Břeclav cyklodopravní

Publikováno: 11. července. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021
Publikováno: 11. července. 2014, 1 min. čtení
Aktualizováno: 09. února. 2021

Tuto středu jsem poprvé vystoupil v Břeclavi. V krátkém článku přináším fotky toho, co mne zaujalo. Před návštěvou jsem věděl o cyklopruzích, které už od devadesátých let vedou z jedné strany města na druhou. O dalších povedených počinech jsem nevěděl. Město s 25 tisíci obyvateli se prezentuje jako brána do Lednicko-valtického areálu. Pro mne je to to železniční křižovatka těžící z blízkosti Rakouska a zdroj cyklodopravní inspirace.

Co je třeba vylepšit

Cyklopruhy na hlavních ulicích, kde projedou tisíce aut denně nejsou to pravé ořechové pro všechny.

Křižovatky mají sice cyklopruhy skrz, ale pustíte sem děti samotné?

Rozměry křižovatky i naprogramování semaforů myslí v prvé řadě na auta. Lepší řešení křižovatek a hlavních ulic ale komplikuje nedostatečná legislativa i myšlení lidí.

Lávku pro pěší výhledově rozšířit, aby byla i pro cyklisty. 

Dát pořádné a zastřešené stojany na nádraží, i uzamykatelné boxy, které mohou být chápány i jako opatření pro podporu turistického ruchu. Edit 30. 12. 2017: o kus dál se staví cyklověž.

Co se povedlo

Takhle malé cedule pro začátek cyklopruhu by stačily i v Praze.

V roce 2011 postavili hladkou stezku podél ulic, o kterých by mnozí řekli, že jsou naprosto v pohodě a je v nich malý provoz.

Stezka je postavená šikovně podél zdi nádraží tak, že je přes ní minimum křížení a tudíž neztrácí atraktivitu a je rychlou spojnicí.

Dobře investované peníze.

V Praze byly některé průchody přes soukromý pozemek zahrazeny.

Začátek stezky bývalým cukrovarem.

Umožní se vyhnout frekventovaným ulicím.

Bývalý most vlečky do cukrovaru využitý pro pěší.

Stezka přes bývalý cukrovar, zrevitalizované území.

Zkratka.

Václav Kříž
Od roku 2011 získal postupně praxi jako redaktor magazínu a editor mapy Městem na kole, cyklokoordinátor MČ Praha 14, 4, 11, TSK a jako cargobajker. Ambiciózní cyklistická síť (i stabilizace funkcí klimatu a biodiverzity Země) se může zdát jako neřešitelný ořech. Close your eyes and you will find passage out of the dark. Klíčem je vytrvat. Občané, politici, úřady i firmy, všichni jsou součástí řešení.

David O 13. 7. 2014, 09:44

Teda to řešení na předposlední fotce je mírně řečeno dost podivné. To už to rovnou mohli celé vyasfaltovat...

Kuba Kutílek 13. 7. 2014, 20:42

Břeclavi si moc vážím jako vzorového průkopnického města.

Třeba díky tomu, co by se dalo nazvat dánskými pásy (cyklopruhy oddělené obrubou od aut i od chodníku), které v Česku prý nejdou (navíc na průtahu silnice I. třídy):
http://www.mapy.cz/s/b25N

Cyklopruhy v břeclavském podání jsou velmi slušný počin - není to sice Nizozemsko, ale s přehledem to snese srovnání se Švýcarskem.

Stezka, kterou dáváš za vzor cyklisty od aut neodděluje, ale přímo důsledně vyčleňuje takovým způsobem, že netečně míjí několik téčkových křižovatek (do boční ulice naproti se ze stezky ani na stezku prostě nedostanete), další jsou napojeny jen proto, že přes stezku je náhodou v místě křižovatky sjezd k nějakému objektu či místo pro přecházení:
http://www.mapy.cz/s/b27f

Pokroku zdar. :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat