Ministerstvo dopravy vypracovalo střednědobou studii vývoje nehodovosti cyklistů v ČR. Tiskové pokrytí této jistěže zajímavé zprávy si ovšem z celé plejády informací vybralo jedinou: 79% dopravních nehod cyklistů se odehraje v obcích: a závěr z toho vyplývající: ,,Zastavěné území cyklistům vůbec nepřeje.“ Z článku přímo srší, jaká je to hrůza, a že každý, kdo v obci sedá na tak nebezpečný předmět jako je jízdní kolo, by se nad sebou měl vážně zamyslet.
Trvalo mi jen deset minut, abych z podobných čísel (byť jen za rok 2009) získal docela jiný závěr: u nehod cyklistů jsou v obcích závažné následky nehody o třetinu méně časté, než pokud k nehodě dojde mimo obec. Jinými slovy, dopravní nehody cyklistů v obci jsou méně závažné, jízda v obci je tedy, pokud jde o následky případné dopravní nehody, méně riziková.
Zpráva prefabrikovaná ČTK a v dramatické podobě otištěná ve vybraných novinách je tak naprosto planým strašákem a pokud se kdokoliv začne tímhle výsledkem zaklínat, odkažte ho na tento článek.
Ani můj výpočet není dokonalý, protože nepřevádí počet nehod na počet ujetých kilometrů v obcích a mimo, nebo ještě lépe na počet cest vykonaných v obci a mimo obec. Existence podrobné studie nehodovosti cyklistů ale dává naději, že se tyto výpočty někde uvnitř toho statistického materiálu skrývají. Studii se pokusíme získat a s výsledky vás seznámit.
újezďák 21. 5. 2010, 10:26
Víš proč to je ? Protože v obci jezdí děti...
Vážně , protože 87 procent všech dopravních nehod, zaviněných dětmi na kole, je v obci.
Martin 24. 5. 2010, 16:15
Jestli to nebude definici dopravni nehody. Kdyz si rozbiju usta o strom v lese - mimo dopravni komunikace - je to klasifikovano jako dopravni nehoda? Rekl bych ze ne. Nehlede na to, ze tyto "nehody" asi vetsinou nejsou nikde evidovany. Z vlastni statistiky mi vyplyva, ze sportovni adrenalinova jizda po lese je mnohem nebezpecnejsi (evidobal jsem vice nehod) nez cesta na kole do prace :)