Když dojde trpělivost…

Publikováno: 04. srpna. 2011, min. čtení
Aktualizováno: 17. března. 2012

I když to už proběhlo všemi weby, možná jste to minuli: Starostovi Vilniusu Arturasi Zuokasovi došla trpělivost s auty parkujícími ilegálně na vyznačených cyklopruzích, pořídil tedy staršího „medvěda“, zapůjčil si obrněný transportér a sehrál před kamerami tuto scénku:

Tolerance úřadů k nezákonnému parkování aut jsou příznakem nezvládnuté, mylné nebo neexistující dopravní politiky měst a států. Česká republika v tom jede také: čerstvá novela silničního zákona vyjmula ilegální parkování a používání vyhrazených pruhů z bodovaných přestupků. Důvodová zpráva to vysvětluje takto:

Návrh zrušuje ty položky bodového hodnocení, (…) jejich(ž) přímý vliv na bezpečnost silničního provozu nespadá do stejné intenzity závažnosti jako u položek bodového hodnocení, jež byly v příloze zákona ponechány.

Dokud se budou zákonodárci domnívat, že blokování cyklopruhů a zneužívání smíšených pruhů nemá přímý vliv na bezpečnost cyklistů, budeme si po každém objíždění auta stojícího v cyklopruhu moci akorát tak představovat, jak by bylo krásné, kdybychom měli po ruce jeden takový obrněný transportér, jakým disponuje pan Zuokas z litevské metropole.

Související články: Parkéři (srpen 2010), Locked Parking (červenec 2010).

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

PavelM 4. 8. 2011, 14:08

Taky mne překvapilo, že to co ohrožuje ostatní z bodovaných přestupků odstranili a některé věci naopak nechali. Myslím, že stále zůstaly body za pásy, ale nejsou body za menší překročení rychlosti. špatné parkování apd.

Petra 5. 8. 2011, 10:04

jedině, že by byli přesvědčeni, že cyklopruhy nikdo nepoužívá a jsou k ničemu (což si, mám pocit, mnoho řidičů skutečně myslí) a v tom případě jim nedošlo, že ač se špatné parkování na první pohled může zdát "nedůležité a neškodné", tak tomu tak není :(

Petr Dlouhý 5. 8. 2011, 11:57

Já si myslím, že je to také tím, že se tím myslí všechny vyhrazené pruhy, a to nejen pro cyklisty, ale taky např. pro autobusy, kterých je taky hodně. Možná si pod pojmem vyhrazený pruh pánové představili právě ten pro autobusy - a jízda v něm skutečně není nijak nebezpečná, narozdíl od těch cyklopruhů. A tak se na cyklisty zase zapomnělo.

Lei 6. 8. 2011, 12:26

Mám vlčí mlhu, nebo se tam skutečně píše ZRUŠUJE?!

Jinak - marno mluvit, fakt.

Vratislav Filler 6. 8. 2011, 13:08

VašekŘ: Což je u novely, která měla mimo jiné také speciální cyklistickou náplň, trošku neprofesionální.

Václav Řehák 6. 8. 2011, 14:04

Lei: Zrušuje je zcela běžný úřední obrat. Proč se to tak používá netuším, ale je to tak.

mirek 7. 8. 2011, 16:44

Zdůrazňuje se tím dokonavost a jednorázovost děje. V zákonech a vůbec právních dokumentech se to běžně používá, zřejmě v domnění, že je to výstižnější než "ruší se".

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 100 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Barcelonou na kole (a s dětmi)
Inspirace z Evropy,

Barcelonou na kole (a s dětmi)

28. března. 2025, 7min. čtení