Sekaninova: dobrý úmysl nebo špatný vtip?

Publikováno: 06. prosince. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021
Publikováno: 06. prosince. 2013, 1 min. čtení
Aktualizováno: 30. ledna. 2021

Foto: Martin Šubrt


Přesmyk z cyklostezky podél parku Folimanka do Sekaninovy ulice byl čerstvě upraven způsobem, který vzbuzuje pobavení i pochyby. Ve směru z centra nepochybně dobré řešení, ale to, co vzniklo směrem ze silnice na cyklostezku naprosto nedává smysl. Prozatím víme jen to, že je to dočasné řešení, neboť nebylo dovoleno udělat podél přechodu přímý cyklopruh vedoucí na cyklostezku. Proč? To se neptejte. Zato teď budeme slýchat ze všech stran, proč vůbec něco dělat v Praze pro cyklisty, když jsou pak výsledky takovéhle. To, že je to z půlky dobré řešení, je vedením v opačném směru naprosto zabito. Hora zelených baliset, které by jinak měly smysl, absurditu jenom podtrhuje.

Jediné, v co můžeme upřímně doufat, je, že to odbočení někdo nepoužije při náledí, a nesklouzne tam přímo pod předjíždějící auto.

Proč to, proboha, nemohlo dopadnout nějak takhle?

(Omluvte prosím sníženou kvalitu vizualizace, byla hotová dřív, než mi vystydla polívka…)


Přitom je naprosto jasné, že všichni, kdo se na tom podíleli, byli vedeni nejčistšími úmysly. Místo bylo směrem z centra skutečně nebezpečné. Původní projekt byl nejspíš celkem v pořádku. Pak se to ale asi někde zkriplilo, a výsledkem je tenhle špatný vtip.

Edit: Na základě komentářů 5-8 jsem přidal ještě jednu malůvku: Tohle by snad šlo udělat i oficiálně, než to tam demolicí dvou sloupků vznikne přirozenou cestou:

Edit 2: K místu jsem založil podnět na stránkách Cyklisté sobě:

http://www.cyklistesobe.cz/issues/162-vjezd-z-ulice-sekaninova-na-cyklostezku-podel-botice

Prosím, komu toto místo na kole dělá problémy, abyste tam kliknuli a přidali hlas, že je to důležitý podnět, případně tam připsali své osobní zkušenosti s tím místem.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Zacyklení 6. 12. 2013, 13:58

V úvodu článku jsou poněkud zpřeházené směry do/z centra, pak to někoho může mást (např. [1]).
Jel jsem tam v úterý, kdy to bylo rozestavěné, a koukal jsem, co se to děje. Celou obludnost situace jsem v tom nezpozoroval. Je možné, že je ta šikana myšlená tak, aby tam mohli pohodlně najet cyklisté odbočující z Jaromírovy vlevo do parku. Takových ale bude poskrovnu. Když už tam nutně musela být šikana, tak ji mohli aspoň udělat tupější...

josuk 6. 12. 2013, 14:26

měl jsem možnost jet tudy až dnes ráno, podle mého bohužel ani ten směr do centra není řešen ideálně – jedu s auty, s tramvajemi a zpomalovací šikana je pro mě zbytečná! Jasně že je potřeba se vyhnout autům, co vystrkují čumák zprava, přesto, podle mého, šlo udělat nájezd v menším úhlu, (vpravo od zrcadla by se to imho vešlo) aby se to dalo zvládnout bez velké ztráty rychlosti.. :-( - dnes jsem to bral postaru, strážník, co tam zrovna byl tak ochotně uhnul, možná proto že bylo to bezpečnější než nějaké kličkování na barevných čarách v dnešním náledí.
(jinak ten směr z centra ven je tedy asi opravdu cílená fyzická likvidace cyklistů nebezpečným provozem, pokud tam tedy nedají, a to by mohli mít motoristé a vůbec všichni radost… další SEMAFORY!! ;-))

Ladia skládací kola 6. 12. 2013, 14:47

V tomhle místě bylo třeba něco řešit? Co tam prosím bylo špatně? Kdo bude touhle blbostí jezdit?

Petr Dlouhý 6. 12. 2013, 17:09

No já nevím, to Vráťovo řešení mi taky nepřijde úplně vhodné. Auta z ulice Na Folimance budou mít snahu co nejvíc si najet do křižovatky, takže je to potenciálně kolizní. Já bych volil něco mezi - aby ta šikana nebyla tak ostrá, ale v zásadě tak jak je to udělané. Pro nájezd z Jaromírovy by mohla být dokonce samostatná větev. Záleží ale trochu na tom, jak kvalitně je provedené sražení té obruby (jestli vůbec, z fotek to není tak úplně vidět). Řekl bych, že se stejně bude jezdit mezi těmi balisety.

Squish 6. 12. 2013, 20:30

omg kdo tohle vymejšlí :-/

josuk 6. 12. 2013, 21:11

[3] ke zmatenosti se hlásím, už při nadpisu se mi asi příliš vybavil silný ranní vjem. ;-)
[4] auta z Na Folimance tam sice najíždějí, ale jsou zvyklá dávat přednost a ani jako cyklista jsem jimi necítil ohrožen. Jako větší problém mi připadají už poměrně rychle jedoucí auta za mnou, kdy já jsem tímto novým opatřením nucen najet si ještě více do jejich jízdní dráhy a v zúženém místě potom musím provést odbočení na první dobrou, do lesa zelených pindíků, (při pohledu z obvyklého příjezdu je jimi značená dráha vidět zešikma (= není vidět vůbec)– jakoby pilot letadla viděl přistávací dráhu do poslední chvíle označenou zešikma.. :-O) - přitom na fyzické oddělení aut by balisetů bývala stačila sotva polovina?!
No nic. Zajímalo by mě, kdo se vlastně k takovým řešením hlásí…jestli někdo. Auuuu.. (a směr Nusle - podél Botiče jsou dále dva poměrně prázdné chodníky tedy proč se vrhají ti cyklisté do nepřehledné křižovatky, pod nízký viadukt a na rozbitou děravou a frekventovanou silnici..? anebo proč je tam aspoň chudáky nevrhnout až po oddělení aut co odbočí rovně z Jaromírovy do Na Folimance a jejich řidiči neví kam koukat dřív..?! – proto se mi nezdá dobré řešení ani v jednom směru). Zatím jen doufám a věřím, že změním názor na křižovatku až bude to řešení jednou kompletní. Že by nakonec opravdu carfree? :-)

Petr Dlouhý 7. 12. 2013, 00:03

Po realizaci jsem se tam ještě nedostal, takže usuzuju jen z téhle jedné fotografie.

Mě to tak špatné nepřijde. Především bych chtěl vyzdvihnout, že jde o přesně ten typ akce, který je podle mě nejvíc potřeba. Tedy smysluplné propojování již existujících kvalitních cyklotras do souvislého celku.

Vidím tam jen dva větší nedostatky - moc baliset a příliš ostrý úhel. V samotném principu moc problém nevidím. Samozřejmě je tu spousta jiných variant, ale tahle mě přijde docela přijatelná.

Shodou okolností jsem si zrovna dneska kreslil, jak by mohlo vypadat řešení pro odbočení z Gymnazijní na Velvarskou. Vytvořil jsem na to podnět na webu Cyklisté sobě, kam jsem přidal nakreslené řešení. Situace tam není tak složitá, jako v Sekaninově, ale i tak budu rád, když mi to tam konstruktivně zkritizujete před tím, než to pošlu jako podnět na úřad.

Petr Dlouhý 7. 12. 2013, 00:09

[6] Možná by to nebylo nebezpečné, ale tipuji, že by auta v tom cyklopruhu zůstávala stát. Když jsem tam projížděl, tak jsem na ten nájezd najížděl s takovým obloučkem právě aby mě tam nějaké nemohlo překvapit.

Vratislav Filler 7. 12. 2013, 10:21

Petr Dlouhý: Jasně, je to místo, které řešení opravdu hodně potřebovalo. Ale tohle má ten zásadní problém, že nenavádí cyklisty k chování podle toho značení. A je to brutální alibismus, předpokládám, že se tam jednou potká auto vystrkující čumák s cyklistou zkracujícím si to rovně na přechod, a samozřejmě, že na vině bude nakonec cyklista, i když byl na hlavní, protože nepoužil tu idiotskou šikanu. Je to v rozporu s veškerými zásadami dobrého návrhu:
- infrastruktura má navádět k legálnímu chování a ne k tomu pravidla porušovat,
- linie pohybu mají být přehledné (šikana není), předpokládatelné (pojede cyklista šikanou nebo přes přechod?), a co nejvíc přímé (šikana není),
- nemají se vyžadovat manévry, při kterých se cyklista cítí ohrožen (odbočení do šikany s najetím víc do středu pruhu).

A ano, jiné slušné (a možná okamžitě realizovatelné) řešení může být zmírnění té šikany (pročež jsem tam přikreslil ještě jednu malůvku).

Petr Dlouhý 7. 12. 2013, 11:08

VF: Stejně si ale myslím, že by ideální řešení mělo vypadat spíš nějak takhle. Ta levá větev by sloužila pro odbočení z Jaromírovy.

Petr Dlouhý 7. 12. 2013, 11:11

Mimochodem, existují v technických normách nějaké minimální poloměry oblouků a obalové rozměry pro cyklisty při daných návrhových rychlostech (zde minimálně 30 km/h)? Myslím, že kdyby se tam něco takového dostalo, tak by to mohlo zabránit mnoha podobně špatným realizacím.

Petr Dlouhý 7. 12. 2013, 11:14

Sakra, toho editu jsem si všimnul až teď.

Vratislav Filler 7. 12. 2013, 11:41

Hehe, dostali jsme se do fáze diletantského projektování :-)

Milan 7. 12. 2013, 11:51

Teda je mi z toho špatně. Jezdím tudy pracovně, takže na skládačce s relativně hladkými plášti. Odbočení směrem do centra je zbytečně nebezpečné. Prostor pro auta se krutě zúžil, pro cyklistu následuje prudká zatáčka mezi pimprlíky a ještě politá barvou. To si mám jako nadjet nebo ostře přibrzdit před odbočením? Obojí je v tom zúžení nebezpečné.

Tato trasa má svá nebezpečná nebo nepříjemná místa, ale zrovna tato křižovatka byla tímto směrem před realizací opatření bezpečná.

Cestou z centra je to debilní taky. Zprava je totiž auto za zatáčkou, přitom křižovatka je relativně široká a s tramvajovými kolejemi. Na horském kole s nášlapy možná ano, ale na skládačce bez odpružení a se slicky je to nebezpečné. Než to tam překodrcám, někdo mne zprava sundá. Nebo to mám jako uprostřed zůstat viset a přejíždět to na etapy?

Dnes to přejíždím po chodníku a ulici křížím až za podjezdem na přechodu pro chodce. To už je dostatečně daleko za křižovatkou a je to přehledné i bezpečné. Výjimečně to tam loupnu rovnou v křižovatce stejně jako auta jedoucí z ulice Na Folimance do Křesomyslovy. To když je opravdu slabý provoz a nic nejede.

Obávám se, že tohle dopravní opatření bude výhodnější ignorovat, byť nejsem zastánce porušování dopravních předpisů.

Vratislav Filler 7. 12. 2013, 12:24

Založil jsem k tomu podnět na Cyklisté sobě:

http://www.cyklistesobe.cz/issues/162-vjezd-z-ulice-sekaninova-na-cyklostezku-podel-botice

Prosím, komentujte a detaily probírejte tam.

Václav Řehák 7. 12. 2013, 13:16

Jezdím tam docela často a ten směr do centra si podle mě zasloužil vylepšení, ale to je jasné zhoršení. Vráťova varianta by byla ideální. Směr z centra je dost blbý, ale tam je mnohem lepší jet Jaromírovou (podél tramvají).

TomášM 7. 12. 2013, 15:22

Petr Dlouhý (10): Váš upravený návrh je dle mě nejblíže finálnímu řešení (nejvhodnějšímu), až se ta křižovatka upraví do konečné podoby. Tenhle stav je provizorium než se někdy v budoucnu rozšíří chodníky z obou stran (vyplní nynější vodorovné dopravní značení). Otázkou je jak dlouho toto provizorium bude. Na mě směr do centra (Výtoň) spíš působí jako zpomalení cyklistů při vjezdu na chodníkovou cyklostezku. Ale jak bylo řečeno vzniká tam dost nebezpečné místo. Návrhy co tu zazněli dle mě nejsou průchozí (cyklopruh podél přechodu zaústěný na chodník a nebo cyklopřejezd přimknutý k přechodu už vůbec ne, to by musel začít na chodníku už na straně podjezdu pod železniční tratí). Jak píšu dle mě finální podoba do centra budou cyklopiktogramy, které navedou cyklistu na rozšířený chodník. Směr z centra (směr Nusle,Vršovice) se mě osobně líbí, cyklista má přehled o celé křižovatce a sám je pro ostatní účastníky silničního provozu vidět. Příklad já při cestě do Vršovic po opuštění chodníkové cyklostezky překonal křižovatku, jako bych jel z ulice Na Folimance.

Piskvor 7. 12. 2013, 15:48

TomášM [17]: Dočasně jsme tu taky měli bratrská vojska, jestli se nepletu. Vzhledem k současnému stavu magistrátního rozpočtu bych to viděl spíš na starý trik "hele, vono se jim to nelíbí, voni to stejně ignorujou, tak se jim teda na ty cykloopatření vybodnem, když jim to není dost nóbl."

Ivoš 8. 12. 2013, 10:52

Byl jsem se tam podívat, protože tam jinak jezdím jen párkrát do roka.
Větev s řešením výjezdu ze stezky na silnici je dobrá. Umožňuje bezpečně překonat dvě ulice a krytý počkat než bude volno. Pomáhá tak i chodcům na přechodu.
Větev směrem k Vltavě je brutální hovadina, protože neřeší nic. Nikde nikomu v ničem nepomáhá. Má několik negativních efektů, ale žádný pozitivní. Ani pro cyklisty, ani pro automobilisty. Abych nekřivdil, cyklistovi, který zde pojede poprvé to ukáže, kam má jet.
Včera tam byla menší louže, kterou těžko objedete. Bude-li na chodníku chodec, což se bohužel stává :-/, tak musíte zastavit; kdo má špatné periferní vidění, se zaměstná batisety a chodce či psa si už všimnout nestačí :-(
Řešit problém, který neexistuje by mělo být to nejtrestnější.

Ivoš 8. 12. 2013, 11:01

Petr [10] tady zleva nemá kdo přijíždět, pokud nezabloudil.
Petr [11] návrhová rychlost 30 km/h při najíždění na chodník je drsná. Nejde o segregovanou cyklostezku. Jestli nedělali tu šikanu aby cyklisté nelítali v plné rychlosti do chodců? Pak by měla oprávnění :-(

Petr Dlouhý 8. 12. 2013, 14:49

20: No, buď zabloudil, nebo tam byl třeba v obchodě. Když už je to tak namalované, proč tam tu větev nenechat a jen nepřidat vhodnější pro obvyklý směr?

30 km/h je typická rychlost, kterou se dá rozumě pohybovat v provozu. Před nájezdem bych řekl, že ne úplně neobvyklá. Na tom chodníku už je samozřejmě nutné rychlost trochu přizpůsobit chodcům. Pokud tam chtěli udělat šikanu na zpomalení, tak jí ale měli udělat tak, aby měl cyklista možnost se oddělit od aut v plné rychlosti, pak přibrzdit a pak by teprv byla nějaká šikana. Pokud to ovšem není možné udělat dost přehledné na to, aby stačilo prostě jen vypustit po vjezdu na chodník.

Vratislav Filler 8. 12. 2013, 19:16

Proti té druhé větvi nic nemám, i když, při odbočování vlevo by to nemuselo být tak nezbytné, protože tam člověk na tom kole pojede pomalu.

Řekl bych, že tak daleko, jako že to má být šikana pro zpomalení před vjezdem na chodník, se nešlo - jinak by snad muselo docvaknout, že zpomalit cyklistu takhle v místě, kde ho současně narvou do jednoho pruhu s auty jedoucími 50 km/h, je nebetyčná blbost.

Jinak nevíte někdo, zda tam přitom současně nezmizel ten zákaz vjezdu pro kola pro samotnou ulici?

josuk 9. 12. 2013, 08:05

značka zákaz vjezdu tam stále je! (pro člověka obvyklého vzrůstu vtipně a zcela do poslední chvíle schovaná za tou jednosměrkou (IP 4b)) :-D

Milan 10. 12. 2013, 21:26

Tak jsem to dnes jel směrem z centra a špatné to není. Na fotce to vypadá hůř, než jaké je to v realitě. Fotka totiž není pořízena ve směru od Nuslí, ale spíše ze strany od odbočky.

Směr do centra není až tak zalomený, jak se na fotce zdá. Je to OK. Zákaz vjezdu cyklistům na silnici pak je a je schovaný za lesem jiných dopravních značek.

Směr centra je kompromis, který využívat budu nebo se aspoň budu snažit. Platí, co jsem psal výše. Auta tam stála v druhé řadě, takže výhled do křižovatky nic moc a některá auta jedou zprava rychle, takže výhled do křižovatky neodpovídá možnostem cyklisty. Přejezd až po přechodu pro chodce je samozřejmě jiné kafe, ale příjezd k němu podjezdem pod tratí není moc vhodný kvůli chodcům. Je to tedy kompromis a tak je to třeba brát.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat