Jihlavě se mezi roky 2010 a 2014 povedlo přijmout řadu opatření pro usnadnění bezmotorového pohybu městem. V tomto článku ukážu některá konkrétní opatření, která považuji za jedinečná (jedinečná v českém prostředí). Buď jde o čisté a praktické provedení části cyklostezky, které se dle mých informací nepodařilo téměř nikde jinde v ČR projednat. Nebo jde o (celkem logickou) spolupráci s investory, díky které stezka vznikla.
Stezky postavené developery
Investor stavěl autoservis za dvacet milionů. Město mu ke stavebnímu povolení dalo podmínku, že postaví dvě stě metrů stezky za milion. Investor postavil autosalon i stezku. (že nechal autosalon schválně chátrat a firma přestala existovat a Jihlava jen o pár dní stihla vyřešit problémy s předáním a kolaudací a stezka funguje, je už věc jiná.)

Stezku úzkým údolím zaplatil developer nákupního centra City Park Jihlava. https://goo.gl/maps/CA3cu
V Praze existují obytné komplexy, kde developer postavil stezku jako součást své investice. Stovky metrů dlouhé stezky v Nových Chabrech, v Čakovickém parku a na Vackově jsou veřejně přístupné, na okolí ale nejsou příliš dobře napojené. V Jihlavě stezky postavené developery zapadají do systému tras plánovaného v Generelu cyklistické dopravy. Pro použití kola pro dopravu po městě je to zásadní rozdíl.
(Něco však Novým Chabrům chybí: například stezky či ulice pohodlně sjízdné na kole a schůdné pěšky vedoucí do všech stran. Jiné věci zase přebývají: povinnost koupit k bytu parkovací místo pro auto i pro lidi, kteří ho nebudou vlastnit)
Další vychytávky v Jihlavě

Je to možné díky vstřícnosti, kdy Povodí Moravy, s. p. pustilo Jihlavu se stezkou až téměř na hladinu.
Jihlavě se daří postupně budovat stezky vedoucí do průmyslových zón. Chce postupně propojit průmyslovou zónu u největšího podniku Bosch-Diesel dvěma cestami s centrem i východem města.

Přejezd účelové komunikace vedoucí do podniku. Čisté provedení bez ztráty přednosti a zbytečných značek. https://goo.gl/maps/Yy1K2

Po výstavbě nové se lidé pěšky a na kole na tu starou snadno dostanou a mohou jí využít. https://goo.gl/maps/ztmrk
Povedené části bezmotorové infrastruktury a fakt, že stezka podél řeky Jihlavy je podle automatického sčítače v běžný letní den za hranicí své propustnosti, jsou zásluhou konkrétních lidí. V Jihlavě jím byl cyklokoordinátor Pavel Šťastný a primátor Jaroslav Vymazal. Jaroslav Vymazal je od listopadu 2014 náměstek primátora, který má v kompetenci dopravu. Jihlava vyhlásila výběrové řízení na koordinátora městské mobility s předpokládaným termínem nástupu v květnu 2015.
Pomozte vzniku další kvalitní infrastruktury. Nemusíte být politik, nebo dostat rozvoj dopravy na starosti. Teď hned můžete politikovi nebo cyklokoordinátorovi pomoci svým jednoduchým či bláznivým nápadem. Přidejte ho do Cyklistů sobě. Do mapy kdekoliv v Česku. Možná znáte místa, kde se podařil vznik podobné infrastruktury jako v Jihlavě. Zkušenosti z těchto míst mohou také pomoci konkrétním lidem v jejich snažení.
Více o projektu Cyklisté sobě na webu www.cyklistesobe.cz
Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů. www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.