Když přijíždím ráno na Žižkov, panuje na křižovatce ulic Bořivojova a Ježkova, kde máme kancelář, poklidná, takřka venkovská atmosféra. Hluk aut tůrujících motory ve strmém stoupání ulice U Rajské zahrady sem doléhá jen nárazově. Na chodnících potkáte pár lidí spěchajících do zaměstnání, vedoucích děti do školky nebo venčících psa, sem tam kolo. Těch pár aut, která přijíždějí, „loví“ parkovací stání a tudíž se pohybují velmi přiměřenou rychlostí.
Ta ulice není zklidněná. Je od podstaty klidná. Do takového prostředí kolo bez problému zapadá, a je nakonec jedno, že kterým směrem v danou chvíli jedu v úzkém kanálu mezi parkujícími vozidly, nebo zda se v zájmu nevyklepání se na křemencových kočičácích v Ježkově spouštím tempem rychlejší chůze po chodníku. Cyklopruhy či zklidňování netřeba, stačilo by legalizovat ty protisměry.
Bohužel, tuto ranní idylu nezřídka naruší vozidlo, které se Bořivojkou prožene rychlostí snad možná ještě legální, přesto však v místě přirozené situaci naprosto nepřiměřenou. Není to každé druhé auto, ale dost možná že každé dvacáté ano; což už ale stačí na to, aby si člověk musel dávat desetkrát větší pozor, než kdyby těchto „legálních pirátů“ nebylo.
Téměř všechny pražské vedlejší ulice by mohly být od zítřka cykloobousměrkami bez jakýchkoliv úprav. Děti by si klidně mohly hrát přímo ve vozovce, jak to bylo v minulosti běžné. Ani režim parkování by se nemusel zpravidla měnit. Jen kdyby jeden z desítek řidičů nevyváděl hlouposti typu prolítnutí třímetrového pásu mezi parkujícími auty šedesát, cpaní se na obrubu jen proto, že viděl v zrcátku kolo, nebo parkování ve druhé či třetí brázdě, případně metr od přechodu.
Všechny ty retardéry u přechodů, obytné zóny, směšně zelené balisety, policií vyžadované cyklopruhy, návrh na zřízení cyklistických ulic a jiné serepetičky nejsou ve vedlejších ulicích primárně na pomoc chodcům, cyklistům nebo kvůli šikanování ohleduplných řidičů.
Jednosměrnost pro kola a veškerý dopravně-zklidňovací balast ve vedlejších ulicích tu je především proto, že se mezi účastníky provozu vyskytuje stále příliš velké procento bytostí, kteří nejsou schopny poznat, zda se zrovna pohybují přiměřeně prostředí, nejsou schopni vůbec pochopit, že vedlejší ulice není výpadovka na Plzeň, řidiči, kterým v obci nestačí padesátka. Tohle všechno je tu proto, že někteří lidé jsou tak hloupí, že ani netuší, že by se chovali bezohledně – a protože někteří lidé jsou bezohlední vychcánci, kteří to sice moc dobře vědí, ale je jim to šumák.
Takže vážení slušní chodci, cyklisté a řidiči. Dopravní zklidňování tu není kvůli vám. Dokud ale budou mezi účastníky provozu moc velcí hlupáci a moc velcí chytráci, nepůjde to asi jinak. Koneckonců, Nizozemsko je nejbezpečnější zemí v dopravě také proto, že tam, kde to jinak nejde, pitomé chování prostě fyzicky znemožňuje.
Jan Votoček 30. 9. 2015, 15:14
Naprostý souhlas.
Eva Zajíčková 30. 9. 2015, 19:07
Mluvíte (píšete) mi z duše. Zjednosměrnění lze jen těžko považovat za zklidňovací opatření, protože chci-li se dostat někam jednosměrkou, musím toho objet víc. Pokud nejsem místní a nemám předem nastudováno, kudy jet, objíždím toho hodně navíc. Mnohem spíš jde o parkování, neb do jednosměrky se dá postavit víc aut. Klíčová otázka zní: je nutné omezovat cyklisty kvůli parkování aut? Myslí-li to Praha s rozvojem cyklistiky vážně, pak je zřejmé, že ne.
josuk 1. 10. 2015, 08:50
Anonymita. Je hodně míst, kde si tohle chování dovolí jenom cizí. Místní by jednak nestačil všechny dostatečně uctivě pozdravit a jednak by to dostal následně „sežrat“ i jinak. Mezi psychopaty se dobrovolně zařadí málokdo. Možná něco způsobují navigace, které stresovaného řidiče zavedou na jemu neznámá místa, kde si více dovolí.
Čili podle mého odbourat anonymitu, resp. ten pocit anonymity. Ať už kamerami, policejními kontrolami, případně ještě účinněji – fyzickým znemožněním tranzitních průjezdů – v NL to přece také tak nějak mají.
jirka 1. 10. 2015, 21:11
@josuk jen to ne. Kamery a policie je dvousečná zbraň. A to jsem ještě optimista.
tik 1. 10. 2015, 23:28
aha, takze pokud projedu poloprazdnou ulici legalnich 49km/h (a muzeme diskutovat, jestli je tam bezpecnych 30 ci 70), tak jsem "legalni pirat" a je to spatne.
Hele, vim ze kola jsou fajn, ale ta nenavist k ridicum tu zacina bejt patologicka.
Stejne jako predstava, ze radeji vytvorit duplicitni infrastrukturu pro kola, nez se naucit jezdit v provozu ci nedejboze naucit se pravidla (a co mi ted v posledni dobe delaj cyklisti pred autem/kolem, je k placi a cim dal horsi)
Brahma 2. 10. 2015, 12:58
add tik:
Ano, pokud pojedete úzkou vedlejší jednosměrnou ulicí mezi obytnými domy, kde je zprava i zleva souvislý pás parkujících aut a uprostřed jeden pruh pro průjezd maximální povolenou rychlostí pro uzavřenou obec 50km/h, tak jste nebezpečný pirát. V §18 pravidel silničního provozu se praví:
Řidič smí jet jen takovou rychlostí, aby byl schopen zastavit vozidlo na vzdálenost, na kterou má rozhled.
Tvrdím, že při rychlosti 50km/h nezastavíte před dítětem, které schované za auto vám znenadání vkročí do cesty, což v takovéto zástavbě můžete čekat úplně všude. V tom úzkém pruhu mu také neuhnete.
O žádné patologické nenávisti nemůže být řeč. Většina zdejších cyklistů mezi auty a s auty pravidelně jezdí a umí to. Jen se nám nelíbí pravidelné přehlížení a utlačování od některých řidičů. Utlačování, které nás na rozdíl od těch řidičů ohrožuje na zdraví a životech.
Honza 2. 10. 2015, 14:01
Jeden o koze a druhy o voze. Tik pise o poloprazdne ulici a ty jsi z ni udelal uzkou jednosmerku s oboustranne parkujicimi auty. Jezdim na kole po Praze temer denne. Casto i s malyma detma. Jsem zcela jiste pro vybudovani solidni infrastruktury. Ale nejsem pro vyjadrovani otevrene nenavisti vuci ridicum. Obraci se to v konecnem dusledku proti cyklistum. Normalni lidi, kteri by s upravami souhlasili, se zaleknou "cyklofasistu" a vsichni zaplaceme nad vydelkem.
Brahma 2. 10. 2015, 14:12
Primární reakce byla na větu z článku: " Jen kdyby jeden z desítek řidičů nevyváděl hlouposti typu prolítnutí třímetrového pásu mezi parkujícími auty šedesát."
Jenda 2. 10. 2015, 15:59
Brahma:
> Tvrdím, že při rychlosti 50km/h nezastavíte před dítětem, které schované za auto vám znenadání vkročí do cesty, což v takovéto zástavbě můžete čekat úplně všude.
A ty při nějaké rychlosti tohle dokážeš?
Brahma 2. 10. 2015, 16:14
Jistě taková rychlost existuje. 50km/h to určitě není. V obytné zóně, které se taková ulice velice podobá, já bych dokonce řekl, že by jí měla být, je povolená maximální rychlost 20km/h. Tak to je zřejmě ta správná rychlost. Mimochodem se vůbec nebavíme o militantních cyklistech, ale o běžné ohleduplnosti vůči místním bydlícím chodcům.
Jenda 2. 10. 2015, 17:41
Brahma: Ve 20 km/h jsem jedno dítě málem přejel. Bez jediného zaváhání mi vběhlo přímo pod kolo. Nakonec mu proletěla moje opravdu pevná bota pár centimetrů před obličejem.
A myslím, že dokážu nasimulovat situaci, kdy mě přejedeš i v 10 km/h.
Brahma 2. 10. 2015, 17:48
Jistě, to dokážeš. Na druhou stranu je autem problém jet bez prokluzu spojky a drcení zubama ještě nižší rychlostí. Pokud zákonodárce považuje rychlost 20km/h za adekvátní pro obytnou zónu, tak bych se s tím spokojil. Asi nemá smysl to auto přes obytnou zónu tlačit. Nějaké riziko je vždycky, jen je třeba uvážit míru toho rizika. Proto jsem také rovnou tu rychlost neuváděl a pouze psal, že kdo takovou oblastí projede 50km/h, tak je pirát.
vlakno 3. 10. 2015, 09:27
Ty zóny 30/20 by se měly IMO zřizovat automaticky tam, kde radnice kvůli zvýšení počtu parkovacích míst místní úpravou přebije silniční zákon a dotáhne parkovací stání až těsně před přechody a křižovatky, čímž efektivně zkrátí rozhledové vzdálenosti na decimetry.
Mám ale výhrady třeba ke Karlínské zóně 30 a nejde jen o anarchii v parkování. Důvod je ten, co se píše v článku. Je tam rovná síť ulic, řidiči to považují za jednosměrky (jako cyklista v protisměru tam neustále někoho překvapuju) a stačí když tam jeden ze sta místo 30 projede jako prase 50 (samozřejmě bez postihu), a efekt celé zóny je pryč, děti, důchodci a s nimi většina populace tam na kole jezdit nebudou. Tohle jde řešit jedině fyzicky: vyvýšené a zkrácené přechody sloužící jako retardéry (cycle-friendly, nikoliv příčné prahy na celou šířku), chodníkové plochy rozšířené na stíny atd.
Lei 5. 10. 2015, 15:19
Jsem přesvědčen, že u nás nikdy nic jiného než fyzické řešení natvrdo nebude fungovat: jedině prahy, vyvýšeniny, sloupky, ploty, vrata a nevím co jiného můžou zabránit nepřiměřené rychlosti, nelegálními vjezdu, nelegálnímu parkování. A to to ještě všechno musí být bytelné.