Hrůzy u Vyšehradského tunelu

Publikováno: 01. září. 2010, 1 min. čtení
Aktualizováno: 01. dubna. 2012
Autor: redakce

Před nedávnem jsme zveřejnili článek Zlegalizujte průjezd Vyšehradským tunelem. Délka diskuze pod ním svědčí o důležitosti tohoto místa pro dopravní cyklisty i o tom, že stávající úprava není zdaleka ideální. Co je to však proti tomu, co se u výjezdu z tunelu směrem do centra objevilo nyní?

Na přiložených fotkách si všimněte hrůz v souvislosti s výkopovými pracemi okolo tunelu, které na první pohled omezují cyklisty a ohrožují chodce (a tím i „vedce“). Zásadním nedostatkem je naprosto nedostatečné ošetření stavby a objízdných tras dopravním značením a oplocením a nezajištění bezpečného průchodu (pro chodce nejméně jeden metr). Akce tak ze všeho nejvíc připomíná divoké kopání zákopů.

Dočasné dopravní značení cyklostezky mezi tunelem a rampou náplavky cyklisty nutí sesedat nebo je vyhání (viz foto), ale neinformuje o důvodech a rozsahu, ani na ně neupozorňuje ostatní účastníky provozu na vozovce. Od rampy náplavky v Libušině ulici však režim smíšené cyklostezky nikdo nezrušil (ale zpestřil jej plechovými lávkami).

A2_z-tunelu_ved-koloA2_nepruchodne
A2_nepruchodneA2_k-tunelu_pouzij-komunikaci

Jak je to oficiálně?

Jediné papíry, které byly v době focení na místě k nalezení, byly o pracích PRE a visely na jednom z odložených plotů. Zda se vztahují k této akci se ale moc pochopit nedá. Pouze podle informací předáka stavby se domníváme, že výkopové práce potrvají zhruba do 7. září.

Na celé stavbě je zajímavé, že o její existenci, zdá se, v okamžiku vypuknutí nevěděli ani na cyklokomisi, ani na odboru dopravy MČ Praha 2 či 4 (kam stavba také brzy zasáhne), na příslušných odděleních dopravní policie a dost možná ani na samotné Technické správě komunikací.

A2_vedeniA23_C9_lavky

Co se stane dál?

A nyní otázka do pranice: Co se stane při kopání přímo v tunelu – budou chodci, bruslaři a cyklisté nahnáni neorganizovaně přímo mezi tramvaje? Nebo bude situaci usměrňovat městská policie, jejíž dva příslušníci, jak známo, o prázdninách u tunelu pravidelně hlídkovali?

redakce
Redakční tým online magazínu Městem na kole

squish 2. 9. 2010, 10:06

Já si toho všiml když jsem šel minulou středu pěšky po náplavce do Bajkazylu. Normálně dva metry ode mě přistála dlažební kostka, která jim tam dolů spadla. To svědčí o celkovém lajdáctví téhle akce.

mech1 2. 9. 2010, 14:22

... a to sem si rikal, ze uz me v tehle zemi vicemene nema co prekvapit.

squish 2. 9. 2010, 20:15

Teď jsem se tamtudy vracel z práce (příjemná zajížďka skrz Ladronku a Petřín) a značku "cyklisto, použij komunikaci" jsem ještě předtím neviděl :-)

squish 4. 9. 2010, 15:22

Tak dělníci se přesunuli do tunelu, zbíječkou tam dělají výkop. Ze strany od Podolí je stále "cyklisto veď kolo", když sem ho vedl tak mi místo udělali. Zpátky je tam rovnou "stezka pro cyklisty uzavřena použij komunikaci" a ve vozovce "Pozor cyklisté na komunikaci" takže aspoň nějaké varování pro motoristy.

http://squish225.rajce.idnes.cz/nastenka/#IMAG0097.jpg

Vratislav Filler 4. 9. 2010, 15:55

Jo, Markéta tam dneska jela, povídala. Ale jak tamtudy projdou maminky s kočárky, to by mě vážně zajímalo. Viděla, jak to jiná máma dostrkala do půlky tunelu a pak se musela vrátit. Jestli strkala kočárek po silnici, už nevím.

MaLer 5. 9. 2010, 21:01

Nejlepsi je, ze samozrejme se nic nestane. Prace budou provedeny, mozna expost nekdo rekne "smarja, to se nemelo stat!!!", a tim to hasne. Kazdopadne fandim autorovi, at zjisti, jestli o tom vubec nekdo neco vi :)

pekas 6. 9. 2010, 09:16

Kde jsou ti mestsky? Ti se ted schovali, coz?

Vratislav Filler 6. 9. 2010, 14:52

Můžeme si stěžovat, že se tam cyklista ve výkopu srazil s chodcem, třeba je tam pak P2 pošle ;-)

Marketa 7. 9. 2010, 08:54

Hlavne si nepokousejte stezovat na TSK Praha - prosla jsem nekolik oddeleni a nikdo nevi, co by se s tim dalo delat... :o(...

Caidel 7. 9. 2010, 10:39

Tak dnes už výkop pokročil skrz tunel a rozkopán je i nájezd do tunelu, cca takových 20 m před ve směru do centra. Jako perlička se ovšem dnes objevila cedule "cyklisto sesedni z kola" už v půlce zatáčky směrem k tunelu, tzn. už skoro nějakých 100 metrů před tunelem. Rychlostí chůze se to stále dá celkem v klidu projet, dokonce se i vyhnout chodci (mimo tunel), vést kolo, zřejmě se tam nevejdu už vůbec.

Daniel Čermák 8. 9. 2010, 14:11

Jenom taková inspirace, co myslíte, nešlo by u Vyšehradské skály udělat něco takového jako v Kadani?
http://www.archiweb.cz/buildings.php?&action=show&id=2470

Vratislav Filler 8. 9. 2010, 14:27

Daniel Čermák: Potíž je s Vyšehradskou skálou: Údajně je jak ementál, stabilita zoufalá a naopak je třeba jí sanovat nebo něčím podepřít. Akorát že přestříkat jí betonem a hodit na ní síť jaksi nejde ;-))

Daniel Čermák 8. 9. 2010, 15:04

Vratislav Filler: Tak to už snad zbývá jen speciální tunel pro cyklisty. Tunel je přece v Praze velmi oblíbené řešení ;-))

prt 9. 9. 2010, 12:08

Jediným dopravně, vodohospodářsky, staticky a památkářsky reálným řešením je náplavka mezi stávající a podolským přístavem (napojení na nábřeží nad vyústěním stoky nebo na náplavku v přístavu pod nábřežím).
Finanční reálnost je ale u všech řešení věc mnohem složitější...

Roman 9. 9. 2010, 13:30

Četl jsem na cyklo komisi, že je se mají zabývat možností použít ženijní mosty. Jako proveditelné mi to příjde, otázka co na to právní a dopravní předpisy - plavební orgány,...

Jan Fiala 9. 9. 2010, 22:56

Od nasazení MP do tunelu jezdím po silnici, tunelem pěkně opatrně a pomalu, k velké radosti tramvajáků. Pokud to tak udělají tisíce zde projíždějících cyklistů, vznikne problém. Teprve pak se bude hledat řešení.

mech1 10. 9. 2010, 06:49

... to je mozna reseni, i kdyz me prijde, ze tenhle web cte tak malo lidi, co tamtudy jezdi, ze i kdyz to udelame vsichni, bude to malo a ostatni tam budou jezdit vesele dal. Predevsim pak nejnebezpecnejsi TDMka

Vratislav Filler 10. 9. 2010, 10:28

Mechu, co je to za zkratku? "Totální Dopravní Magor"?

Potíž je, že tam je půl kilometru zábradlí, takže se o objetí tunelu po silnici musíš (především ve směru do centra) rozhodnout dost daleko předem. Možná by se tam hodily cedule: "Prahou na kole doporučuje: Kašlete na chodník, jeďte po vozovce!" Dneska tamtudy jedu, tak se podívám, kam to případně vyvěsit.

mech1 10. 9. 2010, 16:56

To byl bohuzel preklep, jedna se o TDFko (jezdec, co si mysli ze je na tour-de-france a ne na sdilene komunikaci). Kdyz o tom tak premyslim, tak to TDM a tvoje vysvetleni je taky dobry :-D

fugas 10. 9. 2010, 21:08

To jsou nějaké humory ,že 7 září?Jezdím tamtudy obden.Dnes v 19. hod výkopy,jako ve Stromovce propady.Nikdo tam samozřejmě už nepracoval.Něco podobného bylo přes Štvanici asi tak před týdnem,dalo se to, nějak proskákat.Trvalo to 14 dní,než chodník byl vyasfaltovaný.V létě jsem se vytočil ,když si soukromá společnost,pronajala náplavku před Vyšehradem a vystavovala tam plachetnice.Na tak frekventovaném místě ,by se podobné akce neměly dělat.Mělo by to zůstat pro veřejnost.

Vratislav Filler 13. 9. 2010, 11:57

fugas: Termín skončení prací jsme odhadli na základě výroku předáka stavby; koncem srpna tvrdil, že to potrvá asi 10 dnů. Nejspíš neměl to srdce říct, že tam budou tři neděle... :-/ Já už jezdím po silnici (je tedy fakt, že cestu tam obvykle mívám mimo špičku).

Štěpán 13. 9. 2010, 19:37

> Vratislav Já už jezdím po silnici
Že to ani nebolelo? ;-)

Vratislav Filler 13. 9. 2010, 20:51

Bolelo a bolí. V ranní špičce bych to nedoporučoval.

Alča 14. 9. 2010, 13:34

Mohl byste mi někdo z těch co jezdí po silnici napsat kde sjíždíte ve směru do centra a kde se zase vracíte na cyklostezku? Když bych chtěla po silnici už na světelný křižovatce u Podolský vodárny tak tam bývá většinou kolona aut (v ty časy co jezdím já), a u těch dalších světel kde není přechod si zas říkám, že než se tam dokodrcám tak jim padne zelená a budu tam trčet uprostřed silnice.

pekas 14. 9. 2010, 14:46

Já obvykle jezdím po silnici už od Dvorců. Defenzivnější varianta je přejet u vodárny ze stezky po přechodu na pravý chodník, po něm jet až k vjezdu do porodnice a tam u semaforu na silnici. Cokoliv jiného mi přijde nejisté s ohledem na provoz.
Návrat na stezku na Výtoni, kde je sjezd na náplavku. Když nejedou tramvaje, vjedu z křižovatky na koleje a tam mě přes jeden pruh už vždycky pustí. Zase defenzivnější je podle mě nepřímé odbočení, tj. dostat se na chodník u celnice a přejet na levý chodník z něj.

prt 14. 9. 2010, 15:13

Před tunelem:
a) Přijet ve vozovce již od Dvorců.
Nejpřímější, příjemnost 0, jezdil jsem tak před 15i lety... Štěpán jinudy nejezdí i když nejsou zákopy ;o)
b) U Podolského přístavu přes Podolské nábřeží na zelenou po signalizovaném přechodu a zařadit se před auta do vozovky.
Dost kostrbaté a pro ostatní pohyb dost nečekaný.
c) Výjezdem z Podolského přístavu s využitím signalizace. Auta v křižovatce buď nejsou, nebo je rozhrnují ta od Pankráce, nebo postávají v křižovatce v rozporu se zákonem (ale nejsou tak nebezpečná). Kdyby tam vadila, asi bych vyrazil po tramvajovém tělese a zipoval se u porodnice.
Nepoužívám, pomalé.
d) Přes bývalý přechod u porodnice vjet do vozovky a nějak se proplést. V případě silného provozu jsou auta držena světelnou závorou, ve slabším to je horší.
Nepříjemné, ale použitelné, tudy teď jezdím nejčastěji.
e) Když není úplně silný provoz a při tom nevychází díra mezi auty a tramvajemi "do jízdy" v místě d) - pokračuji dále po stezce k tunelu a v úseku před začátkem svodidel skočím do vozovky.
Jen pro pokročilé, občas takto jezdím.
f) Dát si jízdu zručnosti tunelem (poslední dobou se tam už ani npracuje...).

Za tunelem:
a) Pokračovat ve vozovce či po tramvaji (dle hustoty provozu).
b) Odbočit vlevo na vjezd na náplavku (proti vjezdu je vynechaný bumlík).
c) Pro spojení na Železniční most asi jen od vjezdu na náplavku po zákopovém chodníku. I když z tramvajového tělesa by to u přechodů za Libušinou asi taky nějak šlo "krosnout".

Alča 14. 9. 2010, 15:45

Dík za vyčerpávající informace, zkusím to na těch semaforech u vodárny a auta kdyžtak objedu po tramvaji, já se na kole spíš kochám takže mi nevadí že pojedu o chvíli dýl. Vzhledem k tomu, že nemám horáka tak by skok do vozovky asi nemusel dopadnout úplně dobře :).

squish 17. 9. 2010, 10:45

Dnes rozkopali u tunelu celý chodník (směr Výtoň), budou tam dávat asi dlažební kostky místo asfaltu.

Vratislav Filler 17. 9. 2010, 12:16

Podle posledních zpráv to tam bude až do konce září.

mech1 17. 9. 2010, 13:33

Horsi je, ze se pred Vysehradem dost tezce najizdi uz u ustavu materstvi ... a rozkopani je hned za tunelem.

Vratislav Filler 18. 9. 2010, 22:35

Tak horror pokračuje: Dnes byly za plného provozu zdevastovány oba automatické sčítače.

squish 19. 9. 2010, 13:08

Zrovna jsem to chtěl napsat :-) Na kameře je to krásně vidět.

http://unicam.camea.cz/Discoverer/BikeCounter/index/index/locality/PN

mech1 20. 9. 2010, 10:18

Dnes rano jsem jel do centra tunelem. Najel jsem tam co to je rozkopane, shruba u ustavi materstvi. Blikam, zelena vesta a presto me v tunelu predjeli 3 auta a malem srazili.

Chapu pred a za tunelem, ale v tunelu sem to necekal. Pak po me chcete, abych jezdil po silnici normalne?

Petr 20. 9. 2010, 14:27

Mně se tam včera pokusila přejet Avia stavební firmy, když se rozhodla, že prostě odlepí od chodníku a odjede. Vždyť mám přece brzdy, no ne?

squish 20. 9. 2010, 14:35

Já si zatím nemůžu stěžovat, celkově je ten úsek nepříjemný ale řidiči byli ke mě ohleduplní a jeli kus za mnou než mě pak venku předjeli.

Vratislav Filler 20. 9. 2010, 14:52

Tam je především naprosto pohnojené, že tam nedali ani náznak upozornění na přítomnost cyklistů. Být to kdekoliv jinde (v normálním světě), tak 1000+ cyklistů denně ze stezky pustí do provozu jenom s pořádným varováním a omezením IAD na 30.

mech1 21. 9. 2010, 10:50

Dnes jsem za tunelem musel cekat, nez prejede tramvaj co na me zurive cinkala (vedel sem o ni, mam velke zrcatko), abych pres pruhy najel na sjezd na naplavku.

Jenze auta za mnou v opravdu malem prostoru projizdeli dost velkou rychlosti a jeden me strejchnul vo patu na natezene noze, jak jsem drzel balanc mezi tramvaji a auty.

Jako asi sem posera, ale todle me vazne neba.

squish 21. 9. 2010, 11:58

Posera nejsi, ve špičce bych si to tam taky nedal.

mech1 21. 9. 2010, 12:41

Jenze co mam delat ty jo, ja tamtudy projet potrebuju!

A todle je inteolerance ... osvetlenej sem, vestu sem mel, videt sem musel bejt a navic sem dopredu ukazoval, vcas se zaradil atd.

squish 21. 9. 2010, 13:31

Mechu, znám tvoji frustraci. Sám se s tím setkávám denně. Otázka je, dá se to vůbec nějak řešit ?

Mirek 21. 9. 2010, 15:35

Možná dá. 15. a 16. října ;-)

squish 21. 9. 2010, 15:47

Mirek: Pochybuji že volby změní myšlení českých řidičů :-)

Mirek 21. 9. 2010, 19:54

squish: Spíš jsem myslel přístup města a jednotlivých radnic (nejen) k cyklistům. Myšlení českých řidičů bohužel změní akorát hrozba represe.

Vratislav Filler 21. 9. 2010, 20:32

mech1: To je na prd. Na tohle funguje jedině mít, než odbočíš, za zadkem auto a donutit ho zastavit. Prostě se zařadíš, ukážeš, pomalu zpomalíš a přitom zůstaneš v prostředku pruhu a nepustíš ho. Když se to nepovede a začnou tě "ojíždět", je to už v háji.

Ale taky by mě to nebavilo. I když dneska jsem si dal s vozíkem (prázdným) magistrálu a docela zábavné to bylo ;-)

mech1 22. 9. 2010, 08:43

Chtel jsem to takhle udelat, ale pak sem si rek, ze nikdo nemuze bejt TAK BLBEJ, aby se za mnou cpal kdyz vidi, ze cekam na tramvaj a hned budu pryc ...

Dnes zase TDF ... hnede za tunelem si najel doleva k te betonove vlnce, byt se za nama auta toleratne drzela. Nepredjizdel me, ale desne se divil, ze odbocuju tam co von a ze sem si dovolil se zastavit a ohlednout, jestli nejede v dalce tramvaj.

Ach jo. V aute tydle problemy nemam, vcas se nacpu kam chci a rychliky si podrzim.

Slavek 24. 9. 2010, 04:48

No, ja nevim, ale taky problemy nemivam. Jel jsem tam zrovna vcera, na ceduli "Cyklisto pouzij komunikaci" jsem teda taky civel s udivem poprve, ale kdyz me teda dopravni znaceni vyziva ke komunikaci s ridici, normalne jsem se zaradil jako kazdy jiny dopravni prostredek do stredu jizdniho pruhu mezi koleje a prujezd byl rychlejsi, nez sourani po chodniku v tunelu. Staci jezdit citelne a pokud nechces aby te nekdo predjizdel, staci nedelat mu misto. Kdyz jedes stredem koleji, normalni ridic te predjizdet v tunelu nebude. Total trotl by to musel vzit jedine az do protismeru, no a pak Buh mu zehnej... to je ale uz jeho boj.

mech1 24. 9. 2010, 09:13

... o tom ale ja hovorim :-) V tunelu me vzali pres protismer, ja jel stredem koleji samozrejme.

squish 24. 9. 2010, 13:48

Sem si říkal, že když se tam dělá ta kostková dlažba, že by se tam mohla udělat nějaká umělecká s cyklomotivem ! Je to přeci na cyklostezkce, ne ? To by byla krása :-) OK, konec snění, už jsem tam zahlédl klasický motiv :-(

Petr 24. 9. 2010, 14:15

Slávek: Tos to špatně pochopil. „Cyklisto použij komunikaci“ znamená, že máš začít komunikovat, například hlasitě nadávat na chodníku nebo si mobilním telefonem přivolat odvoz, ne že máš nedej bože zpomalit auta :-)

squish 24. 9. 2010, 15:33

Petr: OK, použiji komunikaci, stoupnu si doprostřed tunelu a budu komunikovat :-)) Se vlastně divím že tam nějakej cyklista už neudělal protestní blokádu :-)

Václav Řehák 24. 9. 2010, 16:15

Psal jsem na městskou policii (stiznosti@mppraha.cz: Stížností se rozumí 1. Podání, kterým občan, občanské sdružení nebo právnická osoba (dále jen "stěžovatel") upozorňuje na nedostatky v pracovní činnosti strážníka nebo v působení Městské policie hl. m. Prahy a domáhá se jim ochrany svých práv a chráněných zájmů nebo práva chráněných zájmů jiné osoby.)

Píšu: "...chtěl bych požádat o dohled Městské policie v oblasti u Vyšehradského tunelu, kde kvůli výkopovým pracem na chodníku/cyklostezce musí velké množství cyklistů sdílet dopravní prostor s auty a tramvajemi. Dochází tam ke vzniku nebezpečných situací, viz diskuze u článku na serveru Prahou na kole..."

Odpověď je typicky úřední: "... Vzhledem k tomu, že Oddělení kontroly a stížností ředitele Městské policie Hl.m. Prahy není věcně příslušné řešit Vaši žádost, byla tato v souladu s interními předpisy Městské policie Hl.m. Prahy postoupena řediteli Obvodního ředitelství Městské policie Prahy 2 Václavu VOZDECKÉMU k provedení dalších opatření".

Předpokládám, že počkají až skončí stavební práce a pak půjdou zase pokutovat cyklisty. Ach jo.

Václav Řehák 18. 10. 2010, 16:17

Dnes, po 28 dnech od podání podnětu na MP jsem dostal odpověď:

"Vážený pane Řeháku,
situace u Vyšehradského tunelu a lávky přes železniční most je nám známa. Již cca 6 měsíců vykonávají hlídky OŘ MP Praha 2 zvýšený dohled nad touto lokalitou z důvodu častých stížností chodců na nedodržování dopravního značení ze strany cyklistů.

Na základě Vaší stížnosti jsme na uvedeném místě provedli šetření k lepšímu zmapování celé situace.
V současné době je před Vyšehradským tunelem směrem na Prahu 4 umístěna DZ "Stezka pro chodce a cyklisty"s přeškrtlým kolem a dodatková tabulka" cyklisto použij komunikaci". Toto DZ se mi jeví jako plně dostačující vůči cyklistům i chodcům.

Je ovšem třeba, aby byl dodržován § 4 zákona č.361/2000Sb., ve znění pozdějších doplňků a změn, a to jak ze strany cyklistů tak i řidičů vozidel projíždějících Vyšehradským tunelem. Protože komunikace je tady opravdu úzká, je nutné po dobu stavebních prací na komunikaci dbát zvýšené opatrnosti.

Strážníci MP v rámci svých úkolů a pravomocí dle zákona spolupůsobí při dohledu na dodržování pravidel silničního provozu. Pokud máte dojem, že situace je pro cyklisty extrémně nebezpečná doporučuji Vám poslat žádost na PČR, která má ohledně dané situace svěřenou větší pravomoc k řešení.

V dané lokalitě budou i nadále probíhat v rámci běžné hlídkové činnosti kontroly MP se zaměřením na veřejný pořádek a dodržování pravidel silničního provozu.

Děkujeme Vám za Váš podnět. Doufáme, že oprava chodníku a stezky pro cyklisty bude brzy ukončena, aby se cítili chodci i cyklisti opět bezpečně.

S pozdravem ORK Hudáková Marcela"

Jinými slovy, dle MP je vše v pořádku.

Vratislav Filler 18. 10. 2010, 21:01

Vašek: Jo, to jsem se dozvěděl dneska na komisi: Je tam podělané značení, tak tam pošlou policajty, aby vybírali od těch, kdo se bojí do silnice.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské
Praha,

Praha 6: Nová cykloobousměrka v Lotyšské

10. července. 2024, 1min. čtení3