Letošní veletrh Bike Brno přinesl opět nášup městské cyklistiky a elektrokol. Na cyklistické dopravě se krize neprojevuje, možná spíš naopak. Téměř každý výrobce (či montážní firma) prezentující na veletrhu nabízí ve svém portfoliu městská kola. A polovina z nich má elektrický příšlap. Na první pohled také zaujaly rozšířené expozice kol pro děti. Největším překvapením, které nám ale letošní Bike Brno připravilo, bylo přepravní kolo holandského stylu, (tzv. bakfiets), vyráběný v České Republice.
Elektricky a nijak jinak?
Elektrokola se zdají být trhákem. Na český trh se nyní doslova valí dravý proud elektricky poháněných bicyklů přinejmenším od deseti výrobců či dovozců. Spořivé zájemce přitom potěší, že nejlacinější elektrokola dostane už za cenu těsně nad deset tisíc, i když se jedná o dosti humpolácké výrobky podobné spíš mopedům. Základní modely řady výrobců a dovozců s baterií podél rámové nebo podsedlové trubky jsou pak zhruba dvojnásobně drahé.
Elektrokola ovšem nedozrála jen technologicky. Nejčastěji se vyskytující modely ve střední cenové hladině (30-50 000) už na první pohled takřka nerozeznáte od malinko objemnějších kol městských, u kterých jistá robustnost dokáže zamaskovat i baterii, ukrývající se většinou v nosiči. V nabídce se pak objevila i elektrifikovaná kola horská.
Pomyslnou špičku zřejmě v tuto chvíli nabízí hi-endové městské skládací elektrokolo GoCycle, nabízené u CityBikes.
E-kolo pak kromě své široké nabídky elektrokol konečně prezentuje funkční GPS pro městskou cyklistiku.
Bakefiets ze Zlína i z Holandska
Největší holandský výrobce kol Gazelle se hodlá etablovat v ČR a na veletrhu představil svůj designově velmi zdařilý bakfiets Gazelle Cabby. Tenhle kousek se od běžných bakfiets s dřevěnou korbičkou liší jednak znatelným odlehčením, jednak řadou praktických zlepšováků (možnost změnit koš v brašnu a prostě odnést, nebo možnost jízdy se sklopeným a tedy zúženým košem). Cena odpovídá kvalitnímu designu a začíná těsně nad čtyřiceti tisíci korunami.
Na pořádné překvapení jsme narazili u výrobce tandemů a kol na kolovou a krasojízdu Bottico: Nevelký výrobce ze Zlína prezentoval naprosto klasický bakfiets s dřevěnou korbou. Takový, o jakém jsem si často stěžoval, že se k nám ani nedováží: A on se zde dokonce vyrábí a nabízí za cenu (oproti holandským originálům) právě poloviční. Kdo o bakfiets vážně uvažuje a nechce příliš utrácet, má zde výbornou šanci. (Kontakt M-cycles, Mudřík Jiří a Mudřík Josef, mcycles@volny.cz .)
Co jsem naopak nezahlédl, byly jakékoliv longtaily. Náklaďáky s prodlouženým prostorem vzadu, ať už v podobě konverzní sady od XtraCycle, nebo kola přímo postavená na dlouhých rámech (Surly, Madsen, Yuba), na veletrhu bohužel nikdo nepředvedl. Objevilo se ale několik transportních kol s masivními předními nosiči (např. Globe).
Městská (nejen) klasika
Jak už jsem zmínil, městská kola u nás už prodává drtivá většina výrobců a dovozců. Mezi těmi největšími pak snad už nenajdete takového, který by městské kolo ze sortimentu vynechal. Některý (třeba Author) je potupně schová za hradbu sportovních speciálů, jiný (Kettler) jim vyhradí čestné místo v první řadě. A jiný (Specialized) pro ně vytvoří rovnou novou značku (Globe).
Kažfdá větší značka si pak kromě měšťáků v provedení účelově moderním (třeba s extrémně nízkým nástupem) neodpustí alespoň jeden model v retrostylu.
Nejvíc mě ale potěšilo, že kola v městském stylu se už dostanou i dětském provedení — ať už jako dvanáctipalcové furtšlapy s košíkem a sedačkou na panenku, nebo jako poctivý čtyřiadvacetipalcový měšťák pro cyklisty věku těsně předpubertálního, vybavený i nábovou převodovkou a dynamem, jaký nabídli Sundance.
Tradiční slabost mám pro CityBikes, snad díky jejich snaze vytvářet městská kola adaptovaná pro náročné pražské podmínky. Během sezóny se jim povedlo řádně vyladit městská kola řady MyCity. Po zúžení balonů a snížení ráfků, instalaci kovových blatníků v barvě rámu a náhradě složitého osvětlovacího systému Reelightem nabízí tato série kola, na která je radost pohledět a zjevně také něco vydrží. Doplňky a barva jsou přitom jen a jen na vás, jak dokazují kola v barvách Ministerstva životního prostředí nebo občanského sdružení Auto*Mat.
Zahlédli jsme tradiční ,,venkovská“ kola nabízená společností Velamos. I do nich už si našly cestu tří až pětistupňové nábojové přehazovačky, zatím se ale stále drží nepraktických dynam roztáčených třením o plášť.
Totálním opakem pak bylo několik kousků určených speciálně pro agresivní jízdu v nepřátelském městském prostředí, například model SinCity od nové Authorovy značky pro mládež AGang. Cruisery, choppery a coastery se trochu stáhly, předváděl je jen německý Felt a americká Electra.
Několika stoprocentně stylovými koly se předvedlo pod značkou Globe, vytvořené jako odnož Specialized. Ta vedle sebe postavila fixie, holandera a o něco více užitkové kolo — patrně, aby ukázala, že umí všechno, špatně to ale rozhodně nevypadalo.
Fixies byla k vidění na několika místech, je jen škoda, že Mikkael z Copenhagen Cycle Chic už stačil postřehnout, že jejich módní vlna postupně opadá a nahrazují je repliky závodních kol z padesátých a šedesátých let.
Skládačky
Mezi skládačkami se prezentovaly již klasické Dahony a miniaturní Bromptony. Především Dahonům obdobná kola nabízelo opět více firem. Z nabídky vyčnívá již zmiňovaný elektrifikovaný GoCycle.
Potěšeníčko na závěr
Konečně, na veletrhu byla k vidění nekonečná řada blbinek. Východoasijská hravost sem z Tai-Wanu a Singapuru přináší spoustu zvonků a houkaček ve tvaru zvířat, lebkoidní blikačky na řidítka i na ventilky a hromady dalších doplňků, které člověk žádající jednoduchý design považuje za odpad, ale tu obyčejnou většinu, která touží po tom, mít na svém kole něco výjimečného a neutratit za to majlant, rozhodně u srdce zahřejí.