Co musíte vědět před pořízením longtailu

Publikováno: 26. ledna. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 26. ledna. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Když chcete po Praze vozit na kole víc než svůj zadek, notebook a triko na převlečení, nemáte to snadné. Terén, kopce a nesouvislá chráněná infrastruktura, to vše omezuje možnosti použití tříkolových nákladních kol. Vozík za kolo je fajn rekreační věc, ale do města optimální také rozhodně není. V pražské praxi se tak má smysl rozhodovat v podstatě mezi dvojkolovým cargem a longtailem. A protože cargo mívá přes dva metry na délku a nevejde se do výtahu, vyřešila naše rodina záležitosti udržitelné mobility pořízením dvojice longtailů. Sám mám vlastní long už od léta a mohl jsem důkladněji vyzkoušet různé varianty, takže sdílím zkušenosti, abych vám usnadnil uvažování.

longtaily_cut

Není longtail jako longtail… (vzakázkový výrobek, vpravo kolo prodloužené sadou Xtracycle).


Skoro běžné kolo?

Longtail je konstrukcí běžnému kolu nejblíže a tudíž jsou mu nejbližší i jeho jízdní vlastnosti. Prázdný longtail se chová skoro stejně jako běžné kolo, takže rozdíl mezi jízdou na rychlém a líném kole bude mnohem větší, než když si ke svému horáku pořídíte Xtracycle. Samozřejmě, s nákladem je to jiné, k tomu se ale ještě dostaneme.

Rozdíly v jízdních vlastnostech tu nicméně jsou, větší rozvor znamená větší závlek při prudkém zatáčení. Jestli jste ale jezdili s vozíkem, dostanete to do ruky za pár minut, protože na longu jste podstatně hbitější. Jízdní vlastnosti se mění, když je long naložený. Šedesát kilo živé váhy na nosiči promění longtail v bachratou galeonu, která vyžaduje poněkud více námořnický styl kormidlování. Hodně ale záleží, jak kolo naložíte, dost si třeba ulehčíte, když si navyknete dávat těžší věci (a děti) co nejvíce dopředu. Stále na tom ale budete s manévrováním lépe, než kdybyste totéž naložili do nákladní tříkolky nebo vozíku.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Tern Cargo Node: výsledek spolupráce Ternu a Xtracycle.


Co je na longtailu jiné?

Některé díly jsou na longtailu oproti běžnému kolu trochu jiné.

Brzdy je potřeba mít kvalitnější, naložený long může i s posádkou vážit hodně přes 200 kilo. Véčka obstojí jen u nejlehčích adaptovaných Xtracyclů, a ani tam s nimi nebudete v Praze spokojeni – kotoučovka by měla být alespoň vzadu, když ne na obou kolech. Někdy se instalují brzdy bubnové.

Silnější dimenzování je vhodné také u zadního kola, „heavy duty“ longtaily tak používají kolo se 48 paprsky, dráty jsou samozřejmě také silnější a někdy se na zadní ose používají průmyslová ložiska.

U nákladních kol potřebujete solidní rozsah převodů, není ale nutné mít nic extra – úroveň MTB postačí bez elektrifikace i v Praze.

Je-li váš longtail elektrifikovaný, bude vám v Praze hej. Zákonný limit 250 W sice nestačí k tomu, abyste se do většího kopce s nákladem nezapotili, ale aspoň nebudete mít potíže držet tempo s ostatními. Výhodou longtailu pro elektrifikaci je, že do něj motor i baterie schováte celkem snadno. Nevýhodou jsou samozřejmě pořizovací náklady a výsledná hmotnost, která už ani v nejlehčích případech moc nepotěší. U longtailů je také velmi žádoucí mít navíc podporu rozjezdů.

Pro usnadnění manévrů s naloženým kolem je vhodné mít odpovídající stojan. Ten bývá zpravidla dvouramenný a jeho rozteč a pevnost je zásadní hlavně u kol, která chcete nakládat hodně na stranu nebo máte-li vzadu děti. I tak silně nedoporučuji vzdalovat se od kola s dětmi, stojánek nestojánek. Druhou pomůckou, která vám velmi pomůže, je uzamykání řidítek – nejde o zámek vidlice, ale o polohu předního kola.

Různé longtaily, různé použití

Jaký longtail pořídit? To závisí značně na způsobu, jakým jej chcete používat. Nemáte-li větší požadavek než vozit na něm cestou do práce dvě děti ke škole, potom může být vhodným řešením Xtracycle nebo jemu podobné lehké longtaily (Kona UTE). Dokonce vás může uspokojit takzvaný „midtail“, zkrácená verze longu, s jen malinko prodlouženým rozvorem a ložnou plochou kolem 60 cm. Pořizujete-li si ale Xtracycle, myslete na jeho omezenou nosnost (náklad do 90 kg, i s jezdcem do 160 kg) a na to, k jakému kolu jej připojujete – mělo by mít nějaké rezervy v nosnosti a pevnosti rámu, jinak se bude výsledný bicykl po naložení nepříjemně kroutit.

Většina longtailů umožňuje příležitostnou přepravu těžšího nákladu, doplníte-li jej o takzvané platformy. Náklad se potom už nezavěšuje na nosič tradičně z boku, ale nakládá se pěkně odspoda. V nabídce Xtracycle i jiných výrobců jsou pak vychytávky umožňující vozit náklady široké i dlouhé, a mimoto lehké stupačky dovolující posadit na long větší dítě nebo i dospělou osobu. Víte-li, že budete čas od času vozit větší věci, potom je kompatibilita s platformami zcela nezbytnou věcí.

Obvyklým způsobem využití longtailu je přeprava dětí. Pro kratší vzdálenost postačí polstrování na nosiči a něco, za co se dítě při přepravě bude držet. S oblibou se používají řidítka připevněná na sedlovku. Osobně jsem oba naše Xtracycly doplnil ještě pásy, aby děcka z nepozornosti nevypadla – respektive docela obyčejným zaklapávacím páskem, který se prostě protáhne pod ložnou plochou. Budete-li vozit děti skoro vždycky nebo na delší vzdálenosti, vyplatí se najít způsob, jak jim zajistit maximální komfort. Existují speciální dětské sedačky umístitelné na nosič longtailů – ten má často větší šířku, takže běžné sedačky na to nestačí. Longtail, který mi dělal zakázkově Jirka Štrupl (Cobic) nicméně připevnění běžné sedačky na nosič umožňuje. Také existují ohrádky dovolující naložit na longtail tolik dětí, kolik ložná plocha dovolí, nebo dokonce krabice, ve které budou děti chráněny ze všech stran (Madsen).

brno_2010_yuba_mundo

Yuba Mundo – poctivý longtail pro větší náklady.

kona_ute

Kona UTE – kratší sériový longtail (foto Kona).

madsen_bucket_500

Madsen Bucket – longtail s prostorem pro dvě děti vedle sebe (foto Madsen).


Ekonomický pohled

Uvažujete-li o pořízení longtailu, jistě vás zajímá, kolik za to musíte dát. Stačí-li vám omezená nosnost a máte-li kolo, které na něj můžete adaptovat, vystačíte si s konverzní sadou Xtracycle Free Radical, která přijde i s potřebnými doplňky na nějakých 13–15 tisíc Kč. Longtail s jednodílným rámem v základním provedení vás bude stát do 30 tisíc (Kona UTE, Yuba Mundo). Za elektrifikaci se samozřejmě připlácí kolem dalších 15 tisíc. A stejně tak jsou na tom kola vyšší třídy, například velmi zajímavé skládací cargo Tern Cargo Node, jehož obvyklá cena je kolem 50 tisíc. Konečně, máte-li jasné požadavky, které žádné z těchto kol nesplňuje, můžete si nechat postavit longtail na zakázku, třeba u Cargobikes, jako jsem to udělal já.

srpen 2016 143

Rozhodně to ale nemusí být o moc delší.


Pokračování

V pokračování článku představím podrobněji tři longtaily, které mám v poslední době příležitost opakovaně používat: Elektrifikovaný citybike se sadou Xtracycle (který patří mé ženě), Azubem Auto*Matu zapůjčený Tern Cargo Node, a konečně můj vlastní zakázkový Kočkobus od Cargobikes.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 27. 1. 2017, 14:56

Zajímavé, byla by nějaká osobní zkušenost s okamžiky typu :

dávám to do bytu, přízemí je vlastně v prvním patře, výtah je poněkud krátký nebo třeba zvednout to sám vlaku ?

vlákno 27. 1. 2017, 17:34

Já jsem zatím nejvíc na hmotnost vezl 30 kg pytel ze stavebnin, ale ten se v pohodě vešel do báglu, akorát mě trochu táhl záda k zemi. Táta vozíval sestru do školky na Libertě, měl montovací sedátko na horní tyči, myslím že v 90. letech byl takový způsob dopravy v Praze celkem průkopnický, v centru obzvlášť :).
Představuju si, že se to tu jednou uplatní v city logistice. Někde na náplavce vyloží elektrická loď zboží pro celou Prahu 1 a připravení messengeři ho rozvezou do obchodů, bytů a kanceláří. Dodávky a malé náklaďáčky budou nadále povolené, ale zpoplatněné na vjezdu dle hmotnosti a emisí. A povolené parkování dodávek bude pouze na zásobovacích místech, nikoliv na chodnících, přechodech a zákazech zastavení, jak je to tu běžně teď :).

újezďák 28. 1. 2017, 12:31

Krásná představa, protože bude se jednat o spolehlivě nejdražší přepravu zboží .

V pondělí pro Prahu 1 a 23
V úterý pro Prahu2 a 22
Ve středu pro Prahu 3 a 21
atd ... :)

Vzhledem k těm tisícům tun zboží, které Praha každý den potřebuje jen pro prosté přežití populace, to bude zajímavá matematika ve smyslu potřebného počtu mesengerů a jejich platů , vždyť jen jen potravin průměrný čech spotřebuje 771 kg za rok .

Jen to jídlo v Praze pro znamená 2534,9 tun za den ... bez obalů.

No a pro Prahu 1 ( to ja ta prakticky bez lidí) to dělá 59 tun ... i to bude mesengerů jako mravenců :D

Vratislav Filler 28. 1. 2017, 14:23

Újezďák: Cargobikes vyrábí kola, která lze postavit nastojato a ona tak stojí. Takže je takhle lze vzít i do malého výtahu nebo do vlaku. Dokonce jim dělá sklápěcí platformy a řidítka, takže to složené není širší než 25 cm. Lehčí long neváží víc než běžné elektrokolo.

Ad longtaily a city logistika:
Na to jsou lepší plnohodnotná carga, mají větší ložnou plochu, dělají se tříkolky, čtyřkolky, s elektrifikací, nosností do cca 300 kg. Nikdo si myslím nepředstavuje, že to nahradí náklaďák, co někam dovezou tunu zboží a vyloží na místě. Ale pro plancání se po centru či v nějakém areálu, když rozvážíte menší věci a kde je zájem na tom, aby tam nesmrděla velká auta, je to dobrý doplňkový systém. Ostatně, německá pošta kola používá léta, což ale neznamená, že nepoužívá nic jiného.

újezďák 28. 1. 2017, 14:39

Vratislav dík za info,

no a k těm tunám mě navedla ta vláknova megalomanská představa elektroloď že by pro celou Prahu ( Prahu1).
Aby jezdila jen nějaká nákladní lodička pro pár stovek kilo zboží a hlavně při současné " propustnosti" zdymadel v Praze je celkem zábavná navíc představa, ale tuším že náklady by byly podstatně vyšší už jen proto, že to zboží by se na tu loď muselo někde dostat..

No a cyklokargu jsme se tady myslím už bavili, to je v podstatě boj s časem, které kolo už dávno prohrálo, protože v evropských podmínkách nabízejí čistě elektroauta mnohem lepší pracovní podmínky pro " řidiče" než sebevíce sofistikovaná kola a jen třeba DHL objednává ve vlastní výrobě již dnes (deseti)tisíce elektroaut ale má jen pár desítek cargo kol a to se nebojím říci " jen protože to dobře vypadá" .

V tomhle času jsou bohužel cykloelektrokarga jasnou, byť líbivou, slepou uličkou . Jen si představ jak by vypadal třeba poslední měsíc cyklisty v Praze, kdyby na cyklokargu zásoboval obchod, nebo dokonce město :) pracovní podmínky ve srovnání s obyčejným elektroautem doslova šílený...

vlákno 29. 1. 2017, 03:48

ú: Klíč je ve zpoplatnění vjezdu dieslových dodávek. Spousta jich vjíždí na P1 jen s minimálním nákladem, takže by se některým vyplatilo nechat si to rozvést něčím menším. Dokud sazomety nemusí platit za dopravní zátěž, zábory místa a znečištění ovzduší, samozřejmě to nikoho nenutí hledat méně nákladné alternativy. Nikde jsem nepsal, že na cargokola přejde veškerá logistika, u tebe je ale dost typické, že neumíš číst.

újezďák 29. 1. 2017, 21:22

Vlákno nikde jsem nenapsal, že jsi to napsal, to je pro tebe typické se bránit proti něčemu, co o tobě nikdo neřek...

jen si napsal , že celou jednu loď rozvezou po Praze 1, lepe ocitovat přesně, co jsi napsal :)

Představuju si, že se to tu jednou uplatní v city logistice. Někde na náplavce vyloží elektrická loď zboží pro celou Prahu 1 a připravení messengeři ho rozvezou do obchodů, bytů a kanceláří.

Tak teď napíšu, že si představuji tech několik peletonů " připravených messngerů " jak kmitají celý den a ty se , pro tebe typicky, ohradíš, že neumím číst

vlákno 30. 1. 2017, 01:09

Musíš to dočíst: "Dodávky a malé náklaďáčky budou nadále povolené, ale zpoplatněné na vjezdu dle hmotnosti a emisí."

Lei 31. 1. 2017, 10:50

Těmi "elektroauty" se asi myslí auta na uhlí, že?

vlákno 31. 1. 2017, 12:35

Tak ono zase, co je ekologičtější, spalovat efektivně uhlí v kontrolovaných podmínkách nebo naftu na ulici v neseřízených chladnoucích motorech s výfuky bez filtrů pevných částic?

Lei 31. 1. 2017, 12:39

To je legitimní otázka. Těžko říct - možná jak se to vezme.

Zvlášť když se ještě zváží všechny náklady na výrobu, přenos a skladování elektrické energie a energetické ztráty při převodech z jedné formy energie na druhou (tepelná > elektrická, elektrická > mechanická), asi to nevyjde nijak moc dobře.

Tím nehájím naftové smradlavky. Tím jenom říkám, že na "elektro-" vesměs nic ekologického není, jak si dneska dost lidí myslí.

vlákno 31. 1. 2017, 15:49

Tak elektřinu nemáme jen z uhlí, u nás je to asi 50 % v mixu. Spalovací motory mají účinnost jen 25-30 %, elektromotory třeba 90 %, tepelné elektrárny 50 %. Ta se ještě zvyšuje kogenerací, díky elektrárně Mělník má třeba půlka Prahy teplo a dýcháme v zimě o dost čistší vzduch. Teplo z aut jde vniveč a hlavně nikdo u těch aut nekontroluje ani základní věci, takže tu máme podle odhadů 70 % dieselů bez filtru. To ať se radši spálí o něco víc uhlí kontrolovaně v elektrárně než si tu zamořovat lokálně město.
Elektřina je rozhodně budoucnost, čím dál víc se jí vyrábí obnovitelně, výkonové výkyvy nevadí, budou se nabíjet baterky.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat