplicitni a dalsi kus asfaltu priroda oceni? Vcetne teda toho plotu, ktery prostupnost pro zivocichy rozhodne nezvysuje.
\
redakce: ujezdak, osobni utok. Moderace bude?
Jan Fiala 19. 1. 2025, 15:06
9
Tik: Takže dálnice je duplicitní zbytečný asfalt?
Újezďák 19. 1. 2025, 21:08
6
1
TIK: netykáme si .
Určitě existuje vic specialních silnic kam kola nemohou , než " silnic " kam nemohou auta .
Jaký je asi svět člověka, který okusil vlastní medicínu( diskusní metodu ) , náhle prozře a vidi v ní osobní útok , nemluvě o tom, že hned bonzuje ?
Újezďák 19. 1. 2025, 21:16
6
1
Jan Fiala, vtipné je, že pan TIK argumentuje plotem který je k vidění jen na jedné z fotek a zjevně se jedná o oplocení pozemku okolo kterého jde cyklodalnice v tom úseku....
Tik 19. 1. 2025, 21:32
9
Redakce: moderace furt nic. Pan Ujezdak? Ne?
Tik 19. 1. 2025, 21:32
4
Jan fiala: kde? K cemu? Proc?
újezďák 19. 1. 2025, 21:37
6
1
TIK : už jste se omluvil za pomluvy o oplocení cyklodálnice ?
Martin Šnobr 20. 1. 2025, 09:16
4
TiK: mazání komentáře aktuálně nezvažujeme, není zde nic, co by porušovalo pravidla diskuze: https://mestemnakole.cz/faq/pravidla-diskuse/
Zdenek X 20. 1. 2025, 12:23
2
4
Proc ne, kdyz na to maji. Povsimnete si, ze (planovana) cyklodalnice navazuje na Ingolstadter - Leopold - Ludwig Strasse vedouci az (takrka) na Marienplatz, coz jsou mestske tridy pekne po rovine, jejichz sirka neklesa pod cca 34 metru (a dokonce z tehle tepny muzete libovolne odbocit a nemusite ani stoupat ani klesat). Pricemz dopravu stahnul mestsky okruh s mnoha tunely (neco pro ty, kteri si mysli, ze magistralu je mozne zrusit a nechat desetitisice az statistice mistnich obyvatel se auty probijet beznymi ulicemi). Najdete mi v Praze treba ze zapadniho smeru (odtamtud jezdim) ulici podobnych sirkovych a vyskovych parametru, ktera by mohla podobne navazat a dovest cyklisty (po upravach) az do mesta. Ani Plzenska to nebude, uzkych mist je tam vicero. A cyklodalnice tu take je: z Hostivic (polovicni velikost oproti Garchingu) je na Prahu napojena luxusni cyklostezkou, dokonce celkem bez velkeho provozu najedete az na Ladronku a po te az skoro do centra (ale az na to, ze skoncite na Petrine 100 m nad centrem). Nicmene dnes rano jsem tam nepotkal kolegu-cyklistu ani jednoho.
To me vzdycky napadne, kdyz slysim vykriky "uz aby to tady bylo". Neni zatim vyuzite ani to, co uz je. A prestoze stale slysim, ze to tak neni, vidim velky vliv geomorfologickych podminek (na jizdu na kole i na projekci silnicni site a vystavbu mesta), ale i historicke zateze (skanzen).
jkjk 20. 1. 2025, 12:52
7
újezďák: Internetové trolly je vhodné nekrmit, ono je to pak časem přestane bavit.
Caidel 20. 1. 2025, 14:21
6
3
Kdyby už náhodou mělo dojít na moderaci, tak Tik tu všude jen trolí, otravuje... a celkově je zde již delší dobu zcela zbytečnou brm brm brm existencí.
David 20. 1. 2025, 19:22
Zdá se, že tady někdo chytil Tik...
Petr 20. 1. 2025, 19:50
((Ti)K)aren...
Tom 22. 1. 2025, 15:57
1
Vždy, když vidím podobnou zprávu a chvíli poté vyrazím na kole na naše silnice, chce se mi plakat. Dlouho....
komentář