Registrací jízdního kola proti krádeži?

Publikováno: 28. dubna. 2017, 14 min. čtení
Aktualizováno: 22. července. 2021
Autor: Jiří Motýl
Publikováno: 28. dubna. 2017, 14 min. čtení
Aktualizováno: 22. července. 2021
Autor: Jiří Motýl

Víte, že v roce 2020 evidovala česká policie 5 258 ukradených kol? To je 14 ukradených kol denně – a to jde jen o nahlášené příklady. Na přání našeho čtenáře přinášíme článek o možnostech registrace jízdních kol do evidence vlastníků. Jak taková databáze funguje a k čemu je dobrá? Ochrání vás před krádeží? A kterou případně vybrat?

Odhaduje se, že většina krádeží je náhodných a zloději především využívají aktuální příležitosti k snadnému lupu. Kolo si tak většinou nijak zdlouhavě netipují, nemají profesionální náčiní a většina zlodějů zvolí ke krádeži prostě to, co zrovna jde ukrást a zpeněžit nejsnadněji/nejlépe. Navíc cyklistická doprava ještě není v Praze natolik rozvinutá, aby tu bujel větší profesionální černý trh kolem krádeží městských kol.

Dobrý zámek a jedinečné kolo je základ

Své kolo tak většinou ochráníte, když budete mít lepší zámky než všechna kola ve vašem okolí. Kromě kvalitních zámků ale můžete vždy učinit i něco dalšího navíc:

Čím více jedinečné vaše kolo bude, tím je pro zloděje riskantnější, že ho někdo rozpozná. Například znehodnocení kola vlastním nátěrem je tak jednou z cest, jak své kolo chránit. Podobné kolo budete mít jen vy, a navíc bez originálního nátěru ztratí na ceně.
Další z možností ochrany je registrace kola do již zmiňovaných evidencí.

Přínos registrace

Registrace kola do databáze neudělá zázraky, má ale svůj smysl. Z hlediska prevence je tou nejvýznamnější součástí registrace získání nálepky, kterou si na kolo viditelně nalepíte a dáte všem najevo, že je vaše kolo registrované. V některých systémech je navíc nálepka kombinována s těžko zjistitelnými a odstranitelnými mikrotagy viditelnými jen pod UV lampou. Zloději sice nálepky žádný elektrický šok nedají, dokonce půjdou při troše snahy odstranit, ale dávají jistý signál, že je kolo lépe identifikovatelné, než kola bez nálepek stojící opodál. Ke krádeži si zloděj při zapojení elementární logiky spíše vybere kolo, o kterém s trochou štěstí může tvrdit, že je jeho již léta, než kolo, o kterém ví, že je někde jasně propojeno se svým vlastníkem.

Dalším smyslem registrace je pomoc v případě dokonané krádeže. S trochou štěstí vám registrace může dopomoci k navrácení bicyklu. Uvidíte vaše kolo někde v zastavárně nebo na Aukru? Díky registraci snadno prokážete, že patřilo právě vám. Možná vaše kolo nalezne mezi ukradenými předměty policie a bude si moci v databázi dohledat vás jakožto vlastníka, nebo třeba si výrobní číslo zkontroluje vůči databázi prodavač v zastavárně.
Samozřejmě, vlastnictví lze prokázat i bez databáze: mít kolo vyfocené, znát jeho výrobní číslo, ohlásit ihned krádež na policii.

Registrace je spíše taková pomůcka, abyste si skutečně tyto důkazy o vlastnictví kola pořídili a neodkládali to. Vyhnete se tak případu, kdy sice své ukradené kolo uvidíte někde ve výloze, ale nebudete schopní nijak prokázat, že to kdysi bylo právě vaše kolo. Navíc při použití mikrotagů můžete prokázat vlastnictví i v případě přebroušeného výrobního čísla, případně si jimi můžete označit světla či cyklokomputer.

Kterou evidenci zvolit?

Letmým prohledáním internetu zjistíte, že těch databází je celá řada a každá nabízí něco trochu jiného. Kam tedy kolo nejlépe zaregistrovat?

Je to samozřejmě na vás, ideální je ale promyslet výše zmíněné faktory. Dostanu s registrací preventivní identifikační nálepky na kolo? Jaká je pravděpodobnost, že se v případě nálezu kola do dané databáze podívá policie? Jaká je pravděpodobnost, že se do databáze podívá případný kupující/prodejce? A co když kolo odvezou do zahraničí? Každá databáze klade důraz na trochu jiné aspekty, kterými se snaží zaujmout:

  • Prokázání vlastnictví ukradeného kola nebo jeho částí
  • Veřejný vyhledávač kradených kol
  • Odrazení zloděje od krádeže
  • Spolupráce s policií nebo cykloprodejci
  • Možnost kombinovat s pojištěním proti krádeži

Evidence městské policie

V případě Prahy zajišťuje bezplatně možnost evidence jízdního kola městská policie. Na novém webu městské policie sice o této službě informaci nenalezneme, ale tato dlouholetá možnost stále funguje a je zdarma.

Jak píše Irena Seifertová z Městské policie Praha:
„Cílem této evidence je maximálně pomoci občanům s ochranou jejich majetku a snížit počet krádeží. V případě, že dojde ke ztrátě, díky této evidenci pomoci zlepšit pátrání po odcizených kolech.
Samotná evidence je velmi jednoduchá  – stačí, aby se osoba, která si chce svoje kolo nechat zaevidovat, dostavila po předběžné domluvě na služebnu obvodního ředitelství městské policie v místě, kde bydlí – adresy jsou uvedeny na našich webových stránkách www.mppraha.cz
S sebou je nutné vzít – občanský průkaz, doklad o koupi kola či doklad o jeho jiném nabití a samozřejmě přivézt i to samotné kolo. Po evidenci majitel kola obdrží evidenční průkaz jízdního kola a kolo se označí nálepkou s informací, že je v evidenci městské policie.
Při ztrátě či odcizení je nutné vše nahlásit jak na služebnu Policie ČR, tak na služebnu městské policie – poté bude kolo vedeno v centrální evidenci odcizených kol.“

V případě evidence u pražské městské policie je výhodou, že je služba bezplatná, získáte i prevenční nálepku a máte jistotu, že je vaše kolo v evidenci, kterou policie zaručeně používá. Nevýhodou může být, že nelze evidenci nijak online kontrolovat, případná třetí osoba si tak jen obtížně zkontroluje, zda je kupované kolo vedeno jako kradené. Musíte se také dostavit na služebnu, proces je tak o něco obtížnější.

www.mppraha.cz

Privátní (online) evidence

Online lze nalézt mnoho webových stránek zajišťujících evidenci vlastnictví jízdních kol. Základní registrace bývá u většiny serverů zdarma, společnosti pak vydělávají na dodatkových službách, například na zprostředkování pojištění proti krádeži, nebo právě na vydání identifikačních nálepek. Přístupy se ale velmi liší.

Výhodou těchto evidencí může být, že lze ve většině těchto registrů vyhledávat kola dle výrobního čísla přímo online. Je tak jistá pravděpodobnost, že se mimoděk nalezne, třeba když si ho zkusí prolustrovat případný kupující. Nevýhodou je, že je těchto databází velké množství. Při registraci tak doporučujeme především registraci v těch nejpoužívanějších, kde je největší pravděpodobnost, že je použije i někdo další. Dobré je zvolit databázi, která funguje mezinárodně, nebo takovou, která proklamuje kontakt s policejními složkami nebo cyklistickými prodejnami a je tak jistá šance, že ji v případě nálezu podezřelých kol procházejí i policisté nebo prodejci.
Trochu samostatnou kategorii pak tvoří databáze založené primárně na UV značkách v podobě mikrotagů, tam jde především o označení samotného kola a jeho částí, nikoliv nezbytně o možnost online prohledávání výrobních čísel kol.

Vzhledem k velkému počtu těchto soukromých evidencí jde o poměrně nepřehlednou oblast. Dobré je soustředit svou pozornost na stránky a systémy, které jsou na čelních místech internetových vyhledávačů, doporučují je oficiální instituce nebo cykloprodejny, a kde je tak vyšší pravděpodobnost, že je někdo používá.

V Česku pravděpodobně narazíte na stránku Cerek.cz (Centrální registr jízdních kol pro ČR) a na Kradenakola.cz. Z těch zahraničních lze zmínit například nový startup Bike-id.eu. Známý je také registrační systém Datatag, který prodávají mnohé cykloprodejny. Každá databáze má své plusy a minusy, rozhodnutí o registraci kola na té které stránce je čistě na vás. Níže přinášíme základní charakteristiky:

Cerek.cz má oficiálně vypadající vznešený název, ale v podstatě se jedná o velmi obdobnou službu, jakou nabízí pražská městská policie. Tedy s několika vylepšeními. Lze zde veřejně online vyhledávat kola dle výrobních čísel, zda nebyla ukradena, a stránka je ve více jazycích, snaží se tak rozrůstat i do zahraničí. V případě nahlášeného odcizení vás také web ihned informuje, pokud číslo vašeho kola někdo do vyhledávače zadal. Cerek navíc spolupracuje s vícero městskými policiemi a cykloprodejnami. S pražskou městskou policií ale nikoliv, i když o tom dle sdělení firmy vede společnost jednání. Registrace není zadarmo: samotná stojí 99 Kč na pět let, případně 349 Kč, pokud chcete mít na kole i nálepku informující o registraci kola.

www.cerek.cz

Kradenakola.cz je jednoduchou webovou stránkou, kde si můžete zaregistrovat své kolo. A to před krádeží, nebo i po ní. Nic to nestojí a nedostanete ani žádnou nálepku. Samozřejmě si ji ale můžete sami vyrobit ;) Je to prostě stránka, kam můžete vepsat výrobní číslo vašeho ukradeného bicyklu a doufat, že ho třeba někdo najde a přes tuto stránku vás kontaktuje. Vzhledem k češtině a doméně to je web omezený především na Česko.

www.kradenakola.cz

Datatag je mezinárodním systémem značení vlastnictví předmětů, včetně jízdních kol. Celý set si můžete zakoupit online nebo v různých cyklistických prodejnách. Na kolo nanesete několik unikátních registračních čísel viditelných pouze pod UV lampou. Kolo a jeho komponenty dále můžete označit na různých skrytých místech speciálními mikrotagy, které uvidíte také jen pod UV světlem.  Na bicykl si samozřejmě dáte i viditelnou samolepku, že je chráněno systémem Datatag a svoje ID si zaregistrujete na webové stránce Datatag a získáte tak vlastnický certifikát k onomu unikátnímu ID.
Viditelná samolepka slouží k prevenci, ale samotný systém je určen především pro identifikaci. Zloděj si nemůže být zcela jist, že se mu podaří odhalit a odstranit všechny mikrotagy a vy tak máte větší šanci, že i po přebarvení a odstranění výrobního čísla stejně naleznete nějakou část, na která váš mikrotag zůstal a prokážete tak, že se jedná o vaše kolo. Vzhledem k tomu, že pro nalezení tagu potřebujete UV lampu, tak se rozhodně nejedná o systém, který by kontrolovala při kupování kola široká veřejnost. Policie ČR ale tento systém značení zná, a měla by nalezená kola UV světlem kontrolovat.
Vzhledem k ceně a vlastnostem značení se jedná o záležitost, kterou pravděpodobně využijí především majitelé dražších kol. Jeden set se značkami stojí kolem 950 Kč, přeregistrování vlastníka pak stojí 350 Kč. Firma spolupracuje i s pojišťovnou a nabízí slevu u pojištění proti krádeži.

www.datatag.cz

Bike ID je estonsko-německým startupem, který nabízí kombinaci veřejně přístupné online databáze ála Cerek nebo Kradenakola.cz s identifikačním systémem podobným Datatagu, tedy setem mikrotagů viditelných pod UV světlem. Bike ID může posloužit především k registraci kola do mezinárodní databáze, na českém trhu ale není zatím firma více přítomná. Základní registrace je zdarma, za 10 € se pak volitelně dokupuje identifikační set mikrotagů na kolo, případně společnost nabízí i přikoupení pojištění proti krádeži. Registrovat se lze kdekoliv, placené služby jsou ale zatím omezeny jen na Estonsko. Firma ale plánuje rozšiřování dále do Evropy.

www.bike-id-eu

A mnohé další. Výčet rozhodně není kompletní, toto jsou pouze zástupci ilustrující existující možnosti. Jistě naleznete mnohé další společnosti a registrační systémy, kam své kolo můžete přihlásit.

Doporučení na závěr

Pokud náš web sledujete pravidelně, tak víte, že pro bezpečnost kola doporučujeme především pořízení kvalitního zámku. Pro ježdění po městě se určitě vyplatí mít i nějaký ten méně luxusní model bicyklu, který nebudete mít strach zanechat pár minut před obchodem. Dobré je také parkovat na rušnějších místech, kde chodí více lidí.

Pokud zvažujete registraci kola do nějaké té databáze, pak určitě doporučujeme registraci v oficiální pražské databázi městské policie. Jistě ani nic nezkazíte, pokud si kolo zanesete i do různých dalších bezplatných online registrů. Jen si je zapamatujte, ať můžete vlastníka kola změnit, až se bicyklu budete zbavovat.

Placené systémy pak pravděpodobně využijete, pokud máte nějaké dražší kolo, nebo pokud chcete mít jistotu, že jste pro odrazení zlodějů či pro identifikaci svého ukradeného kola udělali skutečně vše.

Volba je jen na vás. Každopádně si kolo nafoťte, včetně nějakých netradičních poznávacích prvků, a poznamenejte si výrobní číslo svého bicyklu. To jsou skutečně podstatné informace, které oceníte, pokud by vaše kolo zmizelo.

Nová kola mívají vyražené výrobní číslo vespod, na starších bicyklech (na snímku) ho musíte trochu hledat.

Jaké jsou vaše zkušenosti s databázemi a krádežemi? Ztratilo se vám kolo? Bylo nalezeno? Pomohla vám nějaká databáze? Máte kolo někde registrované? V redakci se nám tolik zkušeností nashromáždit nepodařilo, budeme tedy rádi za vaše poznatky v diskuzi pod článkem.

Ukradli vám v Praze jízdní kolo nebo koloběžku?

Výsledky

Nahrávání ... Nahrávání ...
Jiří Motýl
V domovské Praze jezdí na městském kole na vzdálenosti do osmi kilometrů. V redakci od roku 2013, od roku 2015 šéfredaktorem. Spoluautor knihy Městem na kole.

Líbil se Vám článek? Podpořte náš další obsah!
Stačí 10 Kč a minuta Vašeho času.

Vyberte prosím částku, poté budete přesmerováni na darujme.cz

Mohlo by vás zajímat
Na kole ve městě (10): Dopravní nehody
Pokročilí,

Na kole ve městě (10): Dopravní nehody

04. prosince. 2022, 12min. čtení5