Proč je jízda na kole v Nizozemsku tak oblíbená? Mark Wagenbuur ukazuje, že třeba také proto, že na kole je to (skoro) vždycky blíž…
Překlad anglického komentáře:Oddělené a chráněné cyklostezky jsou významným podnětem pro rozvoj cyklistické dopravy. V Nizozemsku se k nim přidává další výhoda: cyklisté mají obvykle kratší cestu, než automobilová doprava.Tak se to dělá v nově stavěných čtvrtích od osmdesátých let minulého století.
Houten je takové nové město. Cyklista, jedoucí zde z A do B, může projet prakticky přímo. Délka trasy bude 2,3 km, což zabere asi 9 minut. Motorové vozidlo musí použít okružní komunikaci a urazí mnohem delší trasu. 4,3 kilometru mu zabere asi 10 minut.
Houten byl takovým způsobem navržen. Utrecht založili Římané a jeho uliční síť se stabilizovala ve středověku. Jak to vypadá zde? Cyklista i zde projíždí velmi přímo, 1,8 kilometru mu zabere 8 minut. Automobil mezi týmiž body ujede 4,4 kilometru za asi 9 minut.
Cyklisté tedy mají výhodu i ve starých městech. Jak se toho podařilo dosáhnout?
Holandská města prošla v posledních dvaceti letech velkými změnami. Ulice, na které je nyní dovolená pouze cyklistická a veřejná doprava, bývala dřív čtyřpruhovou páteřní komunikací. Nyní na ní soukromé osobní automobily nemají vůbec přístup.
Průjezdná doprava je omezována také sítí jednosměrných ulic, které se ale nevztahují na cyklisty. Vznikají tak oblasti, kde je průjezdná motorová doprava velmi omezená. Jednotlivé oblasti jsou od sebe oddělovány bariérami fungujícími pouze pro motorovou dopravu. Cyklisté přes ně mohou volně projíždět.
Ještě výraznější výhodu oproti individuální automobilové dopravě nabízejí cyklistům protisměrné cyklistické pruhy. Nizozemská města jsou tak pro cyklistickou dopravu daleko více prostupná, než pro dopravu automobilovou.
Jak můžete vidět, řádky sloupků a oddělovačů najdete téměř v každé vedlejší ulici. Takové pro auta neprůjezdné ulice mohou být přitom současně hlavními cyklistickými trasami. Jinde jsou hlavní cyklistické trasy vedené ulicemi pro motorovou dopravu jednosměrnými.
Někde funguje vjezd do ulice tak, že místní obyvatelé mají klíče od sloupku. Nežádaná doprava tak zůstává venku. Dochází tak k oddělení dopravních modů dokonce bez segregované infrastruktury. To vše je další důvod, proč má cyklistická doprava v Nizozemsku tak navrch.