Sedlo. Jedna z částí kola, které hrozí odcizení. V Praze jsme zvěsti o jejich masovém mizení sice nezaznamenali, přesto existuje pár doporučení, kterých se můžete držet a ztrátě sedla tak předejít. A to zejména pokud nepatříte mezi lidi, kteří by toužili sedlo při každém parkování vyndávat a odnášet s sebou, případně jej zamykat lankem ke zbytku kola.
Vyměňte rychloupínák za matky
Tou asi nejzásadnější radou je doporučení vyměnit rychloupínák za klasické šrouby. Sedlo na rychloupínák zmizí snadno a jeho ztráta může být způsobena i žertíkem nějakého kolemjdoucího, tedy klasickým vandalstvím. Šrouby tyto incidenty do jisté míry omezí. Přeci jen se někdo v podroušeném stavu nebude snažit vaše kolo ničit s francouzákem v ruce. Tedy doufejme. :)
Laciné sedlo
Další radou je volba levného sedla, jehož ztráta vás nebude mrzet. Případné oželení komfortu nebo hezkého vzhledu kola ale není pro každého. Dobrou zprávou je, že trh městského cyklistického vybavení je v Praze poměrně malý, takže zlodějů zaměřených přímo na tipování dražších cyklistických doplňků pravděpodobně moc nebude. Dražší sedlo se tak projeví hlavně tím, že i vašemu kolu dává zdání luxusu a láká ke krádeži celého kola. Pokud chcete od vašeho sedla zloděje odlákat, zkuste ho znehodnotit. Jde to hlavně u modernějších plastových sedel: zamalovat firemní značky, natřít nějakou jeho část bláznivou barvou apod.
DIY zámek sedla
No ale co když prostě chcete, aby vaše kolo vypadalo dobře? Právě jste si opravili starou favoritku, dali na ni hezké kožené sedlo, a to rozhodně nechcete přemalovávat narůžovo. Ale zase se vám nezdá, že by vaše nové sedlo za jeden nebo tři tisíce korun měla chránit pouze ubohá matka nebo rychloupínák.
I zde se dá něco podniknout: sedlo můžete trvale zamknout k rámu drobným zámkem/řetězem. Krátké a decentní řetězy vyrábí třeba firma Abus. Ale variantou je i nízkonákladové DIY provedení za pomoci starého řetězu. Tím jistě zaujmete i své známé. Navíc u tohoto řešení můžete zachovat rychloupínák a výšku sedla si přizpůsobovat.
Co budete potřebovat?
- kus (starého) řetězu
- duši (třeba píchlou, ideální je užší, třeba na silniční kolo)
- izolepu (nejlépe černou, která odolá vlhkosti)
- nýtovačku na řetěz
Trik je jednoduchý: sedlo k rámu zamknete klasickým cyklistickým řetězem, který obalíte starou duší, aby vám nepoškodil lak. Nejdříve si změřte, jak dlouhý kus řetězu budete potřebovat. Pro výsledný estetický dojem i funkci je lepší, pokud nebude zbytečně přebývat. Rozmyslete si ale, do jakých poloh sedlo zvedáte, a délku řetězu tomu přizpůsobte. Následně si dle délky odměřte i kus duše, do které řetěz zasunete. Odměřte si jí o několik centimetrů více a přečnívající konec nastřihněte tak, abyste duši mohli ve výsledku nasunout na její druhý konec.
Nyní již stačí provést montáž. Řetěz vsuňte do duše, provlékněte fixní částí sedla i rámu a nýtovačkou spojte oba jeho konce do pevného okruhu. Přetáhněte konce duše přes sebe a důsledně spojte izolepou tak, aby duše zakrývala celý řetěz. Hotovo, sedlo máte polohovatelné a pevně zamčené k rámu, můžete směle vyrazit do zimních ulic.
Variantně můžete zvolit zabalení celého řetězu-okruhu do jednoho kusu duše, čímž bude celá konstrukce o něco subtilnější.
Vydání článku podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu “Cyklisté Praze”. |