Důstojné podmínky – ať se pohybujete jakkoliv

Publikováno: 17. března. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021
Publikováno: 17. března. 2017, 1 min. čtení
Aktualizováno: 15. ledna. 2021

Chcete se bavit o rozvoji dopravy? Otevřete si libovolnou diskusi, a na co narazíte: Cyklisté si stěžují na ubohou infrastrukturu, motoristé na špatné parkování, cestující veřejnou dopravou na špatné linkové vedení, zpoždění či nevhodné intervaly, chodci na neposypané chodníky. To v tom lepším případě.

Nevadí, že skoro každý z Pražanů mnohokrát za měsíc převlékne svůj dopravní kabát a vidí dopravu tu okem pěšáka, tu zpoza volantu, řidítek nebo sedačky v autobuse. I přesto si cyklisté rádi postěžují na uliční rekonstrukce, kde bezpečnost jízdy na kole přebil požadavek na parkování, motoristé na plíživou likvidaci automobilové dopravy, cestující na zhoršování konkurenceschopnosti MHDčka kvůli Blankám a cyklostezkám, a chodci na agresivitu cyklistů, motoristů i řidičů MHD. Každý má přitom pro své výhrady své ospravedlnění – ale každý má také na hlavě své máslo. Diskusím o tom, kam směřovat v dopravním vývoji města, pak vládne vzájemná nevraživost.

Zabývám se poměrně dlouho druhem dopravy, o kterém mnoho lidí v Praze pochybuje – jízdním kolem. Dost jsem se napřemýšlel a napsal o tom, co vlastně podmínkám pro jízdu na kole chybí. Pocit bezpečí v provozu? Jistěže, ale pár procent lidí nemá problém jezdit po rušných ulicích. Chráněné trasy? No jasně, ale pár procent lidí nemá problém jezdit po chodníku. Stojany a kolárny? Samozřejmě, ale pár procent lidí umí přivázat kolo k libovolné značce. Možnost legální jízdy? Ano, ale pár procent lidí má štěstí na trasu, kde legální jízda není problém.

Co vlastně především postrádá cyklista, který nemá to štěstí, aby mu současně nevadil silný provoz, mohl své kolo zaparkovat, a dilema legálnost vs. chodník řešil tak, že to jeho svědomí unese?  Co cyklistům upírají ti, kteří říkají „než cykloobousměrku, budeme vám raději tolerovat chodník„,  nebo naopak „na nějaké extrabuřty máte nárok, až přestanete jezdit po chodníku?

Z názvu článku si to můžete odvodit: je to důstojnost.

Není málo lidí, kteří cyklistu vnímají jako ‘neidentifikovatelného lotra’ jezdícího v podnapilém stavu po chodnících (za takový výrok si komisař hradecké dopravní policie Stanislav Blažek vysloužil zařazení do ankety Zelená perla 2015). Pravidelný (a nedejbože celoroční) pražský cyklista se ale daleko spíše cítí jako lovná zvěř, jak jej výstižně nazval Adrian Short. Ovšem, jsou dvě strany stejné mince: cyklista mnohými nebývá vnímán jako důstojný účastník provozu a v provozu se důstojně často necítí.

Chceme-li tedy zlepšit podmínky pro jízdu na kole, je možná právě “důstojnost” termínem, který shrnuje naši snahu. Důstojné podmínky v sobě ideálně spojují požadavky na vnímanou bezpečnost, atraktivitu, legálnost, i na zapojení cyklisty mezi ostatní účastníky provozu a chodce. Ano: cyklistická doprava v Praze potřebuje důstojné podmínky. Podmínky, které můžeme odůvodnit úsporností, nenáročností, prospěšností a ekologičností bicyklu. Odsuzovat cyklisty za prohřešky nedává smysl, neumožňuje-li jim prostředí chovat se důstojně.

Původně jsem předpokládal, že svou úvahu skončím zde. Ale nebylo by to spravedlivé. Jistě vás už totiž už napadlo, že takový deficit důstojnosti rozhodně neplatí jen pro cyklisty.

I když půjdete pěšky, pojedete tramvají nebo autem, stane se, že narazíte na zbytečnost, kvůli které vaše osobní integrita prostě musí utrpět: zbytečná minuta a půl čekání na pusté křižovatce, nesmyslně dlouhý přestup či podivuhodně nastavená pravidla pro krátkodobé stání v modrých zónách – to jsou obdoby nelegalizovaných pustých chodníků a úřady zbytečně zakazovaných cykloobousměrek.

Možná bych si z toho měl vzít poučení, že si cyklista nemá na co stěžovat – všichni jsme na tom v tomhle stejně. Není ale právě to důvod, proč při užívání jednoho dopravního prostředku nevražíme na ty ostatní? Můj závěr je proto jiný: důstojné prostředí potřebujeme, ať se pohybujeme jakýmkoliv dopravním prostředkem. Jenom tak se z verbální války o dopravní prostor ulic stane dohoda o jeho sdílení.


PS: Možná vás napadne: jak si takový propagátor cyklodopravy představuje důstojnou pozici třeba u dopravy automobilové? Nuže, vyčkejte si na poněkud podrobnější pokračování.

Vratislav Filler
Zakladatel mapy a webu Prahou na kole, předchůdců tohoto magazínu. Zaměřuje se analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

újezďák 17. 3. 2017, 09:19

Nevím celkem souhlas , ale :

jako cyklista jsem si nikdy jako štvaná zvěř nepřipadal, spíš jsem měl nějakou dobu důstojný pocit " průkopníka" a " osvětáře" , ale to už mě přešlo i díky tomu co za cyklisty potkávám a se kterými nechci být moc spojován.

Myšlenka , že my cyklisté jsme zásadně obětmi a štvanci a tak máme právě se nechovat dle pravidel se každému rozumnému člověku rozmlží v okamžiku, kdy se konečně dostane na kole do " cyklodůstojného prostoru" a tam ho několikrát nějaký " cyklista oběť nedůstojnosti" nemilosrdně oprasí :)

Popravdě jako polocyklista /polo MHD a nyní i částečně koloběžkář si myslím, že volání po důstojnosti podmínek by se mělo prioritně dostat k uším lidí odpovědných za povrchy, na kterých se dopravujeme.

Jinými slovy, kvalitní povrch silnice, nezorané krajnice, rozumně usazené kanály, neklikatící se cyklostezky, neděravé a nezáplatované chodníky a případně nezaloužované cesty typu makadan aspol jsou pro pohodu (cyklo)dopravy 100x důležitější než současná a budoucí sveřepá zónace, zběsilé proznačkování, prosloupkování , zvlňování/zpomalopruhování a omalování veřejného prostoru .....

tik 17. 3. 2017, 16:10

@ujezdak +1, skvele receno

Kuba Turek 17. 3. 2017, 17:06

Myslím, že je tady ještě jedna hodně důležitá překážka: Nechat kolo nebo koloběžku bez dozoru, i když zapnuté do zámku, je jako házet prachy do výherního automatu. Ne každý je otrlý, aby si řekl, že nějak to dopadne. Přesněji - většina lidí tak otrlých není. Příklad naší rodiny je tristní: ve čtyřech lidech jsme za 10-15 (?) let už přišli krádežemi o pět kol a dvě koloběžky pro dospělé. Jenom dvě nám uznala pojišťovna, protože to bylo doma ze sklepa. Jednou z balkonu ve 4. patře a 2x na ulicích. Jedna koloběžka neuzamčená, ale z uzavřeného dvora autoservisu, a jedna uzamčená na ulici ve městě. Dokud tohle policajti nebo někdo jiný nevyřeší, nebude se jezdit do Prahy normálně a běžně.

újezdák 18. 3. 2017, 12:47

Ono to není jen o těch zlodějích, ale i o té ochotě lidí si koupit takové podezřele levné věci....

Jan Herda 18. 3. 2017, 18:36

Ano, jak si má cyklista připadat důstojně na úzké přeplněné silnici kde jsou 10cm hrboly v krajích, občas díra, do toho kanály?! Cyklistiku stále vnímám jako dopravu i na delší cesty - chci jet plynule a ne 15x stát a rozjíždět se z nuly, měnit povrchy atd. Jezdím ráno v půl šesté po Starokolínské přes Újezd do Kyjí a po 19hod většinou i ven na Kolín, nicméně cesty do centra nechávám na MHD a radši si zbytek dojdu pěšky. Kombinace vlak + kolo je polovičatá, z Peček bych si za kolo musel platit, navíc v tom narvaném cityelefantu se mi stát a uhýbat nechce, vlastně je "narváno všude" - na silnici, v metru, ve vlaku atd. Jak super je to někde v Tuklatech 5km za cedulí Praha a nejlíp u Sázavy ... Ale nedivím se - faktory ovlivňující počet cyklistů všichni známe a upřímně - v současné době a prostorovém uspořádání to prostě NEJDE. I na okresce bych potřeboval všude 1m na šířku "pro sebe" a to v každém směru! Spíš by chtělo dát možnost lidem pracovat z domova, zpoplatnit vjezd už někde od vnější hranice Prahy a MHD zdarma či za symbolický poplatek a posílit ji i za hranicemi Prahy - od Českého Brodu jezdí štrůdly aut, narvané vlaky, totéž od Berouna ...

újezdák 19. 3. 2017, 09:15

Jan Herda, to vypadá na silničku což ?
Do Kyjí se to na dá celkem slušně střihat lesem už od Úval podél trati, ale je to na pár úsecích minimálně na cyklokrosku...

Jan Herda 19. 3. 2017, 21:28

Ano, silnička, 80km v jednom dni na jiném kole prostě jezdit nechci :-) Stačí jet někde 20km/h a už za sebou slyším nervózní podřazování. Já si připadám bezpečně tam, kde jede každý ve své linii, tzn široká silnice I.třídy nevadí, že mě někdo míjí stovkou, pokud mě bere o 2m, ale kde není krajnice a jedu 15km/h do kopce po hrbatém asfaltu tak se bezpečně necítím, stejně jako někde na kostkách, při přejíždění kolejí atd. Sám vidím na svých rodičích, jak málo stačí k tomu, aby na kolo nesedli - zvýšený provoz aut u Poděbrad včetně kamionů, rušný kulaťák, kopec typu 5%, silný vítr, déšť, zima, ... v horších povětrnostních podmínkách se potřeba vlastní infrastruktury násobí. Ale taková infrastruktura v současném uspořádání a prostorových možnostech ani vzniknout nemůže a jejich cesty jsou čistě turistické, dopravní max "na nádraží" či nakoupit. I to však někteří radši vykonají autem, i když jsou mladí a fyzicky zdatní ...

újezďák 19. 3. 2017, 22:54

Celkem chápu, klidně je možný, že v " mé mimosezoně" tě občas vídám kolem 6,50-7,15 ? projet kolem naší zastávky autobusu, za každého počasí ?
Já jsem právě na běžné dojíždění po Praze 2x za den několik tras ale v podstatě v součtu za den od 46 do řekneme 65 km ( občas spojeno s výletem tak pak klidně 80) časem dospěl k horákovi, podle mě je jedno jestli na silničce držím průměrku 30 a na horském řekněme 25 když potřebuju jet v klidu s tím, že se moc nezajímám o povrch silnice, kostky, koleje atd, protože to na žiletce je pak skutečně neustálá sledovačka silnice...
Silničku mám pro radost, mtb pro to abych si to na kole i v provozu v klidu užil a případně odskočil stranou...

Jinak s tou dopravou ve smyslu mladí, nevýkonní souhlas :)

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava
Názory, Praha,

Metro D: Nádraží Krč a cyklodoprava

11. března. 2024, 3min. čtení5