Praha 6 připravuje rekonstrukci ulice Československé armády, která je důležitou spojnicí pro pěší i cyklistickou dopravu. Návrh projektu, který má být podkladem pro budoucí úpravy, počítá s vyhrazenými cyklopruhy, širšími chodníky a novým stromořadím. Cyklokomise na svém zasedání 3. března schválila usnesení, aby byla prověřena možnost odděleného vedení cyklistické dopravy.
Rekonstrukci ulice připravuje Praha 6 od roku 2022. Studie zpracovaná ateliérem Promika navrhuje několik zásadních změn:
Umístění stromů hraje zásadní roli v diskusi o cyklistické infrastruktuře, protože zabírá prostor, který by mohl být využit pro chráněnou cyklistickou infrastrukturu. Dalším faktorem je zachování prostředního ostrůvku, který požaduje památková péče. Ten by při absenci cyklopruhu zabránil složkám integrovaného záchranného systému (IZS) předjíždět kolony vozidel.
Podle zástupců městské části byl projekt konzultován s Institutem plánování a rozvoje (IPR) i s oddělením náměstka pro dopravu pražského magistrátu. Jeho asistent Marek Bělor návrh v této podobě schválil. Nicméně záměr nebyl v době přípravy projednán poradními orgány ani na Praze 6, ani s magistrátní cyklokomisí, a o oficiální vyjádření IPRu ke studii městská část nakonec také nepožádala. To mohlo mít vliv na průběh debaty o alternativních variantách, které by umožnily vést cyklisty bezpečněji.
Rozhodnutí řešit ulici pomocí cyklopruhů vyvolalo u části veřejnosti negativní reakce. Spolek AutoMat (MNK je nezávislým projektem spolku, pozn. red.) upozornil, že cyklopruhy podél parkujících aut nemusí zajistit dostatečný pocit bezpečí a mohou být zneužívány k nelegálnímu parkování. Alternativou by byla chráněná cyklostezka, která podle zahraničních zkušeností motivuje více lidí k jízdě na kole. Spolek v tomto duchu představil koncept vyvýšených cyklopásů. Ty by se šířkou 1,75 m vedly za zaparkovanými auty, případně vedle jízdního pruhu.
Spolek také upozornil, že v pražských ulicích přibývá velkých aut typu SUV, která dále zmenšují efektivní šířku jízdních pruhů. Ve výkresu řezu ulice proto AutoMat aktualizoval velikost průměrného automobilu, aby pro ilustraci argumentace spolku lépe odpovídal současné situaci.
Cyklokomise hlasovala o několika variantách budoucnosti cyklodopravy na ulici Čs. armády:
Město by tak spolu s městskou částí mělo prověřit, jak vést cyklodopravu v ulici odděleně od pěších i cyklistů. „Komise zároveň vyzvala Zdeňka Hřiba (Piráti), aby v budoucnu podobné záměry s komisí řešil dříve, než je charakter řešení cyklistické dopravy v podstatě nezvratitelný,“ sděluje zápis z jednání.
Diskuze ukázala, že mezi politiky i členy pražské cyklokomise nepanuje shoda na tom, jak má bezpečná infrastruktura vypadat.
Radní MČ Praha 6 pro dopravu Ondřej Matěj Hrubeš (ODS) podpořil řešení s vyhrazenými cyklopruhy s tím, že při současném trendu elektrokol je vhodnější cyklisty vést odděleně od chodníku.
Kromě umístění stromů a rychlých elektrokol je argumentem pro vedení cyklopruhu ve vozovce také integrovaný záchranný systém. Pokud by byla cyklostezka až za zaparkovanými auty, vozovka by byla užší a sanitka či hasiči by pak nemohli v případě nouze předjíždět kolonu – vadily by v tom zaparkovaná auta a na druhé straně zelený medián, který v ulici požaduje památková péče.
Podle pražských Standardů aktivní mobility by se při návrhu městských ulic měla nejprve omezovat parkovací kapacita nebo individuální automobilová doprava, než dojde k omezení komfortu jízdy na kole. V případě Čs. armády ale bylo podle současného projektu rozhodnuto jinak – parkovací místa ve všech místech návrhu zůstávají a prostor pro chráněné řešení se nenašel.
Cyklokomise nakonec doporučila prověřit možnost odděleného vedení cyklistické dopravy. Zda se ale projekt skutečně změní, není jisté. Městská část do projektu investovala značný čas i prostředky a magistrát s touto podobou projektu souhlasí.
Nebude-li budoucí řešení dostatečně bezpečné a atraktivní pro širší veřejnost, zůstává otázkou, jaký vliv bude mít výsledná podoba ulice na strategický cíl do roku 2030, podle které by 5 % všech cest po Praze mělo být vykonáváno na kole.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Zdenek X 6. 3. 2025, 08:23
1
1
Technicka: jsem zmaten z galerie. Je tam obrazek MNK_Cs_armady_vykres_OCP_2024_koncept_plan_Dejvice_P61-e1741211956796-1536x1061.png opatreny popiskem "Dřívější návrh ulice Čs. armády z dílny ateliéru Promika a městské části Praha 6. Nejnovější návrh se liší v tom, že má širší vozovku do které se vejdou vyhrazené cyklopruhy." Potom je tam totozny obrazek (az na velikost) MNK_Cs_armady_vykres_OCP_2024_koncept_plan_Dejvice_P61-e1741211956796-1300x0-c-default.png bez popisku. Co je tedy "dřívější" a "současný" navrh?
Clovek by ocekaval, ze pri ubrani pruhu se cyklo-reseni vejde. Alternativni navrh Automatu vypada lepe, jeste i v druhem smeru zmenit poradi na vozovka - sirsi (2.0 ?) a vyvyseny cyklopruh - parkovani (ve stejne vyskove urovni jako cyklopruh) - chodnik, a mohlo by to projit. Tahle varianta s pruhem za zaparkovanymi auty neprojde (neni to dulezite, ale ani ja bych ji jako radni neprivital). Chapu touhu pamatkaru mit stredni delici pas, ale celych 2.5 m? Automat jej zuzuje na 2.0 m, souhlas, ale mozna architekti reknou, ze uz nebude moci byt se zeleni (nebo dokonce se stromy, jako na zacatku ulice u Kulataku).
Jiří Motýl 6. 3. 2025, 08:57
2
Zdenek X: Aktuální projekt zatím nemáme k dispozici, případně doplníme. Bohužel na oficiální stránce MČ je zatím k dispozici jen předchozí varianta. Novou verzi s vyhrazenými cyklopruhy a některými dalšími úpravami jsme v redakci zatím mohli pouze shlédnout, fyzicky k dispozici jsme ji neměli.
Honza 6. 3. 2025, 09:49
Jak projektovat vyvýšený cyklopruh s parkováním za? Máte odkaz na normu, TP? Jakým vysokým obrubníkem oddělit? Jak materiálově?
Jiri Lala 6. 3. 2025, 10:14
2
7
Za Prahu 6 musím konstatovat, že v článku jsou uvedeny nepravdivé informace. Celý projekt prošel příslušnými orgány jak na Praze 6, tak na MHMP včetně IPRu, který je tam dokonce jmenován konkrétně, že s ním nebylo projednáno. A to vše od studie, tak do projektu. Stejně tak závěr komise je dezinterpretován, protože komise schválila pouze poslední bod, ale ze zápisu to vypadá, jakoby schválila i doporučení na oddělený cyklopruh, což není pravda. Také návrh Automatu, který je zde prezentován, a bylo to řečeno i na komisi, je neprůchodný přes policii, protože není možný průjezd IZS. Politika je věc kompromisů a prosazování pouze svého názoru, resp. svých priorit je pak ve výsledku ke škodě. Takový článek s takovou novinařinou Automatu určitě neprospěje.
Martin Šnobr 6. 3. 2025, 10:25
9
Jiří Lála – je tam uvedeno, že MČ s IPR projekt řešila, ale nedošlo k žádosti o oficiální vyjádření od IPR. P6 tedy oficiální vyjádření má?
– Co se týče stanoviska komise, dopadlo tedy hlasování jinak, než uvádí zápis? Ve verzi, co se k nám dostala, je uvedeno že usnesení o prověření oddělené cyklodopravy schváleno BYLO.
– Chtěl bych dodat, že Městem na kole je nezávislým projektem spolku AutoMat a snahou bylo objektivě informovat o cyklokomisi, kde zazněl i názor AutoMatu, proto je zmíněn.
Těším se na Vaše upřesnění informací, rádi případné chyby opravíme.
Martin Šnobr 6. 3. 2025, 10:30
2
Honza – vyvýšený cyklopruh za parkováním by v praxi zřejmě byl stezkou pro cyklisty a v křižovatce by se pro zachování přednosti proměnil ve vyhrazený cyklopruh. To, že je za řadou zaparkovanými auty nehraje větší roli, jen je potřeba bezpečnostní odstup. Podrobněji to řeší TP 179 Ministerstva dopravy, např. kapitola 4.7: Samostatné jednosměrné cyklistické pásy. Ale to je jen můj výklad, nejsem autorem řešení.
Jiri Lala 6. 3. 2025, 10:39
1
5
Tak samozrejme. IPR (napr. ke studii) měl připomínky pouze k nakládání k dešťové vodě a k budoucímu řešení nám. Svobody. To, že někdo něco vykřikne na komisi neznamená, že je to pravda... Závazná stanoviska k finálnímu projektu (který nyní prochází úpravami z VV, kde se samozřejmě např. IPR také účastní) zatím vydávána nejsou. IPR ale není jediný. Je tu ještě policie, památkáři atd... Co se týká hlasování, tak pokud má komise 14 členů, tak 7 PRO evidentně nemůže stačit (taky tam nemáte napsáno, že bylo přijato, ale vypadá to tak...)
Honza 6. 3. 2025, 11:36
1
Martin Šnobr - reagoval jsem na Zdeňka X. Vyvýšený cyklopruh před parkováním (= parkování za cyklopruhem). Tam to stezka asi být nemůže, protože na stezku nemůžou parkující auta vjet. Nebo mohou?
Martin Šnobr 6. 3. 2025, 11:40
6
Jiří Lála – v zápise bylo napsáno, že usnesení bylo přijato, pokud tam vidíte neshodu, napište tajemníkovi nebo předsedkyni komise.
Jiri Lala 6. 3. 2025, 12:04
9
Tak počítat ještě snad umím. Zápis na webu nevidím a ani ho nemíním kontrolovat, to není má práce.
Zdenek X 6. 3. 2025, 12:18
2
1
Honza: o norme nemam tuseni, ale jsou ruzne normy (predpisy, mozna pouhe nezavazne deklarace ... napr. Standardy aktivni mobility), na ktere se kasle. Jednoduse by oba pruhy (pro kola i parkovaci) byly na stejne vyskove urovni (vyssi nez silnice, nizsi nez chodnik), treba pouze barevne odlisene. Hlavni ucel, vyrazne (vyskove) oddeleni cyklistu od jedoucich vozidel by byl splnen, domnivam se, ze oddeleni cyklistu a zaparkovanych aut podobnym zpusobem jiz neni potreba. A nadale by byl splnen pochopitelny pozadavek mesta/policie, aby silnice byla v pripade potreby prujezdna v profilu sirsim nez 3.25 m (sanitky, ale treba i nejaky vetsi naklad, ktery doslova "zabloudi" do mesta a je treba ho dostat ven; a nebo nadmerny naklad, ktery tam potrebuje v noci projet; budovani 3.25 m "mysich der" je podle me chybne, a neprojde to, doufam).
Ale uprimne: bavime se o 350 metrech koncicich uzsim profilem v delce cca 150 m v dalsim bloku domu na vychodni strane. A co tam? Nic. A jestli, tak bude jednodussi a logictejsi napojeni cyklopruhu (piktogramu, nevyhrazenych pruhu, nebo co se tam vejde) v uzke casti na pruh pred zaparkovanymi auty nez za nimi. Cyklokomisi casto nerozumim. Mozna jezdi po Praze malo na kole.
Ondra 6. 3. 2025, 13:16
18
2
Pokavaď tam nemůžu poslat na kole děti, tak je to řešení na prd, ať se na mě všichni zainteresovaní experti nezlobí. Většina západních (a teď už i východnich) měst se při rekonstrukcích snaží cyklisty oddělit, tady zase ne.
Matěj 6. 3. 2025, 13:21
24
2
Řekl bych, že je potřeba zdůrazňovat, že se bavíme o ulici s dvěma obříma ZŠ a MŠ!
Absence co nejbezpečnějšího cyklo-řešení je tak ještě více do nebe volající.
A to, že památkáři blokují vyvýšené přechody pro chodce - opět zdůrazňuji v ulici s velmi velkým počtem malých dětí, ale i dalších chodců (nota bene, když se v této ulici už několik takovýchto přechodů nachází) - je už opravdu na palici
Kuba 6. 3. 2025, 13:39
17
2
Nedostat do takto široké ulice oddělené cyklostezky mezi zaparkovanými auty a chodníkem říká jediné - P6 i magistrát přes svá častá prohlášení o podpoře na bezpečnost lidí na kolech zvysoka kašlou.
Cyklopruhy mezi jedoucími a parkujícími auty na takto hlavních ulicích (kde by především nemělo vůbec být parkování) jsou jedna z nejhorších pastí, protože nečekané otevření dveří může člověka na kole poslat přímo pod kola rozjetého auta. Na druhé straně od parkujících aut sice dooring hrozí také (byť násobně míň, protože ve většině aut v Praze sedí jen řidič), ale jeho nebezpečnost má daleko víc v rukou sám ten člověk na kole svou rychlostí. A dá se tam v případě dostatečné šířky eliminovat i úplně. To na straně do vozovky nejde nikdy, protože nejde reálně zabránit parkování částečně v cyklopruhu a nejde zabránit agresivním řidičům v jízdě těsně u hrany cyklopruhu.
Radní pro dopravu P6 taky zřejmě nechápe, jak moc je infrastruktura sebenaplňující proroctví. Tedy že když bude P6 stavět infra jen pro adrenalinové nadšence na rychlých kolech (ať už s elektrickou dopomocí nebo čistě mechanických), bude takové lidi na kolech mít. A že takoví budou občas ohrožovat lidi jdoucí pěšky? To je bohužel prakticky jisté A naopak na kolo dál nesedne daleko víc lidí, kteří by jezdili klidně a bez problémů i vedle lidí jdoucích pěšky.
Průjezd IZS pak je čistě výmluva (nebo neschopnost chápat realitu). Cyklopruhy mezi jízdním pruhem a parkujícími auty budou sloužit jako neoficiální parkování v druhé řadě a opravdu průjezdné pro IZS budou možná v noci. Ve špičce, kdy se tvoří kolony, to nebude spolehlivě použitelné ani omylem.
Velký problém Prahy je, že veškerou dopravu (a to bohužel i tu cyklo) řeší primárně pro dálkové cesty a tedy s maximálním důrazem na rychlost. Protože většina lidí, kteří se jí zabývají, mají zkušenost omezenou na tyhle dálkové cesty nejprve do školy a ze školy, později do práce a z práce. Neskutečně podceňují jiné, kratší typy cest, kde rychlost není zdaleka tak klíčová, ale naopak je klíčová bezpečnost a rozumné pohodlí. Cesty spojené s péčí o domácnost, děti, nemocné, seniory. Nebo i jen třeba procházky. Často jsou to spíš řetězce krátkých cest, než jedna dlouhá cesta. Ve městě se takových denně děje obrovské množství, ale Praha jako by je neviděla. Všechno je podřízeno rychlosti těch dlouhých "dojížděcích" cest. Ostatní se má klidit z cesty a nějak si poradit. Nebo se transformovat na "dojíždění" dalekou cestou autem/MHD do obchoďáku, kterej je lákavej právě proto, že funguje jako pěší zóna. Funguje tak, jak by mělo fungovat město, ale daleko víc pro velké řetězce, než pro menší místní nezávislé obchody... Čímž město dál podporuje problémy těch svých místních obchodů a služeb a zbytečně si generuje naprosto zbytnou a zatěžující dopravu...
A památkáři? Na pranýře s nimi. Svým trváním na takových podružnostech jako je tady ten dělicí pás, odmítáním stromů a potřebných sloupků, atd. likvidují město jako málokdo, včetně jeho historické hodnoty. Jestli někdo dokonale ilustruje pořekadlo o tom, že pro stromy nevidí les, jsou to pražští památkáři...
Kuba 6. 3. 2025, 13:54
12
1
PS. U té P6 to mrzí dvojnásob (nad magistrátem už jsem v tomto zlomil hůl), protože narozdíl od minulosti jsou na P6 v tomto volebním období občas i nadějné změny. Sem tam nějaká cykloobousměrka, legalizace promenády podél Ankarské, super a díky za to. Ostatně i v té oblasti kolem ČS Armády byl velkej a užitečnej počin "průlomová" cykloobousměrka v Jaselské a v Dejvické. Bohužel obě po tankodromu z kočičích hlav. Jenže to k tomu procentu "střelců", ochotných jezdit po ČS Armády v provozu, přidá tak jedno dvě procenta lidí ochotných se drncat po velmi nepříjemném (přitom nově zrekonstruovaném) povrchu, často nemalou oklikou. Furt to ani zdaleka neodemyká možnosti a lákavost, které by do zástavby takového charakteru přinesla plošná prostupnost na kole a to s potřebnou bezpečností, včetně té pocitové. Tedy klidně v provozu ve skutečně zklidněných ulicích, ale bez výjimky odděleně na těch hlavních.
David Horatius 6. 3. 2025, 19:02
3
Zápisy z Komise RHMP pro cyklodopravu jsou veřejně dostupné na adrese https://praha.eu/komise_rady_hmp#/detail/-38671?periodId=-36525&year=2025&showAll=true (nejdou vkládat odkazy, takže cesta: www.praha.eu - Správa města - Rada hl. m. Prahy - Komise Rady HMP - Komise Rady HMP pro cyklodopravu.
Jsou tam jak aktuální zápisy z tohoto volebního období, tedy z roku 2025, ale i starší. Je potřeba "listovat" pomocí červených šipek zpět do minulých let. Zápisy komisí z předchozích volebních období se pak dají dohledat v archivu.
Zápisy jsou zveřejňovány zpravidla jeden až dva dny po jednání komise. Dle platného jednacího řádu komise (také dostupný na webu) má být zápis ke zveřejnění předán do týdne od konání komise. Koho dění na komisi zajímá, není odkázán na Vráťovi zápisky, ale může se ze zápisy seznámit sám. Komise se koná zpravidla každé první pondělí v měsíci.
Pavel Mašek 6. 3. 2025, 22:36
2
Řečeno / napsáno bylo hodně. Všiml si ale někdo, co ta firma má uvedené jako reference? :-D https://www.promika.cz/referencni-zakazky ... Sorry jako.
Jiri Lala 7. 3. 2025, 08:50
3
4
Ještě k té komisi a hlasování. Našel jsem konečně ten zápis, ale prostě za mne problém byl, kolik má ta komise členů. Někde je uvedeno 14 (včetně stránky Automatu), někde 13. Toliko k tomu hlasování. A ty reference Promiky jsou jako špatně? Nepochopil jsem. Projektant přeci projektuje dle zadání a výsledek je dle toho na co dotane závazná stanoviska... Navíc firma se nedá soutěžit podle "krásy"
Ondra 7. 3. 2025, 09:46
2
Pavel Mašek - ano má tam Bubenské nábřeží, které je taky paskvil. Samozřejmě politicky schválený. Jo a bude taky dělat rekonstrukci magistrály
Kuba 7. 3. 2025, 13:15
2
Ondra, Pavel Mašek: jj, taky mě to trklo, že jsou to ti samí, co momentálně slibují naprosté nesmysly na magistrále. Paskvil na Bubenském nábřeží k tomu taky hezky zapadá.
komentář