Bavorsko otevřelo svou první cyklodálnici, propojí Mnichov a Garching

Publikováno: 17. ledna. 2025, 4 min. čtení
Úvodní foto: Regura – CC0, Wikipedia Commons
Publikováno: 17. ledna. 2025, 4 min. čtení
Úvodní foto: Regura – CC0, Wikipedia Commons

Bavorsko má plán na výstavbu 200 kilometrů nových expresních cyklostezek. Celkem 15 nových úseků o délce 200 kilometrů má sloužit především pro dojíždějící. Loni byl otevřen první úsek mezi Mnichovem a městem Garching.

Celým Německem vedou dálnice se čtyřmi, šesti nebo dokonce osmi pruhy pro motorovou dopravu, zatímco lidem jedoucím na kole zůstávají v nejlepším případě úzké stezky podél silnice. Spolková země Bavorsko se toto nyní snaží změnit.

Výstavba první bavorské cyklodálnice, tzv. Radschnellverbindung (RSV) (rychlé cyklické spojení) trvala téměř rok. Diskuze o ní probíhaly zhruba 10 let. Podle plánů tudy má projet až 5000 cyklistů denně, počítá se především s dojíždějícími do práce a studenty. Cílem je propojit důležité body na delší vzdálenosti. Jízda po ní má být rychlá, bezpečná, pohodlná a bez překážek jako jsou křižovatky nebo semafory.

První tříkilometrový úsek

První otevřený úsek „Sekce 4.1 Jih“ má délku 2,7 kilometrů. Dvouproudá cyklostezka má šířku 4 metry a je oddělená od pěších, kteří mají 2,5 metru široký oddělený chodník. Cyklodálnici odlišuje od ostatních cyklostezek symbol dálnice a podélné bílo-zelené vodorovné značení. Stezka je osvětlena dynamickým osvětlením, které se zapíná s průjezdem cyklistů. Počítá se zde s rychlostí až 30 kilometrů za hodinu.

V následujících letech bude mít cyklodálnice mezi Garchingem a Mnichovem celkem 20 kilometrů

200 kilometrů cyklodálnic a 1500 km cyklostezek

V plánu je šest cyklistických dálnic hvězdnicovitě vybíhajících z z Mnichova a další trasy v metropolitních oblastech Norimberk, Aschaffenburg, Ulm a Freilassing. Ty jsou buď ve fázi studie proveditelnosti, nebo se plánují či staví.

Kromě 200 kilometrů rychlostních cyklostezek má být v Bavorsku do roku 2030 vybudováno také celkem 1 500 kilometrů nových cyklostezek. Počítá s tím bavorský zákon o cyklistice, který loni přijal bavorský zemský sněm.

Konečně pocit Holandska i ve Svobodném státě!“ dodala Bernadette Felschová, předsedkyně cyklistického klubu ADFC Bayern. Ten opakovaně kritizuje pomalé tempo zemské vlády při rozšiřování cyklostezek. Uvedl, že je dostupných více peněz i lidské síly na výstavbu dalších těchto staveb.

Konečně pocit Holandska!

Strana Zelených dodala, že výstavba nových cyklodálnic je jen chlubením cizím peřím. Plány na tyto cyklostezky obce prý měly již velmi dlouho, ale z finančních důvodů si je nemohly dovolit.

První německá cyklodálnice vznikla v roce 2020

Po celém Německu funguje necelých 100 kilometrů cyklodálnic. Zatím funguje jen zlomek plánovaných tras, například cyklodálnice Mainz – Bingen, Wuppertal, Mülheim an der Ruhr – Essen, Hannover – Anderten a Frankfurt – Darmstadt. Pro srovnání, dálnic v Německu funguje 13 tisíc kilometrů.

Inspirace Nizozemskem

Bavorsko plánuje nové cyklo-dálnice po vzoru Nizozemska, které tyto vysoko-rychlostní cyklostezky propojující města staví již několik let. Označení „cyklo-dálnice“ spočívá v tom, že cyklostezka má minimum křížení se silnicemi, hladký povrch, návaznost na městské cyklotrasy i doplňky jako osvětlení a odpočívadla. Tyto trasy mají také prioritní údržbu.

Martin Šnobr
Student architektury a urbanismu se zájmem o udržitelnou dopravu a zlepšování míst kolem sebe. Členem redakce od roku 2018, od roku 2025 šéfredaktor.

Komentáře k článku

Felix 18. 1. 2025, 14:38
10
1

Tohle je super! Snad se v Česku také jednoho dne dočkáme.

Tik 18. 1. 2025, 21:15
1
17

Ta asfaltova jizva krajinou vypada prudce ekologicky.

újezďák 18. 1. 2025, 22:12
17
2

TIK: váš příspěvek vypadá prudce účelově. Předpokládám, že při pohledu na dálnici, či silnici první třídy musíte vypadat prudce inteligentně...

Tik 19. 1. 2025, 12:52
1
18

ujezdak: vis, ze mluvim o asfaltu jen a pouze pro kola, kam auta nesmi, na rozdil od silnic pro auta, kam naopak kola muzou?
A ze tim padem to cyklo je z velke casti duplicitni a dalsi kus asfaltu priroda oceni? Vcetne teda toho plotu, ktery prostupnost pro zivocichy rozhodne nezvysuje.
\
redakce: ujezdak, osobni utok. Moderace bude?

Jan Fiala 19. 1. 2025, 15:06

Tik: Takže dálnice je duplicitní zbytečný asfalt?

Újezďák 19. 1. 2025, 21:08
6
1

TIK: netykáme si .
Určitě existuje vic specialních silnic kam kola nemohou , než " silnic " kam nemohou auta .
Jaký je asi svět člověka, který okusil vlastní medicínu( diskusní metodu ) , náhle prozře a vidi v ní osobní útok , nemluvě o tom, že hned bonzuje ?

Újezďák 19. 1. 2025, 21:16
6
1

Jan Fiala, vtipné je, že pan TIK argumentuje plotem který je k vidění jen na jedné z fotek a zjevně se jedná o oplocení pozemku okolo kterého jde cyklodalnice v tom úseku....

Tik 19. 1. 2025, 21:32

Redakce: moderace furt nic. Pan Ujezdak? Ne?

Tik 19. 1. 2025, 21:32

Jan fiala: kde? K cemu? Proc?

újezďák 19. 1. 2025, 21:37
6
1

TIK : už jste se omluvil za pomluvy o oplocení cyklodálnice ?

Martin Šnobr 20. 1. 2025, 09:16

TiK: mazání komentáře aktuálně nezvažujeme, není zde nic, co by porušovalo pravidla diskuze: https://mestemnakole.cz/faq/pravidla-diskuse/

Zdenek X 20. 1. 2025, 12:23
2
4

Proc ne, kdyz na to maji. Povsimnete si, ze (planovana) cyklodalnice navazuje na Ingolstadter - Leopold - Ludwig Strasse vedouci az (takrka) na Marienplatz, coz jsou mestske tridy pekne po rovine, jejichz sirka neklesa pod cca 34 metru (a dokonce z tehle tepny muzete libovolne odbocit a nemusite ani stoupat ani klesat). Pricemz dopravu stahnul mestsky okruh s mnoha tunely (neco pro ty, kteri si mysli, ze magistralu je mozne zrusit a nechat desetitisice az statistice mistnich obyvatel se auty probijet beznymi ulicemi). Najdete mi v Praze treba ze zapadniho smeru (odtamtud jezdim) ulici podobnych sirkovych a vyskovych parametru, ktera by mohla podobne navazat a dovest cyklisty (po upravach) az do mesta. Ani Plzenska to nebude, uzkych mist je tam vicero. A cyklodalnice tu take je: z Hostivic (polovicni velikost oproti Garchingu) je na Prahu napojena luxusni cyklostezkou, dokonce celkem bez velkeho provozu najedete az na Ladronku a po te az skoro do centra (ale az na to, ze skoncite na Petrine 100 m nad centrem). Nicmene dnes rano jsem tam nepotkal kolegu-cyklistu ani jednoho.

To me vzdycky napadne, kdyz slysim vykriky "uz aby to tady bylo". Neni zatim vyuzite ani to, co uz je. A prestoze stale slysim, ze to tak neni, vidim velky vliv geomorfologickych podminek (na jizdu na kole i na projekci silnicni site a vystavbu mesta), ale i historicke zateze (skanzen).

jkjk 20. 1. 2025, 12:52

újezďák: Internetové trolly je vhodné nekrmit, ono je to pak časem přestane bavit.

Caidel 20. 1. 2025, 14:21
6
3

Kdyby už náhodou mělo dojít na moderaci, tak Tik tu všude jen trolí, otravuje... a celkově je zde již delší dobu zcela zbytečnou brm brm brm existencí.

David 20. 1. 2025, 19:22

Zdá se, že tady někdo chytil Tik...

Tom 22. 1. 2025, 15:57

Vždy, když vidím podobnou zprávu a chvíli poté vyrazím na kole na naše silnice, chce se mi plakat. Dlouho....

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat