Praha 1 jako vůbec první městská část v metropoli zavedla dopravní značku zakazující vjezd specificky elektrickým koloběžkám – a to do části Nerudovy ulice mezi Malostranským náměstím a Úvozem. Podle městské části jde o frekventované místo, kde v minulosti opakovaně docházelo ke kolizím chodců a jezdců na elektrokoloběžkách, zejména turistů.
Zákaz je vyznačen značkou B32 s piktogramem elektrokoloběžky. Ten je v českém právním řádu oficiálně zaveden od roku 2024. Pod ní se nachází dodatková tabulka E13 s textem „mimo zásobování nebo se souhlasem MČ Praha 1“. To znamená, že zásobování či jiní držitelé povolení od městské části mohou ulicí projet, ostatní uživatelé sdílených i soukromých elektrokoloběžek však nikoli.
Lidé na běžném kole mohou do ulice nadále vjíždět, několik metrů před zákazem stojí navíc značka B1 („zákaz vjezdu všech vozidel“) doplněná o text „mimo kol a dopravní obsluhy“.
Jde spíš o jednotlivý krok než o součást širší strategie. Praha 1 totiž čeká na magistrát. Ten na jaře 2025 představil návrh nové regulace bikesharingu, která by spočívala v uzavření smlouvy se všemi provozovateli sdílených kol a koloběžek – tedy s firmami Rekola, Nextbike, Lime i Bolt. Cílem strategie bylo zakázat půjčování elektrokoloběžek v určitých částech města prostřednictvím jednotného systému, nikoli pomocí dopravních značek. V červnu ale vedení města návrh, po vzájemných neshodách v rámci koalice, neschválilo a regulace zůstává v přípravě.
Praha 1 proto přistoupila k samostatnému řešení a zdůrazňuje, že pokud do 1. listopadu 2025 nevznikne celoměstská dohoda, rozšíří zákaz i do dalších lokalit. „Zatímco hlavní město o návrzích stále debatuje, my už jednáme,“ dodala starostka Terezie Radoměřská (TOP 09). Radnice tak reaguje na dlouhodobé stížnosti obyvatel na chaotickou jízdu koloběžek v centru a argumentuje především ochranou bezpečnosti chodců.
Náměstek primátora pro oblast dopravy Zdeněk Hřib (Piráti) pro Seznam zprávy uvedl, že si nemyslí, že by bylo možné celoměstskou regulaci schválit do voleb na podzim: „Kolegové paní starostky Terezie Radoměřské ze Spolu v městské radě pro regulaci koloběžek v červnu nehlasovali, hlasovali pro to pouze Piráti a alibisticky se k tomu přidal hlas jednoho radního ze STAN. Na zákaz koloběžek ve městě to ale nestačilo,“ popsal Seznam zprávám Hřib.
Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.
Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz
Ondra 27. 8. 2025, 09:35
7
Jen další důkaz jak město, potažmo městské části vlastně neumí řešit mikromobilitu. Vlastně ani nerozumím tomu, proč by v Neroduvce, obzvlášť do kopce měl být zákaz elektrokoloběžek ve vozovce. Pochopil bych kdyby tam byla pěší zóna ale takhle opravdu ne.
David 27. 8. 2025, 10:14
6
V odůvodnění stanovení Praha 1 píše: ...Na elektrokoloběžkách se pohybují zejména zahraniční turisté, kteří se při jízdě chovají nebezpečně tím, že nedodržují pravidla silničního provozu - jezdí po chodnících, nedávají přednost chodcům, jezdí ve dvou osobách na jedné elektrokoloběžce a odkládají tyto elektrokoloběžky mimo vyhrazená a na nevhodná místa, a tím brání v pohybu zejména chodcům, zhoršují estertický dojem veřejného prostroru a narušují estetický dojem městské krajiny. Podélný sklon obou ulic spolu s jejich intenzivním využíváním pěšími návštěvníky a nebezpečnou jízdou na elektrokoloběžkách vedou opakovaně ke vzniku kolizních nebezpečných situací..."
Tedy proto, že MČ a Praha nejsou schopny vymoci dodržování platných zákonů (jízda po chodníku, ohrožování chodců v pěší zóně, jízda na koloběžce ve dvou) a zákazů, tak přidávají další zákaz, kterým kromě již zakázaného co se dělo a jim vadilo preventivně zcela zakazují něco, o čem nepíší, že by jim vadilo (ohleduplná jízda ve vozovce v souladu s předpisy). Well. Může tohle obstát před soudem? Pokud ano, můžeme zakázat v celé vnitřní Praze i všechny cyklisty. Protože turisté zde jezdí i na kolech z půjčoven. A kdo je potkal ví, že jezdí jako velké organizované skupiny, leckde a lecjak, ale rozhodně ne vždy podle předpisů. A také je není schopen nikdo ohlídat a sankcionovat...
Tonda 27. 8. 2025, 12:17
3
Takže problém jsou sdílené e-koloběžky na chodníku oni nejsou schopni tam poslat strážníka MP aby to vymáhal a řešením má být zákaz všech e-koloběžek na silnici? Kocourkov hadr.
Navíc PČR data o nehodách zveřejňuje zde https://nehody.cdv.cz/statistics.php a od Ledna 2023 kdy se koloběžky sledují odděleně v ulicích Nerudova a Újezd nedošlo k žádné srážce chodce s jakýmkoliv vozidlem. Stejně tak k žádné nehodě koloběžky a stejně tak k žádné nehodě cyklisty.
Navíc tedy nechápu, že na tenhle nesmysl dá palec i magistrát, silniční správní úřad, ministerstvo rozšíří vyhlášku o symbol koloběžky.
Jenda 27. 8. 2025, 12:35
2
Kdy se koloběžka považuje za elektrickou? Stačí motor vypnout? Je potřeba vyndat baterku? Vymontovat motor? Nebo když se elektřina koloběžky jednou dotknula, je již navždy nečistá?
Ondra 27. 8. 2025, 13:08
6
@Jenda - podle obrázku na značce za ní musí vlát při jízdě kabel od nabíječky
Zdenek X 27. 8. 2025, 16:38
1
2
@David: samozrejme lze vymahat jiz exitujici zakony a podle nich sankcionovat chovani, proti kteremu Praha protestuje. Je to pouze otazka penez a usili. A za sebe musim rici, ze se mi davat penize na straznika (spise vice strazniku), ktery tam bude stat a subjektivne posuzovat, zdali zahranicni turista jede neohleduplne (po chodniku ...) nebo odklada kolobezku kam nema, nechce. (A bude tento straznik zaroven sankcionovat zcela bezne chovani turistu a korzujicich obyvatel, kteri se casto v Nerudovce pohybuji trochu jako na pesi zone?) (Jakeho pomeru straznik:obyvatel chceme dosahnout?) Kdyby chteli zakazat kola v Praze, tak bych prskal, protoze beznych cyklistu je skutecne plno, ale reknete mi, jak je velka vanicka s ditetem, ktera byla vylita, kdyz zakazou vjezd e-kolobezek do Nerudovky? Domnivam se, ze skoro nula (po odecteni byznysu pro turisty, pricemz tyhle firmy jsou zatracene agresivni). Nakonec, kdyz na to prijde, ten Prazan, ktery zrovna jezdi po Praze na e-kolobezce (samozrejme ohleduplne, neni prece turista) a nespada do kategorie "zasobovani", muze si vyjednat zminovane povoleni :-). Jo, a taky je uvedeno, ze toto reseni je snad docasne.
Nepovazuji to za zasadni, dokonce ani zaznamenanihodny problem dopravy v Praze. Rad bych vedel, zdali se tady mezi diskutujicimi najde jeden, kdo ma ted problem.
d 27. 8. 2025, 16:45
2
@David
Mnohem častěji potkávám turisty na koloběžkách než na kolech. Kdyby těch turistů na kolech bylo dostatek, kola by se asi zakazovala také.
David 27. 8. 2025, 16:50
1
Zdeněk X: No, dočasné řešení o asi bude, protože Praha 1 už několikrát avizovala, že chce zakázat elektrokoloběžky na celém svém území. V tu chvíli zákaz "jen" v Nerudově samozřejmě pomine. Někde to ale vyzkoušet musí...
Mě zákaz elektrokoloběžek na celé P1 vadit bude, protože občas na elektrokoloběžce jedu do práce. Když mám kolo v servisu. Nebo když potřebuji někam ráno odvézt auto - nechám ho pak na kraji Prahy, vytáhnu z kufru složenou kolobrndu a tradá do práce...
A jinak posuzování ze strany strážníka nevidím až tak subjektivní. Koloběžkář na chodníku nebo koloběžkář v protisměru jednosměrky (jednoznačně píšou o nebezpečné jízdě z kopce, ne do kopce), to je spíš binární, než subjektivní kritérium. Ano/Ne...
Zdenek X 27. 8. 2025, 17:26
@David: ok, a bude vam vadit prave Nerudova? Cele P1 mi take pripada jako ptakovina (jakkoli nemam e-kolobezky rad, ale to je muj problem, je to dopravni prostredek jako kazdy jiny a necht si na silnici(!) jezdi do aleluja). Zkusit ziskat povoleni by byla v takovem pripade docela vyzva a trenink jednani s urady :-) ! (ve skutecnosti si myslim, ze takovy zakaz neprojde)
Se subjektivitou mate pravdu, to jsem uvedl jako takovy "bonbonek". Me desi uz predstava hromady strazniku, a pak by to take skutecne melo byt podle hesla "padni komu padni" -- turiste-chodci budou dostavat co proto (a na youtube o tom budou videa). Takze to bude selektivni a take nespravne. Ale mozna se pletu, nemam silnicni pravidla v maliku a mozna se chodec ve vozovce motat muze (kdyz nic nejede).
David 27. 8. 2025, 17:33
2
Zdeněk X: Nerudovu na trase nemám. Ale pokud někdo zakazuje an-blok provoz elektrokoloběžek preventivně a jen proto, aby nejezdily po chodníku a v protisměru (což už zakázané je), tam mi to vadí. To není právní jednání, to je buzerace.
Strážníků rozhodně nepřibude, ať bude v Nerudovce značka, jaká chce.
David 27. 8. 2025, 17:39
1
Se stejnou logikou může Praha 1 zakázat vjezd aut na své území, a zabrání zák parkování na chodníku.
David 27. 8. 2025, 17:40
... zabrání tak... Pardon.
Zdenek X 27. 8. 2025, 17:57
1
@David: neni to systemove, souhlas, ale Nerudovka je tak trochu pesi zona. Netusim, co se urednikum/zastupitelum honi hlavou, mozna by bylo spravne udelat z toho oficialne pesi zonu, ale verim, ze realne tam na chodnicich, pri chodnicich a ve vozovce bude dochazet k trenicim chodec vs. kolobezka. Tak to nejak resi. Kdyby slo u jinou ulici, bylo by to mozna zcela nevhodne, takhle po tom krome Lime/Bolt ... nestekne pes.
Bez navyseni stavu strazniku (pripadne jejich presunu z jinych mist) nemuzete cekat, ze problem v Nerudovce (verme, ze existuje) bude vyresen bez znacky. Znacky byste nedal, ani nezvysil pritomnost strazniku v Nerudovce, takze byste jako zastupitel P1 problem vyresil jak? V realnych podminkach HMP, kdy se nedohodnou na nicem.
Kuba 27. 8. 2025, 18:38
2
Vadi jim e-kolobezky na chodnicich, tak tam daj znacku, ktera je zakaze i ve vozovce. To fakt dava smysl. Nerudovka by predevsim chtela vyhodit parkovani a zmenit na pesi zonu, ale to by mistni autocentricke vedeni nedovolilo s mistnim sefurednikem Czitalem by to nejspis slehlo...
Jenda 27. 8. 2025, 19:13
2
Zdenek X: Asi nechápu váš postoj, přijde mi, že tvrdíte, že pro vymáhání současných pravidel (chodník, jednosměrka) by tam museli přibýt strážníci - ale pro vymáhání nového pravidla (zákaz vjezdu) nebudou?
David 27. 8. 2025, 23:31
V podstatné části Nerudovy je obytná zóna. Přijde mi to přiměřené a pěší zónu bych do toho už netahal.
komentář