CykloRank 2024 odhaluje rozmanité přístupy českých měst k rozvoji cyklistické infrastruktury. Zatímco některá města se soustředí na rozvoj cyklostezek, jiná preferují budování cyklopruhů nebo zlepšení parkování pro kola. Tento článek podrobně analyzuje čísla a přináší srovnání měst v různých kategoriích infrastruktury. Jaké vzorce a trendy data odhalují?
CykloRank kromě základního pořadí měst a celkové délky infrastruktury pro jízdu na kole a jejího podílu na celkové síti odhaluje i další čísla. Z těch se koneckonců skládá i jeho výsledné pořadí. Co ukázala loňská data při podrobnějším pohledu?
Co se týče infrastruktury, v Česku vedou stavební opatření v podobě stezek pro pěší a cyklisty, cyklostezek, chodníků s povolenou jízdou kol či účelové komunikace bez aut a cesty v parku. Velká města, jako Praha (930 km), Plzeň (290 km) a Ostrava (264 km), vedou v absolutních hodnotách. Menší města, jako Karviná (74 km) a Uničov (52 km), mají kratší sítě stezek, ale často s vyšším podílem stezek, které mají oddělený provoz pěších a cyklistů.
Podíl dělených stezek na celkové infrastruktuře ve srovnání 127 největších českých měst výrazně kolísá. Ve většině měst (52 %) nenajdeme oddělenou cyklostezku ani jednu. Naopak najdeme ji ve 44 městech napříč Českem. Nejvyšší podíly oddělených cyklostezek mají:
Mezi krajskými městy je podíl následující:
Cyklopruhy jsou méně rozšířené než cyklostezky. Pouze 67 měst z hodnocených má alespoň jeden cyklopruh. Největší délky cyklopruhů hlásí:
Podíl cyklopruhů na infrastruktuře je však často nízký. Nejvyšší podíl cyklopruhů (vč. piktokoridorů) na celkové délce cyklo-infrastruktury mají následující města:
Naopak města jako Plzeň (0,6 %), Přerov (0,7 %) a Uničov (0 %) tuto formu infrastruktury téměř nevyužívají.
Velká krajská města jsou na tom s podílem cyklopruhů na celkové délce cyklo-infrastruktury následovně:
Převaha podílu cyklopruhů každopádně nic příliš neříká o celkové infrastruktuře. V českém kontextu jsou na předních příčkách CykloRanku spíše města, která mají tento podíl nižší (preferují oddělené řešení).
Dostupnost stojanů na kola je dalším ukazatelem rozvoje cyklistické infrastruktury. Největší hustotu parkovacích míst na kilometr čtvereční mají:
Menší města, jako Frýdek-Místek (2,6) a Uherské Hradiště (2,2), mají nižší hustotu, ale jejich počet může být ovlivněn nekompletním mapováním. Je také potřeba vzít v potaz, že žebříček zohledňuje všechny druhů stojanů, od kvalitních obrácených „U“ až po levné drátolamy.
Výsledný verdikt? Žádný univerzální si vzít nelze. Analýza ukázala rozdílný přístup měst k budování infrastruktury. Různá města z různých důvodů preferují stavět spíše smíšené stezky, oddělené stezky nebo značit cyklopruhy. Z podílu cest na kole víme, že lidi na kolo přiláká spíše oddělené řešení. Vezměme si příklad z měst, která se umístila na prvních příčkách žebříčku CykloRank2024: Uničov, Nymburk nebo Veselí nad Moravou. Ani jedno z nich nemá víc než kilometr cyklopruhů. Ani to však neznamená, že cyklopruhy jsou špatné.
A na závěr: kdo byli skokani CykloRanku 2024? Která města se v žebříčku oproti roku 2023 posunula dozadu? Nebo dopředu? Ukáže graf:
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
K6 19. 2. 2025, 11:20
4
Ohledně dělených stezek bych za Plzeň podotknul, že dělené stezky na papíře jsou ve skutečnosti smíšené, jelikož tyto stezky jsou tu vytvořeny pouhým namalováním bílé čáry na stávajícím, už tak úzkém, chodníku, kde se ani bezpečně nevyhne cyklista s dvěma chodci vedle sebe. Čili chodci ty stezky využívají v celé šíři jako chodník.
Tonda 19. 2. 2025, 19:02
2
Podobně vtipnou věc mají v Trutnově, značené jako dělené, ale má to tak 3m na šířku a dva cyklisti tam aby nezasáhli do půlky pro pěší se tam bezpečně neminou.
https://mapy.cz/s/kubulufeve
David 19. 2. 2025, 20:12
3
Jak je to se stojany? Když budou v hodnoceném městě mít stojanová hnízda, počítá se počet hnizd, nebo jednotlivých stojanů? Pražských 4,3 stojanu/km2 zní celkem optimisticky. Když si ale uvědomím, jak daleko to k nejbližšímu stojanu zpravidla je...
Martin Šnobr 26. 2. 2025, 22:36
Davide, počítá se počet hnízd, tedy míst se stojany. Nezávisí, jestli v tom hnízdě jsou 2 nebo 3 ks.
komentář