Poté, co jsem se po zprovoznění Hybernské věnoval průjezdu všeobecně neoblíbenou křižovatkou U Bulhara, rád bych se podíval na zoubek i několika dalším. Jak bezpečně a přitom elegantně projet nepříjemná místa v širším pražském centru? Pro dnešní článek vybírám tři, která docela slušně znám.
Křižovatky u Muzea
Průjezd přes křižovatky na Muzeu je překvapivě jednoduchý – pokud znáte několik tajemství a víte, proč jezdit právě tudy.
Směrem od Riegerových sadů do centra se vyplatí dojet až do Španělské a na Vinohradskou se zařadit až v posledním bloku, doslova pár metrů před světly. Jak poskakování v chronické koloně na světlech, tak neohleduplné proplétání se po zalidněném chodníku jsou rozhodně větším zlem, než překonat jeden blok Španělské v protisměru. Když si tu dáte pozor na auta vycouvávající z kolmých stání, dá se to zvládnout. (Taky tudy můžete vodit kolo po chodníku a doufat, že až se na Praze 2 změní politická reprezentace, nechají zde cykloobousměrku zřídit. Do voleb ale zbývají ještě tři roky, tak zvažte sami, nakolik je to praktické.)
Na Vinohradskou se napojíte v zásadě velmi snadno. Nemáte-li opravdu velkou smůlu, proklouznete lehce mezi stojícími auty až na stopčáru levého pruhu. Pole position je zde důležité, protože čím dřív budete na dolní křižovatce, tím víc času (a prostoru pro ohleduplné chování) tam budete mít. Semafory jsou seřízeny tak, že zelená blikne zpravidla přesně ve chvíli, kdy na dolní křižovatku přijíždíte. Následně využijete ostrůvek uprostřed a přechody, na nichž se právě také zeleně rozsvítilo. Chodce objeďte zleva a nemusíte se nikam tlačit, čas máte. Jakmile přejedete tři pruhy magistrály, můžete se zařadit přes další přechod do vozovky a jste na Václavském náměstí. Čistě, rychle a elegantně. Jen při té radosti nezapomeňte dát o dvacet metrů dál pozor na chodce vycházející z metra.
Poznámka: Poslední měsíce je úsek mezi budovami Muzea neprůjezdný směrem dolů pro auta. Na kole se to dá, buďte ale velmi opatrní. (Mimochodem to předjímá i možnost, že se auta dají tímto způsobem nechat a směrem dolů se zřídí cykloobousměrka.)
Jedete-li z Čelakovského sadů, budete mít pravděpodobně dost času, abyste před Muzeem slezli z kola a přestrkali jej přes přechody.
V opačném směru je timing obou křižovatek také velmi příhodný. Nejprve se ale musíte dostat z vozovky k dolnímu přechodu: na konci Václaváku pokračujete sice rovně, ale vzápětí uhnete na poslední přechod před magistrálou (mezi třemi pruhy a otočkou za Koněm). Hluchý prostor bývá dostatečně volný na to, abyste se po něm dostali až k přechodu. Jakmile padne zelená, můžete přejet. Je dobré si pospíšit, předjedete tak chodce a nad přechodem se pohodlně přeřadíte doleva. Vzápětí padne zelená i na přechodu k Muzeu, kterou využijete ke vjezdu do vozovky a při obrubníku začnete stoupat k horní křižovatce. Vychází to výborně, ani nemusíte spěchat – když budete šlapat pohodlně tak akorát, dojedete k horním světlům přesně ve chvíli, když přijde zelená.
A proč vůbec pokračovat směrem na Vinohradskou? Je to paradoxní, ale stoupání po ní je překvapivě bez problémů. Jednak není v okolí ulice s mírnějším sklonem, jednak až po Italskou je jízda dětsky snadná, neboť je pruh široký. Ale dá se to přežít i dál, třeba až po tržnici, kde pak můžete v klidu odbočit do vedlejších ulic. A celé Vinohrady máte u nohou… Když budete mít dost sebekontroly, ani se nezpotíte. Stoupání Vinohradskou není náročnější než třeba vídeňskou Mariahilferstrasse. Naděje, že se zde časem dočkáme podobné klidové zóny, je ale dost lichá.
U Mánesa
Výjezd z novoměstské náplavky je ukázkou nepovedeného řešení signalizace. Chcete-li odtud vyjet legálně, musíte se vejít do videodetekce (aktivní zóna je asi dva metry za stopčárou), případně zmáčknout tlačítko a čekat a čekat, protože výjezd z náplavky pro cyklisty nemůže být na stejnou zelenou jako výjezd z Myslíkovy, a to kvůli obalovým křivkám automobilů, které zde vyjedou tak dva za hodinu. Pro pokračování na Masarykovo nábřeží je proto podstatně praktičtější došudlat to na zelenou po přechodu souběžném s nábřežím až k semaforu před Mánesem a počkat si tam. Skoro vždycky padne dřív a není to takový opruz.
Chodník Masarykova nábřeží je zalidněný, takže byste se měli maximálně snažit zůstat ve vozovce. Pro pověst cyklistů je lepší zdržovat auta (která vás zde nemohou bezpečně předjet kvůli bumlíkům podél tramvajového pásu) než kličkovat mezi chodci. Stejně je tam třicítka. Opačným směrem, z centra, vás balík aut většinou předjede. Kolona před křižovatkou ale zpravidla nestojí za proplétání se ke kýžené náplavce, proto zrovna tady není zas takové utrpení si to proskákat.
Vnislavova – Náplavka
Často využívané odbočení z trasy A23 na náplavku se dá provést mnoha způsoby, z nichž ale jen některé jsou únosné. Chodník podél tramvajové zastávky Výtoň je široký jen necelý metr a procpávat se tudy zjevně není nejlepší nápad. Naštěstí pro tato místa existuje trik. Po příjezdu z Vnislavovy pojedete nejprve rovně a pak se zařadíte do Svobodovy (je-li na světlech kolona, myslete na to, že stojící auta vás neohrozí). Odbočíte vpravo do centra podél zastávek Výtoň a držíte si polohu v pruhu. Nenechte se předjet, na konci ostrůvku se totiž budete řadit doleva a k přejezdu k náplavce použijete přechod. Funguje to výborně.
Směr z centra je pak snadný, ve vozovce to jde i za hustšího provozu – stačí na výjezdu z náplavky počkat, až od centra nic nepojede, a zařadit se rovnou do odbočovacího pruhu.
A vaše zkušenosti?
Jaké jsou vaše zkušenosti z těchto křižovatek? Pro které další byste uvítali návod? Očekáváme vaše komentáře.
Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.” |
josuk 13. 4. 2016, 10:03
pozn. podle mého je Svobodova občas dost frekventovaná a to napojování z Vnislavovy spolu s auty směr centrum není vždy dost bezpečné (je třeba dát přednost tramvajím a autům, co míří do čtyř směrů (některá odbočují ze Svobodovy doleva, na křižovatce s Vyšehradskou je zákaz odbočení a přijedou i po tramvajovém pásu. Navíc pod mostem jsou dva široké přechody a řidiči tam často neví kam dřív koukat. Já proto raději odbočím na nábřeží rovnou z konce Vnislavovy anebo prosublimuji mezi parkujícími pod viaduktem rovnou k přechodu Svobodovy..
Vratislav Filler 13. 4. 2016, 11:20
josuk: Já jsem takhle nikdy neměl problémy, přijde mi, že fáze padají pohodově, stačí počkat, až to bude volné. Ale dojet Vnislavvou je asi taky dobré. Padá tam zelená dobře?
vlákno 13. 4. 2016, 12:03
"Nenechte se předjet, na konci ostrůvku se totiž budete řadit doleva a k přejezdu k náplavce použijete přechod. Funguje to výborně."
Tohle moc nechápu, jak se na ten přechod dostat? Napadá mě jedině najet na chodník přechodem ulice Na Hrobci. Protože nájezd na přechod nábřeží přímo z pruhu, když jsou tam navíc příčné bumlíky a může jet tramvaj, je dost o hubu. Už jsem tu s tím měl problém, ale moc často tudy nejezdím, tak by mě tenhle detail zajímal.
https://mapy.cz/s/ArQH
K tomu Mánesu, z centra mám většinou kolonu, tak jedu po kolejích (pruh je na objetí kolony úzký). Ideálně pokud je červená, dám přednost chodcům a plynule zajedu na náplavku (připraven dát přednost autu jedoucímu z Myslíkovy tamtéž). Jde v podstatě o odbočení na červnou vpravo, přičemž na tom rameni není téměř provoz. Z nějakého hloupého důvodu to u nás není legální (dokonce i zelené fáze vpravo se v Praze dávají výhradně jako bezkolizní, takže tady se jí asi nedočkáme). Pokud je zelená, tak buď počkám u přechodu nebo prosublimuji kolonu, je ale potřeba dávat pozor na odbočující auta do Myslíkovy.
Muzeum je klasika. Náměty na další křižovatky: Náměstí Jana Palacha pro cesty z/na náplavku (vyhnutí se světlům objížďkou kolem Four Seasons) nebo Náměstí Curieových (kde se dá z Čechova mostu pokračovat rovně kolem práv do Pařížské, byť po blbých kostkách na tramvajové zastávce a s dáním přednosti při odbočení z 17. listopadu).
Jinak se nám tu rozmohl takový nešvar: zastávkové mysy. A vesele se budují další. To by bylo na kratší článek, jak je správně objíždět a nevjet přitom před auto. Já jsem na to doteď nepřišel.
Vratislav Filler 13. 4. 2016, 16:28
vlákno: Právě že na přímo. Výhoda je, že tramvaj v zastávce je pod kontrolou (buď tam není, nebo je dost času vyhodnotit, zda pojede), a v protisměru je vidět, a dá se zastavit na kolejích do centra. Když se tam bude tramvaj rozjíždět ze zastávky, dá se zastavit u kraje a přechod převést.
Zastávkové mysy jsou na pytel, ale IPR loves them.
vlákno 13. 4. 2016, 19:59
Díky za vysvětlní, příště vyzkúšám.
NightRider 13. 4. 2016, 22:18
Ad Vnislavova: díky za nápad, podjetí mostu ušetří nezanedbatelné množství kočičích hlav. Semafor na západním konci Vnislavovy je navíc nějaký divný, posledně jsem tam ze zvědavosti prostál na červené dobrou čtvrthodinu, zelená celou dobu svítila jenom na přechodu. Rychlé řešení je po tom přechodu přejít doleva, počkat si na červenou na Rašínově nábřeží a kolo tam z chodníku postavit přímo před první zastavivší auto.
Brahma 14. 4. 2016, 09:01
1
Zastávkové mysy jsou nepříjemné pro cyklisty, ale chodci při nástupu do tramvaje to ušetří nějakých 20cm výšky. Populace stárne a všichni hůře pohybliví občané to velice, velice ocení. Nevěřili byste jaká je pruda vylézt na berlách do standardní tramvaje přímo z ulice a vystoupení je možná ještě horší úkol. Když si uvědomím tento pohled, tak na to nenadávám. Prostě si ukážu a tvrdě najedu do kolejí. To auto za mnou to čeká, že něco takového udělám. Jde jen o tu odvahu přejet ty koleje před autem.
Zacyklení 14. 4. 2016, 10:05
1
Mě ty zastávkové mysy taky připadají dobré - pro cestující. Pro cyklisty ne. Vtipné jsou vídeňské zastávky: pro kolo fajn, ale na některých místech, kde je vyšší provoz chodců a málo aut (Václavské náměstí), se musí kličkovat mezi čekajícími, kteří netuší, že se jezdí horem a ne po kolejích. A řidiči to taky často nechápou a v těch kolejích pak jedou.
Zacyklení 14. 4. 2016, 10:06
Mně ty zastávkové mysy taky připadají dobré - pro cestující. Pro cyklisty ne. Vtipné jsou vídeňské zastávky: pro kolo fajn, ale na některých místech, kde je vyšší provoz chodců a málo aut (Václavské náměstí), se musí kličkovat mezi čekajícími, kteří netuší, že se jezdí horem a ne po kolejích. A řidiči to taky často nechápou a v těch kolejích pak jedou.
Vratislav Filler 14. 4. 2016, 10:14
Ve stoupání by měly být cyklovídně. V klesání babo raď. Mys není optimální, vždycky tam bude nějaké riziko zaseknutí předního kola při nepozornosti, což třeba ve 40 km/h v klesání s autem za zadkem může skončit dost fatálně.
Vratislav Filler 14. 4. 2016, 10:15
Na VInohradské snad chtějí někde experimentovat s ostrůvkem, za kterým bude vozovka vyvýšená do úrovně chodníku.
Epo 14. 4. 2016, 10:39
S výjezdem od Mánesa "na tlačítko" nevidím problém. Přijedu, zmáčknu tlačítko, počkám si na cyklus, který přijde hned jak skončí zelená z Myslíkovy. Pokud nepřijde, pak je na vině tramvaj, která má prioritu a rozjede celé nábřeží. Pak se musí počkat na další cyklus.
Přejíždění po přechodu, chodníku a na hulváta přes červenou považuju za prasení, i když to tak dělá většina. Asi jsem jediný, kdo tam poctivě čeká, ale aspoň tím nikoho nanasírám.
Navíc, když vyjedu na "svojí zelenou", tak mám dostatečný čas, (než dostane zelenou hlavní směr), abych stihnul dojet k odbočení do Divadelní, než mě dojede proud aut od Palačáku...
vlákno 14. 4. 2016, 10:42
Brahma: Prostě si ukážu a tvrdě najedu do kolejí. To auto za mnou to čeká, že něco takového udělám. Jde jen o tu odvahu přejet ty koleje před autem.
Na Právnické fakultě se mi stalo, že mě tam auto za mnou trvdě zavřelo, pak jsem tam čekal před mysem až odjede celá kolona a tramvaj. A ukazovat, když člověk přejíždí koleje, třeba mokré? To je bezpečné? A proč vůbec nutit cyklistu ukazovat změnu směru, když jede pořád rovně?
Mys je totálně aniticyklistické opatření, mě to od jízdy na kole městem neodradí, ale 95% populace ano. Cyklovídně bych dával nejen do kopce, ale všude, třeba i na Francouzskou z kopce. Kdo jede rychle, je automaticky mezi kolejema.
Brahma 14. 4. 2016, 10:57
Add Vlákno
Já myslím, že ukazování změny směru je pro cyklistu spíš výhodou než nevýhodou. Autu za mnou tím dám jasně najevo, že budu provádět nějaké vybočení, že mu tam najedu, že se mnou musí počítat. Já dokonce rozeznávám dva způsoby mávání. Jeden úplně do vodorovné polohy ruky pro tvrdé odbočení či najetí do pruhu. Druhý někam přes 45 stupńů pro částečné vybočení, kdy se kolem mne dá ještě projet.
Signalizace před odbočením upažením se dává před započetím odbočování, nikoliv během něho. Takže by to nemělo zvyšovat nebezpečí při přejíždění kolejí.
vlákno 14. 4. 2016, 11:20
Když máš vedle sebe souvislou jedoucí kolonu aut, tak ti ukazování změny směru nebude moc platné. Jinak nezpochybňuju, že je to výhodné, spíš bych řekl nutné. Čímž jsme u toho, proč cyklisty nutit na rovné ulici měnit směr, přejíždět koleje a míchat se s auty. Praha už je dostatečně anticyklistické město, ty mysy marginální cyklodopravu nezabijí, akorát cyklistům cestu po městě zbytečně znepříjemní.
Jiří Motýl 14. 4. 2016, 12:56
Ad mysy versus Vídně: Nezatracoval bych vídeňské zastávky kvůli dvěma případům, kde se udělaly blbě: Václavák a Letenské náměstí. Obojí ji v podstatě v pěší zóně a aut je tam minimum, takže není divu, že je chodci okupují. Na obou místech měl být spíše mys a někde zřídit patřičná místa pro zásobování. Na obou místech zastávku objíždím mezi kolejemi.
Ve směru z kopce bych cyklovídně nedával. Souhlas s VF, babo raď. To už snad radši ve směru dolů Vídeň pro veškerou dopravu (pokud jde), aby tam ti chodci spíše nebyli. (a nebo ta kombinace ostrůvku a Vídně. Mám dojem, že cyklovídeň ve směru dolů není tak zásadní a přinášela by neúnosné riziko pro čekající cestující.
vlákno 14. 4. 2016, 14:11
1
JM: Když se to důkladně proznačí (jiné povrchy, vizuálně oddělující obrubník v chodníku, piktogramy) a stavebně se zajistí, aby tam cyklista musel zpomalit, tak si to umím představit. Praha ale není průkopnická a nebude, takže bych se podíval za hranice, jestli jsou s tím nějaké zkušenosti. Pokud bez cyklovídně, tak alespoň dávat pikrogramy mezi koleje, aby bylo cyklistovi a řidičům jasné, že musí měnit směr a křížit koleje.
Brahma 14. 4. 2016, 14:34
Cyklovídeň na zastávce Albertov v ulici Na Slupi často přejíždím. Chodcům je naprosto jasné, kde mají stát, do silnice nelezou. Auta zvýšenou vozovku bez problému a zaváhání přejíždějí. Nájezdy jsou tak pozvolné, že to na kole hladce přejedeš i ve vyšší rychlosti. Větší kola u bicyklu než u aut jsou toho zárukou. Netřeba ani z kopce žádné zpomalování. Chodcům to umožňuje pohodlný nástup do tramvaje. Jen více takových zastávek.
Marek Turnovec 15. 4. 2016, 14:44
Mezi Vinohradskou a Václavákem se potřebuji dostat docela často, tak jsem došel prakticky ke stejnému řešení, jako je popisované v článku.
Také souhlasím s tím, že na další stoupání je Vinohradská dost v pohodě a je to opravdu nejmírnější stoupání dál na Vinohrady. Teď když je to nějaké rozestavěné u křižovakty s Italskou, tak je to možná trochu horší, ale vždy jsem projel bez problémů.
Nikdy jsem taky neměl problém s tím, jezdit Vinohradskou i dolů směrem k Václaváku, proto mě nikdy ani nenapadlo objíždět to nějak Španělskou. Pokud by v tom posledním úseku Mánesovy byla cykloobousměrka, tak to možná ještě zvážím, ale za současného stavu mi tedy přijde jako větší zlo jezdit zde v protisměru.
Va Výtoni mě víc trápí, jak při příjezdu od Folimanky odbočit směrem k Vyšehradu a to zrovna článek myslím vůbec neřeší. Tedy ne že by to nešlo - ale je tam víc možností a asi jsem zatím ještě neobjevil nějakou úplně optimální.
Neo Moucha 15. 4. 2016, 15:43
Marek Turnovec: Také mne vždycky znovu a znovu překvapí nepovolené levé odbočení z Vnislavovy do Libušiny... Což na kole opakovaně provádím :) Jiné možnosti jsou podle mne horší - ztracený spád Přemyslova - Vratislavova, chodníky mezi Vnislavovou a Libušinou, přechod na tlačítko na konci Vnislavovy...
Krtekat 24. 4. 2016, 16:17
Ad Výtoň: Běda vám, pokud chcete jet na Albertov, to se pak musí jet Svobodovou (Horská je úzká a jednosměrná, ze svobodovy nesmíte odbočit v levo) a zbývá jet Vinařického a pak odbočit na Albertov. Ve Svobodově máte dvojí dilema - jet v pravém odbočovacím pruhu a na zelenou si znovu vybojovat místo pro jízdu rovně nebo jet v pravo a riskovat předjíždění aut z leva i z prava..
A co tady ještě chybí jsou legitimní průjezdy, když přijedete z železničního mostu - zde nejčastěji přejedu z přechodu pro chodce a zařadím se pod most, ostatní varianty jsou buď příliš kostkované nebo jednosměrné..
https://mapy.cz/zakladni?x=14.4150863&y=50.0668831&z=20&l=2&pano=1&base=ophoto&pid=33673283&yaw=0.206&fov=1.257&pitch=0.022