Cyklopruh dává na ulici cyklistům vymezený prostor při současně nejmenším prostorovém záboru. Stezka sdílená s chodci není v ulicích s domy dobrým řešením a na vyhrazený cyklopás za parkujícími auty zase potřebujeme o metr více než na cyklopruh.
V Praze se ale cyklopruhy považují za opatření poněkud prokleté. V místech, kde by cyklista potřeboval ochranu a vedení nejvíce, tedy ve větších křižovatkách, je dobrou tradicí projektantů a policejních dopravních inženýrů zavřít na okamžik oči a otevřít je znovu až když je cyklista za křižovatkou. Toto prokletí se daří prolamovat jen na několika málo místech: Na Veletržní, v Bubenské, na Hládkově a Prašném mostě, nebo – včetně řešení s pravými řaďáky – vloni v ulici V Olšinách.
Kde cyklopruhy nejsou, vypadá chování zdatnějšího cyklisty v křižovatce zhruba takhle:
Zdatný cyklista se zkrátka mezi auty nějak proplete. Méně zdatnému cyklistovi v takovém místě nicméně zbývají jen oči pro pláč, případně nežádoucí migrace na chodník. Infrastruktura, po které se pohybujeme, má být pro všechny účastníky srozumitelná. Při její absenci volí různě zdatní cyklisté různá ad-hoc řešení, včetně manévrů někdy dost zoufalých či nelegálních. To zákonitě frustruje motoristy, kteří zpravidla nejsou schopni postřehnout kombinaci faktorů vedoucí v dané chvíli cyklistu k tomu, že dělá to, co zrovna dělá.
Cyklopruh vedený křižovatkou (je-li vedený tak, že dává pro jízdu na kole smysl) je současně nabídkou přiměřeně bezpečné trasy pro kolo a informací: kdo jede na kole (a má rozum), pojede tudy. A motorista se mu nebude muset obtížně vyhýbat. Následující video to srovnává velmi zřetelně:
Zkrátka, zřizování vyhrazených cyklopruhů a piktokoridorů skrz křižovatky (a další postupy vedoucí cyklisty v provozu předvídatelným způsobem) je jednoznačně v zájmu jak cyklistů, tak ostatních účastníků provozu.
Hájecký Cyklistická 7. 6. 2017, 18:12
Ano, tudy projíždím celkem často do práve a tím si u mě Praha 10 udělala velké plus za skvělé sloučení cyklistů s normlní dopravou! :-)
zzzz 8. 6. 2017, 20:07
Zrovna tady uplne zbytecne, protoze kdokoli, kdo ma rozum, jede radeji Vladivostockou/Na Hroude nebo se dostane na Prubeznou pres ulice Na Vrsich a Pod Altanem.
Vratislav Filler 9. 6. 2017, 20:46
zzzz: Z heatmapy to tak nevypadá, Na Hroudě jezdí minimum lidí. Viz https://mapa.prahounakole.cz/?zoom=16&lat=50.07135&lon=14.48825&layers=_Wg2017 .
Zzzz 12. 6. 2017, 21:56
Jasně, protože je ještě lepší ta kombinace ulic Na Vrších a Pod Altáne Jinak ta mapa vypadá sice zajímavě, ale zdroje dat budou pochybné. Já třeba jezdím Třebohostickou, kola tam potkávám a z mapy to vypadá, že tam musí ještě deset cyklistů projet, aby tam nejezdil vůbec nikdo, tedy alespoň podle toho "minima lidí" v ulici Na Hroudě...
Vratislav Filler 13. 6. 2017, 16:55
Zzzz: heatmapa je ze záznamů tras, co lidi jezdili v rámci Do práce na kole. modré trasy naklikané jako předpoklad, červené log (ale za celý měsíc, tj. i víc tras od stejného člověka).
Nicméně z heatmapy Strava jsou ty závěry prakticky stejné, jezdí se hlavně Olšinami. http://labs.strava.com/heatmap/#15/14.48732/50.07020/orange/bike