European Cycling Challenge 2016: pomozte Praze vyhrát!

Publikováno: 22. dubna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021
Publikováno: 22. dubna. 2016, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. listopadu. 2021

The European Cycling Challenge – ECC2016 (Evropská cyklovýzva 2016) je pátým ročníkem mezinárodní soutěže evropských měst v městské dopravní cyklistice. Probíhat bude po celý květen a letos se jí prvně účastní i Praha.
Každé přihlášené město v podstatě představuje jeden soutěžní tým, složený z městských cyklistů, kteří v průběhu konání soutěže zaznamenávají své jízdy na kole a navyšují tím celkový počet ujetých kilometrů ve svém městě.

Soutěží se ve dvou kategoriích: 1) celkový počet najetých km uvnitř hranice města a 2) počet najetých km na 1000 obyvatel města. Zapojit se do Evropské cyklovýzvy nemůže být snadnější, účast není ničím omezena a je zdarma, stačí Vám jakékoliv kolo, přístup k internetu a alespoň jedna jízda mezi 1. – 31. květnem v Praze.

ecc_2016

Paralelně v tu samou dobu pořádá spolek Auto*Mat kampaň Do práce na kole. Obě cykloakce jsou podobného charakteru a z důvodu časové shody v jejich konání se všichni účastníci kampaně Do práce na kole automaticky stávají účastníky Evropské cyklovýzvy, do které se jim všechny údaje o jejich jízdách automaticky přenesou. Pokud tedy již soutěžíte s DPNK, tak nemusíte činit nic dalšího a rovnou pomůžete Praze k vítězství i v rámci Evropské cyklovýzvy.

DPNK-2016_web-banner_960x210-new-600x131

Účastníci Do práce na kole se ECC2016 účastní automaticky. Vy ostatní se můžete registrovat na webu European Cycling Challenge.

Je osvěžující, že seznam týmů Evropské cyklovýzvy tvoří z většiny méně známá města do půl milionu obyvatel a naopak profláknuté cyklistické metropole typu Amsterodamu, Paříže či Berlína se výzvy neúčastní. Soutěž má ostatně mezi obyvateli propagovat cyklodopravu, což v Kodani není úplně potřeba, abych tak lehce naznačil.

Škoda, že Praha soutěží v roce 2016 poprvé, protože za loňský rok ujeli pražští cyklisté v rámci kampaně Do práce na kole dohromady 544 715 km, což je přibližně o 100 000 km více, než je celkový součet kilometrů najetý v rámci Evropské cyklovýzvy ve vítězném polském městě Gdaňsk.

ecc_2016_01

Na základě těchto čísel můžeme odhadovat, že se Praha díky kampani Do práce na kole stává silným konkurentem a získává šanci umístit se na předních příčkách v kategorii najetých kilometrů na 1000 obyvatel a má velikou naději na vítězství v kategorii celkového počtu ujetých kilometrů.
Jestliže neplánujete být součástí 2-5 členného týmu, platit startovné nebo odjet minimálně 66 % cest Do práce na kole, jak je pro registraci a účast v této kampani podmínkou, může Vám právě Evropská cyklovýzva poskytnout nezávaznou a alternativní volbu městské cyklozábavy. Účast je zdarma.

ecc_2016_02

Příklad měst účastnících se ECC 2016.

Na první pohled se může zdát, že je Evropská cyklovýzva samoúčelnou soutěží jen pro soutěž, postrádající jakýkoliv další smysl, ale ve skutečnosti má velmi důležitý význam pro správně mířené zásahy do městské cyklosituace. Každé město platí za účast v soutěži 1000€ a samotná soutěž je formou propagace cyklodopravy, skrze kterou ale města především získávají od závodníků data o jejich pohybu.

Cyklovýzva tedy umožňuje cyklistům jedinečnou příležitost poskytnout městu anonymizované údaje o jejich pravidelných jízdách. Data jsou pro města velice potřebná, aby na jejich podkladě mohly cíleně trasovat nové cyklostezky, plánovat nejurgentnější zlepšení. Dopravování se v průběhu května po Praze na kole tedy znamená velice smysluplnou aktivitu za účelem poskytnutí zpětné vazby Praze o reálném stavu cyklodopravy.

ecc_2016_05

Data, která získal Gdaňsk minulý rok.

Aby Vaše jízdy mohly navyšovat celkovou ujetou vzdálenost Prahy a pomoci tak k celkovému vítězství, je nutné vytvořit si na www.cyclingchallenge.eu uživatelský účet (nebo se účastnit Do práce na kole). Orientace na webu je velice přehledná a vkládání jízd snadné. Pravidla říkají, že je možné nahrát až 6 jízd denně a žádná z jízd nesmí přesáhnout vzdálenost 35 km. Kolo můžete využívat jen jako dopravní prostředek, kilometry ze sportovních cyklotréninků není povoleno připočítat. Vaše maximální rychlost nesmí přesáhnout 45 km/h a Vaše průměrná rychlost nesmí být vyšší než 30km/h. Soutěž zastřešuje a data spravuje správce MHD v italské Boloni (SRM – Reti e Mobilità Srl).

cycling365logotrasp

Jízdy buď můžete měřit přímo pomocí oficiální soutěžní aplikace Cycling365 (iOS, Android, WP), která je na webu ke stažení zdarma, nebo vložit zpětně v online rozhraní nahráním souborů .gpx, či manuálně trasovat v mapě spolu s vyplněním údajů o době jízdy. Do soutěžních kategorií se bude zahrnovat jen vzdálenost ujetá uvnitř hranic města, kilometry našlapané mimo území Prahy budou sloužit jen ke statistickým účelům. Zanesené jízdy do mapy Vám budou barevně vykreslovat vlastní heatmapu, což může být pro mnohé zajímavý bonus.

Zapojte se do soutěže, pomozte Praze vyhrát, pomozte vytvořit komplexní obrázek o cyklodopravních trasách ve městě! Stačí se zaregistrovat a nahrávat vaše květnové trasy.

ecc_2016_03

  Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze.”

Marek Turnovec 26. 4. 2016, 13:08

No fajn. Zkusím se zúčastnit. Ta diskriminační podmínka u "Do práce na kole" (musí se tvořit nějaké týmy - tzn. minimálně 2 lidé) je totiž dost omezující.

Vratislav Filler 29. 4. 2016, 20:39

Hehe, ta podmínka není diskriminační, ale aktivizační! :_)

Marek Turnovec 30. 4. 2016, 12:58

No já raději jezdím na kole, než abych obcházel kolegy a k něčemu je nutil, aby mě měli za ještě většího blázna, než teď. :-)

Neo Moucha 3. 5. 2016, 14:01

Také ji považuji za diskriminační :)

Jonáš Holub 3. 5. 2016, 23:50

Nikomu není odepřena příležitost utvořit tým, ale samotné vytvoření týmu podléhá diskriminaci.

Neo Moucha 4. 5. 2016, 08:20

Kontrolní otázka - proč je Praha v žebříčku až na 32. místě? Data z Do práce na kole se ještě nenačítají, nebo prostě nikdo nejezdí? Gdaňsk měl snad první den hned 19 000 km!

Jiří Motýl 4. 5. 2016, 11:07

NM: Nevím, jak to technicky bude probíhat, v DPNK se samozřejmě jezdí, ale data se do ECC patrně nesdílí rovnou. Až budu mít cestu přes kancelář A*M, tak se pozeptám.

Vratislav Filler 4. 5. 2016, 14:34

NM: Pracuje se na technickém propojení aplikace DPNK a ECC, bude to fungovat každým dnem.

Neo Moucha 4. 5. 2016, 16:28

OK, tak snad to bude fungovat, jinak to bude buď bída s nouzí, nebo podezřelé načtení km najednou :) Já zadávám každý den poctivě 2x GPX soubor z navigace, protože smartfoun nemám :)

Marek Turnovec 4. 5. 2016, 16:41

Nápodobně, já tam včera večer nahrával 4 GPX soubory (cesty z práce a do práce za pondělí a úterý) a právě jsem si říkal, jak to najednou poskočilo. :-)

Taky jsem si ale říkal, že bych čekal, že tam toho Praha bude mít daleko víc. Tak snad se ten přenos povede nějak zprovoznit.

Ale dneska jsem to vzhledem k počasí vzdal a vezl se raději krtkem. Navíc jsem předpokládal nějaké vyřizování někde, kde by to s kolem byl trochu problém...

Neo Moucha 4. 5. 2016, 16:43

JJ ráno jsem si v Braníku připadal jako v zimě - nikde nikdo :)

PajaWallis 5. 5. 2016, 09:39

No je to divné, Gdaňsk má 90k km a cca 200 účastníků. Dnes je 5-ý den (ale nechť), pokud to počítám selským rozumem, pak na každého přidá 90km včetně dnešního dne... No, nevím nevím, zda by se mi chtělo každý den trávit 4h jízdou na kole (8h práce, 8h spánek, pak zbývají 4h na jiné aktivity, ale třeba přijímají stravu za jízdy)... Asi mají dobrý oddíl :-)

Neo Moucha 5. 5. 2016, 10:13

PW: já tam tedy u Gdaňsku vidím přes 4000 účastnků, jestli tomu dobře rozumím... Jinak by to myslím snad vážně nebylo možné...

PajaWallis 5. 5. 2016, 12:52

Jo, už vidím taky normální číslo na záložce Participants. Jen ta Praha je smutný příběh...

Neo Moucha 5. 5. 2016, 16:49

Přesně tak, docela ostuda... ale mám pocit, že vůbec nevím, kde jinde než tady na prahounakole bych se o tom dověděl... Nevím ale, kolik lidí se zúčastní DPNK a bylo v podstatě vyzýváno k tomu, že nemusí nic dělat :)

Vratislav Filler 5. 5. 2016, 19:42

Neslibuju to, ale předpokládám, že jakmile bude hotové technické propojení s aplikací DPNK, tak se to účastníkům DPNK vyhlásí. Jasně že to není perfektní, ale lepší než drátem do oka.

Neo Moucha 5. 5. 2016, 19:49

To je jasné a držím palce, ať už to funguje. Kdyby existovalo něco, s čím lze pomoci, dejte vědět :)

Jiří Motýl 6. 5. 2016, 18:32

Tak již se to evidentně rozběhlo.

Neo Moucha 9. 5. 2016, 08:23

Skvělé, ale těch km je oproti Gdaňsku nějak zoufale málo :( Lidičky jezděte... :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat