Vídní na kole: počet cyklistů díky nové infrastruktuře stále roste

Publikováno: 05. března. 2025, 4 min. čtení
Aktualizováno: 02. března. 2025
Autor: redakce
Úvodní foto: Ulrich Kielmayr
Publikováno: 05. března. 2025, 4 min. čtení
Aktualizováno: 02. března. 2025
Autor: redakce
Úvodní foto: Ulrich Kielmayr

Rakouská metropole intenzivně investuje do výstavby nových cyklostezek a pozitivní výsledky na sebe nenechávají dlouho čekat. Počet cyklistů v roce 2024 vzrostl o 5 % oproti předchozímu roku, což potvrzuje stále větší oblibu udržitelné dopravy mezi obyvateli města.

Vídeňská kampaň na intenzivní rozvoj cyklistické infrastruktury, „ofenziva cyklostezek“ zahájená v roce 2022, přináší konkrétní výsledky. Doposud město vybudovalo více než 70 km nových cyklostezek, do jejichž rozšíření investovalo už téměř 130 milionů eur. Tato masivní proměna městské infrastruktury přináší ovoce – podle nejnovějších dat ze sčítacích stanic se počet cyklistů ve Vídni v roce 2024 meziročně zvýšil o 5 %, což představuje nárůst o více než půl milionu. Celkově zaznamenalo 17 stálých sčítacích míst rekordních 11,4 milionu cyklistů.

„Rozšiřování cyklistické sítě je v plném proudu, ročně přibývá přes 20 km nových cyklostezek. Je vidět, že naše snaha se vyplácí. Kde jsou pohodlné, bezpečné a komfortní cyklostezky, tam je Vídeňané opravdu využívají. Počet cyklistů rok od roku roste,“ říká vídeňská radní pro dopravu a mobilitu Ulli Sima. „Jen loni jsme do výstavby cyklostezek investovali přibližně 53 milionů eur. Zároveň vysazujeme podél tras zeleň, rozšiřujeme chodníky a dbáme na více míst k sezení i možnosti se v létě ochladit,“ dodává Sima.

Nejvýraznější nárůst počtu cyklistů zaznamenaly právě nedávno vybudované trasy, jako je Lassallestraße – centrální část první vídeňské cyklomagistrály, která propojuje centrum města se čtvrtí Kagran, kde počet cyklistů vzrostl o 9 %. Další úspěšnou novinkou je cyklistická osa v 8. městském obvodu, kde sčítací zařízení zaznamenala meziroční růst o 8 %.

Na tradičně nejvytíženější cyklistické lokalitě ve Vídni, v oblasti kolem Státní opery, překonali cyklisté dokonce historický rekord. Sčítací stanoviště v Operngasse zaznamenalo více než 1,4 milionu cyklistů. Největší meziroční skok vykázal most Praterbrücke s více než 1,1 milionu cyklistů, tady čísla vzrostla dokonce o 18 %.

Statistiky také ukazují, jak významně ovlivňuje počet cyklistů vídeňské počasí. Mimořádně teplý duben přinesl meziroční nárůst o 52 %. Loňské září, které bylo nejdeštivějším v historii měření, naopak vedlo k poklesu o 21 %. Očekávání překonalo suché prosincové počasí, které vedlo k rekordnímu nárůstu cyklistů o 37 %. Nejvíce lidí sedlo na kolo v červenci, kdy se čísla vyšplhala na 1,5 milionu cyklistů.

Ve své ambiciózní strategii proměnit Vídeň v cyklistické město pro všechny – od zkušených cyklistů, kteří dojíždějí do práce, až po rodiny s dětmi, které hledají bezpečné a pohodlné cyklostezky pro volnočasové vyžití, pokračuje magistrát i letos. Aktuální cíle a plány představí v polovině března.

Zpráva zakládá na tiskové zprávě města Vídeň

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

Komentáře k článku

Ondra 5. 3. 2025, 10:57
8
1

Ano, takhle to vypadá když to město myslí s cyklodopravou vážně. Hned úvodní fotka z mostu by v Praze nešla udělat, protože na chodníku to nejde, aby se neubíralo chodcům a dopadlo by to piktogramem ve vozovce.

Zdenek X 5. 3. 2025, 12:13
3
6

Ondra: souhlas, nejvetsi prekazkou rozvoje cyklistiky v Praze jsou chodci (a jejich nechut pustit na chodniky cyklisty), nikoli motoriste (ti predevsim tim, ze zabiraji misto parkovanim, takze vlastne obecne "obcane"). Uvodni fotka je zastarala, Aspernbrucke je prestaven a chodniky jsou nyni mnohem sirsi a mista pro chodce a cyklisty vic. Ale upozornuji, ze sirce Aspernbucke se muze z mostu v Praze (mysleno uvnitr mesta, nemyslim dalnicni mosty typu Barandak, Barikadniku) vyrovnat tak Hlavkuv most a tam pruhy na chodniku jsou (a dokonce i tramvaj). Tim chci naznacit, ze predstava, ze cykloinfra lze vzdy delat zpusobem "narveme to tam" (nejpozdeji vcera), je mylna. Ano, narazime na zastaraly stav komunikaci (mostu, ...) a mozna v tomto stavu to nejde (bez napravy zahrnujici ohromny stavebniho rozvoje, napr. Blanka 2 -- to ale nekteri cykliste/obcane nechteji take, ze; a treba mensim lpeni na neobyvatelnem prazskem skanzenu) a budete se tim muset do te doby smirit.

Gilgameš 6. 3. 2025, 09:12

Nešlo by na „tiskovou zprávu města Vídeň“ rovnou dát odkaz?

komentář

Pravidla diskuze, Ochrana osobních údajů

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat