Zabloudilová: Nová kulturní válka vypukla kvůli kolu. Čeští politici řeší hlavně aby cyklisti neomezovali řidiče

Publikováno: 07. listopadu. 2025
Aktualizováno: 08. listopadu. 2025

Táňa Zabloudilová zveřejnila na webu Page not found svůj komentář s titulkem Nová kulturní válka vypukla kvůli kolu. Čeští politici řeší hlavně aby cyklisti neomezovali řidiče. Celý komentář na webu Page not found, dostupný pro předplatitele.

Po svém zvolení dal nový primátor Českému rozhlasu rozhovor, v němž kromě mýtů o tom, že rozšiřování cykloinfrastruktury v Praze brání i kopcovitost města, padl i následující výrok: „Malovat cyklopruhy je nejenom politické ve smyslu, že někdo preferuje cyklistiku. Je to špatně, protože má preferovat všechny druhy dopravy. Zároveň nemůžete mít cyklopruh, který bude hezky namalovaný a široký okolo silnice, kde je povolená rychlost 120,“ formuluje. Podle Svobody tedy cyklopruhy omezují ostatní. Že by jiné druhy dopravy v hlavním městě naopak omezovaly cyklisty, si zatím nevšiml.

Svobodovy výroky tak dávají představu o tom, jak aktivně se v Praze přistupuje k cyklodopravě. Primátor v podstatě betonuje zdejší status quo, který je výrazně přátelštější k autům. Jak pro Page Not Found už v minulosti okomentoval sociální geograf Petr Gibas, který se dřív na Institutu plánování rozvoje hlavního města Prahy podílel na pražském Strategickém plánu, hlavní město dlouhodobě brání  progresivním politikám tím, že se ve strategických dokumentech hlásí k podpoře všech druhů přístupů – v oblasti dopravy tedy k podpoře automobilismu, městské hromadné dopravy i aktivní dopravy. Podle Gibase tím udržuje stav, který vznikl desetiletím preferování aut. „Kdyby město chtělo podpořit cyklisty, muselo by se zaměřit na cykloinfrastrukturu,“ vysvětluje.

Komentáře k článku

Zdenek X 7. 11. 2025, 14:08
1
13

Lze vygenerovat tisice slov, je mozne cosi nazyvat kulturni valkou, je mozne nablit desitky clanku, ktere se dokola opakuji a neprinaseji ani novou informaci ani novy pohled, magaziny se mohou navzajem vykradat (a nebo alepon opakovat) (nakonec staci se podivat na tento clanek a hned predchozi zpravicku na MNK) ... dokonce v dobe umele inteligence toto muzete zcela automatizovat. Ale nakonec to skonci u toho, ze se zeptam: kolik procent svych cest pani Tana Zabloudilova na kole vykona? A jeji rodina, deti, rodice? A co dneska? Proc jste nevyrazila? Jdete prikladem?

Jenda 8. 11. 2025, 23:00
17

Zdenek X: Pokusím se vysvětlit, za co možná máte mínusy (nedal jsem vám žádné hodnocení). V podstatě to tu píše pod jinými články nick Kuba, ale jde to demonstrovat i v současné Praze a s relativně zkušenými cyklisty.

Pokud by uvedené osoby například potřebovali jezdit z Masaryčky na Karlov (jediná možná cesta je po magistrále kvůli jednosměrkám), z Plynární do Na Truhlářce (jediná možná cesta je po silnici na Mostě Barikádníků a přes křižovatku Povltavská, neboť cyklostezky na mostě nikam nenavazují a přes areál MFF UK je průjezd zakázán pro všechny včetně cyklistů) nebo třeba z Anděla do Lezeckého centra SmíchOFF (AFAIK jediná možná cesta je po Dobříšské, přes komplikovanou křižovatku s Radlickou a po Křížové), též byste považoval za charakterovou vadu, že tak nečiní na kole? U dětí které sotva mohou legálně na silnici, u prarodičů, u žen? Vybral jsem příklady, které já jezdím (v provozu, lidi okolo si klepou na čelo), a u kterých mi třeba kamarádi řekli "lol nene" - předpokládám, že takových bude v Praze spousta dalších.

Zdenek X 10. 11. 2025, 11:48
1
4

Predne jsem nekomentoval kvuli plusum a minusum, ale kvuli tomu, ze clanek (fragmenty, ktere jsem z neho cetl) je otresne uplakany, monotone opakujici to, co jsem cetl mnohokrat (vcetne minimalne castecne nepravdivych vyroku o marginalnim vlivu kopcovitosti mesta), a zasadne hledajici chyby jinde. Proto s nim nesouhlasim. Pisatelka zasadne neklade zadne naroky na sebe (a je to ted takova moda, neni v tom sama), vubec se netaze, zdali vycerpala (v rozumne mire) soucasne moznosti pro jizdu na kole, aby potom mohla (mysleno pocetne vyznamna skupina obyvatel) prirozene zadat a snadneji prosadit dalsi a dalsi upravy pro sebe (skupinu).

Nebudu hledat na mape priklady tras, ktere jste uvedl, asi jsou hrozne. Urcite dokazu sam najit plno dalsich hroznych. Zrovna tak vam dokazu najit nekonecne tras, ktere jsou dobre a presto tam nepotkate cyklistu. Asi bych byl schopen (dohromady) vyjmenovat nizsi osob, u kterych znam presne jejich caste trasy, alespon z meho pohledu rozumne, a nejezdi na kole. A to je cele: nejezdi ani ti, kteri by mohli (voli jinou formu dopravy, pro ne vyhodnejsi), zmeny jsou tak pomale nebo zadne (a nektere jsou naprosto nepochopitelne a ani jako cyklista je nemohu podporovat, protoze vedou je zhorseni zivotniho prostredi a jsou sobeckym omezenim prav ostatnich uzivatelu prirody -- ale to jsem se dostal daleko od mestske cyklistiky). Kdyby to bylo na zelene louce, tak by asi cykloinfra vznikala, to je pouze otazka penez, ale v Praze je treba sahnout i do prav jinych, prostory jsou jiz casto zastaveny jinou infra. Treba ve vztahu chodec - cyklista, ktery bych je dokonce vic vyhroceny nez motorista- cyklista. Zkuste v Praze navrhnout, ze cykliste budou moci ve vetsi mire na chodniky. Ha ha ha. Lide nejezdi, nevidi takove priklady kolem sebe, chteji zachovat sva soucasna prava, a proto se cyklistice brani.

Add zeny na kole. Dnes jsem mel zarizovani, najezdil jsem asi 15 km v okoli Rudne a teprve nasledne jsem vyrazil do Dejvic (mam tak v nohach peknych dopolednich 35 km). Predne hlavni ulice v Rudne neni urcite po ranu vice cykloprivetiva nez kdelajaka prazska komunikace. Presto jsem jsem par cyklistu potkal (do peti kusu, vic jich nebylo). V Praze uz potom ani slapku, to je takovy typicky obrazek. A na tomto miste https://mapy.com/s/baveluvuha jsem v 8:20 potkal maminku na e-biku vezouci male dite v sedacce. Ja bych to neudelal (moje zena by me zabila), rano tam auta jezdi, jezdi rychle, urcite to ukazuje, ze chybi cykloinfra. Ale protoze v techto mistech (nekteri) lide jezdi, dockaji se ji. Chovani maminky pritom bylo racionalni: skutecna pravdepodobnost nehody je miziva a zrejme ji jizda na kole prinasi nejaky benefit.

Zdenek X 10. 11. 2025, 12:02

Oprava konce druheho odstavce: "..., a proto ze investicim a omezenim vlastnich prav ve prospech cyklistiky brani." Cyklistice jako takove se treba na dovolene nebrani a nebo je jim zcela ukradena.

Martin Vágner 10. 11. 2025, 14:56
14
3

Praha je skutečně poměrně dost nevstřícná k cyklistice (zejména ve srovnání s jinými zahraničními městy, chtěl jsem napsal západními, ale to už také dávno neplatí). Ten háček je, že prostor opanovala auta, kterých je prostě MOC (poměr v Praze hlášených aut na poměr obyvatel je extrémní a nesrovnatelný s jinými městy obdobné velikosti, a to neuvažuji ani každodenní infúzi aut ze Středočeského kraje). Situace dospěla do bodu, kdy množství aut a plocha silnic neumožňují nějaké řešení, to navíc komplikuje další suma aut, která musí někde parkovat. Tetris se zadrhává… Máme navíc pocit, že s autem jsme si koupili nezadatelné právo kamkoliv bez zdržování dojet a kdekoliv zdarma zaparkovat. Pokud se vyskytne nějaký problém, může za to někdo odpovědný, kdo měl zajistit, abych volnými ulicemi dojel až do cíle a tam své auto před vchodem zanechal. Situaci vyřeší až kolaps, kdy se dalším přírůstkem aut ucpe vše a jízda autem ztratí smysl. Druhým řešením by byla regulace, ke které ovšem nikdo nemá politickou vůli.
Suma realizovaných cykloopatření v Praze je poslední roky mizivá a skoro směšná (ještě tak povolit cykloobousměrku, či namalovat cyklopruh tam, kde se kvůli parkujícím autům stejně další pruh pro auta nevejde). Kdo by chtěl s cyklistikou v Praze začít, má to těžké: je to jako učit se plavat v rozbouřeném moři. Zkušenému cyklistovi je to jedno, on ty cyklopruhy vlastně ani nepotřebuje. Často je jako cykloopatření vydáváno a financováno něco, co fakticky cyklistovi jízdu komplikuje: příkladem je nedávno vytvořený cyklopruh na Staroměstské, kdy kvůli rozšíření nástupního ostrůvku se nevešly dva jízdní pruhy jako dosud, ale jen jeden a nesmyslný cyklopruh. A zkuste jet na kole vpravo po tom cyklopruhu a přes kolonu aut odbočovat doleva na most…
Stávající primátor Prahy na předvolebním shromáždění říkal, že po nástupu do funkce bude rušit ty zbytečné cyklopruhy. Namítal jsem, že ten další den, kdy tam cyklopruh už nebude, tam budu já na kole stejně jako včera, jen mě bude muset předjet komplikovaněji, protože s předepsaným bočním odstupem. Řešením není zrušit cyklopruhy, ale cyklisty (a následně třeba auta černá a modrá a zelená, pokud sám vlastním žluté). Přitom cyklista není jen ten obtížný hmyz, který musím v autě předjet, ale i ten, kdo dneska autem nejede a neprodlužuje frontu u semaforu přede mnou o jeden vůz.
A tři poznámky:
ad ženy na kole) Po Praze jezdím na kole nějakých 50 let a jestli je nějaký trend posledních let, tak je to výrazný nárůst počtu cyklistek. Což je skvělé!
ad vhodná trasa) Pokud je někde rozumně trasovaná cyklostezka (vede odněkud někam, nenutí vás každých půl kilometru sesedat, nekončí po dvě stě metrech a je relativně bezpečná), okamžitě přitáhne cyklisty. Mantra „stavíme pro ně cyklostezky a není na nich vidět ani cyklista“ je často lživá – opřeme se raději o data ze sčítačů. Uvedu příklad: jedna z mála rozumných cyklostezek vede z jihu Prahy podle řeky na Vyšehrad a náplavku (končí u Mánesa). Čítač cyklistů v Podolí tam denně zaznamená stovky průjezdů, během léta je většinou průjezdů i čtyřciferně. Dokonce i v zimě za mrazu a sněhu tu projíždějí denně vyšší desítky cyklistů.
ad kopcovitost Prahy) Miluju argument (obvykle pronesený někým, kdo na kole seděl naposled v minulém tisíciletí), že v Praze nemá smysl rozvíjet cyklodopravu, protože tu jsou ty kopce. Možná platil kdysi, než vynalezli na kole řazení, ale to už je 120 let. Nicméně se stává úplně směšným v době elektrokol. Kdo kopec prostě nevyjede za své, pořídí si elektrokolo.

Zdenek X 11. 11. 2025, 11:06
2
1

@M.Vagner: znovu a znovu: problem kopcovitosti mesta nespociva pouze v tom, ze je fyzicky obtizne kopec vyjet. Proc je Plzenska neprivetiva? Ani nepisu pro cyklisty, je neprivetiva pro kohokoliv, obyvatele, chodce, deti, cyklisty ... . Protoze v kopcovite Praze se do jednoho z mala pouzitelnych udoli zapadnim smerem snazi "nacpat" vsichni a vsechno: na rovine chteji lide bydlet (a drive i pohrbivat, a tak tam ted mame i cenny Malostransky hrbitov), drive tam byl i prumysl, je to jedina cesta, kudy na zapad muze snadno vest tramvajova trat, kudy je logicke vest autobusy MHD, kudy je logicke jet autem i na kole. Neudelate jako v rovinatem meste snadno rozhodnuti: "ok, tuto ulici obetujeme pro automobily a cykloinfra udelame o blok vedle po rovnobezne silnici s naprosto shodnym/vhodnym vyskovym profilem". Dale je ulicni sit v kopcovitem meste komplikovana, zapomente na pravouhlost a primost. Ano, jsem asi ovlivnen tim, ze jsem ze zapadniho brehu, muj rajon byl a je od Dejvic po Barrandov -- mimochodem trasu Dejvice - sidliste Barrandov jezdim na kole dvakrat mesicne, ukazte mi primou logickou spojnici pro kolo, takovou byste v meste na rovine urcite nasel. Je uplne jedno, zdali jedete na kole nebo e-kole (nebo dokonce autem), motate se zoufale mestem po komunikacich kopirujicich topografii (pripadne se propletajici historickym mestem), prestoze jste otrly jako ja a nevadi vam ani Strakonicka.

Add vynalez prehazovacky: rikam si porad, jaka jsem babovka, i s mymi najezdenymi kilometry (me "prazske" kolo ma ted na tachaci 6860 km za letosek, kolik ma druhe kolo vam ted presne nereknu) a s desetistupnovou prehazovackou jsou mi kopce jistou prekazkou (pravda, jezdim s 5kg batohem). A dokonce i smerem dolu, to vite, kdyz jezdite denne skoro celorocne, neni ani prijemne jet na podzim nebo v zime po kluzke silnici a stat na brzdach (a nebo nestat, ale jet 45+ km a take se mirne obavat ztraty adheze, zrovna dnesni mlze rano bylo takovou peknou ukazkou).

Add e-kola: skutecne se domnivate, ze lide nemaji zadny problem s tim parkovat e-kola na ulici privazana zamkem? Maji lide hromadne moznost takove tezke kramy tahat do bytu a v zamestnani do kancelare? Chce se jim pomerne draha kola nicit v kazdodennim cykloprovozu (nevim, moje kolo trpi kazdodennimi rannimi a vecernimi cestami znacne, myti kola zcela postrada smysl)? A kdyz bude mit dotycny e-kolo, bude mit i obycejne kolo? Vejdou se do sklepa? Moje zkusenost je jina. Tady na CVUT v Dejvicich je plno mladych lidi (ti by meli jezdit), kol ve stojanech malo, ale e-kolo jsem snad ve stojanu jeste nevidel.
Ano, e-kola asi budou fungovat, kdyz pece a riziko budou prehozeny na nekoho jineho (sdilena kola) a jeste to bude zadarmo (Litacka i na e-kola). Takovy raj bez osobniho prispeni. O tom presne pisi.

Jiří Kadlec 12. 11. 2025, 21:13

Ohledně cyklopruhu u Staroměstské, také jsem se toho bál (nebezpečné odbočení vlevo), ale naučil jsem se tam využívat "nepřímé" levé odbočení - po cyklopruhu předjedu kolonu, pokračuju rovně, na rohu (u filozofické fakulty) sesednu z kola a zařadím se do předsunutého stání kde vklidu počkám na zelenou. Je to pro mě i méně stresu než předchozí stav, kdy mě v pruhu doleva detekce většinou vůbec nedetekovala a musel jsem tam někdy čekat i pár minut než se za mě zařadilo auto

Jan Fiala 12. 11. 2025, 21:35

Aby cyklista neomezoval řidiče auta, musí mít svůj vlastní cyklopruh. Jinak pojede v pruhu před autem.
Takže řidiči aut by měli vyžadovat cyklopruhy, tedy oddělení cyklistů.
Cyklista by měl tuto svoji diskriminaci strpět.

Zdenek N. 14. 11. 2025, 12:36
1
4

Ad osobní přispění. Já osobně na kole po Praze přestal jezdit. Leta jsem jezdil, podporoval to a přesvědčoval všechny, ať taky jezdí. Ale nějak jsem prozřel a došlo mi, že je to opravdu spíš pokus o sebevraždu, než forma dopravy. Zvlášť teď, když mám rodinu, tak odmítám už takhle riskovat. Ale chodím pěšky a používám MHD, auto stále nemám a neplánuji.
Kdyby to šlo, tak jezdím, ale když jsem s jezděním přestal já, vcelku zkušený Pražský cyklista, tak chápu, proč spousta lidí s tím ani nezačne.
Cyklopruhy jsou k smíchu. Akorát v nich parkují auta, jezdí v nich motorky a většina aut je vcelku ignoruje.

Martin Vágner 18. 11. 2025, 12:10

@Zdeněk X:
Plzeňská je typický příklad výpadovky ustrnulé v minulém tisíciletí. Tedy stavěné pro auta jedoucí či poskakující a auta parkující. Proto je nepřívětivá, jede/jde tam jen ten, kdo fakt musí a v neatraktivním prostředí jsou obchody podél ulice také jaksi hnusné. Ale z mé zkušenosti cyklisticky není až tak strašná… Jasně, pokud je z nějaké strany města veden příjezd jediným použitelným údolím, je to pro řešení dopravy komplikace. Stejně jako je komplikací historická část města s úzkými ulicemi. Ale to v nejmenším neznamená, že je to důvod rezignovat na veškerá cyklopatření. Možná právě naopak. Pokud začínající cyklista musí jet podobnou ulicí, je to pro něj většinou neřešitelný problém. Kdyby mohl jet rozumnou cyklostezkou, ani počasí ho nezastaví (dnes ráno jsem na lehce namrzlém povrchu projížděl kolem cyklosčítače v Podolí a ani jsem se nevešel do druhé stovky).

ad kopce) Kopce jsou kořením cyklistiky! Svého času jsem pracoval (a do práce dojížděl na kole) i v rovinatých městech (Kolín nad Rýnem, Berlín, Amsterodam) a kopce mi tam vždy trochu chyběly. V Praze na cestě do práce a zpět nastoupám 320-380 výškových metrů a kopce mi fakt nevadí. Až mi začnou vadit, vyměním své kolo za elektrokolo.

Nikde jsem nepsal, že lidé nemají problém parkovat svá kola/elektrokola na ulici. To bych právě rád viděl v souboru realizovaných cyklopatření. V Praze máme množství podzemních garáží pro auta, ale která z nich umožňuje za poplatek zaparkovat bezpečně kolo? Kdybych chtěl ve středu města jednu jedinou parkovací věž pro kola či hlídanou kolárnu za poplatek (což je v mnoha městech v ČR už standard), kde ji najdu? Pokud se na ČVUT parkují kola pouze ve veřejném nestřeženém prostoru před budovou (nevím, syn v době studií na ČVUT parkoval kola zásadně uvnitř), je to špatně a je to chyba zaměstnavatele. V práci parkuji kolo v uzavřené a zastřešené kolárně, kde odpovědnost za kolo přebírá zaměstnavatel. Zaměstnavatel kolárnu zřídil samozřejmě až po tlaku zaměstnanců, od té doby u nás násobně přibylo dojíždějících cyklistů.

Bohužel souhlasím, že kdo si obstará elektrokolo, může své staré kolo rovnou prodat – brzo si zvykne na pohodlí a normální kolo bude už jen překážet. So it goes, jak říká klasik…

ad) „Chce se jim poměrně drahá kola ničit v každodenním cykloprovozu?“ – pokud lidem nevadí ničit auta v denním provozu, pak to samé předpokládám i u kol. Spíš by mi přišlo podivné, kdybych si koupil drahé kolo a měl ho pověšené na zdi, abych ho proboha nezničil. Ano, přiznávám, ničím svá kola i v zimním provozu, ve sněhu a soli, v duchu hesla „use it or loose it“. Kdo nebude chtít ničit své kolo/e-kolo, bude užívat kola sdílená.
A poslední: když se v zimě ráno vzbudíte a zjistíte, že v noci nasněžilo, není pro vás tento stav určitou výzvou na cestě do práce odzkoušet, jak zvládáte smyky a opatrné brždění? Já se na to vždycky skoro těším…

Martin Vágner 18. 11. 2025, 12:17

@Jiří Kadlec:
Ano, jen ta zelená nesmí padnout dřív, než se stihnete zařadit do předsunutého pruhu. Pak už jsou jen dvě varianty: riskantně se pokusit vmezeřit do proudu jedoucích aut a odbočit, nebo zastavit, počkat na červenou a pak se v klidu předřadit. Osobně již cyklopruh ignoruji (stejně do něj většinou někdo přečnívá) a odbočuji z proudu aut. Ale jo, zvykl jsem si už...

Zdenek X 19. 11. 2025, 10:44

@M.Vagner: "kopce jsou korenim cyklistiky" -- vidim, ze presne toto heslo nepouzivam sam :-). Kdo je originalni autor, nevim. Ja nerikam, ze se ma zcela rezignovat na cykloopatreni, pouze naznacuji, ze kopcovitem (a historickem) mesto je to slozitejsi. Pouze se opakuji: v rovinatem meste by uz mozna alternativa k Plzenske existovala, ale protoze v hlubokem udoli Motolskeho potoka (a jednim z mala "obyvatelnych" udoli smerem na zapad) je jedina moznost vybudovat cyklostezku (po ktere volate a take bych si ji pral) pouze v soucasnem profilu Plzenske/Vrchlicke (ktere jsou totalne vytizene a do vybudovani Radlicke radialy budou), je takova stezka pouze sen. Ani v Amsterdamu by si nedovolili snizit kapacitu zasadni vypadovky, postavili by neco noveho vedle. Mimochodem: nasel bych vyjadreni nekolika predstavitelu Auto-matu nazyvajicich dopravni stavby typu Radlicka radiala zlem -- v mych ocich vlastne bojuji proti vzniku cykloopatreni na komunikacich, ktere se vybudovanim kapacitnich komunikaci uvolni.

K druhe casti vaseho prispevku: ano, o tom presne od pocatku pisu. Kdyz nebudou cykliste cekat s natazenou rukou a cekat, az to stat nebo mesto zaridi, klidne jezdit mohou. Prominte, ale domnivam se, ze podzemni garaze v Praze jsou vetsinou soukrome: necht cykliste ukazi ekonomickou silu a urcite je tam nekdo za uplatu pusti (at uz primo placene stani a nebo kdo by nechtel prilakat zakazniky). Zatim mam spis pocit, ze cykliste maji problem si i predplatit sdilena kola a hledaji spis zpusob, jak se vejit do 2x15 min za den na Litacku (= "zdarma"). Totez parkovani u zamestnavatele, totez CVUT -- necht si to cykliste prosadi nebo postavi (mimochodem, byl jsem kdysi v senatu FSv, kdyz se to nepodarilo prosadit, nebyl dostatecny zajem; v nasem panelaku jsem presvedcil dalsich 24 majitelu a kolarnu jsem vlastnima rukama jeste s jednim sousedem postavil - nic maleho, slo o vybourani celeho prostoru v prizemi a nasledne vystaveni tri mistnosti v jine dispozici).

Ad niceni kola: ano, tak to je. Ale ja takove chovani kolem sebe vetsinove nevidim, lide si kola chrani. Vlastne i ja mam vic kol: to ktere trpi v Praze a to, ktere vetsinou "visi na haku".

Ne, na zimu se netesim a zadne klouzani si nepreji. Stalo se mi to nastesti po dlouhe dobe, nejmene rok jsem nespadl, ale vcera rano na prvni letosni namraze jsem se vysekal na zminovane Plzenske primo uprostred krizovatky se Slanskou. Tzv. "cerny led" jako sklo, nestacil jsem se ani leknout. Ano, na snih se jdu projet velmi rad, ale do lesa a o vikendu, kde nehrozi, ze spadnu na jednostopem dopravnim prostredku pod auto: to neni dobre pro me, a moje "priposrana" jizda v takovem pocasi (a bylo by to rano potme do prace) neni ohleduplna ani vuci ostatnim ucastnikum provozu. Kdyz tusim pruser, jedu radeji MHD.

komentář

Líbil se Vám článek? Chcete v Česku lepší podmínky pro cyklodopravu?
Podpořte nás, stačí i 100 korun. 💙🚲

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat