Oficiální tiskovou konferencí spolku Auto*Mat odstartovala 7. března registrace do letošního ročníku soutěže Do práce na kole. Cílem kampaně je hravou formou přivést obyvatele měst k využívání šetrných způsobů dopravy, ulevit životnímu prostředí a také vnést více radosti a pohybu do běžného pracovního dne. Stačí jen vytvořit týmy o 2-5 lidech a během května pak co nejčastěji jezdit do práce „na vlastní pohon“. Od loňska se mohou soutěže zúčastnit také běžci, chodci, vozíčkáři a jezdit se bude i na koloběžkách, bruslích a longboardech.
Loni se soutěže Do práce na kole zúčastnilo téměř 11 000 lidí z 1 825 institucí a 27 měst. Z toho v Praze se soutěže účastnilo 3 601 soutěžících, kteří dohromady najeli a ušli přes 693 000 kilometrů. Letos přibylo dalších pět měst a očekává se i nárůst počtu účastníků. Do práce či do školy se tak bude jezdit na kole, běhat i chodit pěšky po celé republice. A soutěžit mohou lidé i tam, kde se jejich město přímo neúčastní. „Stačí se zaregistrovat na webu dopracenakole.cz a přihlásit se do jakéhokoliv jiného města. To platí i pro účastníky ze zahraničí. Registrace jsou otevřené až do 30. dubna.
Motto letošního ročníku zní: „Do práce na kole jezdí i profíci!“ a naznačuje, že na kole nemusejí jezdit jen sportovci, ale kdokoliv a z jakéhokoliv oboru. Tvářemi kampaně jsou břišní a hrudní chirurg prof. MUDr. Pavel Pafko, DrSc., a také fyzioložka a biochemička prof. RNDr. Helena Illnerová, DrSc. Oba jezdí po celý život pravidelně na kole a nic na tom nemění ani po sedmdesátce.
„Jízda na kole mě vždy bavila. Můžu si vše okolo dobře prohlédnout, zastavit, kde potřebuji či kde mě něco zaujme. A k stáří mě kolo těší ještě více. Po úrazu a operaci kyčelního kloubu se mi i po Praze lépe jezdí na kole, než chodí. A navíc mohu jet rychle z kopce či po rovině a cítit vítr kolem uší i ve vlasech. To miluji,“ popisuje profesorka Illnerová.
A profesor Pafko, který proslul operací Václava Havla a také první transplantací plic na území ČR, dodává:
„Kolegové na klinice se jízdě do práce na kole nediví. Mnozí jezdí také. Je radostnější přijet do nemocnice na kole, osprchovat se a začít pracovat, než jet autem a nervózně popojíždět na semaforech, zejména když vyjíždíme z domu na poslední chvíli.“
Účast v soutěži se každým rokem zvyšuje
„Loni se přihlásilo o 50 % více soutěžících než předchozím roce. Těší nás i velký zájem zaměstnavatelů, kteří své zaměstnance v šetrném cestování do práce podporují. V roce 2016 se jich zapojilo dokonce o 60 % více oproti roku předcházejícímu. Letos se těšíme, že se ve velkém přidají běžci i chodci,“ říká Lenka Myšáková, koordinátorka kampaně.
Soutěžní kategorie
V rámci Do práce na kole se soutěží v kategoriích pravidelnost týmu, výkonnost jednotlivce a hodnotit se bude i kreativita.
Oceněný bude tradičně i „cyklozaměstnavatel roku“, který vytváří co nejlepší podmínky, aby mohli jeho zaměstnanci jezdit do práce na kole. Loňský celkový vítěz, firma Continental Barum, svou snahu popisuje takto: „Pro přesun techniků a specialistů po areálu máme nakoupeno cca 700 firemních kol a k přepravě operátorů na lisovně v nové výrobní hale využíváme koloběžky. Na různých místech areálu máme několik koláren, které jsou oplocené a kamerově monitorované. Vstoupit do koláren mohou jen naši zaměstnanci s platnou identifikační kartou. U vrátnice máme k dispozici odkládací uzamykatelné skříňky např. i pro odložení cyklohelmy. Všichni zaměstnanci pak mohou využívat sprchy,“ vypočítává Regina Feiferlíková z Continental Barum.
Všichni účastníci soutěže dostanou trika z biobavlny s originálním potiskem, budou moci využívat různé slevy a výhody u partnerů soutěže a vítězové pak získají třeba kolo nebo koloběžku.
Více na www.dopracenakole.cz.
Text: PNK/Auto*Mat, Foto: Auto*Mat
FunThomas 9. 3. 2017, 14:52
No, to tedy nevím, jestli nám pan chirurg dělá dobrou reklamu. :-(
To jeho kolo nesplňuje podmínky provozu. Dále stojí v protisměru a na zákazu zastavení (V12c).
újezďák 10. 3. 2017, 15:52
To bych si nebyl tak jiste, vypadá to, že bliknu má a vepředu klidně může mít na rámu bílou nálepku.
Na podzim jsem měl debatu s policistou jestli je lepší mít povinnou výbavu nebo třeba odrazky na botách ( samolepk) s větší plochou a funkční i ve chvíli, kdy kolo je přivázané.
A když jsem mu za dne pustil bliknu o rozměru cykompu ( tedy na kole prakticky neviditelnou) a vysvětlil mu, že to co mám na drátech jsou reflexní trubičky, které mají dohromady větší plochu, lépe drží a při případném odpadnutí se netříští na střepy jako žluté drátové odrazky.
Navíc jsem mu ukázal, že na rámu v tmavých místech mám tmavé reflexní nálepky... jinými slovy to kolo je i bez cyklisty vidět líp než povině vybavené...
Tak je klidně možný že pan Pavko je líp vybavený, jen to není vidět...
To když už bych chtěl rejpat, to mi vadí víc když někoho vidím jet na kole a má přilbu na řidítkách nebo na nosiči, tyhle předstírače nemám rád, buď ať jezděj bez nebo je fakt lepší nevytvářet v lidech mylný dojem, že některé úseky jsou na přilbu a jiné ne.... to mě přijde jako obzvlášť nebezpečná strategie a na propagaci cyklistiky se to vůbec nehodí ....
Neo Moucha 27. 4. 2017, 17:08
Kontrolní otázka, nevím kam to napsat jinam - letos se Praha nezúčastní European Cycling Challenge - ECC2017 ?
Vratislav Filler 28. 4. 2017, 10:14
Neo Moucha: Vloni to fungovalo tak, že šlo data z aplikace DPNK posílat do ECC. Letos tam udělali nějakou změnu a už to nejde. Na magistrátě nechtěli, aby se v Praze tříštily síly a lidi byli nuceni užívat dvě aplikace, tak se k ECC letos nepřihlásili.
Neo Moucha 28. 4. 2017, 11:22
aha, OK, díky za vysvětlení, pro mne škoda :(