Letos jsem se na For Bikes dostal až v neděli, tudíž tento report nemůže plnit roli pozvánky, ale spíš rekapitulace toho, co se tam na poli městské cyklistiky dělo.
Letošní ročník byl potvrzením konce ekonomické krize. Prostory veletrhu zabíraly o halu víc než vloni, a snížil se podíl „vycpávkových“, necyklo vystavovatelů. S tím ale také ochladl zájem provozovatele přitáhnout na letňanský kopec návštěvníky přímo na kolech: jednak byla zrušena sleva pro návštěvníky, kteří na kole přijedou, ale hlavně bylo zrušeno obvyklé parkování kol na solidních stojanech hned u vchodu. V neděli jsem našel aspoň lowcostové oplocenky, které byste hledali ještě tak po skončení cyklojízdy, rozhodně ale ne na největším pražském cykloveletrhu. První dny veletrhu údajně nebylo parkování pro kola údajně zajištěné vůbec a parkovalo se nadivoko u sloupů. Ostuda.
Uvnitř nás čekala cyklistická sportovní klasika v plné síle. Takže, pokud se nevyznáte v nejnovějších trendech odpružení horských kol ani v tom, o kolik koleček víc má mít letos kazeta vaší nové silničky, měli jste celou akci prošlou docela rychle. Městská kola se prezentovala ve znamení masivní elektrifikace a bezmotorové modely tvořily u většiny vystavovatelů menší část „městské“ nabídky. Kdybyste chtěli vědět víc, co je v módě, tak je to prosím pěkně kolo se středovým motorem.
A odhlédneme-li od kol do města, pak je největším hitem horské kolo se středovým motorem kategorie „uphill“ a inzerovaným dojezdem kolem 150 km. Ta si (vzhledem k ceně začínající na padesáti tisících) zpravidla kupují zbohatlíci dle zásady „tohle ještě doma nemám“, aby na něm jezdili na dvacetikilometrové vyjíďky po lesních cyklostezkách.
Druhý letošní hype jsou pak kola s oooopravdu tlustými koly pro jízdu ve sněhu (tzv. fatbike), které sice možná znáte z komiksu Yehuda Moon jako něco opravdu „werid,“ letos to ale nemoho chybět v nabídce žádné větší firmy. No, třeba na ně bude příští zimu taky nějaký sníh :-) .
Vrátím-li se ale ke specialistům na městskou mobilitu, pak v zásadě skončím s lehkým pokrčením rameny. Citybikes doplnili svůj konfigurátor o (dost drahý) elektrický Kolos. S obvyklou nabídkou se ukázaly Cyklospeciality, Velorama i Ekolo, jakož i dovozci velkých firem. Nabídka byla ale vážně velmi základní, nevšiml jsem si žádného pořádného carga a vynulovala se i nabídka longtailů. Zájem domácího publika je, zdá se, v tomto poněkud hluchý. A nebo je prostor k pronájmu tak drahý, že i ti, kdo zde vystavovali a nákladní kola ve své nabídce mají, dali přednost zboží s vyšším poměrem cena : rozměr.
V kategorii posh doplňků zaujala světla Revolights, nabízející excelentní viditelnost vašich kol – předního i zadního – ovšem za cenu poněku málo stravitelnou. Objevili se také kříženci mezi koly, koloběžkami a motorovými skateboardy, které tak možná začnou brázdit pražský terén v ne zcela stopovém množství – jistě k velkému potěšení cyklistů i pěších.
Největší radost mi nakonec udělala dvojice prezentací oficiálních institucí. Pro mnohé zcela nečekaně se prezentoval Státní fond dopravní infrastruktury, což je ale nakonec více než logické – vždyť kdo jiný tu českou infrastrukturu platí víc než on. A naprosté nebe a dudy byla ve srovnání s loňskem prezentace Prahy. Pominu-li mapu, jejíž obálka se po loňském silničním extrému vrhla letos do extrému opačného a představila městskou cyklistiku v Praze jako záležitost „zcela retro,“ mohu jen chválit.
Kvalita nabízeného merchandisingu vzrostla přímo raketově a v zásadě konečně začíná odpovídat městu, které to s podporou cyklistické dopravy myslí víc než jen formálně. Za prvé už zájemci od magistrátního stánku neodešli s blikačkou a reflexní páskou pro běžce jako vloni, ale skutečně s vybavením určeným pro cyklisty. Za druhé, a to hlavně, přichází Praha konečně se solidními propagačními materiály. Jedná se o čtveřici letáků zaměřených na rodiny, seniory, eleganci a čtvrtý, speciální, vysvětlující přínosy cyklodopravy pro jednotlivce i město.
Kdo znáte historii cyklokomise, musíte pochopit význam tohoto kroku: Praha nestaví cyklostezky tajně a nekolauduje je v noci, nýbrž si dovoluje ve svých materiálech napsat taková tvrdá prohlášení jako „Na kole po Praze elegantně“ nebo „Město Praha děkuje všem, kteří využívají kolo jako dopravní prostředek.“ A to prosím není satira, já si toho skutečně vážím, protože tohle je potřeba. Dokonce to bylo potřeba už před lety, kdy právě nedostatek osvěty ze strany města byl jedním z hlavních impulsů pro vznik tohoto webu.
Třešničkou na dortu pak byla zpráva, že veškeré vybavení stánku (rollupy, dopravní značky, 2200 map, stojan z TSK a další věci), odvezli na výstaviště Sylva a Jirka Cobic na dvou longtailech. Naco auto, když máme cargobike!
Z For Bikes jsem tedy nakonec odcházel vcelku spokojen. A až Praha v další generaci materiálů vychytá mouchy, budu nejspíš spokojen naprosto. (Hlavně tady až v letáku „jezdíme elegantně“ namalují ten řetěz u měšťáka na správnou stranu :-) .)
Matěj 30. 3. 2015, 12:53
Za mě to je podobné, spíše zklamání z neelektrifikované část, a skládaček.Překvapení z elektrifikované části, asi se ekola dost rozjíždí. Zamiloval jsem se do Moustache Lundi - nádherný stroj s extremní cenovkou
vlákno 30. 3. 2015, 15:37
Co se týká propagace Prahy, tak jen doufám, že se to konečně nějak promítne i do reál politiky. Podmínky jsou k tomu nejlepší za poslední roky, ale proti setrvačnosti rozhodujících úřadů Prahy to nemusí vůbec stačit. Zatím mi přijde, že Praha mluví mnoha hlasy a každému říká, co chceš slyšet.
V části For e-bikes jsem strávil většinu času testováním, takže za mě spokojenost :). Potvrdil jsem si, že moje elektrokolo nižší střední třídy postupně vylepšované asi nebude v brzké době důvod měnit a pro pražský provoz mi plně dostačuje.
Jirka 1. 4. 2015, 00:51
Na veletrh jsem si šel cíleně koupit skládačku. Což se povedlo. Ošahal jsem si, vyzkoušel, koupil s veletržní slevou. Takže spokojenost.
Mne ale zaujala ještě jedna novinka. A to kříženci mezi silničkou a trekem. V nabídce je mělo GT (http://www.gtbicycles.cz/jizdni-kola/2015-silnicni/enduroad) a pak jsem tohle viděl ještě asi dvakrát. Docela o tom na to meziměstské dojíždění uvažuji.
Matěj 1. 4. 2015, 08:41
2Jirka: a co jste koupil za skládačku?
Jirka 1. 4. 2015, 08:58
@Matej měl jsem předvybrán Tern D8. Chtěl jsem si zkusit, zda mně zláká naživo Brompton.
Výsledek je, že jsem si koupil Tern Node D8
http://www.azub.cz/skladaci-kolo-24-palcu-tern-node-d8/
Ty 24'' kola jsou super a složené rozměry jsou stále ok. Já nemám problém se skladováním a díky fyzické konstituci ani s trochu vyšší váhou. Jediné co potřebuji, je aby mi to složené vzali do vlaku, což funguje.
vlákno 1. 4. 2015, 12:08
Jirka: tyhle "gravel bikes" už nějakou dobu sleduju a taky se mi líbí, v americe už je to trend docela dlouho, je to takový nezávodní cestovní cyklokros. Ale zjistil jsem, že jsem si tak dlouho upravoval crossové kolo, až jsem se tomu docela přiblížil, chybí už jen berany :). Zatím teda třetí kolo pořizovat nebudu, mám problém s prostorem už teď, ale až bude čas na upgrade crosse, tak si to chci pořídit.
Vaclav Stransky 2. 4. 2015, 10:53
Jejej, to je skoda, ze jste nedosel az na konec haly 4. Skromne jsme se tam za velikany krcili pred kamionem Big Shock a v predpremire predstavovali mestska kola tokyobike. Budeme je od 15.4. prodavat v prazskem Karline, tak se nekdy stavte :)
Vratislav Filler 2. 4. 2015, 12:15
Václav Stránský: Pravda, zahlédl jsem vás, ale při při psaní summary podle fotek nějak přehlédl...
Markéta Fillerová 4. 4. 2015, 18:50
Václav: Napraveno alespoň v blogu :) Váš stánek jsme samozřejmě viděli a brali si i leták - ta dámská verze kola byla úžasná :)... blog - http://vikalime.blogspot.cz/
Vaclav Stransky 4. 4. 2015, 22:09
Vrata a Marketa: Diky, to nas tesi, ze jsme zaujali :-)
Petr 14. 4. 2015, 22:28
Když nad tím zpětně přemýšlím, je mi divné, jak málo tam bylo obecně nákladních kol a jak málo tam bylo kol s vnitřním řazením. Nevím, jestli si to přeložit jako důsledek stádovosti českých prodejců (můj dojem z 4bike: teď frčí vylehčené silničky, městské cruisery, fatbiky a elektro ... horská kola a crossy jsou přijatelná jedině v retro podobě) nebo jestli to prostě byla výstava takhle zaměřená...